Συγκεκριμένα, σύμφωνα με όσα αποκαλύπτουν οι Data Journalists η ΕΥΔΑΠ από την 1η Ιανουαρίου 2021 του έως την τις 9 Νοεμβρίου του 2022 δαπανά για τη διαφημιστική καμπάνια της του 1 εκατ. ευρώ σε ιστοσελίδες και από 1η Ιανουαρίου 2022 έως και 11 Νοεμβρίου 2022 πάνω από 530.000 ευρώ σε εφημερίδες.
Τα χρήματα στις ιστοσελίδες
Σύμφωνα με τις παρατηρήσεις του avgi.gr, τα περισσότερα χρήματα έχουν λάβει οι ιστοσελίδες Mononews (45.000 ευρώ), ο όμιλος DPG (newsbomb, CNN κ.α.) με 43.000 ευρώ. Επιπλέον, το Political και το Liberal έλαβαν 39.000 ευρώ.
Ενώ οι ιστοσελίδες του ομίλου DPG καταγράφουν υψηλή επισκεψιμότητα, δεν συμβαίνει το ίδιο με τα άλλα τρία sites.
Αξίζει δε να γίνει η σύγκριση των τριών παραπάνω ιστοσελίδων και με το protothema.gr το οποίο φέρεται να έλαβε 12.000 ευρώ, το zougla.gr 8.500 ευρώ, και το ethnos.gr μόλις 2.500 ευρώ.
Σύμφωνα με τους Data Journalists στις ίδιες λίστες εντοπίστηκε η συνδρομητική επιχειρηματική ιστοσελίδα, το bnbdaily.gr η οποία φέρεται να έλαβε 28.200 ευρώ και την ίδια στιγμή το newsit.gr δεν ξεπέρασε τις 20.000 και το ieidiseis.gr τα 1.000 ευρώ.
Στο ίδιο μήκος κύματος επισημαίνεται ότι το anatropinews.gr, έλαβε 27.200 ευρώ, όταν το news247.gr δεν ξεπέρασε τις 13.000 ευρώ. Επίσης, 9.500 ευρώ έλαβε η ΜΚΟ «Συμμαχία για την Ελλάδα» και το site anattica.gr πήρε 3.710 ευρώ.
Διαφημίσεις της ΕΥΔΑΠ σε ιστοσελίδες εκτός Αττικής
Αν και η ΕΥΔΑΠ δραστηριοποιείται στην Αττική μέρος της διαφημιστικής πίτας έλαβαν και ιστοσελίδες εκτός λεκανοπεδίου. Ενδεικτικά, 2.000 ευρώ έλαβε το agrinionews.gr, 500 ευρώ το nafpaktianews.gr, 300 ευρώ στο Εμπρός της Ναυπάκτου και 680 ευρώ στο amfissanews.gr.
Το δημοσίευμα των Data Journalists επισημαίνει ότι το πελατειακό κοινό της ΕΥΔΑΠ, ξεπερνά τα 4.000.000 στο λεκανοπέδιο (άνω των 2.000.000 εγκαταστάσεων μετρητών) και είναι εγγυημένο.
Τα χρήματα σε εφημερίδες
«Πρωταθλητές» στα διαφημιστικά έσοδα από την ΕΥΔΑΠ φαίνονται οι εταιρείες του ομίλου Κουρτάκη (Παραπολιτικά κ.ά.) με 111.000 ευρώ, ενώ στη συνέχει είναι τα μέσα ενημέρωσης του Βαγγέλη Μαρινάκη (Τα Νέα, Βήμα κ.ά.) με 55.500 ευρώ. Επιπλέον ο όμιλος της Καθημερινής έλαβε 43.500 ευρώ και το Πρώτο Θέμα, 32.000 ευρώ.
Σημαντικές δυσαρμονίες, όμως, εντοπίζονται με το χαμηλής δυναμικότητας έντυπο One Voice με 12.000 ευρώ, την εφημερίδα Μπαμ με 10.000 ευρώ και την εφημερίδα Παρασκήνιο με 19.800 ευρώ.
Την ίδια στιγμή η ΕΥΔΑΠ επέλεξε να δώσει στον όμιλο Real 18.000 ευρώ, στην Εφημερίδα των Συντακτών μόλις 4.000 ευρώ και στον Ριζοσπάστη και στην Kontranews 2.500 ευρώ.
Επίσης θα είχε ενδιαφέρον να δοθούν εξηγήσεις για τα κριτήρια που δόθηκαν 8.500 ευρώ στο περιοδικό Startupper και 10.000 ευρώ στο περιοδικό Κόσμος 2022. Επιπλέον 5.000 ευρώ δόθηκαν στο Καρφί και στη LiFo 4.000 ευρώ.
Τέλος, οι Data Journalists επισημαίνουν ότι η ΕΥΔΑΠ έδωσε στη διαφημιστική εταιρεία Rascal πάνω από 300.000 ευρώ για δημιουργία και παρακολούθηση banners σε ιστοσελίδες και ψηφιακές, ενημερωτικές και ψυχαγωγικές πλατφόρμες.
Δημόσιο χρήμα ακόμη και σε ανύπαρκτα Μέσα Ενημέρωσης
Η έρευνα του Documento στη λίστα που αποκάλυψαν οι Data Journalists, αποκαλύπτει συγκεκριμένα ότι μεταξύ άλλων χρήματα έχει εισπράξει ιστοσελίδα η οποία είναι υπό κατασκευή, άλλη η οποία φαίνεται να πωλείται και κάποιες ακόμη οι οποίες δεν ανοίγουν, ακόμη δηλαδή και να πληκτρολογήσει κανείς τη διεύθυνσή τους, δεν μπορεί να τις δει.
Αναλυτικότερα, ο ιστότοπος propaganda.gr εμφανίζεται, όπως μαρτυρά σχετικό screenshot το οποίο έγινε το απόγευμα της Τρίτης, να είναι υπό κατασκευή, ενώ ο ιστότοπος emprosnews.gr φαίνεται να είναι προς πώληση. Παράλληλα, οι σελίδες anatolikiakti.gr, amfissanews.gr, marketall.eu και ergostories.gr, δεν εμφανίζονται, όπως επίσης μαρτυρούν τα σχετικά screenshots καθόλου.
Χρήματα σε Μέσα ασήμαντης αναγνωσιμότητας
Επιπλέον, όπως άλλωστε αναφέρεται και στο ρεπορτάζ των Data Journalists στις λίστες παρατηρούνται δεκάδες επιλεκτικές, όσο και υπέρογκες πληρωμές σε συγκεκριμένα Μέσα που δεν συνάδουν ούτε με την δυναμική τους, ούτε με την απήχησή τους στην κοινή γνώμη. Στις ίδιες λίστες υποτιμούνται ή και αγνοούνται Μέσα με πολλούς εργαζόμενους, ανταπόκριση από το κοινό και πανίσχυρα brand names. Ένα από αυτά τα Μέσα είναι βέβαια και το Documento, το οποίο εκδικητικά έχει αποκλειστεί και από τα διαφημιστικά κονδύλια της ΕΥΔΑΠ.
Στις λίστες για το διαδίκτυο πάντως, οι Data Journalists, έχουν εντοπίσει, ένα άγνωστο στο ευρύ κοινό σάιτ, μάλιστα συνδρομητικό, το bnb daily που φαίνεται να έλαβε 28.200 ευρώ, όταν, για παράδειγμα, το Newsit, συμφερόντων του Νίκου Ευαγγελάτου, δεν ξεπέρασε τις 20.000 και το ieidiseis τα 1.000 ευρώ. Ένα άλλο άγνωστο στο ευρύ κοινό site, το Αnatropinews, έλαβε 27.200 ευρώ, όταν το News247 δεν ξεπέρασε τις 13.000 ευρώ. Επίσης, μια ΜΚΟ με τίτλο «Συμμαχία για την Ελλάδα» έλαβε διαφημιστική δαπάνη 9.500 ευρώ.