to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

12:10 | 04.10.2023

Πολιτική

«Υπονομεύεται η αυτοτέλεια των δήμων»: Οι παρεμβάσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ επί του νομοσχεδίου για τους ΟΤΑ

Νομοσχέδιο που περιορίζει την αυτοτέλεια των δήμων, που ενισχύει το δημαρχοκεντρικό σύστημα, που διαλύει τα ΝΠΔΔ: Τι επισήμαναν οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευση κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τους ΟΤΑ στην Ολομέλεια της Βουλής


Τα βέλη της αξιωματικής αντιπολίτευσης συγκέντρωσε το νομοσχέδιο Βορίδη που συζητείται σήμερα στη Βουλή.

Μερικές από τις τοποθετήσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στη Βουλή (η δημοσίευση ενημερώνεται):

Γιώτα Πούλου: «Δημαρχοκεντρικό» μοντέλο και «λουκέτο» στα ΝΠΔΔ των Δήμων επιβάλλει η κυβέρνηση Μητσοτάκη

Η βουλεύτρια Βοιωτίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, κατά την ομιλία της στην Ολομέλεια της Βουλής, ως εισηγήτρια της αξιωματικής αντιπολίτευση για το νομοσχέδιο του υπ. Εσωτερικών, αναφέρθηκε αρχικά στην αποτυχία της κυβέρνησης Μητσοτάκη, αλλά και των εκλεκτών της στην Αυτοδιοίκηση, να θωρακίσουν με αντιπλημμυρικά έργα τη Θεσσαλία και άλλες περιοχές, ενώ τόνισε και την κατάλυση του κράτους δικαίου, με το κοινοβουλευτικό πραξικόπημα που «ξήλωσε» τα μέλη της ΑΔΑΕ για να εμποδίσει την απόδοση ευθυνών στην ΕΥΠ για το σκάνδαλο των παρακολουθήσεων.

Η πρωτολογία της Γ. Πούλου

Αναφορικά με το νομοσχέδιο, υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση ολοκληρώνει τη θεσμική κατεδάφιση των δύο προοδευτικών μεταρρυθμίσεων στην Αυτοδιοίκηση, του «Καλλικράτη» και του «Κλεισθένη 1». Ο πρώτος στόχος του νομοσχεδίου είναι η επιβολή του μοντέλου του πανίσχυρου Δημάρχου και Περιφερειάρχη «μάνατζερ» και η αποδυνάμωση της αντιπολίτευσης στα Συμβούλια, με τη μη αιτιολογημένη απόφαση καθαίρεσης των Αντιδημάρχων, με τον περιορισμό των θεμάτων εκτός ημερησίας διάταξης από την  αντιπολίτευση, και με τη συγχώνευση των επιμέρους Επιτροπών στη «Δημοτική» και την «Περιφερειακή» Επιτροπή. Ο δεύτερος στόχος του νομοσχεδίου είναι η δραστική περικοπή των κοινωνικών και πολιτιστικών υπηρεσιών των Δήμων, αλλά και της συμμετοχής της κοινωνίας των πολιτών σε αυτές, μέσω της διάλυσης των ΝΠΔΔ, με 17.000 εργαζόμενους, και των Σχολικών Επιτροπών, και τη μεταφορά τους στους Δήμους, στο πλαίσιο μιας αυταρχικής διοικητικής απορρύθμισης. Χωρίς σεβασμό στην αυτοτέλεια της Αυτοδιοίκησης, με επισφάλεια για τους εργαζόμενους και χωρίς δημοσιονομικό όφελος για το κράτος... 

Η δευτερολογία της βουλευτού Βοιωτίας του ΣΥΡΙΖΑ_ΠΣ

​«Αδιαφορώντας για τις αντιδράσεις της ΚΕΔΕ και των εργαζομένων, η κυβέρνηση Μητσοτάκη συμπληρώνει τώρα τον αντιδραστικό «νόμο Βορίδη», τον ν. 4804/2021, ολοκληρώνοντας το αυταρχικό πλαίσιο διακυβέρνησης των ΟΤΑ!», επισήμανε η Γ. Πούλου.

Σία Αναγνωστοπούλου: Φτιάχνετε δημαρχοκεντρικό σύστημα - Περιορίζετε στο ελάχιστο δυνατό τη λογοδοσία 

Η Σία Αναγνωστοπούλου μλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής  αναφέρθηκε αρχικά στο ατόπημα Πλεύρη, που επιτέθηκε στον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ:

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ακούσαμε πριν τον Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο της Νέας Δημοκρατίας να μιλά με κυνισμό, με αλαζονεία, με έπαρση για όλα όσα έχουν συμβεί τον τελευταίο καιρό στη χώρα και χλευαστικά για τον Πρόεδρο της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.          

Αυτό που φαίνεται συνέχεια όταν μιλάνε τα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας είναι αυτή η αλαζονεία. Και ποιος μίλησε έτσι; Ο πολιτικός ο οποίος ως Υπουργός το προηγούμενο διάστημα, στην προηγούμενη διακυβέρνηση, χρεώνεται με τους περισσότερους νεκρούς από την πανδημία σε όλη την Ευρώπη, στη χώρα μας. Ας είμαστε προσεκτικοί. Ξέρουμε από πού προέρχεται ο κ. Πλεύρης, όπως ξέρουμε από πού προέρχεται ο κ. Βορίδης. Από ακροδεξιό σώμα είναι και προσπαθούν εδώ να κουνήσουν το δάχτυλο για δημοκρατικότητα, για χίλια δυο άλλα πράγματα.

Έχουμε εκατό μέρες διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας όπου έχουν συμβεί τα πάντα. Και σε αυτά που έχουν συμβεί ένα πράγμα γίνεται ολοφάνερο, ότι το επιτελικό κράτος τρώει τα σωθικά του ίδιου του κράτους, των θεσμών του, των δομών του, των μηχανισμών του. Ας είμαστε, λοιπόν, πιο προσεκτικοί όταν μιλάμε για την Αξιωματική Αντιπολίτευση, για τον Πρόεδρό της, για τον Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας και για τους Βουλευτές και τις Βουλεύτριες της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.

Αυτή η επιτελική ανεπάρκεια, αναποτελεσματικότητα, αλλά κυρίως αυτή η υπονόμευση του ίδιου του κράτους και των θεσμών του έχει γίνει φανερή από όλες τις μεριές. Η κυριότερη είναι το θέμα της ΑΔΑΕ. Όσο και να σας πονάει, όσο και να προσπαθεί ο κ. Βορίδης να κάνει το άσπρο μαύρο αυτό δε γίνεται. Τα τρία πέμπτα της Διάσκεψης των Προέδρων δεν είναι το δεκαέξι. Πώς να το κάνουμε τώρα; Απλή αριθμητική είναι. Αυτό δεν έχει ξανασυμβεί! Συνέβη τώρα. Έχουν κάνει δηλώσεις οι πρώην πρόεδροι και ο νυν πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου ότι πλήττεται το κράτος δικαίου. Τι δεν καταλαβαίνουμε πια σ’ αυτή τη χώρα; Έχουμε μία Κυβέρνηση όλο αλαζονεία και έπαρση».

Για τα θέματα του νομοσχεδίου η Σία Αναγνωστοπούλου επισήμανε:

«Κι ερχόμαστε τώρα στο νομοσχέδιο. Δεν θα πω πολλά. Και μόνο το γεγονός ότι πέντε μέρες πριν από τις αυτοδιοικητικές εκλογές έχουμε ένα νομοσχέδιο το οποίο αλλάζει τα πάντα και αλλάζει τα πάντα προς το αυταρχικότερο, δείχνει τις προθέσεις της Κυβέρνησης. Θα μπορούσε να περιμένει δέκα μέρες, να συνεχιστεί η διαβούλευση, να εκλεγούν οι νέες αυτοδιοικητικές αρχές και να δούμε τι θα γίνει παρακάτω. Όχι. Αυτό που θέλετε είναι να προλάβετε καταστάσεις.

Και ποιες είναι οι καταστάσεις που θέλετε να προλάβετε; Πρώτο και σημαντικότερο, που έχει φανεί σε όλη τη διακυβέρνηση σας και με όλους τους τρόπους, η κυβερνησιμότητα εναντίον της δημοκρατίας. Και στο αυτοδιοικητικό επίπεδο βάζετε την κυβερνησιμότητα ως αντίπαλο της δημοκρατίας και κάνετε ένα δημαρχοκεντρικό σύστημα περισσότερο από ό,τι το είχε κάνει κ. Βορίδης, περιορίζοντας στο ελάχιστο δυνατό τις αρμοδιότητες του δημοτικού συμβουλίου,  τη λογοδοσία. Άκουσα τον Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο μέσα στην αμετροέπεια του να λέει για τη λογοδοσία. Σε ποιον θα λογοδοτεί ακριβώς δήμαρχος; Στο μειωμένο δημοτικό συμβούλιο, τη μειωμένη εκπροσώπηση, μέχρι πραγματικά -δεν θέλω να το χαρακτηρίσω- ελαχιστοποίησης της αντιπολίτευσης ως ανύπαρκτη; Με τους αντιδημάρχους που θα μπορεί ο δήμαρχος ανά πάσα στιγμή να τους καθαιρεί χωρίς αιτιολογία επί της ουσίας; Πώς θα λειτουργήσει; Πού είναι η λογοδοσία; Κυβερνησιμότητα, λοιπόν, εναντίον δημοκρατίας.

Το δεύτερο πολύ σημαντικό στοιχείο αυτού του νομοσχεδίου. Καταστρατηγείται μία μεγάλη αρχή για την Αυτοδιοίκηση που είναι η αυτοτέλεια των αυτοδιοικητικών αρχών. Είχε περιοριστεί έτσι κι αλλιώς. Τώρα περιορίζεται ακόμα περισσότερο. Για να εξηγήσουμε κάτι για την Αυτοδιοίκηση. Η Αυτοδιοίκηση, εκτός από το θέμα της κυβερνησιμότητας που είναι μεν σημαντικό, είναι ο κυριότερος θεσμός κινητοποίησης της κοινωνίας, πλαισίωσης, αλλά και αναπλαισίωσης των αυτοδιοικητικών αρχών από την κοινωνία.

Τα ΝΠΔΔ τα οποία διαλύετε επί της ουσίας -γιατί διάλυση είναι αυτό- τι τα κάνετε; Δεν αφήνετε ούτε καν τις δημοτικές αρχές να αποφασίσουν, τους δήμους τους ίδιους. Τα διαλύετε και ενσωματώνετε στον δήμο, λύνοντας τα προβλήματα που έπρεπε να λύσετε κόβοντας με το μαχαίρι αυτό που δεν μπορείτε να κάνετε, δηλαδή στελέχωση, χρηματοδότηση κλπ. Ξεχνάτε, όμως, τη λειτουργία αυτών των ΝΠΔΔ μέσα στην ίδια την κοινωνία, πολιτιστικών, κοινωνικών φορέων πάρα πολύ σημαντικών για την αναζωογόνηση της κοινωνίας, για την αλληλεγγύη της, για τη συμμετοχή των πολιτών που είναι το μεγάλο ζητούμενο σε αυτές τις κοινωνίες που ζούμε. Το αφήνετε αυτό στην άκρη, το παραμερίζετε. Τις σχολικές επιτροπές και τον ρόλο των γονέων και κηδεμόνων τα αφήνετε στην άκρη και ούτε καν ενδιαφέρεστε για όλους αυτούς τους εργαζόμενους, ειδικά τους ΙΔΟΧ και τους ΙΔΑΧ.

Αυτά όλα τα οποία κάνετε και τα οποία είναι «στο πόδι» και κατακερματισμένη νομοθέτηση  έχουν επιπτώσεις. Δεν λέω τι θα γίνει με τους καλλιτεχνικούς φορείς των δήμων -που ξέρω λίγο παραπάνω- από πού θα πληρώνονται, πώς θα πληρώνονται, τι θα γίνει με όλα αυτά. Αυτή η κακή νομοθέτηση, όμως, φαίνεται και από το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Τώρα έχουμε τα αποτελέσματα της νομοθέτησης της προηγούμενης περιόδου. Δεν είχατε καταλάβει, δεν ξέρετε. Μένει κόσμος στον αέρα, κινδυνεύει η σχολή. Τουλάχιστον η Υπουργός Πολιτισμού δεσμεύτηκε ότι θα το αλλάξει και θα λυθεί το πρόβλημα. Και τότε φωνάζαμε και τότε μας θεωρούσατε μίζερους και τότε λέγατε ότι δεν ξέρουμε και δεν είμαστε εποικοδομητικοί. Ακούστε μία φορά! Η Αυτοδιοίκηση είναι τεράστιο θέμα.

Θα κλείσω με ένα πράγμα. Άκουσα τον  κ. Βορίδη να απαντάει στον κ. Φάμελλο για τις υποψηφιότητες από τον  κομματικό σωλήνα και λοιπά. Εγώ δεν θα πω για κανέναν κομματικό σωλήνα. Θα πω, όμως, ότι κατεβαίνουν στις αυτοδιοικητικές εκλογές άνθρωποι οι οποίοι κατηγορούνται και είχαν διαγραφεί από τη Νέα Δημοκρατία και επανήλθαν, όπως ο κ. Καμπόσος, ο κ. Δούκας, διάφοροι άλλοι τέτοιοι, οι οποίοι ξανακατεβαίνουν ενώ είχαν διαγραφεί. Τι μήνυμα στέλνετε; Αυτό χέρι-χέρι με την ακροδεξιά; Γιατί εγώ αυτό καταλαβαίνω.

Κλείνω λέγοντας και σε εσάς που είστε Υπουργοί εδώ, αλλά και στον Πρόεδρο ότι η Αξιωματική Αντιπολίτευση έχει ζητήσει εδώ και πάρα πολύ καιρό να αλλάξει η χωροταξία της Βουλής. Είναι προσβολή στην Αξιωματική Αντιπολίτευση! Είναι προσβολή στις ιδεολογικές διακρίσεις από τη γαλλική επανάσταση και μετά μέσα στη Βουλή! Όσο δεν το αλλάζετε αυτό, όσο μας υποχρεώνετε να διακόπτεται η συνέχεια η κοινοβουλευτική από τους «Σπαρτιάτες» κλπ. ξεπλένετε ή ομαλοποιείτε, κανονικοποιείτε τις ακροδεξιές μέχρι ναζιστικές εκφάνσεις μέσα στη Βουλή».

Καλλιόπη Βέττα: Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει την τοπική αυτοδιοίκηση ως φέουδο, καταργώντας την αυτονομία και δυναμιτίζοντας τις κοινωνικές υπηρεσίες

Η κ. Βέττα επεσήμανε αρχικά ότι το νομοσχέδιο εισέρχεται χωρίς διαβούλευση, με διακηρυγμένη την θέση της Κ.Ε.Δ.Ε. και των ΟΤΑ για αναβολή της συζήτησης, που διεξάγεται εν μέσω αυτοδιοικητικών εκλογών.

Παράλληλα, υπενθύμισε τις αντιθεσμικές πρακτικές της κυβέρνησης και κατά την προηγούμενη θητεία, όταν καταστρατήγησε τη λαϊκή βούληση εισάγοντας διευρυμένες αρμοδιότητες σε επιτροπές, αντί για τα δημοτικά συμβούλια και, ειδικότερα, με τον Ν.4804/2021, όπου καταργήθηκαν οι δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. και προωθήθηκε ο δημαρχοκεντρικός τρόπος λειτουργίας.

Για το νομοσχέδιο, η Βουλευτής ανέφερε ότι αποκλείει τις συγκλίσεις, ενώ δημιουργεί – με την κατάργηση των Ν.Π.Δ.Δ. και την ενσωμάτωση τους στους Δήμους- τεράστια ερωτήματα για το μέλλον των κοινωνικών, πολιτιστικών και αθλητικών υπηρεσιών προς τους πολίτες.

Ειδικότερα τόνισε ότι η κατάργηση κάθε κοινωνικής και προνοιακής δομής, δημιουργεί προβληματισμούς για την ευχέρεια και την λειτουργικότητα ενσωμάτωσης στους ήδη υποστελεχωμένους Δήμους, για το μέλλον των εργαζομένων, αλλά κυρίως για τις προσφερόμενες υπηρεσίες προς την κοινωνία.

Συνεχίζοντας, η κ Βέττα ανέφερε ότι η κυβέρνηση, και με αυτό το νομοσχέδιο, δίνει ένα σήμα στην κοινωνία ότι η συμμετοχή, ο πλουραλισμός, η αντιπροσώπευση αποτελούν απαγορευμένα και περίκλειστα πεδία.

Σε αυτό το σημείο, η Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. Π.Ε. Κοζάνης επεσήμανε ότι η μεγάλη συμμετοχή των πολιτών στα δημοκρατικά αυτοδιοικητικά ψηφοδέλτια, συνιστά μια θετική εξέλιξη, καθώς η πολιτική πρέπει να αφορά όλες και όλους, ενώ κάλεσε τους ψηφοφόρους να στηρίξουν τους συνδυασμούς και τα πρόσωπα που διαχρονικά και ανιδιοτελώς έχουν αποδείξει τις  ότι υπερασπίζονται την διαβούλευση και τη σύνθεση.

Κλείνοντας η Βουλευτής ανέφερε: «Η αυτοδιοίκηση, η αυτοοργάνωση, η αυτονομία των τοπικών κοινωνιών, έστω και με τις παθογένειες που προκύπτουν, έχουν βαθιές και μακραίωνες ρίζες στην χώρα μας. Αυτή η παρακαταθήκη δεν έχει τελειώσει ούτε πρόκειται να τελειώσει, παρά τις αντίθετες επιδιώξεις, που προωθεί και το σημερινό νομοσχέδιο.

Γ. Γαβρήλος: Μπέοι και Αγοραστοί είναι το πρότυπο της ΝΔ για την Τοπική Αυτοδιοίκηση

Κατά τη σημερινή συζήτηση του Νομοσχεδίου της Κυβέρνησης που αλλάζει άρδην και με αντιδημοκρατικό τρόπο τη λειτουργία των ΟΤΑ, τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής ο Γιώργος Γαβρήλος.

Για το πραξικόπημα στην σύνθεση της ΑΔΑΕ

«Η αυθαίρετη αντικατάσταση μελών της ΑΔΑΕ, όλως τυχαίως μια μέρα πριν ανοίξει η συζήτηση στην Αρχή σχετικά με την άρνηση της ΕΥΠ να συνεργαστεί για τη διερεύνηση του σκανδάλου των υποκλοπών και σχετικά με την καταστροφή κρίσιμων αρχείων, αποτελεί μια συνταγματική εκτροπή».

«Εκτροπές, παρεμβάσεις στο έργο των Ανεξάρτητων Αρχών, συγκάλυψη, σκάνδαλα που έχουν πληγώσει την Δημοκρατία μας, διατάραξη της κοινοβουλευτικής τάξης και νομοσχέδια- αποφάσεις που έρχονται βράδυ και προσπαθούν να αλλοιώσουν την πραγματικότητα, προστατεύοντας το καθεστώς του Μαξίμου, αυτό είναι το αποτύπωμα της ΝΔ και της Κυβέρνησης Μητσοτάκη».

Μπέοι και Αγοραστοί είναι το πρότυπο της ΝΔ για την Τοπική Αυτοδιοίκηση

«Είναι σκόπιμο να μας απαντήσει κάποια στιγμή η Κυβέρνηση τι Αυτοδιοίκηση θέλει και κατ΄ επέκταση τη Δημοκρατία θέλει. 5 χρόνια τώρα το μόνο που κάνει είναι να πετσοκόβει τον ρόλο της Αντιπολίτευση σε Δήμους και Περιφέρειες.  Να δίνει υπερσυγκεντρωτικές ιδιότητες στους εκλεκτούς γαλάζιους υποψηφίους της. Να περιθωριοποιεί τη φωνή των τοπικών κοινοτήτων. Να έχει κάνει καθεστώς την μονοφωνία και να έχει ενισχύσει τον άκρατο κομματισμό στην Τοπική Αυτοδιοίκηση».

Μια σειρά ρυθμίσεων, νόμων και πολιτικών αυτής της Κυβέρνησης έχουν επιβάλλει Μπέους και Αγοραστούς σε όλη την Ελλάδα. Έχουν επιτρέψει σε Δημάρχους και Περιφερειάρχες να μην λογοδοτούν για τα πεπραγμένα τους, να μην ζητάνε συγνώμη από τους πολίτες, να μην αισθάνονται πως πρέπει να δώσουν λογαριασμό σε κανέναν για τα σχέδια πολιτικής προστασίας που δεν εφαρμόστηκαν, για το που πήγαν τα κονδύλια, για το τι έργα και απευθείας αναθέσεις έκαναν. Πρέπει τώρα ο Πρωθυπουργός να μας πει εξακολουθεί να τους στηρίζει, ακόμη και τώρα που φάνηκαν τόσο λίγοι μπροστά στις μεγάλες κρίσεις που αντιμετώπισαν οι τοπικές τους κοινωνίες».

Φίμωση της Αντιπολίτευσης και συγκεντρωτικούς Δήμους νομοθετεί η ΝΔ

«Είναι γνωστό πως η ΝΔ πότε δεν πίστεψε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Την χρησιμοποίησε μόνο για διορισμό στελεχών. Σήμερα, πέντε μόνο μέρες πριν ανοίξουν οι κάλπες των αυτοδιοικητικών εκλογών, η Κυβέρνηση έρχεται με νέο Νόμο να αλλάξει τη λειτουργία των ΟΤΑ.  Φέρνει αλλαγές που αφορούν όχι σε επουσιώδη ζητήματα και που δεν ενισχύουν την Δημοκρατία, όπως παραπλανητικά μας λέει, αλλά κομβικές αλλαγές που φιμώνουν τη φωνή της αντιπολίτευσης στους Δήμους και στις Περιφέρειες και χαλκεύουν την ψήφο των πολιτών.

Η ψήφιση αυτού του Νομοσχεδίου προσομοιάζει με ένα ξεκάθαρο πραξικόπημα στην Αυτοδιοίκηση και με μια προσπάθεια, από την Κυβέρνηση, επηρεασμού του αποτελέσματος των εκλογών».

Συγκεκριμένα: Δημιουργείται ένα παράλληλο δημοτικό υπερ- όργανο- η δημοτική επιτροπή- με άκρως αποφασιστικό χαρακτήρα, αφού η οικονομική, η ποιότητας ζωής και η εκτελεστική επιτροπή συγχωνεύονται σε ένα Σώμα, περιορίζοντας την διαβούλευση και την διαφάνεια. Σκοπός φυσικά δεν είναι η αποτελεσματικότητα, όπως μας λέει η Υπουργός, αλλά η περαιτέρω ενίσχυση της ήδη αντιδημοκρατικής λειτουργίας των Δήμων και της φίμωσης της αντιπολίτευσης. Δήμαρχος Αρχηγός δηλαδή και οι μειοψηφούντες, κομπάρσοι. Επίσης, καταργείται, χωρίς προηγούμενη αξιολόγηση, μελέτη σκοπιμότητας και συνεπειών, το σύνολο των ΝΠΔΔ των Δήμων και οι σχολικές επιτροπές. Ο Δήμαρχος/ Περιφερειάρχης μπορεί να ανακαλεί οποτεδήποτε τον αντιδήμαρχο/αντιπεριφερειάρχη χωρίς αιτιολόγηση της απόφασής του, ενώ μειώνονται κατά πολύ τα θέματα που μπορούν να προτείνουν ως επείγοντα οι σύμβουλοι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων και με τα οποία μπορούν να συμπληρώσουν την ημερήσια διάταξη. Ακόμη, καταργείται η δυνατότητα που είχε απομείνει για σύμπραξη δύο ή περισσοτέρων παρατάξεων.

Τέλος, μεταφέρονται και άλλες αρμοδιότητες στους Δήμους, όπως η ευθύνη αποκομιδής απορριμμάτων του οδικού δικτύου αρμοδιότητας περιφερειών και των παράπλευρων δρόμων και άλλα. Πάλι αποσπασματικά και προσπαθώντας να καλύψει το Υπουργείο τα κενά του επιτελικού κράτους, που τόσο τραγικά φάνηκαν στις πρόσφατες πλημμύρες και πυρκαγιές. Δυστυχώς όμως για τους χιλιάδες πολίτες, τέτοιες αποφάσεις, που έρχονται για να κρύψουν κάτω από το χαλί την αναποτελεσματικότητα του κεντρικού κράτους, δημιουργούν περαιτέρω σύγχυση και τελικά μπλοκάρισμα την ώρα της κρίσης».

Κ. Μάλαμα : Οι πολίτες να δώσουν πραγματική δύναμη στο αυτοδιοικητικό κίνημα

Στην ομιλία της στο σχέδιο νόμου “Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, κατάργηση νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου δήμων, παρακολούθηση επιδόσεων τοπικής αυτοδιοίκησης, οικονομική και διοικητική διαχείριση οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, ευζωία των ζώων συντροφιάς, κατασκευή και αναβάθμιση λειτουργούντων χερσαίων συνοριακών σταθμών και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών” στην Ολομέλεια Βουλής η βουλευτής Χαλκιδικής τόνισε:

Κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Βρισκόμαστε ελάχιστες ημέρες πριν από τον πρώτο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών και το ερώτημα που τίθεται μοιραία, από όλους, είναι ένα.

Γιατί σπεύδει η κυβέρνηση να χειραγωγήσει ακόμα περισσότερο τις δημοκρατικές διαδικασίες και να αλλάξει τα δεδομένα στους δήμους και τις Περιφέρειες, στο παρά ένα, κυριολεκτικά της εκλογικής μάχης;

Τι ακριβώς φοβάται κι αποδυναμώνει τις δυνατότητες θεσμικού ελέγχου των σχετικών πλειοψηφιών του 43%, που θα λάβουν, ίσως, κάποιοι δικοί της δήμαρχοι και περιφερειάρχες;

Γιατί αλλάζει την αρχιτεκτονική των επιτροπών, γιατί αφαιρεί αρμοδιότητες από τα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια και γιατί υποβαθμίζει τους θεσμούς ελέγχου της σχετικής, επαναλαμβάνω, πλειοψηφίας του 43% που ενδεχομένως θα λάβουν δικοί της “μπλε” δήμαρχοι και περιφερειάρχες;

Αν αντιλαμβανόμαστε ορθά τις σκέψεις του αρμόδιου αναπληρωτή υπουργού, όπως τις ακούσαμε στην Ολομέλεια, οι αλλαγές αυτές εισάγονται για να διασφαλιστεί η κυβερνησιμότητα στους Δήμους και στις Περιφέρειες, με δεδομένο ότι με τον νόμο Βορίδη, είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας, από τότε που η αυτοδιοίκηση έγινε αιρετή κι όχι διορισμένη, που οι δήμαρχοι κι οι περιφερειάρχες θα είναι αιρετοί μειοψηφίας του 43% κι όχι του 51%.

Αυτό σας αναγκάζει να δημιουργήσετε συγκεντρωτικές δομές, γιατί ξέρετε ότι θα αμφισβητηθεί η πολιτική νομιμοποίηση αυτών των αιρετών, επί του πεδίου κι επί της καθημερινότητας άσκησης της πολιτικής τους.

Με άλλα λόγια, η βιασύνη σας να βάψετε τον αυτοδιοικητικό χάρτη μπλε, με μειοψηφικούς αιρετούς, σας αναγκάζει να δημιουργείτε συγκεντρωτικούς θεσμούς και να καταφεύγετε σε υδροκέφαλες ρυθμίσεις, ως προς την καθημερινότητα και την λειτουργία της αυτοδιοίκησης.

Υπερσυγκεντρώνετε, λοιπόν, εξουσίες σε μία επιτροπή συγχωνεύοντας όλες τις υπόλοιπες, δημιουργείτε τεχνητές πλειοψηφίες, κι αφαιρείτε ζωτικό χώρο από τα δημοτικά συμβούλια.

Αυτός ο δρόμος είναι λάθος κι απαξιώνει τελικά τον ίδιο τον θεσμό της αυτοδιοίκησης απέναντι και στους πολίτες, αλλά και στους ανθρώπους που κατέρχονται όλο αυτό το προεκλογικό διάστημα στον αυτοδιοικητικό στίβο.

Το δεύτερο σημαντικό ζήτημα που προσεγγίζει το νομοσχέδιο είναι η κατάργηση των νομικών προσώπων των Δήμων κι η μεταφορά των αρμοδιοτήτων τους στον κεντρικό διοικητικό κορμό τους.

Μας προβλημάτισε σοβαρά το ζήτημα, συζητήσαμε με στελέχη τέτοιων νομικών προσώπων σε μικρούς δήμους της περιφέρειας και κατά την γνώμη μας το θέμα παρουσιάζει σοβαρές συνθετότητες, που σχετίζονται και με την στελέχωση σε προσωπικό των ίδιων των νομικών προσώπων και με την στελέχωση σε προσωπικό των Δήμων.

Σε μικρούς Δήμους, η ευελιξία ενδεχομένως να αποτελεί μια λύση, απέναντι στο τεράστιο πρόβλημα της υποστελέχωσης των Δήμων της επαρχίας. Με άλλα λόγια, ίσως να είναι πιο εύκολο σε ένα ευέλικτο νομικό πρόσωπο να οργανώσει την λειτουργία ενός βρεφονηπιακού Σταθμού σε έναν Δήμο κάτω των 10.000 κατοίκων, ο οποίος Δήμος παρουσιάζει πολύ σοβαρά οργανικά κενά στο γενικό οργανόγραμμα του.

Από την άλλη, ενδέχεται σε έναν μεγαλύτερο Δήμο, με σοβαρή στελέχωση, να είναι πιο εποικοδομητικό να συγκεντρωθούν οι δομές στην κεντρική του διοίκηση.

Αυτό, λοιπόν, που ενδεχομένως θα έπρεπε να γίνει, θα ήταν να γίνει μια αξιολόγηση της κατάστασης, να δωθεί στους Δήμους η δυνατότητα να παρουσιάσουν τα δεδομένα που σχετίζονται με τα νομικά τους πρόσωπα και να εισηγηθούν οι ίδιοι πως θα ήθελαν να προχωρήσουν.

Συνεπώς, θα ήταν καλύτερο αν δίναμε έναν μεταβατικό χρόνο στη διάταξη, με ταυτόχρονη δυνατότητα στους Δήμους να αιτιολογήσουν την διατήρηση νομικών προσώπων που τους είναι απαραίτητα.

Να δείξουμε εμπιστοσύνη στην αυτοδιοίκηση στο θέμα αυτό και να την αφήσουμε να αξιολογήσει η ίδια τα δεδομένα και να υποβάλλει σε εύλογο χρονικό διάστημα τις θέσεις της στην κυβέρνηση.

Εμείς, λοιπόν, πιστεύουμε ότι ως προς την θεσμική αρχιτεκτονική της δημοκρατικής λειτουργίας των Δήμων και των Περιφερειών, το νομοσχέδιο κινείται σε εντελώς αρνητική κατεύθυνση, αποδυναμώνοντας την πραγματική δυνατότητα έκφρασης των τοπικών κοινωνιών μέσα στην αυτοδιοίκηση και μας προξενεί πολύ αρνητική εντύπωση το γεγονός ότι αυτό συμβαίνει αιφνιδιαστικά μερικές μόνο ημέρες πριν από τις αυτοδιοικητικές εκλογές.

Καλούμε, λοιπόν, τους πολίτες να λάβουν πολύ σοβαρά υπόψη τους αυτές τις κυβερνητικές μεθοδεύσεις και να δώσουν πραγματική δύναμη στο αυτοδιοικητικό κίνημα που πιστεύει στον εποικοδομητικό δημοκρατικό έλεγχο, στην δημοκρατική λογοδοσία και στην διαφάνεια.

Γιώργος Παπαηλιού: Η ΝΔ έχει απέχθεια-δυσανεξία προς τον αντίλογο, προς την αντίθετη άποψη

Ο βουλευτής Αρκαδίας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Γιώργος  Παπαηλιού, μιλώντας στην Ολομέλεια  της Βουλής, για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών «Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης των ΟΤΑ …», είπε, μεταξύ των άλλων τα εξής

Το νομοσχέδιο για την «Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης των ΟΤΑ …», που συζητείται στη Βουλή μόλις λίγες ημέρες πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές !!! επιφέρει σημαντικές αλλαγές στο σύστημα διακυβέρνησης των ΟΤΑ πρώτου και δευτέρου βαθμού.

Και αυτό γίνεται, με αυταρχικό τρόπο χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι εκπρόσωποι των φορέων της αυτοδιοίκησης, οι περισσότεροι των οποίων πρόσκεινται στη ΝΔ, που ζητούν την αναβολή ψήφισής του. Η συγκεκριμένη νομοθέτηση γίνεται με  σπουδή και προχειρότητα που δεν δικαιολογούνται, καθώς δεν ρυθμίζονται επείγοντα ζητήματα.

Το νομοσχέδιο αποτελεί συνέχεια του Ν. 4804/2021. Βασική στόχευσή του είναι η ολοκλήρωση διαμόρφωσης του «δημαρχοκεντρικού» μοντέλου διοίκησης, με ρυθμίσεις που ενισχύουν τις εξουσίες του δημάρχου και αποδυναμώνουν τις παρατάξεις της μειοψηφίας-την αντιπολίτευση. Το σύνολο του νομοσχεδίου διαπνέεται από συγκεντρωτισμό και αυταρχισμό, με συνεχή οργανωμένη προσπάθεια να εξοβελιστεί ο αντίλογος. Η ΝΔ έχει απέχθεια-δυσανεξία προς αυτόν, προς την αντίθετη άποψη που διατυπώνεται από την αντιπολίτευση.

Σε αυτό το πλαίσιο, αντιδήμαρχος θα ορίζεται αποκλειστικά από την παράταξη του δημάρχου και ο δήμαρχος θα έχει τη δυνατότητα να τον παύει από τα καθήκοντά του οποτεδήποτε, χωρίς να αιτιολογεί την απόφασή του.

Επιπλέον καταργείται η δυνατότητα σύμπραξης δύο ή περισσοτέρων δημοτικών παρατάξεων, με συνέπεια να αποδυναμώνεται κάθε δυνατότητα συνεννόησης και σύνθεσης απόψεων μεταξύ των διαφορετικών παρατάξεων στα δημοτικά συμβούλια.

Παράλληλα προβλέπονται αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των δημοτικών συμβουλίων, με σκοπό να εμποδίζεται η συμμετοχή των πολιτών και η ακρόαση των αιτημάτων τους σε αυτά. Περιορίζονται στο ένα, τα θέματα που μπορούν να προτείνουν ως επείγοντα οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων δημοτικοί σύμβουλοι.

Εξάλλου παγιώνεται η τηλεδιάσκεψη και με μικτό τρόπο, ως τρόπος συνεδρίασης των δημοτικών συμβουλίων, αφού πλέον δεν τίθενται περιορισμοί. Συνεδριάσεις δια ζώσης-με φυσική παρουσία θα  διεξάγονται υποχρεωτικά μόνο μία φορά το μήνα.

Κρίσιμο σημείο του νομοσχεδίου αποτελεί η κατάργηση της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής και η συγχώνευσή τους  στη δημοτική επιτροπή. Σ΄ αυτήν  η οποία ελέγχεται από το δήμαρχο και την πλειοψηφούσα παράταξη, θα μεταφερθούν οι λειτουργίες των καταργούμενων.

Ουσιαστικά συγχωνεύονται όλα τα συλλογικά όργανα διαβούλευσης και λήψης αποφάσεων των δήμων σε ένα μίνι δημοτικό συμβούλιο.

Περαιτέρω  απορρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης επέρχεται και με την πρόβλεψη για την κατάργηση των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και τη λύση των κοινωφελών επιχειρήσεων (των δήμων). Με την κατάργηση και λύση τους οι σχετικές αρμοδιότητες θα ασκούνται από τους οικείους δήμους.

Καταρχάς, και εν προκειμένω τίθεται εν τινι μέτρω ζήτημα συνταγματικότητας, αφού καταλύονται η συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοτέλεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η έννοια της αιρετότητας και η επίσης συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτονομία των αιρετών οργάνων να διοικούν.      Σε αυτό το πλαίσιο, η τελική απόφαση κατάργησης ή όχι των ΝΠΔΔ και των Κοινωφελών Επιχειρήσεων θα έπρεπε να λαμβάνεται από τα οικεία δημοτικά συμβούλια, όπως ισχύει σήμερα, και όχι νομοθετικά.

Πάντως καταργείται, το σύνολο των ΝΠΔΔ των δήμων, χωρίς να έχει προηγηθεί αξιολόγηση των δομών αυτών, χωρίς μελέτη σκοπιμότητας, χωρίς κοστολόγηση και χωρίς να έχει προηγηθεί δημόσια διαβούλευση με τους καταργούμενους φορείς.

Η προβλεπόμενη κατάργηση αφορά δομές, όπως παιδικοί σταθμοί, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ ΑμεΑ, ΚΗΦΗ, Προγράμματα Άθλησης για όλους, Προγράμματα απασχόλησης ανέργων, Ωδεία και Φιλαρμονικές, δομές με αρμοδιότητα πλήθος λειτουργιών. Το μόνο επιχείρημα για την κατάργησή τους είναι η υποστελέχωσή τους. Όμως τίθεται το ερώτημα, με ποιό τρόπο  θα λειτουργούν όλες αυτές οι δομές, ως  νέες υπηρεσίες των δήμων, όταν  δεν προβλέπονται επιπλέον προσλήψεις προσωπικού, παρά μόνον η μεταφορά του ήδη υπάρχοντος προσωπικού;

Ο σκοπός είναι προφανής, η περικοπή των κοινωνικών και πολιτιστικών δαπανών, και, μέσω των αναπτυξιακών οργανισμών, οι απευθείας αναθέσεις σε ημετέρους και οι ανεξέλεγκτες προσλήψεις των «παιδιών» της ΝΔ.

Προβληματική και απορριπτέα είναι και η παύση λειτουργίας των σχολικών επιτροπών, στις οποίες συμμετέχουν και οι Σύλλογοι Γονέων, με τις αρμοδιότητές τους να μεταφέρονται στους δήμους,  χωρίς σχεδιασμό και χωρίς επαρκή προετοιμασία.

Τέλος πρέπει να επισημανθεί,  ότι η κατάργηση των φορέων και η μεταφορά των εργαζομένων προβλέπεται να γίνει στις 31.12.2023, χωρίς την πρόβλεψη μεταβατικής περιόδου ενώ η τροποποίηση των εσωτερικών οργανισμών των δήμων θα γίνει εντός του πρώτου εξαμήνου του 2024. Ο χρόνος είναι εξαιρετικά σύντομος για μία τέτοια αλλαγή, γεγονός που μπορεί να επιφέρει  αβεβαιότητα για τις θέσεις εργασίας και προβλήματα στη μισθοδοσία των εργαζομένων.

Η  χειραγώγηση των πραγμάτων και η επικράτηση της μικροπολιτικής με ταυτόχρονη ενίσχυση του πελατειακού συστήματος, η αδιαφάνεια και η διασπάθιση του δημοσίου χρήματος επικράτησαν τα τελευταία χρόνια και στην τοπική αυτοδιοίκηση. Αυτά τα στοιχεία παθογένειας επιτάθηκαν με τη νομοθέτηση της κυβέρνησης της ΝΔ  και επιτείνονται και με το υπό κρίση νομοσχέδιο.

Σε αυτό το πλαίσιο, η «αναμόρφωση» της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως την εννοεί η ΝΔ, κινείται προς την κατεύθυνση της συγκεντροποίησης της τοπικής εξουσίας-των τοπικών εξουσιών σε όλα τα επίπεδα και μετατροπής της-τους σε θεραπενίδα-σε «μακρύ χέρι» της κεντρικής εξουσίας.

Σε αυτό αποσκοπεί ο πρωθυπουργός εν όψει των εκλογών (της Τοπικής Αυτοδιοίκησης) της Κυριακής.

Όπως έχει πει, «οι αυτοδιοικητικές εκλογές συνδέονται με τα αναπτυξιακά σχέδια της κυβέρνησης και ως εκ τούτου είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει συνεννόηση και συνεργασία   με τους αυτοδιοικητικούς, οι οποίοι θα συμμερίζονται την αντίληψη της ΝΔ για την αναπτυξιακή δυναμική της χώρας».

Αυτή η αντίληψη της ΝΔ για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, βρίσκεται στον αντίποδα της προοδευτικής πολιτικής, που θεωρεί ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι ένας από τους πυλώνες της Δημοκρατίας.

Ραλλία Χρηστίδου: Η αυτοδιοίκηση χρειάζεται ενδυνάμωση και εξυγίανση προς όφελος της κοινωνίας και όχι να οδηγηθεί σε μαρασμό και διάλυση

Η Ραλλία Χρηστίδου, βουλεύτρια Β’ 3 Νοτίου Τομέα Αθηνών  ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ στη σημερινή της τοποθέτηση στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τους ΟΤΑ, τόνισε αρχικά - αναφερόμενη στις  ειρωνείες του Μ. Βορίδη κατά του Στ. Κασσελάκη, ότι είναι πλέον σαφές ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε πανικό. Έχει ν’ αντιμετωπίσει δύο προέδρους της αξιωματικής αντιπολίτευσης, έναν μέσα στη Βουλή  και έναν έξω στον δρόμο, δίπλα στους πολίτες, δίπλα στην αλήθεια, δίπλα στο φως».

Μεταξύ άλλων τόνισε : «Όσο θεωρεί ο κ. Πρωθυπουργός, o οποίος εκπροσωπεί την εξουσία με την ευρεία έννοια, ότι τα προβλήματα των πολιτών, οι αγωνίες, η φωνή τους είναι πολιτικό κενό,  όσο θεωρεί ο ίδιος ότι δια παραλείψεως και εξ αμελείας είναι δικαιολογημένο να πνίγει, να καίει, να σπρώχνει από τα καράβια και μετά να τους αποζημιώνει με το αποζημιωτικό σύστημα, που αποδίδει κιόλας, έτσι, όπως ομολόγησε ο κ. Βορίδης», ο οποίος δήθεν δε θυμόταν το όνομα του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Στέφανου Κασσελάκη, «τόσο περισσότερο θα απομακρύνεται από την κατανόηση της πραγματικότητας της κοινωνίας. Εμείς αυτό το πολιτικό ήθος δεν πρόκειται να το υπηρετήσουμε»

Απευθυνόμενη στον υπουργό κ. Λιβάνιο έθεσε το ερώτημα περί αποδοχής ή μη της συμπεριφοράς του δημάρχου Βόλου, ο οποίος καταβρέχει με μάνικες και χαστουκίζει πολίτες και μιλάει για λουλούδες, φλώρους και άλλα τέτοια απαράδεκτα

Για το υπό συζήτηση νομοσχέδιο η Ραλλία Χρηστίδου ανέφερε ότι γίνονται οριζόντιες συγχωνεύσεις, συνενώσεις και κατάργηση εκατοντάδων νπδδ, επιχειρήσεων και επιτροπών.  Παραχωρούνται υπερεξουσίες σε δημάρχους και περιφερειάρχες. Υποβαθμίζεται και απαξιώνεται η αντιπολίτευση σ’ ένα καθαρά «δημαρχοκεντρικής» σύλληψης μοντέλο αυτοδιοίκησης.

Υπονομεύεται η  συνταγματικά κατοχυρωμένη οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια των ΟΤΑ. Με τρόπο ανορθολογικό, πρόχειρο και χωρίς καμία διάκριση, χωρίς απόφαση των ίδιων των δήμων, χωρίς αξιολόγηση δράσεων, χωρίς κριτήρια αποτελεσματικότητας και θέτοντας χρονοδιαγράμματα, τα οποία σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να υλοποιηθούν καταργούνται εκατοντάδες ΝΠΔΔ.   Στρεβλώνεται πλήρως η φυσιογνωμία των δήμων, υποβαθμίζεται η κοινωνική  τους δράση, απαξιώνονται και ουσιαστικά καταργούνται οι εκπαιδευτικές, πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες.

Το πρόβλημα με τα καταφύγια ζώων των φιλοζωικών σωματείων είναι έντονο και έχει επιταθεί μετά και τις πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές  και πλημμύρες.  Η  νομιμοποίηση των καταφυγίων δεν λύνεται με παρατάσεις. Η επανένταξη των χιλιάδων ζώων που λόγω μακροχρόνιου εγκλεισμού, ή προβλημάτων υγείας είναι αδύνατη και το νομοσχέδιο δεν λαμβάνει καμία σχετική μέριμνα.

Εν τέλει, όπως επισήμανε, η Ραλλία Χρηστίδου  η κυβέρνηση επιλέγει να αποδιαρθρώσει πλήρως τους δήμους με «άνωθεν» αυθαίρετες αποφάσεις ενώ η αυτοδιοίκηση χρειάζεται ενδυνάμωση και εξυγίανση προς όφελος της κοινωνίας και όχι να οδηγηθεί σε μαρασμό και διάλυση.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)