to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Και «πλοίο ασφαλείας» και πλοία χωρίς… καπετάνιο

Τι προβλέπει το... στοιχειωμένο νομοσχέδιο που κατατέθηκε τελικά στη Βουλή


Το «στοιχειωμένο» νομοσχέδιο «Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις» που κατατέθηκε στη Βουλή, έχει ήδη προκαλέσει πολλές αντιδράσεις και από διαφορετικές πλευρές, σημείο αιχμής το άρθρο 25, με το οποίο εφαρμόζεται το «πλοίο ασφαλείας» κατά τη διάρκεια απεργίας.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ, ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΣΙΟΣ

Μετά από μια περιπετειώδη διαδρομή που κράτησε σχεδόν τέσσερα χρόνια και αφού πέρασε από τα χέρια τουλάχιστον επτά υπουργών και υφυπουργών Ναυτιλίας, έμεινε σε συρτάρια υπουργών Οικονομίας και Τουρισμού, διορθώθηκε και ξαναγράφτηκε δεκάδες φορές, το «στοιχειωμένο» νομοσχέδιο -όπως το αποκαλούν στον Πειραιά- «Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις» κατατέθηκε τελικά χθες στη Βουλή. Το πολύπαθο σχέδιο νόμου, που πολλές φορές λίγο πριν φτάσει στη Βουλή αποσύρθηκε, λόγω διαφωνίας των εμπλεκομένων υπουργών, έχει ήδη προκαλέσει πολλές αντιδράσεις και από διαφορετικές πλευρές με κυριότερες αυτές από την ΠΝΟ, τα ναυτεργατικά σωματεία, το Εργατικό Κέντρο Πειραιά, αλλά και των πλοιάρχων και των ακτοπλόων.

Σημείο αιχμής το άρθρο 25, με το οποίο εφαρμόζεται το «πλοίο ασφαλείας» κατά τη διάρκεια απεργίας των ναυτικών, που σύσσωμος ο ναυτεργατικός κόσμος χαρακτηρίζει «απεργοκτόνο», καθώς υποστηρίζει ότι αυτό καταργεί το δικαίωμα της απεργίας και της νόμιμης αντίδρασης των ναυτεργατών για κάθε μέτρο που είναι εναντίον τους.

Στην παράγραφο 4 του συγκεκριμένου άρθρου αναφέρεται ότι με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και έπειτα από εισήγηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), το οποίο συγκαλείται εκτάκτως όταν προκύπτει επείγουσα κοινωνική ανάγκη ή ανάγκη που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, καθορίζεται πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας από πλοία, τα οποία είναι ήδη δρομολογημένα, ενώ σημειώνεται ότι η άρνηση του πλοιάρχου ή του πληρώματος συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα.

Ενα άλλο άρθρο που ήδη έχει προκαλέσει την παρέμβαση των πλοιάρχων είναι το άρθρο 5, σύμφωνα με το οποίο ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα επαγγελματικά πλοία αναψυχής μέχρι 20 μέτρα επιτρέπεται να ναυλώνονται χωρίς να υπηρετούν σ΄αυτά πλοίαρχος και πλήρωμα. Στις περιπτώσεις αυτές τη διακυβέρνησή τους αναλαμβάνει κυβερνήτης που προσλαμβάνεται από τον ναυλωτή, ενώ σε κάθε περίπτωση ένας από τους επιβάτες, πέραν του κυβερνήτη, πρέπει να έχει ναυτική εμπειρία την οποία θα βεβαιώνει με υπεύθυνη δήλωσή του.

Προειδοποιήσεις

Τον περασμένο Δεκέμβριο και ενώ η αρχική μορφή του σχεδίου νόμου είχε γίνει ήδη γνωστή, καθώς αυτό είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, η Πανελλήνια Ενωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) με σχετική της ανακοίνωση έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου για το συγκεκριμένο άρθρο. Οι συνδικαλιστές πλοίαρχοι προειδοποιούσαν ότι θα έχουμε ναυτικά ατυχήματα με θύματα και τότε δεν ξέρουμε ποιος θα αναλάβει την ευθύνη αφού προηγουμένως θα έχει επιτρέψει σε ανθρώπους χωρίς σωστές πιστοποιήσεις και γνώσεις να διακυβερνούν πλοία και να μεταφέρουν επιβάτες. Υπογράμμιζαν ότι η συγκεκριμένη διάταξη δίνει το δικαίωμα στον οποιοδήποτε αδαή που δηλώνει γνώστης της διακυβέρνησης σκαφών αναψυχής, να χρίζεται κυβερνήτης-πλοίαρχος και ανέφεραν πως η ευθύνη για την επικίνδυνη αυτή απόφαση είναι μεγάλη.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει 40 άρθρα εκ των οποίων τα 16 πρώτα αναφέρονται σε θέματα που αφορούν αποκλειστικά τα τουριστικά πλοία, όπως ναύλωση, ναυλοσύμφωνο, πλήρωμα, φορολογικές ρυθμίσεις, στελέχωση επαγγελματικών πλοίων αναψυχής, ενώ στα υπόλοιπα 24 συμπεριλαμβάνονται ρυθμίσεις που αφορούν θέματα σχετικά με τα εξής: την κατάργηση του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ) και τη συγχώνευσή του με τον Οίκο Ναύτου, το Λιμενικό Σώμα, την πλοηγική υπηρεσία, τη ναυτική εκπαίδευση κ.ά.

Οι στόχοι του υπουργού

Το Σχέδιο Νόμου παρουσίασε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας, λέγοντας ότι βασικές στοχεύσεις του είναι η προσέλκυση τουριστικών πλοίων στην ελληνική σημαία, καθώς και τουριστικών πλοίων κοινοτικής και τρίτης σημαίας στις ελληνικές θάλασσες.

Πρόσθεσε επίσης πως επιτυγχάνεται η συνολική αναμόρφωση του πλαισίου δραστηριοποίησης των τουριστικών πλοίων, η κατάργηση των αναχρονιστικών και γραφειοκρατικών ρυθμίσεων, ενώ εισάγονται απλές και σύγχρονες ρυθμίσεις που αποσκοπούν στη δημιουργία φιλεπιχειρηματικού περιβάλλοντος.

Υποστήριξε ακόμα ότι θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας από την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και του κλάδου των σκαφών αναψυχής. «Κάθε σκάφος δημιουργεί 1,17 άμεσες θέσεις εργασίας και 9 έμμεσες θέσεις στην τοπική οικονομία, ενώ εκτιμάται ότι περίπου 40.000 άτομα απασχολούνται στον κλάδο», σημείωσε.

Διαβάστε ακόμα: Ανακοίνωση Τμήματος Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ για το νομοσχέδιο για τα τουριστικά πλοία, που κατατέθηκε στη Βουλή 

 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)