to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

12:37 | 12.11.2012

left.gr

Πολιτισμός

4'33'' σιωπής της Κρατικής Ορχήστρας ενάντια στον φασισμό και τη «σιωπή του καναπέ»

Την απόλυτη ...σιωπή ep;i 4'33' επέλεξε ως έργο έναρξης η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης στη συναυλία τηγς την Παρασκευή το βράδυ. Το γιατί, εξήγησε στη συνέχεια ο πρόεδρος του Συλλόγου Μονίμων Υπαλλήλων ΚΟΘ Χαράλαμπος Χειμαριός τονίζοντας πως «σας υποδεχόμαστε με τον ήχο της σιωπής (...) απέναντι σε μια ζοφερή πραγματικότητα για την οποία άλλοι αποφάσισαν και μας καταδίκασαν. Με δολοφονικούς νόμους εξαπέλυσαν ένα πογκρόμ κατά του μέσου ανθρώπου, τον οποίο οδηγούν στη φτώχεια, την εξαθλίωση, την ανυποληψία, κατέλυσαν κάθε μορφή κοινωνικού κράτους», ενώ μίλησε και για τη «σιωπή του καναπέ» που «δίνει χώρο και χρόνο σε ανάξιες πολιτικές και συνδικαλιστικές ηγεσίες, αλλά και σε ακραίους», αναφερόμενος στην έξαρση του φασισμού και των κρουσμάτων ρατσιστικής βίας.


Την απόλυτη ...σιωπή επέλεξε ως έργο έναρξης η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης στην χθεσινοβραδινή της συναυλία – συνοδεία στο πιάνο της Ελένης Καραΐνδρου με «Μουσική και τραγούδια για τις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου». Η συναυλία πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του αφιερώματος του 53ου Φεστιβαλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στον πρόσφατα χαμένο σκηνοθέτη.

Ακριβώς 4.33 λεπτά της ώρας διήρκησε η εναρκτήρια περίεργη – ανησυχητική για τους μη υποψιασμένους- αλλά απόλυτα καθηλωτική σιωπή της Κρατικής ορχήστρας, των μελών –μουσικών και των οργάνων τους, αλλά και του διευθυντή της ΚΟΘ μαέστρου Αλέξανδρου Μυράτ που διηύθυνε κανονικά τη σιωπή ορχήστρα.

'Ηταν το ομότιτλο («4’33’’») – το λεγόμενο «σιωπηλό» κομμάτι του αμερικανού συνθέτη John Cage (1912-1992) - του ίδιου αμφιλεγόμενου συνθέτη ο οποίος μετα το σιωπηλό «4.33» που συνέθεσε το 1952, επανήλθε πιο «μαχητικά» με το «μουσικό τσίρκο» στα 1967… «Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος αγαπούσε τη σιωπή, όπως και την ένταση της μουσικής της Ελένης Καραΐνδρου», σημείωσε ο κ. Μυράτ μετά το τέλος της σύνθεσης, για την οποία εξήγησε ότι επρόκειτο για το κομμάτι «4’33’’» του John Cage. «Ήσασταν ένα καταπληκτικό κοινό», προσέθεσε μετά το πέρας των 4 λεπτών και 33 δευτερολέπτων σιωπής, που διήρκεσε η ιδιότυπη αυτή σύνθεση.

Το λόγο πήρε στη συνέχεια ο πρόεδρος του Συλλόγου Μονίμων Υπαλλήλων ΚΟΘ Χαράλαμπος Χειμαριός τονίζοντας πως «οι εργαζόμενοι στην Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης τιμούμε τον μεγάλο απόντα και σας υποδεχόμαστε με τον ήχο της σιωπής της γεμάτης ένταση, που δονείται, φωνάζει, γι' αυτούς που έχουν μέσα τους θλίψη, οργή, οδύνη, αγανάκτηση και αγωνίζονται απέναντι σε μια ζοφερή πραγματικότητα για την οποία άλλοι αποφάσισαν και μας καταδίκασαν. Με δολοφονικούς νόμους εξαπέλυσαν ένα πογκρόμ κατά του μέσου ανθρώπου, τον οποίο οδηγούν στη φτώχεια, την εξαθλίωση, την ανυποληψία, κατέλυσαν κάθε μορφή κοινωνικού κράτους».

Εκπροσωπώντας τους μουσικούς της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, ο κ.

Χειμαριός μίλησε και για τη «σιωπή του καναπέ» που «δίνει χώρο και χρόνο σε ανάξιες πολιτικές και συνδικαλιστικές ηγεσίες, αλλά και σε ακραίους», αναφερόμενος στην έξαρση του φασισμού και των κρουσμάτων ρατσιστικής βίας.

Στη συνέχεια, ακολούθησε η συναυλία με τους μουσικούς της ΚΟΘ, υπό τη διεύθυνση του Αλεξάνδρου Μυράτ, να παίζουν αγαπημένες μελωδίες που η Ελένη Καραΐνδρου συνέθεσε για τον Θόδωρο Αγγελόπουλο στα 28 χρόνια της σταθερής και δημιουργικής τους συνεργασίας. Μαζί με τη συνθέτρια στο πιάνο, συνέπραξαν και οι σολίστ - συνεργάτες της συνθέτριας, Βαγγέλης Χριστόπουλος (όμποε), Ναταλία Μιχαηλίδου (πιάνο), Ντίνος Χατζηιορδάνου (ακορντεόν), Αριστοτέλης Δημητριάδης (μαντολίνο).

Με ερμηνεύτρια τη Δήμητρα Γαλάνη στα τραγούδια των ταινιών και τη συμμετοχή του τζαζ τρίο «Human Touch» των Ντέιβιντ Λιντς (σαξόφωνο), Σταύρου Λάντσια (πιάνο) και Γιώτη Κιουρτσόγλου (μπάσο), το πρόγραμμα της συναυλίας περιλάμβανε επιλογή από μουσικά θέματα για τις τελευταίες οκτώ ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου: Ταξίδι στα Κύθηρα (1984) – η πρώτη συνεργασία της συνθέτριας με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο , Ο μελισσοκόμος (1986), Τοπίο στην Ομίχλη (1988), Το μετέωρο βήμα του πελαργού (1991), Το Βλέμμα του Οδυσσέα (1996), Μια Αιωνιότητα και Μια Μέρα (1998), Το Λιβάδι που δακρύζει (2003) και Η Σκόνη του Χρόνου (2008).


Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

2019 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)