to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Aegean: Μονά-ζυγά δικά τους

Δεν είμαι οικονομολόγος, ωστόσο η περίπτωση της Aegean, όπως εξελίσσεται, μου έχει γεννήσει πολλούς προβληματισμούς. Υποψιάζομαι ότι η συγκεκριμένη εταιρία θα τύχει μίας εξαιρετικά ευνοϊκής μεταχείρισης από την πολιτεία. Σε αυτό θα βοηθήσει εκτός των άλλων και το γεγονός ότι κάπου στο πίσω μέρος του μυαλού των περισσοτέρων από εμάς, λόγω της «διαδοχής» της Ολυμπιακής, η Aegean θεωρείται κάτι σαν δημόσιο. Επικοινωνιακά τουλάχιστον αυτή η εικόνα έχει χτιστεί διαχρονικά, με εξαιρετικό τρόπο.


Με δεδομένο αυτό, η οποιαδήποτε εύνοια θα περάσει εύκολα. Η εταιρία για όσους δεν το γνωρίζουν έχει ανακηρυχθεί από τον Οκτώβριο του ‘19  «επίσημος αερομεταφορέας του Ελληνικού» που δείχνει και την -καθ’ όλα θεμιτή- πρόθεση της  να παραμείνει ο βασικός παίχτης στον κλάδο και στο μέλλον. Η ανακήρυξη αυτή να πούμε ότι συνδυάστηκε και με την είσοδο της Aegean στο μετοχικό κεφάλαιο της Lamda Development, κίνηση με την οποία θέλησε ο Πρόεδρός της να δείξει την πίστη του «στο έργο πνοής και εθνικής σημασίας» που συντελείται στο Ελληνικό.

Στη ουσία τώρα. Διάβασα αποσπάσματα από την ομιλία του κ. Ε. Βασιλάκη  σε ένα ψηφιακό panel που διοργανώθηκε από την Endeavor Greece στις 31/4,  με θέμα τη «Διοίκηση των Επιχειρήσεων σε ταραγμένους καιρούς». Ανάμεσα στα άλλα που είπε και με κάποια συστολή οφείλω να αναγνωρίσω , ο Πρόεδρος της Aegean ανέφερε:

«Δεν θα ντραπώ να πω ότι έκανα λάθος τόσο εγώ όσο και Διευθύνων Σύμβουλος μας, καταλάβαμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα σοβαρό πρόβλημα αλλά δεν καταλάβαμε το βάθος και την διάρκεια του. Λάθος όχι σε θέματα υγείας, όπου πήραμε όλα τα σωστά μέτρα και τελικά είχαμε μόνο ένα κρούσμα στα πληρώματα μας, και αυτό χωρίς συμπτώματα, αλλά λάθος σε αφορά τις εκτιμήσεις της ταχύτητας επανάκαμψης. Νομίζαμε αρχικά για ένα μήνα, μετά για δύο μήνες και τώρα δυστυχώς μιλάμε για τουλάχιστον έξι. Παράλληλα είχαμε και την λανθασμένη εντύπωση ότι τα ταμειακά μας αποθέματα είναι τόσα πολλά που δεν θα μπορέσουμε να έχουμε οικονομικό πρόβλημα στο χρονικό διάστημα που το είχαμε προσδιορίσει».

Υποεκτίμησαν δηλ. το μέγεθος του προβλήματος από οικονομικής άποψης, σοβαρό γεγονός για στελέχη αυτού του βεληνεκούς η διορατικότητα και η πρόβλεψη παίζουν τεράστιο ρόλο. Αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μας. Άλλωστε το μέγεθος της κρίσης δικαιολογεί πολλά. Διαβάζοντας όμως λίγες γραμμές πιο κάτω η συστολή που είχα διακρίνει  μετατράπηκε σε ωμό, κυνικό επιχειρηματικό λόγο με την αναφορά του ότι «η μείωση του προσωπικού είναι μονόδρομος».

Μάλιστα! Οι συνήθεις ύποπτοι…

Και ερχόμαστε στο σήμερα. Προφανώς και δεν μπορεί κάποιος να επιρρίψει ευθύνες  στον κ. Βασιλάκη, για την κρίση που προκάλεσε ο covid-19 σε όλους τους κλάδους και πολύ περισσότερο στον κλάδο που εκπροσωπεί ο ίδιος, αυτόν των αερομεταφορών. Θα περίμενε όμως κανείς λιγότερη έπαρση, έτσι τουλάχιστον τη χαρακτηρίζω εγώ, στο χθεσινό του λόγο σε τηλεδιάσκεψη με αναλυτές όπου απαίτησε την κρατική στήριξη αποκλείοντας κατηγορηματικά το ενδεχόμενο κρατικοποίησης της εταιρίας. Συνέδεσε μάλιστα και την πορεία της εταιρίας του με την πορεία του τουρισμού. Κάτι που μου φάνηκε λίγο σαν απειλή. Γνωρίζει βέβαια ο επιχειρηματίας ότι η αγορά, όπως και η φύση, απεχθάνεται τα κενά. Αν δεν είναι η  Aegean κάποιος άλλη εταιρία θα καλύψει τις ανάγκες των τουριστών. Αυτό που θα έχει μείνει σε αυτήν όμως την περίπτωση θα είναι οι στρατιές των ανέργων υπαλλήλων της.   Τα μεγέθη για τα οποία συζητάμε είναι τεράστια για την αναιμική και προβληματική οικονομία μας. Δεν είμαι οικονομολόγος όπως είπα, αλλά αυτή νομίζω ότι είναι η αλήθεια. Επίσης δεν γνωρίζω αν η κρατικοποίηση της Aegean θα ήταν η ενδεδειγμένη λύση. Αυτό που ξέρω σίγουρα όμως είναι ότι όταν ζητάς από το κράτος να καλύψει τις ζημιές σου, με τα χρήματα των φορολογουμένων, δεν μπορείς εκ των προτέρων να αποκλείεις προφανείς λύσεις που θα μπουν στο τραπέζι. Στο κάτω κάτω αν η Aegean δεν ευθύνεται μία φορά για τον κορωνοϊό, οι φορολογούμενοι δεν ευθύνονται εκατό φορές. Βέβαια να μην ξεχάσω κι αυτό: Σε μία ένδειξη κοινωνικής ευαισθησίας η εταιρία εξήγγειλε μείωση των αποδοχών των μελών του ΔΣ κατά 20%. Για τον Μάιο μόνο…

Η Τασούλα Πετράκου είναι επικοινωνιολόγος – διαφημίστρια, δημοτική σύμβουλος Αγίας Βαρβάρας

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)