to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Σε απόλυτο αδιέξοδο η Κρατική Ορχήστρα

Η ΚΟΑ, που βρίσκεται σε "απόλυτο οικονομικό αδιέξοδο", από σήμερα μένει και ακέφαλη, με το υπουργείο Πολιτισμού να τηρεί σιγή ιχθύος


"Εύχομαι και ελπίζω να μην αφεθεί η ορχήστρα ακυβέρνητη. Αρκετή καταστροφή έχει επέλθει στις ορχήστρες της χώρας". Ουδείς πλέον γνωρίζει αν η ευχή με την οποία έκλεισε ο Βασίλης Χριστόπουλος τη προχθεσινή συνέντευξη Τύπου για τα πεπραγμένα της ΚΟΑ επί καλλιτεχνικής του διεύθυνσης, αλλά και τα μεγάλα προβλήματα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών εξαιτίας της πλήρους αδιαφορίας του υπουργείου Πολιτισμού, θα εισακουστεί. Το μόνο βέβαιο είναι ότι μέχρι και χθες, παραμονή της λήξης της θητείας του κ. Χριστόπουλου στη διεύθυνση της πρώτης τη τάξει κρατικής ορχήστρας της χώρας, το υπουργείο τηρεί προκλητική σιγή ιχθύος.

Το σενάριο που, δυστυχώς, πλειστάκις έχουμε δει να εκτυλίσσεται και σε άλλους πολιτιστικούς οργανισμούς, επί κυβερνήσεως του διατελέσαντος και υπουργού Πολιτισμού Αντώνη Σαμαρά, φέρνει και την ΚΟΑ σε δυσχερέστατη θέση. Παρά την εξωστρέφεια, την καλλιτεχνική αναβάθμιση των προγραμμάτων της, το οικονομικό συμμάζεμα και την αισθητική πληρότητα των εντύπων της, από σήμερα μένει ακέφαλη! Βέβαια ο απερχόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής της, μαθημένος στις διεθνής πρακτικές, με επιστολή του από τις 29 Νοεμβρίου 2013, παρακαλούσε τον υπουργό Πολιτισμού να πάρει θέση στο ζήτημα της θητείας, είτε ανανεώσει τη δική του είτε τον αντικαταστήσει, προκειμένου "να καταρτιστεί εγκαίρως ο προγραμματισμός για την επόμενη διετία (2014-2015) και εγώ να προγραμματίσω το μέλλον εμού και της οικογένειάς μου". Ο υπουργός, όχι μόνο δεν απάντησε, αλλά αρνήθηκε όλο αυτό το διάστημα να συναντηθεί με τον Β. Χριστόπουλο.

Κι όλα αυτά συμβαίνουν ενώ η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών βρίσκεται "σε απόλυτο οικονομικό αδιέξοδο", αφού έχει "καταβαραθρωθεί η επιχορήγησή της", που φτάνει πλέον στα 450.000 ευρώ για το 2014, με τα οποία καλείται να καλύψει όλες τις ανάγκες της εκτός των μισθών των μουσικών και τη σημερινή οφειλή του κράτους από προηγούμενα έτη να φτάνει τις 414.000 ευρώ. Επιπλέον έχουν πολλαπλασιαστεί οι κενές οργανικές θέσεις μόνιμων μουσικών στις 24, έχουν ελαχιστοποιηθεί οι διοικητικές υπηρεσίες, λειτουργεί με οργανόγραμμα του 1967. Την ίδια στιγμή το Μέγαρο Μουσικής παρακρατά από τον Απρίλιο του 2012 τα έσοδα της ορχήστρας από τα εισιτήρια των συναυλιών της στο Μέγαρο, που φτάνουν το ποσό των 443.805 ευρώ.

Από τον Οκτώβριο του 2011 η ΚΟΑ σταμάτησε να καταβάλλει ενοίκιο 10.000 ευρώ μηνιαίως στο Μέγαρο για τη μίσθωση αίθουσας δοκιμών, αφού το ποσό κρίθηκε αρκετά υψηλό και ζήτησε με επιστολή του Β. Χριστόπουλου να αναπροσαρμοστεί η συμφωνία που είχε υπογραφεί το 2008. Δεν υπήρξε απάντηση εκ μέρους του Μεγάρου. Σε επιστολή του Ι. Μάνου το 2013, να διερευνηθεί το θέμα, η ΚΟΑ κατέθεσε τις προτάσεις της, όμως και πάλι δεν υπήρξε απάντηση από το Μέγαρο. "Αν η ΚΟΑ λειτουργούσε ως Registent Orcestra στο Μέγαρο, με δικαίωμα δωρεάν χρήσης της αίθουσας δοκιμών και προτεραιότητα στη χρήση της Αίθουσας Λαμπράκη και υποχρέωση την παραχώρηση της ΚΟΑ δωρεάν για τέσσερις παραγωγές του ΟΜΜΑ ετησίως και απόδοση στον ΟΜΜΑ του 10% από τα εισιτήρια των συναυλιών της στο Μέγαρο, θα είχαμε μία θεσμοθετημένη συνεργασία με κοινό όφελος".

Παρά τα μείζονα προβλήματα, που επέτεινε και η οικονομική κρίση, κατά τον Β. Χριστόπουλο, στην προηγούμενη τριετία "άλλαξε η εικόνα της Ορχήστρας και ανέβηκε το καλλιτεχνικό επίπεδό της", με αναβαθμισμένο καλλιτεχνικό πρόγραμμα, εξωστρεφείς δράσεις στην περιφέρεια της χώρας και της Αττικής, με εισαγωγικές ομιλίες στις συναυλίες, με τη στήριξη των Ελλήνων δημιουργών, εκπαιδευτικά προγράμματα όπου 13.891 μαθητές παρακολούθησαν 55 συναυλίες και σεμινάρια που παρακολούθησαν 1.970 σπουδαστές μουσικής, με κοινωνικές δράσης σε φυλακές, ιδρύματα, άσυλα που παρακολούθησαν 2.070 ατομα, με συνεργασίες με άλλους πολιτιστικούς οργανισμούς και σύσφιξη σχέσεων με το Μέγαρο Μουσικής. Επιπλέον υπήρξε εξοικονόμηση 100.000 ευρώ ετησίως από τη μεταστέγαση των γραφείων της και μείωση στις αμοιβές των μετακαλούμενων καλλιτεχνών. Παρά τη μείωση των τιμών των εισιτηρίων για το 2013-2014 υπήρξε αύξηση εσόδων της τάξης των 235.000 ευρώ.

Ο Β. Χριστόπουλος πάντως είχε και προτάσεις χθες. Για την απαγκίστρωση της Ορχήστρας από τις "αγκυλώσεις του δημόσιου τομέα" προτείνει πενταετή θητεία του καλλιτεχνικού διευθυντή, επιλογή του από επταμελή επιτροπή στην οποία να μετέχουν οπωσδήποτε τρεις μουσικοί της και έναρξη της θητείας του με την έναρξη της καλλιτεχνικής περιόδου, ώστε να αποφεύγεται "και η ομηρεία των καλλιτεχνικών διευθυντών και η ακυβερνησία της Ορχήστρας". Αλλά και για την επόμενη τριετία ο Β. Χριστόπουλος είχε σχέδια για αλλαγή στη δομή των συναυλιών, συναυλίες όχι μόνο τις Παρασκευές το βράδυ, αλλά και το Σάββατο μεσημέρι και τα απογεύματα της Κυριακής για όλη την οικογένεια, για ηχογραφήσεις αλλά και για την παρουσίαση όλων των συμφωνιών του Μάλερ. "Σχέδια υπάρχουν, αλλά είναι όλα στον αέρα" είπε, για να καταλήξει: "Φεύγω με βαριά καρδιά, αλλά με ήσυχη τη συνείδησή μου".

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)