to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

11:02 | 25.06.2023

Πολιτική

Αποκάλυψη από τη «Monde»: Η Frontex έτοιμη να φύγει από την Ελλάδα μετά το ναυάγιο της Πύλου

Εισήγηση για προσωρινή αναστολή δραστηριοτήτων λόγω σοβαρών και επαναλαμβανόμενων παραβιάσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων στις συνοριακές επιχειρήσεις


Σε μια πρόταση– βόμβα προέβη ο επικεφαλής θεμελιωδών δικαιωμάτων της Frontex, Τζόνας Γκρίμχεντεν, για προσωρινή αναστολή των δραστηριοτήτων του οργανισμού στην Ελλάδα, μετά το φονικό ναυάγιο στην Πύλο.

Η έγκυρη γαλλική εφημερίδα,  Le Monde, αναφέρει ότι κατά τη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της Frontex στις 20 και 21 Ιουνίου στη Βαρσοβία, όπου έχει την έδρα του ο οργανισμός, ο Τζόνας Γκρίμχεντεν συνέστησε την προσωρινή αναστολή των δραστηριοτήτων του οργανισμού στην Ελλάδα.

Αυτή η αναστολή θα μπορούσε να βασίζεται στο άρθρο 46 του κανονισμού λειτουργίας της Frontex που προβλέπει μέχρι και την αναστολή της δραστηριότητας ή της παρουσίας της ευρωπαϊκής υπηρεσίας σε κράτος μέλος, αν διαπιστωθούν σοβαρές και επαναλαμβανόμενες παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων στις συνοριακές επιχειρήσεις.

Η πρόταση για αναστολή δραστηριοτήτων της Frontex στην Ελλάδα, έχει σαν στόχο τη συμμόρφωση της χώρας με την εθνική, την ευρωπαϊκή και τη διεθνή νομοθεσία. Βάσει αυτής της σύστασης, η οποία υποστηρίζεται από έκθεση που παρουσιάστηκε στο διοικητικό συμβούλιο, ο εκτελεστικός διευθυντής της Frontex, Χανς Λέιτενς, «κατέστησε την Ελλάδα υπόλογη», αναφέρει πηγή προσκείμενη στον οργανισμό.

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα της Le Monde, η εισήγηση  φέρεται να βασίζεται σε έκθεση που επιρρίπτει ευθύνες στην Ελλάδα,  με βάση τις διατάξεις περί σοβαρών ή μόνιμων παραβιάσεων θεμελιωδών δικαιωμάτων και υποχρεώσεων στο πλαίσιο της διεθνούς προστασίας.

Ο  Λέιτενς, αναφορικά με το ναυάγιο στην Πύλο επεσήμανε ότι το drone επιτήρησης της Frontex, από την οποία ζήτησαν οι ελληνικές αρχές να συνδράμει, αφού ενημερώθηκαν μέσω των ιταλικών αρχών για την ύπαρξη αλιευτικού σε κίνδυνο, εντόπισε το αλιευτικό, ενημέρωσε τις ελληνικές αρχές για την ακριβή τοποθεσία του και σημείωσε ότι το σκάφος ήταν μη ασφαλές στο χαμηλότερο επίπεδο ασφάλειας λόγω του μεγάλου αριθμού επιβαινόντων.

Το drone αποχώρησε προσωρινά για να επιστρέψει στη βάση του για ανεφοδιασμό. Στη συνέχεια, η Frontex ζήτησε να επιστρέψει το drone στο σημείο όπου βρισκόταν το αλιευτικό, αλλά οι ελληνικές αρχές του ζήτησαν να πάει στην Κρήτη, όπου υπήρχε άλλη βάρκα σε κίνδυνο με 70-80 επιβαίνοντες.  Όταν επέστρεψε αργά τη νύχτα στην Πύλο, δεν υπήρχε ίχνος του αλιευτικού, το οποίο είχε βυθιστεί, και το drone συνέδραμε στην επιχείρηση διάσωσης.

Παράλληλα, ο Εκτελεστικός Διευθυντής της Frontex χαρακτήρισε «ανεπαρκή», όπως αναφέρει η ΕφΣυν,  την ενημέρωση που έχει η υπηρεσία από την Ελλάδα και ανέφερε ότι θα στείλει τις επόμενες ημέρες επιστολή στις ελληνικές αρχές για να τους ζητήσει να μοιραστούν όλες τις πληροφορίες σχετικά με τις δύο «Αναφορές Σοβαρών Περιστατικών», έστω και εμπιστευτικά, ενώ θα προειδοποιεί ότι η συνεργασία Frontex και Ελλάδας θα αξιολογηθεί με βάση τις πληροφορίες που θα σταλούν.

Η μία «Αναφορά Σοβαρού Περιστατικού» αναφέρει ότι οι ελληνικές αρχές ζήτησαν από δύο ομάδες της Frontex να μην αναφέρουν ότι είδαν και συνάντησαν βάρκα μεταναστών. Προσθέτει ότι όταν το έκαναν, περιέλαβαν άλλες γεωγραφικές συντεταγμένες στη βάση δεδομένων, «που δείχνουν μια πιο "ευνοϊκή" θέση της βάρκας από την πλευρά της Ελλάδας». Και καταλήγει ότι «οι κάμερες θα είχαν βοηθήσει να χαρτογραφηθεί αυτό που συνέβη».

Η δεύτερη «Αναφορά Σοβαρού Περιστατικού» αφορά το γνωστό βίντεο που δημοσιοποίησαν οι New York Times στις 19 Μαΐου και απεικονίζει επιχείρηση επαναπροώθησης 12 μεταναστών στις 11 Απριλίου, οι οποίοι μεταφέρονται από βαν χωρίς πινακίδες σε σκάφος του Λιμενικού και στη συνέχεια σε φουσκωτή σχεδία, η οποία εγκαταλείπεται ακυβέρνητη μεσοπέλαγα στο Αιγαίο. Ο κ. Γκρίμχεντεν σημείωσε, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι η έρευνά του δείχνει ότι το δημοσίευμα είναι σωστό και ότι το περιστατικό, στο οποίο συμμετείχε σκάφος που τοι συγχρηματοδοτούσε η Ε.Ε., θα συνιστούσε παράνομη επαναπροώθηση και θα παραβίαζε το ευρωπαϊκό και το διεθνές δίκαιο.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)