to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

19:32 | 20.03.2023

Πολιτική

Βουλή: Ευθύνες που έμειναν μισές, αναδιπλώσεις και... ψέματα στην «απολογία» Καραμανλή ενώπιον της Επιτροπής Θεσμών

Στο πλαίσιο του αφηγήματος της κυβέρνησης ότι «όλοι φταίμε» και σε μια απέλπιδα προσπάθεια να διαχυθούν οι ευθύνες, εμφανίστηκε στην Επιτροπή ο τέως υπουργός Μεταφορών και Υποδομών. «Αν θα έπρεπε κάποιος να μας προειδοποιήσει για ζητήματα ασφαλείας, αυτός ο κάποιος θα έπρεπε να ήταν η ΡΑΣ» είπε κατά την δευτερολογία του. Κλήθηκαν και οι πρώην υπουργοί Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης και Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ενώ «παρών» ήταν και ο νέος υπουργός Γιώργος Γεραπετρίτης. Ενδιαφέρον και στις εισηγήσεις των εισηγητών των κομμάτων


-- φωτ.: Ευρωκίνηση / Γιώργος Κονταρίνης

Ο Κώστας Καραμανλής, ο οποίος ήταν για τρεις ολόκληρες εβδομάδες άφαντος από τον δημόσιο διάλογο, μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, εμφανίστηκε προκλητικός, παρότι, ουσιαστικά απολογούμενος σήμερα στην Βουλή, παρά τη «γαλάζια» επχείρηση να περιοριστεί το πλαίσιο της αναζήτησης των αιτιών για την τραγωδία στα Τέμπη, «απλά» και μόνο στη σύμβαση 717.

Τη διεύρυνση των προσώπων που πρέπει να προσέλθουν για ακρόαση στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας αιτήθηκαν από τον πρόεδρο της Επιτροπής, Αθ. Μπούρα, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, το ΚΚΕ και το ΜέΡΑ25 κατά την αρχή της συνεδρίασης, με σκοπό να κληθεί το σύνολο της ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών, οι πρώην και νυν διοικήσεις ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Hellenic Train, η πρόεδρος της ΡΑΣ και εκπρόσωποι αρμόδιων συνδικαλιστικών φορέων.

Υπενθυμίζεται ότι η συνεδρίαση ορίστηκε μετά από αίτημα των μελών της ΝΔ στην Επιτροπή, το οποίο κατατέθηκε για να μην τηρηθεί η ομόφωνη απόφαση της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής για κλήση όλων των αρμόδιων προσώπων που θα μπορούσαν να ρίξουν φως στα αίτια της τραγωδίας.

Κ. Αχ. Καραμανλής: Παραλάβαμε τη σύμβαση σηματοδότησης 717 στο 18% και την φτάσαμε στο 70%

Πιο συγκεκριμένα, ο υπουργός τέως υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, στην πρώτη του, πολυανόμενη, τοποθέτηση για την εθνική τραγωδία είκοσι ολόκληρες μέρες μετά, επιχείρησε ανερυθρίαστα να αποποιηθεί των ευθυνών του στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής παρότι κλήθηκε να δώσει εξηγήσεις.

Μπορεί να παραδέχτηκε ότι φέρει μερίδιο της πολιτικής ευθύνης ωστόσο δεν είπε τίποτα περισσότερο αλλά ανάλωσε την ομιλία του στις δήθεν επιτυχημένες παρεμβάσεις της κυβέρνησής του και να ρίξει τις ευθύνες στις προηγούμενες κυβερνήσεις, και κυρίως στον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και στον προφυλακισμένο σταθμάρχη.

Στα λόγια η κυβέρνηση του έχει εγκαταλείψει τη γραμμή περί «ανθρώπινου λάθους», υποστηρίζοντας ότι αναμένει να ολοκληρωθούν οι έρευνες, ωστόσο ο υπουργός δίκασε κανονικότατα τον 59χρονο σταθμάρχη με συνεχείς εξοργιστικές αναφορές.

«Υπήρχε αλλά δε χρησιμοποιήθηκε το σύστημα τηλεδιοίκηση»

Αποκορύφωμα των προκλητικών ισχυρισμών του κ. Καραμανλή η υποτιθέμενη διάψευσή του για την ανυπαρξία τηλεδιοίκησης, παρά τον ορυμαγδό καταγγελιών για έναν σιδηρόδρομο στον «αυτόματο». Συγκεκριμένα, υποστήριξε ότι υπήρχε τηλεδιοίκηση στον σταθμό της Λάρισας, «χρησιμοποιήθηκε και ήταν σε λειτουργία μία ώρα πριν την ώρα του δυστυχήματος».

Όπως αναμενόταν, δεν είπε κουβέντα για την... εξαφάνιση της υποχρέωσης έγκαιρης παράδοσης του συστήματος τηλεδιοίκησης των σιδηροδρόμων στη σκανδαλώδη σύμβαση του 2020, που οδηγεί σε πρόσθετα κέρδη 800 εκατ. ευρώ για τους Ιταλούς επενδυτές του σιδηροδρόμου.

Κι αντί να παραδεχτεί την κρίσιμη υποχρέωση να εγκαταστήσει το Δημόσιο συστήματα τηλεδιοίκησης-σηματοδότησης και το ETCS, που θα μπορούσε να φρενάρει από μόνο του τα δύο τρένα ακόμη και αν αγνοούσαν την αντίθετη πορεία τους, σχεδόν «στοιχημάτισε» ότι ούτε αυτό θα απέτρεπε τη σύγκρουση.

Επέμεινε ότι ακόμα κι αν είχε ολοκληρωθεί το ETCS, αυτό δεν σημαίνει τίποτα, «γιατί θα το απενεργοποιούσε η εντολή του σταθμάρχη», «γιατί και τα πιο άρτια συστήματα καταλήγουν στους ανθρώπους που τα χειρίζονται ή δεν τα χειρίζονται όπως είπε στην συγκεκριμένη περίπτωση».

Επίσης, υποστήριξε ότι ο σταθμάρχης μπορούσε «μπορούσε να χαράξει διαδρομή ηλεκτρονικά αλλά το έκανε χειροκίνητα και ξέχασε σε λάθος θέση ένα από τα κλειδιά».

«Υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας αλλά αποδείχτηκαν ανεπαρκείς»

Μάλιστα, ισχυρίστηκε ότι υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας αλλά απλώς αποδείχτηκαν... ανεπαρκείς. «Επί 12 λεπτά υπήρχε η δυνατότητα να δει ο σταθμάρχης ότι το τρένο βρισκόταν σε λανθασμένη πορεία» είπε αφού ανέφερε ότι βάρδιες με έναν σταθμάρχη υπήρχαν από το 2017.

Πάντως, σύμφωνα με τον ίδιο, το μοιραίο βράδυ υπήρχαν ο δεύτερος και ο τρίτος σταθμάρχης αλλά δεν ήταν στις θέσεις τους, ενώ αγνοήθηκε ο γενικός κανονισμός του ΟΣΕ και τα πρωτόκολλα επικοινωνίας μεταξύ σταθμαρχών και μηχανοδηγών.

Σε ό,τι αφορά την περίφημη σύμβαση 717, την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίστηκε ότι παρέδωσε έτοιμη σε ποσοστό 68%, ο υπουργός είπε ότι η Ν.Δ. την παρέλαβε στο 18% και την πήγε στο 70% αλλά όχι στο 100%.

Απέδωσε δε την καθυστέρηση στις «παθογένειες δεκαετιών του ελληνικού δημοσίου» τις οποίες η κυβέρνηση υποτίθεται ότι «προσπάθησε να αντιμετωπίσει με αναμόρφωση» αλλά δεν τα κατάφερε όχι γιατί δεν μπόρεσε αλλά γιατί «χρειάζονται χρόνια».

«Ο ΣΥΡΙΖΑ ξεπούλησε και κατακερμάτισε τα τρένα»

Επίσης, τόνισε ότι κατά την περίοδο 2017-2019 η εκτέλεση του έργου ήταν μηδενική, υποστηρίζοντας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ με το ποσοστό εκτέλεσης εννοεί «κάλυψη χρηματοδοτικών αναγκών».

Στη συνέχεια επέκρινε το γεγονός ότι η προηγούμενη κυβέρνηση ξεπούλησε το μεταφορικό έργο μόλις για 45 εκατ. ευρώ, λιγότερα από την ετήσια επιδότηση από το Δημόσιο, και κατακερμάτισε τις υπηρεσίες με αποτέλεσμα άλλη να είναι υπεύθυνη για την υποδομή, άλλη για την τηλεδιοίκηση κ.ο.κ..

«Το 2017 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να διαγράψει χρέη 700 εκατ. προς το Δημόσιο, προς τον ΟΣΕ, και στη συνέχεια να πουλήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο πολύ χαμηλό τίμημα των 45 εκατ. ευρώ» είπε.

Παράλληλα, ισχυρίστηκε ότι η Ν.Δ. προσπάθησε με την 4974 προσπάθησε να αναμορφώσει το θεσμικό πλαίσιο και να θεσμοθετήσει μια ενιαία διαδικασία.

Σημείωσε ότι από το 2019 ξεκίνησε η υποστελέχωση, την οποία προσπάθησε να αντιμετωπίσει με προσλήψεις η κυβέρνηση, που επίσης υπέγραψε σύμβαση με την Hellenic Train για επενδύσεις.

Δεν είπε βέβαια τίποτα για τη συμπληρωματική σύμβαση του υπουργείου Μεταφορών, που υπέγραψε ρήτρα αποζημιώσεων προς την κοινοπραξία Alstom - TOMH, η οποία είχε αναλάβει τη διεκπεραίωση της σύμβασης 717, κάνοντας δώρο ύψους 3,3 εκατ. ευρώ.

Δευτερολογία: «Άκυρη» η ανάληψη ευθύνης

Πήρε πίσω, ακόμα και την κάλπικη ανάληψη μεριδίου ευθύνης για τις διαχρονικές παθογένειες του Δημοσίου με όσα είπε στη δευτερολογία του στην Επιτροπή Θεσμών, καθώς αποφάνθηκε ότι εκτός από τον σταθμάρχη φταίει και η ΡΑΣ για το δυστύχημα στα Τέμπη. «Αν θα έπρεπε κάποιος να μας προειδοποιήσει για ζητήματα ασφαλείας, αυτός ο κάποιος θα έπρεπε να ήταν η ΡΑΣ» είπε, ενώ από το στόχαστρό του δεν ξέφυγαν ούτε οι εργαζόμενοι που τον είχαν προειδοποιήσει με ανακοινώσεις και εξώδικα, λέγοντας πως συναντιόταν μαζί τους, αλλά τους απασχολούσαν μόνο μισθολογικά ζητήματα.

Χαρακτήρισε αποτέλεσμα μονταζιέρας τις προκλητικές δηλώσεις που είχε κάνει στην Ολομέλεια της Βουλής για τα επίπεδα ασφαλείας των σιδηροδρόμων δυο βδομάδες πριν την τραγωδία στα Τέμπη. Επιπλέον, αρνήθηκε ότι ήταν ρουσφέτι η τοποθέτηση του σταθμάρχη στη Λάρισα, γεγονός που προκάλεσε ένταση στην αίθουσα. «Ο ομιλών παραιτήθηκε αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη, θα είμαι πάντα παρών στον δημόσιο διάλογο, είμαι στη διάθεση της δικαιοσύνης να καταθέσω την άποψή μου» κατέληξε.

Υπενθυμίζεται ότι νωρίτερα μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας ο Κώστας Καραμανλής αντί να αναλάβει επί της ουσίας τις πολιτικές ευθύνες, μίλησε γενικά και αφηρημένα για διαχρονικές παθογένειες. Μάλιστα, σε ένα κρεσέντο προκλητικότητας, επέρριψε το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης στον σταθμάρχη της Λάρισας, ο οποίος όπως χαρακτηριστικά είπε: «προτίμησε να χαράξει χειροκίνητα την πορεία των τρένων».

Γ. Γεραπετρίτης: Ο κ. Τσίπρας σήμερα δεν πήγε στον σταθμό της τοπικής τηλεδιοίκησης της Λάρισας αλλά στην οικοδομή που θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2023 

   «Ο κ. Τσίπρας κάνει πολιτικές κινήσεις και δεν τον ενδιαφέρει η πραγματικότητα», ανέφερε ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, ο οποίος ανάλωσε επικέντρωσε την ομιλία γύρω από την επίσκεψη του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης στις υποδομές της Λάρισας, παρά απαντώντας στα ερωτήματα που του έθεσαν οι εισηγητές των κομμάτων της αντιπολίτευσης.

   Τόνισε πως «η κυβέρνηση έδωσε απαντήσεις σε όλα στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου την προηγούμενη εβδομάδα. Δεν υπάρχει καμία πρόθεση διάχυσης ευθυνών». Η Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων που έχει ψηφιστεί, θα συγκροτηθεί και προβλέπεται από την ΕΕ. Για την υποστελέχωση του ΟΣΕ έδωσα αναλυτικά τα νούμερα των 420 προσλήψεων αυτά τα τριάμισι χρόνια έναντι 24 προσλήψεων που έγιναν τα τεσσεράμισι χρόνια της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Η ΡΑΣ είναι ανεξάρτητη αρχή και δεν είναι σωστό, εάν δεν υπάρχουν εξόφθαλμα πράγματα, να προχωράμε σε αντικαταστάσεις των μελών διοίκησής της. Δεν θέλαμε παραμονές εκλογών να προχωρήσουμε σε αλλαγές ΔΣ ανεξαρτήτων αρχών, όπως έγινε και σε άλλες που οι θητείες τους έχουν λήξη. Αυτό είναι μια υπεύθυνη πολιτικά στάση».

   Σχετικά με τους χαρακτηρισμούς «ψεύτη» και ότι «παραπλανώ τον λαό» που του έχει αποδώσει αυτές τις ημέρες ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παππάς είπε ότι «αποτελεί ηθικά εξύβριση». Για το εάν υπάρχει ή όχι τηλεδιοίκηση, τα πράγματα είναι απλά σύμφωνα και με τα έγγραφα του ΟΣΕ, είπε ο υπουργός, τονίζοντας: «Αυτό που σας είπα είναι ότι έχουμε τοπική τηλεδιοίκηση στην Λάρισα που είναι για 8,5 χιλιόμετρα. Δεν εξαπατώ κανένα. Πέντε χιλιόμετρα βορείως του σταθμού και τρία χιλιόμετρα νοτίως του σταθμού. Δεν προσπαθώ να ξεγελάσω κανένα. Τα φωτάκια ανάβουν πάνω στον πίνακα και ο σταθμάρχης μπορούσε να δει την πορεία του τρένου. Υπήρχε φωτεινή ένδειξη της πορείας και δυνατότητα αυτόματης χάραξης. Εάν αυτά τα αμφισβητείτε μπορούμε να πάμε και να το δείτε. Να πάμε την ερχόμενη Παρασκευή να τα δούμε από κοινού».

   Ο κ. Γεραπετρίτης κατήγγειλε ότι «ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ βρίσκεται στην Λάρισα και αντί να πάει στον σταθμό της τοπικής τηλεδιοίκησης, στον κεντρικό σταθμό που λέτε εσείς, πήγε και είδε την οικοδομή που θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2023 και θα είναι εκεί το σύστημα της υπερτοπικής τηλεδιοίκησης». Ο υπουργός χαρακτήρισε τις κινήσεις του κ. Τσίπρα «πολιτικές».

   Να σημειωθεί ότι ο κ. Γεραπετρίτης έφυγε πριν τη λήξη της συνεδρίασης καθώς θα αναχωρούσε για Βρυξέλλες, γεγονός που δημιούργησε ένταση στην αίθουσα.

Χρ. Σπίρτζης: Ο ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε ολοκληρωμένο σύστημα GSMR - Πυροτεχνήματα τα περί «τοπικής αυτοδιοίκησης» - Καλό θα ήταν να κληθεί και ο κ. Χατζηδάκης

Στη δική του τοποθέτηση ενώπιον της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, ο Χρήστος Σπίρτζης τοποθέτησε στο κάδρο των ευθυνών τόσο τον υφυπουργό Μεταφορών, Μιχάλη Παπαδόπουλο, όσο και τον Κ. Χατζηδάκη, ο οποίος υπέγραψε την πρώτη σύμβαση για το σύστημα τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης το 2007, με αποτέλεσμα να παραδοθεί το 2010 το έργο σε ποσοστό 0%. «Καλό θα ήταν να είναι εδώ ο κ. Χατζηδάκης» είπε με νόημα ο Χρ. Σπίρτζης, ενώ αντίστοιχο σχόλιο έκανε και για τον σημερινό υφυπουργό Μεταφορών, ο οποίος είχε εμπλοκή και στην υπογραφή της πολυσυζητημένης σύμβασης 717. Επιπλέον, ο πρώην υπουργός Μεταφορών επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ εξέφρασε την ελπίδα πως θα επαναληφθεί η συγκεκριμένη διαδικασία προκειμένου να συζητηθεί η τραγωδία στα Τέμπη και όχι αποκλειστικά και μόνο η σύμβαση 717.

Ο πρώην υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης επέμεινε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε ολοκληρωμένο σύστημα gsmr και επιτέθηκε εκ νέου στη κυβέρνηση 

Ο πρώην υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης επέμεινε - και στις απαντήσεις που κλήθηκε να δώσει σε σειρά ερωτημάτων που του είχαν τεθεί από βουλευτές - ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είχε παραδώσει ολοκληρωμένο το σύστημα gsmr, χαρακτήρισε δικαιολογημένες τις καθυστερήσεις που υπήρξαν στην υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης καθώς ακολουθήθηκαν όλες οι διαδικασίες που όριζαν οι αρμόδιες ελεγκτικές αρχές και υποστήριξε ότι δεν υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης το βράδυ της τραγωδίας στα Τέμπη.

Παράλληλα επιτέθηκε εκ νέου στη κυβέρνηση της ΝΔ καταλογίζοντας της προσπάθεια παραπληροφόρησης ενώ επανέλαβε ότι στην Επιτροπή Θεσμών πρέπει να κληθούν και οι δύο υφυπουργοί του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που είχαν, όπως είπε, συγκεκριμένες αρμοδιότητες αλλά και το διοικητικό συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ.

«Αισθάνομαι την απόλυτη ανάγκη να ενημερώσω για κάθε πτυχή σε ό,τι χειρίστηκα επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ», είπε και πρόσθεσε ότι ελάχιστα διαφωνεί με τα όσα ανέφερε ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Μιχάλης Χρυσοχοίδης.

Στο ερώτημα γιατί καθυστέρησε να υπογραφεί η συμπληρωματική σύμβαση επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Όταν κάνεις συμπληρωματική σύμβαση σε συγχρηματοδοτούμενο έργο και ελέγχεται από την ΕΔΕΛ - και υπήρχε τακτικός έλεγχος της - εσείς θα την υπογράφατε όταν ερχόταν να ελέγξει και τη πορεία της σύμβασης αλλά και τη συμπληρωματική; Ο έλεγχος της ΕΔΕΛ δεν βρήκε τίποτα μεμπτό διαχειριστικά, στην οικονομική διαχείριση. Βρίσκει ότι απόλυτα πάσχει η ποσότητα της σύμβασης και για αυτό υπάρχει ανάγκη της συμπληρωματικής. Δεν το κάναμε εμείς αυτό. Όταν όμως προκύπτει η ανάγκη για πάνω από το 10% της συμπληρωματικής σύμβασης του συμβατικού αντικειμένου, υποχρεωτικά ακολουθείς τις διαδικασίες που ορίζουν η Διαχειριστική Αρχή, η ΕΕ, το Ελεγκτικό Συνέδριο, όλοι. Να δούμε ποιος σπεκουλάρει εδώ πέρα. Εμείς ακολουθήσαμε τις διαδικασίες που έπρεπε να ακολουθήσουμε. Τι άλλο θα έπρεπε να κάνουμε. Να λέγαμε ότι δεν ακούμε τις αρμόδιες διαχειριστικές αρχές και τη διαφάνεια;».

Απαντώντας στον Γ. Γεραπετρίτη που αμφισβήτησε τα ποσοστά ολοκλήρωσης του έργου επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ο Χρ. Σπίρτζης αντέτεινε ότι «αναφέρεται σε αυτά χωρίς να έχει καταθέσει κανένα δημόσιο έγγραφο».

«Η σύμβαση 717 είναι μεταξύ των αναδόχων και της ΕΡΓΟΣΕ. Δεν είναι μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ και του ΟΣΕ. Αυτό που επικαλείται είναι για να κάνει μαγείρεμα στους αριθμούς. Λέει, για να δούμε πόσοι σταθμοί παραδόθηκαν. Δεν υπάρχει μονάδα μέτρησης που λέγεται σταθμός», είπε ενώ σημείωσε ότι «στα 41 εκατ. ευρώ της σύμβασης, το οικονομικό μέγεθος των σταθμών, των ηλεκτρονικών διατάξεων δηλαδή που μπαίνανε στα δωμάτια που καταλήγουν στους σταθμούς, είναι 1,1 εκατομμύρια».

«Υπήρχε ανάγκη συμπληρωματικών έργων. Αυτό που μεταφράζεται σε ανάταξη - αναβάθμιση του έργου, ο μεγαλύτερος όγκος αφορά τις εργασίες πεδίου και δευτερευόντως εξοπλισμού δωματίου. Σε επίσημο έγγραφο επισημαίνεται ότι η λειτουργία της χρηματοδότησης της τηλεδιοίκησης δημιουργείται σε επίπεδο εξοπλισμού κλειστού δωματίου μέσω πολυσύνθετων ηλεκτρονικών συσκευών και ένα και μόνο εξάρτημα να μην λειτουργεί καθίσταται μη λειτουργική ολόκληρη συσκευή. Το 2020 όλα αυτά αναφέρονται σε επίσημο έγγραφο», ανέφερε ο Χρ. Σπίρτζης.

Όπως υποστήριξε ο πρώην υπουργός Υποδομών, «δεν υπάρχει κενό» προσθέτοντας ότι «θα μπορούσε όντως να υπογράψει η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ από 1/8 /2018 , αλλά αν το έκανε αυτό και ερχόταν μετά η ΕΔΕΛ να ελέγξει τη συμπληρωματική σύμβαση και την κανονική σύμβαση, κάτι θα πήγαινε πολύ στραβά για τη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ».

Απαντώντας στο ερώτημα για το πόσους σταθμάρχες προσέλαβε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ο Χρ. Σπίρτζης σημείωσε ότι «από το 2015 ως το 2018 δεν μπορούσε λόγω μνημονίων να γίνει καμία πρόσληψη και για να μην καταρρεύσει ο σιδηρόδρομος έκανε μία πρόσκληση για να γυρίσουν πίσω όσοι εργαζόμενοι δεν είχαν βγει στη σύνταξη και επέστρεψαν 100 άτομα τα οποία ήταν εκπαιδευμένα, σταθμάρχες, τεχνίτες και κλειδούχοι.

«Δεν απολύθηκε κανένα προσωπικό, έγιναν μετατάξεις στον ΟΣΕ και έγιναν και 35 προσλήψεις. Εκτός από αυτά προσλήφθηκαν με ατομικές συμβάσεις 200 εργαζόμενοι για φύλαξη και καθαριότητα», είπε ενώ στάθηκε στο γεγονός ότι «πιάστηκε κύκλωμα κλοπών το 2016 στο οποίο ήταν και στελέχη του ΟΣΕ, ο ένας ήταν διευθυντής και πήγαν κανονικά φυλακή».

«Δεν ζείτε από τύχη. Δεν ήταν τυχαίο που δε συνέβη επί ΣΥΡΙΖΑ δυστύχημα. Προφανώς είχαμε ελλείψεις στον ΟΣΕ. Και προφανώς είναι άλλο να έχεις 2.000 άτομα που χρειάζεται και να μην έχεις 1.400 που είχαμε εμείς και άλλο να έχεις 730 άτομα. Εκεί καταρρέει», επεσήμανε.

Ο κ. Σπίρτζης απάντησε και στο θέμα των οδηγιών για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων επισημαίνοντας ότι η μία αφορά τη λειτουργικότητα, η δεύτερη το άνοιγμα της σιδηροδρομικής αγοράς και η τρίτη το σιδηροδρομικό πακέτο που είχε προθεσμία.

«Ήμουν 4,5 χρόνια στοχοποιημένος υπουργός γιατί δεν συμφωνούσα με τις ιδιωτικοποιήσεις», είπε ενώ υποστήριξε ότι η ΝΔ έκανε «πάρτι στον ΟΣΕ, με παράνομες κρατικές ενισχύσεις οι οποίες έφθασαν στα 16,5 δισ. ευρώ». Χρωστούσε η ΤΡΕΝΟΣΕ στον ΟΣΕ 700 εκατ. ευρώ. Από το 2007 ως και το 2010 έγινε το χρέος αυτό. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έλεγε ή θα την κλείσετε ή θα την πουλήσετε», τόνισε.

Υπεραμύνθηκε των προσόντων της πρώην προέδρου της ΡΑΣ Ιωάννας Τσιαπαρίκου τονίζοντας ότι είχε τελειώσει το πανεπιστήμιο Πειραιά, έχει κάνει μάστερ στις διεθνείς μεταφορές και είναι διδάκτωρ.

«Εμείς έχουμε μάθει να αναλαμβάνουμε και πολιτικές και προσωπικές ευθύνες αν υπάρχουν, αλλά αυτές δεν θα είναι στη λογική της προπαγάνδας για να μας βάζετε στο κάδρο. Θα τα αποδείξετε αυτά που λέτε. Δεν θα πετάτε λάσπη στον ανεμιστήρα με διάφορα τρολ», υπογράμμισε.

Ο Χρ. Σπίρτζης στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα της τηλεδιοίκησης κάνοντας λόγο για πυροτεχνήματα της κυβέρνησης.

«Όταν έχεις ένα τηλεχειρισμό σε ένα σταθμό δεν είναι τηλεδιοίκηση. Είναι τοπικός του σιδηροδρομικού σταθμού το οποίο μπορεί να καλύψει και κάποια λίγα χιλιόμετρα. Η τηλεδιοίκηση δεν είναι ο χειρισμός. Όταν λέτε αυτόματα χάραζε τη γραμμή ο σταθμάρχης της Λάρισας τι να σας πω; Η τηλεδιοίκηση αποτελούσε πρόσθετη δικλείδα ασφαλείας. Από 29 Ιουλίου 2019 έπαψε να υπάρχει η τηλεδιοίκηση», σημείωσε.

Είπε ακόμα ότι, το κεντρικό δίκτυο ελέγχου στην οδό Καρόλου, διαλύθηκε το 2020 γιατί μετακόμισε η ΕΡΓΟΣΕ και έτσι χάθηκε και ο μεγάλος αριθμός εργαζομένων, και υποστήριξε ότι αν υπήρχε θα λειτουργούσε ενιαία και θα μπορούσαν να εντοπιστούν τα λάθη το μοιραίο βράδυ του δυστυχήματος.

«Εμείς κάναμε ότι μπορούσαμε για έργα και στελέχωση του σιδηροδρομικού δικτύου και την ασφάλεια του, μέσα στη στενότητα των μνημονίων που είχαμε, το κάναμε αυτό και επιτυχώς μπορέσαμε να μην καταρρεύσουν πολλά κομμάτια τους. Προχωρήσαμε έργα που βάλτωναν και δημιουργήθηκε ένας άλλος πλανήτης και για την ασφάλεια του σιδηρόδρομου και για την ικανότητα του. Για την 717 για την οποία εσείς μας καλέσατε, να είστε σίγουροι ότι όταν ολοκληρώνεις έργα ύψους ενός δισ. ευρώ προφανώς δεν είχες παραμελήσει ένα σημαντικό έργο», τόνισε και κατέληξε: «Κατ΄εμένα, έχοντας το καθήκον να ενημερώσω τον ελληνικό λαό και κυρίως τις 57 οικογένειες των θυμάτων για ότι έγινε από την ΕΡΓΟΣΕ στη περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, να ευχηθώ να μας καλέσετε κύριε πρόεδρε για όλες τις πτυχές αυτού του τραγικού δυστυχήματος που έχει συγκλονίσει όλους μας».

«Δεν έχει βάλει καμία υπογραφή» στη σύμβαση ο Χρυσοχοΐδης

Από την πλευρά του, ο Μ. Χρυσοχοΐδης αρκέστηκε σε μία σύντομη αναδρομή που αφορούσε τη 18μηνη θητεία του στο υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, παραθέτοντας τον τρόπο και τα δεδομένα που οδήγησαν στην υπογραφή της επίμαχης σύμβασης, για την οποία -όπως απάντησε σε ερώτημα του κ. Σπίρτζη- δεν έχει βάλει καμία υπογραφή.

«H σύμβαση 717 πρέπει να υλοποιηθεί το γρηγορότερο δυνατόν. Είναι ανάγκη το θέμα της ασφάλειας να μπει ως προτεραιότητα σε όλους τους τομείς της δημόσιας ζωής, πόσο μάλλον στις μεταφορές όπου μεταφέρονται ανθρώπινες ψυχές, έτσι ώστε να μην ξανασυμβεί ποτέ μα ποτέ ένα τέτοιο κακό» τόνισε ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, κατά την δευτερολογία του στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας.

Σχετικά με τους χαρακτηρισμούς ότι η σύμβαση 717 ήταν κακή, απάντησε ότι ελέγχθηκε από την Οικονομική Εισαγγελία και υιοθετήθηκε το 2021. Ελέγχθηκε από την Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου το 2018, για την περίοδο 17-18, δηλαδή 4 χρόνια μετά την υπογραφή της, δύο χρόνια μετά τη λήξη της.

Η έκθεση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας αφορούσε τις καθυστερήσεις της υλοποίησής της. Οι λόγοι της καθυστέρησης αναφέρονται πολύ ενδεικτικά στα πορίσματα των ελεγκτικών αρχών. Σε ό,τι αφορά την Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου, υπήρξαν δύο ευρήματα. Το ένα ήταν η μη εκπλήρωση του συμβατικού όρου σχετικά με την παροχή τεχνογνωσίας ειδικού έργου. Υποβάλλονται μελέτες από τον ανάδοχο, οι οποίες δεν φέρουν τη σφραγίδα και υπογραφή του παρόχου δάνειας εμπειρίας της Alstom Ferroviaria, δηλαδή, της Ιταλικής Alstom. Δηλαδή, ο ανάδοχος έφερε ένα ιδιωτικό συμφωνητικό, όπως προβλέπεται από το νόμο και παρείχε δάνεια εμπειρία ένας τρίτος. Η σύμβαση λοιπόν, υποχρέωνε τον ανάδοχο να καταθέσει μελέτες με σφραγίδα του δανειοπαρόχου εμπειρίας. Πολύ απλά πράγματα και ήταν πολύ καθαρή η διατύπωση της σύμβασης, των τευχών δημοπράτησης και της ειδικής συγγραφής υποχρεώσεων. Ο ανάδοχος είχε υποχρέωση να καταθέσει αυτές τις συμβάσεις και ήταν υποχρέωση της επιβλέπουσας Υπηρεσίας, να εφαρμόσει σε βάρος του αναδόχου τις ποινικές ρήτρες που προβλέπονταν από την ειδική συγγραφή υποχρεώσεων και τα τεύχη δημοπράτησης, έτσι ώστε να υποστεί τις κυρώσεις ο ανάδοχος, σε περίπτωση που ηρνείτο να καταθέσει πιστοποιημένες μελέτες για το αντικείμενο της σύμβασης. Η σφραγίδα αυτή μπήκε τον Μάιο του 2019, ενώ έπρεπε να μπει τους πρώτους μήνες του 2015.

Το δεύτερο εύρημα ήταν ο ανεπαρκής ορισμός του αντικειμένου της σύμβασης κατά τη δημοπράτηση, λόγω πλημμελειών της οριστικής μελέτης, καθώς προετοιμαζόταν τρία χρόνια με συνεχείς μεταβολές στο αντικείμενο, λόγω κλοπών, δολιοφθορών, αλλά και λόγω αδυναμίας των Υπηρεσιών του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ να ελέγξουν λεπτομερώς τα 600 χιλιόμετρα του δικτύου και κυρίως, να διαπιστώσουν την πλήρη λειτουργικότητα του εξοπλισμού που ήταν πάνω στη γραμμή.

Ωστόσο, σημείωσε ο κ. Χρυσοχοΐδης, η σύμβαση είχε πρόνοιες. Συγκεκριμένα, στα συμβατικά κείμενα οριζόταν σαφώς, ότι τυχόν εξοπλισμός ή εργασίες που καθίστανται αναγκαίες για την πλήρη κανονική λειτουργία της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης που δεν περιγράφονται στη σύμβαση, ή προκύπτουν κατά την πορεία του έργου, θα παρασχεθούν από τον ανάδοχο χωρίς επιπρόσθετη αμοιβή. Ήταν πολύ καθαρή η σύμβαση.

Επισήμανε πως το πρώτο εύρημα της Αρχής Διαφάνειας είναι ότι η ΕΡΓΟΣΕ δεν μερίμνησε για την εμπρόθεσμη επανυποβολή ορισμένων μελετών, καθώς και για την εμπρόθεσμη έγκρισή τους. Δεύτερο εύρημα είναι η αδυναμία ανάταξης συσκευών τηλεμετρίας, λόγω διακοπής παραγωγής από τις κατασκευάστριες εταιρείες. Τα τεύχη δημοπράτησης λοιπόν, προέβλεπαν και όριζαν σαφώς, ότι ο ανάδοχος όφειλε να εγκαταστήσει στη γραμμή εξοπλισμούς πιστοποιημένους, σύμφωνα με τους πιο επίκαιρους κανονισμούς ασφαλείας. Για να μπορέσει να γίνει γρήγορα το έργο, είχε πρόνοιες και ρήτρες, ώστε ό,τι βρει ο ανάδοχος και είναι παλιό, δηλαδή αυτές τις συσκευές που δεν τις παρήγαγε η εταιρεία εδώ και πολλά χρόνια και ήταν ασύμβατο το υλικό και ξεπερασμένο, έπρεπε ο ίδιος και είχε υποχρέωση να το αντικαταστήσει με δικά του έξοδα. Αυτή ήταν υποχρέωσή του. Αναφερόταν ρητά αυτή η υποχρέωσή του στην σύμβαση. Δυστυχώς δεν συνέβησαν όλα αυτά για τα οποία αυτονοήτως η σύμβαση προέβλεπε ως υποχρεώσεις του αναδόχου, και εξ αυτού του λόγου όλα αυτά πήγαν πίσω.

Οι τοποθετήσεις των εισηγητών

Με διαφορετικές εστιάσεις και ερωτήματα τοποθετήθηκαν οι εισηγητές των κοινοβουλευτικών ομάδων σχετικά με την σύμβαση 717 για την ανάταξη και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και τα αίτια της τραγωδίας στα Τέμπη. Ο εισηγητής της ΝΔ Δημήτρης Καιρίδης ανέφερε ότι «έχει έρθει η στιγμή για μια ψύχραιμη και νηφάλια και σε βάθος αποτίμηση του τι συνέβη, χωρίς κραυγές αλλά με στοιχεία και αποδείξεις τεκμηριωμένα». Εστίασε στην τοποθέτηση του πρώην υπουργού Χρήστου Σπίρτζη λέγοντας ότι «με την πρωτολογία του δημιουργήθηκαν περισσότερα ερωτηματικά από όσες απαντήσεις είχε». Παρατήρησε ότι «το αφήγημά του δεν ήταν συνεκτικό και δεν έβγαζε ένα νόημα» καθώς «μας είπε ότι ήταν μια κακή σύμβαση η 717 αλλά έδωσε έξι παρατάσεις εγγράφοντας ως αιτιολογία ότι υπαιτιότητα έχει και το δημόσιο». Ποια ήταν, ρώτησε ο κ. Καιρίδης, ποια είναι η υπαιτιότητα του Δημοσίου και η μη ευθύνη του εργολάβου; Και δεν τις διορθώσατε με μια συμπληρωματική σύμβαση που έπρεπε να την είχατε φέρει στην Βουλή αλλά δεν την φέρατε;». Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε «έδωσε για την συντήρηση του δικτύου περίπου 9 εκατ. ευρώ στα τεσσεράμισι χρόνια! Η ΝΔ σχεδόν τα διπλάσια». Η πρώτη καταστροφή του συστήματος τηλεδιοίκησης στον σταθμό της Λάρισας σημειώθηκε το 2015. Τι έγινε μέχρι το 2019 που σημειώθηκε η δεύτερη πυρκαγιά στον ίδιο σταθμό για την αναδιάταξη του συστήματος;».Το περίφημο Κέντρο της οδού Καρόλου, λειτουργούσε μέσω τηλεφώνου ή ενός καταγραφικού συστήματος σε ένα καντράν; Πόσους διαγωνισμούς μέσω ΑΣΕΠ κάνατε για προσλήψεις στον ΟΣΕ; Γιατί τα στοιχεία δείχνουν επί των ημερών σας μόνο συμβάσεις και μετατάξεις. Η ευθύνη της ΡΑΣ που εσείς στελεχώσατε το 2017 δεν υπάρχει για την σιδηροδρομική ασφάλεια; Η ηγεσία της ΡΑΣ που επιλέξατε δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τους σιδηροδρόμους. Καταλόγισε όμως ευθύνες και στην κυβέρνηση της ΝΔ που διατήρησε αυτή την διοίκηση της ΡΑΣ που ήταν ελλειμματική.

Ο κ. Καιρίδης, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων και στο ύψος πώλησης του ΟΣΕ που έγινε επί των ημερών της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και η διαγραφή χρεών που έκανε προκειμένου αυτή να επιτευχθεί. Τέλος, σημείωσε ότι η αναφορά στο ανθρώπινο λάθος δεν γίνεται για να υπάρξει συσκότιση ή απόκρυψη ευθυνών αλλά θα πρέπει όλα να αποτιμηθούν.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παππάς, από την πλευρά του ανέφερε ότι «ήρθε η στιγμή να βάλουμε το δάκτυλο στην πληγή» και να μιλήσουμε επί της ουσίας. Το θέμα της σημερινής συνεδρίασης «να είναι η σύμβαση 717..., δεν δείχνει ότι το μέλημα είναι η αναζήτηση της αλήθειας». Να είμαστε «ειλικρινής, ευθείς αλλά να μην πιέζουμε την αλήθεια». Τηλεδιοίκηση στην Λάρισα «δεν υπάρχει, καμία διοίκηση από απόσταση δεν υπάρχει στην Λάρισα, Ουδεμία». Ζήτησε από τον κ. Γεραπετρίτη να ανακαλέσει ότι υπάρχει τηλεδιοίκηση (διοίκηση από απόσταση) αλλά ένα τοπικό σύστημα ελέγχου, ενός πίνακα, μιας κονσόλας των εισερχόμενων και εξερχόμενων του σταθμού τρένων». Ο σταθμάρχης είπε «δεν είχε την δυνατότητα να βλέπει για 12 λεπτά μετά την πορεία των τρένων καθώς υπήρχε ένα τοπικό κέντρο», «δεν μπορεί να διαψεύδουμε τα μάτια μας». Το Κέντρο τηλεδιοικήσης της Λάρισας «είναι ένα γιαπί και στο οποίο βρέθηκε το πρωί ο κ. Τσίπρας, αλλά εσείς σερβίρετε ότι υπάρχει τηλεδιοίκηση για να επιρριφθούν οι ευθύνες στον σταθμάρχη».

Σχετικά με την υλοποίηση της σύμβαση 717, ο κ. Παππάς είπε ότι ο διευθυντής του έργου παραιτήθηκε τον Απρίλιο του 2022 μιλώντας για στασιμότητα και καθυστερήσεις. Αποκαλύπτεται σήμερα ότι την στιγμή που το δημόσιο ήταν στα διοικητικά δικαστήρια με τους αναδόχους αυτοί ζητούσαν αποζημιώσεις και ενώ καθυστερήσουν εσείς αποφασίσατε να τους πληρώσετε ενώ καθυστερούσαν το έργο. Γιατί; Ποιος και πότε αποφάσισε αυτές τις αποζημιώσεις.

Αναφορικά με το πρωτόκολλο διοικητικής παραλαβής που έχει καταθέσει ο κ. Γεραπετρίτης με ημερομηνία Νοέμβριος του 2022, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ παρατήρησε ότι ήταν η πρώτη μόνο σελίδα, ενώ στις υπόλοιπές αναφερόντουσαν ότι δεν αφορά την τηλεδιοίκηση αλλά της σηματοδότησης του τμήματος Ορφανά - Λάρισα, δηλαδή πριν το σταθμό της Λάρισας και όχι μετά όπου σημειώθηκε το δυστύχημα. Μάλιστα στο πρωτόκολλο αυτό, επισήμανε, αναφέρεται πως οι φανοί ακόμα δεν λειτουργούν και ότι το σύστημα είναι παλαιάς τεχνολογίας και θέλει αναβάθμιση.

Επέκρινε τον τέως υπουργό Κώστα Αχ. Καραμανλή, ότι ενώ γνώριζε από τα έγγραφα που είχε λάβει για την κατάσταση του σιδηροδρόμου «μας κουνούσατε το δάκτυλο και μας λέγατε ντροπή που αμφισβητούσαμε την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου. Ντροπή θα ήταν ως αξιωματική αντιπολίτευση να μην σας τα θέταμε. Εμείς ήμασταν μετρημένοι γιατί πονάμε το Μέσο, σεβόμαστε τους εργαζόμενους που μέχρι αυτή την στιγμή έπαιζαν την ζωή τους κορώνα - γράμματα και αναδεικνύουμε με μέτρο τα πολύ κρίσιμα ζητήματα που μας καλούσατε να παρακάμπτουμε και να σιωπούμε, να μην υποδεικνύουμε». Ρώτησε τον τέως υπουργό εάν «γνώριζε τα προβλήματα και τα εξώδικα που έστελναν οι εργαζόμενοι, ο πρωθυπουργός, εάν λειτούργησε το Επιτελικό Κράτος γιατί αυτή είναι μια κρίσιμη ερώτηση. Επίσης, ο κ. Παππάς ρώτησε «εάν ο γιος του κ. Ντογιάκου ήταν συνεργάτης σας, χειρίστηκε κάποιο από τα εξώδικα που παραλάβατε στο Υπουργείο, σας εισηγήθηκε κάτι για τις νομικές σας ενέργειες. Σας συνέστησε να τα αγνοήσετε ή απαντήσετε με κάποιο τρόπο;». Πόσες φορές συναντήσατε τους εκπροσώπους των εργαζομένων; Του έθεσε το θέμα των επενδύσεων που είχε αναλάβει από το 2019 με μνημόνιο συνεργασίας με την η ΤΡΕΝΟΣΕ. Και ρώτησε ποιοι άλλοι Υπουργοί είχαν γνώση αυτού του σχεδίου σύμβασης.

Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Χάρης Καστανίδης ανέφερε ότι από την ημέρα της τραγωδίας απέφυγε να τροφοδοτήσει εντάσεις. Προτείναμε συγκεκριμένα πράγματα όπως ο ορισμός διακομματικών διοικήσεων στον ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ για να προχωρήσει σε υποδείξεις και έργα που δεν θα αμφισβητούνταν από κανένα επόμενο. Επίσης είχαμε ζητήσει για να μην υπάρξουν αμφισβητήσεις διακομματική Επιτροπή για τα αίτια. Και αξιοποίηση της διάταξης του ΠΚ για ταχύτητες διαδικασίες διερεύνησης. Τίποτα όμως από αυτά δεν υιοθετήθηκαν γι' αυτό εξέφρασε την θλίψη του. Απέδωσε ανειλικρίνεια σε όσα αναφέρουν οι πρώην υπουργοί λέγοντας ότι αποκρύπτονται άλλα κρίσιμα έγγραφα. Το δραματικό γεγονός, είπε, είναι ότι από το 2002 έως το 2021 έχουμε αύξηση ατυχημάτων που δεν συνέβαιναν στο παρελθόν. Και κανείς «δεν ανησυχεί, δεν λέει κάτω τα μολύβια πάνω τα χειρόφρενα». Οι ευθύνες είπε «είναι τεράστιες».

Ανέφερε ότι στις 4 Οκτωβρίου 2021 εισέρχεται στο γραφείο του υπουργού και λαμβάνει εμπιστευτικό πρωτόκολλο έγγραφο- έκθεση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, από έλεγχο της Μονάδας Επιθεωρήσεων με θέμα την εκτέλεση της σύμβασης 717 επισημαίνοντας παραλείψεις, καταλογίζει ευθύνες και κάνει προτάσεις. Μια έκθεση στην οποία αναγράφεται ότι δεν υπάρχουν ανταλλακτικά για την ανάταξη του παλαιού συστήματος. Παρατηρεί ότι η ΕΡΓΟΣΕ στέλνει με 40 μήνες καθυστέρηση προς υπογραφή τον ανακεφαλαιοποιητικό πίνακα της σύμβασης και δεν φρόντισε για την επιδίκαση των αναγκαίων μέτρων κατά του αναδόχου. Η Αρχή, επισημαίνει παιχνίδια στρέβλωσης ανταγωνισμού από τον ανάδοχο. Και η ΕΡΓΟΣΕ απαντά ότι θέλει να συζητήσει με τον ανάδοχο μετά από 13 μήνες για τα ανταλλακτικά και τα επανορθωτικά μέτρα! Από την έκθεση αυτή, είπε ο κ. Καστανίδης, καταλογίζονται συγκριμένες πειθαρχικές ευθύνες και στέλνει στον Εισαγγελέα την υπόθεση για καταλογισμό ποινικών ευθυνών. Και ρώτησε τον κ. Καραμανλή εάν δια εγγράφων ζήτησε πειθαρχικό έλεγχο και τι έχει γίνει σε αυτό το διάστημα από τον Οκτώβριο του 2021 μέχρι σήμερα. Ζήτησε να πληροφορηθεί και από τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου αλλά και τον Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος εάν έχουν ασκήσει διώξεις και κατέθεσε στην Επιτροπή της Βουλής την σχετική έκθεση της Αρχής.

Ο εισηγητής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης μίλησε για μια «μεθοδική προσπάθεια από ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ να θαφτούν οι αιτίες που οδήγησαν στον θάνατο 57 ανθρώπους στα Τέμπη. Τόνισε ότι το κόμμα δεν θα σταματήσει να προβάλει τις κύριες αιτίες, για τις οποίες έχουν ευθύνη όλες οι κυβερνήσεις, ευθύνες που δεν μπορούν να τεμαχιστούν, να συσκοτιστούν και να διαχυθούν, τόνισε. Οι ευθύνες, είπε, βαραίνουν τις κυβερνήσεις που υλοποίησαν την πολιτική της ΕΕ για την απελευθέρωση, την υποχρηματοδότηση του ΟΣΕ, την ιδιωτικοποίηση του κερδοφόρου τμήματος, τον διαχωρισμό δηλαδή της ράγας από το τρένο. Ο βουλευτής του ΚΚΕ κατηγόρησε τις κυβερνήσεις ότι λειτούργησαν ως τροχονόμος των επιχειρηματικών συμφερόντων, επιτρέποντας για παράδειγμα στην «Hellenic Train» να λειτουργεί χωρίς να έχει διασφαλιστεί η ασφάλεια των μεταφορών και με τεράστιες ελλείψεις προσωπικού. Έθεσε συγκεκριμένα ερωτήματα όπως ποιες ήταν οι ενέργειες για τα συστήματα ασφαλείας και τι ενέργειες έγιναν για την εξασφάλιση της ποιότητας παραδοτέων έργων από τις κυβερνήσεις. Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμα τα συστήματα της σύμβασης 717 δεν έχουν παραδοθεί. «Τι έκαναν οι κυβερνήσεις για αυτό;» ρώτησε ο Χρ. Κατσώτης, ενώ έθεσε επίσης ερωτήματα σχετικά με το πώς ενέργησαν οι κυβερνήσεις απέναντι στις καταγγελίες για προβλήματα στην ασφάλεια των μεταφορών από το 2016. Ο κ. Κατσώτης παράλληλα ανέδειξε τα τεράστια κενά στα προσωπικό που προέκυψαν από απομακρύνσεις έμπειρων εργαζομένων και συνταξιοδοτήσεων που δεν αναπληρώθηκαν. Κατήγγειλε ότι υπάρχουν 1.348 κενές θέσεις, ενώ καλύπτονται βάρδιες με υπερεργασία. Επισήμανε την ανάγκη να ανατραπεί η πολιτική αυτή από τους εργαζόμενους και τον λαό.

Η εισηγήτρια του ΜέΡΑ25 Σοφία Σακοράφα διαφώνησε με την επιλογή της πλειοψηφίας» να θέσει ως στέμμα της σημερινής συζήτησης την σύμβαση 717 για την σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση του ΟΣΕ. Θα πρέπει είπε «να μιλήσουμε για την υποχρηματοδότηση, την υποστελέχωση που έφεραν την κατάρρευση του συστήματος και των υποδομών, των χυδαίων κομματικών προσλήψεων ούτε της μεθοδευμένης και σκόπιμης υποβάθμισης του δημόσιου τομέα που επιχειρούν οι κυβερνήσεις σας τα τελευταία 13 χρόνια;». Μίλησε για «ιδιοτέλεια και αυτοπροστασία» που επιλέγεται για τις κυβερνητικές επιλογές. Στο έγκλημα των Τεμπών δεν υπάρχουν μόνο οι ευθύνες του σταθμάρχη αλλά και των διοικήσεων, των υπουργών και του πρωθυπουργού. Και εάν οι πρώτοι έχουν ευθύνες αμέλειας ή βαριάς αμέλειας όλοι οι υπόλοιποι έχουν βαρύτατες ευθύνες και ενδεχόμενο δόλο γιατί είχαν τα στοιχεία για να προβλέψουν τα τραγικά αποτελέσματα αλλά συνέχιζαν αυτά που έκαναν στις θητείες τους. Σας απουσιάζει, είπε η βουλευτής «μια στοιχειώδης ευθύνη απέναντι στην κοινωνία και τώρα και πάντα». Αναρωτήθηκε γιατί σήμερα στην Επιτροπή δεν κλήθηκαν οι υφυπουργοί Μεταφορών και Υποδομών, η ΕΡΓΟΣΕ και ο ΟΣΕ, η ΡΑΣ και οι εκπρόσωποι εργαζομένων. Υπογράμμισε ότι «δεν θα ανεχθούμε ούτε την διάχυση ούτε την συσκότιση των ευθυνών» και ρώτησε: Ποιοι παράγοντες και διαδικασίες διασφαλίζουν την ασφάλεια. Η σύμβαση 717 από μόνη της διασφαλίζει την ασφάλεια και σε ποιες μελέτες βασίζεται η κρίση σας αυτή; Πέρα από το σύστημα τηλεδιοίκησης τι ποσοστό διαδραματίζει η εκπαίδευση του προσωπικού; Οι ελλείψεις των σταθμαρχών που από 400 οργανικές θέσεις υπηρετούν μόνο 25 εκ των οποίων άλλοι 70 με ΔΠΥ; Πως εκπαιδεύονται, υπάρχει δοκιμαστική εργασία τους και για πόσο διάστημα θα πρέπει να εργάζονται μαζί με έναν έμπειρο σταθμάρχη; Υπάρχει αριθμός προσωπικού στα τρένα για να εφαρμόζονται τα αναγκαία; Ποιος έχει την ευθύνη ανάλυσης ατυχημάτων. Γιατί δεν υπάρχουν συστήματα επικοινωνίας που να καλύπτει όλο το δίκτυο ενώ υπάρχει η σχετική υποχρέωση. Έθεσε και το θέμα των πολλών ισόπεδων διαβάσεων που κάθε χρόνοι κοστίζει ζωές 20 ανθρώπων; Ποιοι είναι οι κανόνες αξιοκρατίας σε κρίσιμες θέσεις ευθύνης ασφάλειας; Η κακοδαιμονία δεν είναι μόνο στις κλοπές υλικού αλλά γιατί δεν έχουμε περιφράξεις. Η κυρία Σακοράφα, καταλήγοντας, ανέφερε ότι ζητάμε να υπάρχει η ανάληψη ευθύνης για τις πολιτικές που υιοθετήθηκαν που επέφερε αυτό το προδιαγραμμένο τραγικό δυστύχημα.

Πηγές: Αυγή, ΕφΣυν, ΑΠΕ-ΜΠΕ

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)