to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

13:41 | 30.11.2022

Πολιτική

Inside Story: Η πτήση του Αρπακτικού (Predator)

Με ένα πολύμηνο ρεπορτάζ που έγινε σε συνεργασία με την ισραηλινή εφημερίδα Haaretz και το Lighthouse Reports, το Inside Story αποκαλύπτει τις διαδρομές του αεροπλάνου που μεταφέρει το Predator - Ένα δίκτυο που περιλαμβάνει την Ελλάδα, την Κύπρο, το Ισραήλ και χώρες της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής


Το ρεπορτάζ που δημοσιεύεται σήμερα στο inside story και την ισραηλινή εφημερίδα Haaretz, αποτέλεσμα πολύμηνης έρευνας και συνεργασίας των δύο μέσων με το Lighthouse Reports, θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για ένα σενάριο ταινίας κατασκοπείας με σίγουρη επιτυχία. H διεθνής έρευνα την οποία υπογράφουν από την ελληνική πλευρά ο Τάσος Τέλλογλου και η Ελίζα Τριανταφύλλου, από την ισραηλινή Omer Benjakob, και από την πλευρά του Lighthouse Reports o Crofton Black αποκαλύπτει τις διαδρομές ενός αεροσκάφους Τσέσνα, το οποίο συνδέεται με ισραηλινό μεγιστάνα του κατασκοπευτικού λογισμικού, στο Σουδάν, όπου παραδίδει το Predator στα χέρια διαβόητης σουδανικής πολιτοφυλακής, ή στο μεγάλο «σουκ των κατασκόπων» στην πρωτεύουσα της Τσεχίας, όπου ο Ντίλιαν και οι συνεταίροι του προσπαθούν να πουλήσουν το Predator σε αυταρχικές κυβερνήσεις και σκοτεινούς επιχειρηματίες. 

Η αρχή του άρθρου θα μπορούσε κάλλιστα να ανήκει σε κατασκοπικό μυθιστόρημα ή να περιγράφει την πρώτη σκηνή μιας νουάρ ταινίας:

«Ένα μουντό πρωινό του Μαΐου στο Χαρτούμ, ένα ιδιωτικό αεροσκάφος τροχοδρόμησε και σταμάτησε κάτω από τον καυτό ήλιο. Δύο τζιπ με φιμέ τζάμια βρίσκονταν εκεί, για να το υποδεχτούν – ανήκαν σε μια από τις πιο διαβόητες και τρομακτικές πολιτοφυλακές στον κόσμο, τις Δυνάμεις Ταχείας ΥποστήριξηςRapid Support Forces (Rapid Support Forces - RSF)».

Ξεκινώντας από την εμπλοκή της Intellexa και άλλων εταιρειών του Ντίλιαν στον αιματηρό εμφύλιο του Σουδάν και παρακολουθώντας σε αρχεία πτήσεων τις διαδρομές του Τσέσνα, οι δημοσιογράφοι χαρτογραφούν διαδρομές «που συνδέουν  την αιματοβαμμένη σουδανική πολιτοφυλακή με μια κλίκα ανθρώπων που ασκούν εξουσία στην Ελλάδα, ένα εταιρικό δίκτυο που εκτείνεται στην Κύπρο, τις Βρετανικές Παρθένες Νήσους και την Ιρλανδία, και κυρίως με μια κρίση που εξαπλώνεται σε ολόκληρη την ΕΕ – την ευρεία διαθεσιμότητα εξελιγμένου λογισμικού που μπορεί να εντοπίζει και να χακάρει κινητά τηλέφωνα παγκοσμίως, απειλώντας τους δημοκρατικούς θεσμούς και τους υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων».

Το αεροσκάφος της Intellexa του Predator, αποκαλύφθηκε από μια ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που έκανε μηχανικός της Intellexa, μια selfie που τον έδειχνε πάνω σε ένα αεροσκάφος με το εσωτερικό  του από γκρι δέρμα και μαόνι, «που άφησε αρκετά ψηφιακά ίχνη ώστε να απομονωθεί και να ταυτοποιηθεί το αεροπλάνο».

Το Lighthouse Reports και οι συνεργάτες του ανέλυσαν και διασταύρωσαν εκατοντάδες αρχεία πτήσεων, συνδέοντας το αεροπλάνο με θέσεις-κλειδιά στις επιχειρήσεις της Intellexa, και χτένισαν δεκάδες λίστες επιβατών, μαζί με εταιρικά αρχεία, αρχεία απασχόλησης και άλλα εμπιστευτικά και ανοικτά δεδομένα. Μάλιστα, τα αρχεία πτήσεων δείχνουν ότι το Cessna εκτελούσε τακτικά δρομολόγια μεταξύ Αθήνας, Λάρνακας και δυνητικών πελατών στη Μέση Ανατολή και αλλού.

Τα ευρήματα, όπως αναφέρουν στην έρευνά τους, συνδέουν οριστικά το αεροπλάνο με τον Ντίλιαν, τους γνωστούς συνεργάτες του και τους υπαλλήλους της εταιρείας του – συμπεριλαμβανομένου του Μερόμ Χαρπάζ, ενός κεντρικού προσώπου στο επιχειρηματικό του δίκτυο.

Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα «μέσα από τον εντοπισμό των κινήσεων του Cessna τους τελευταίους μήνες, καθώς διέσχιζε την Ελλάδα, την Κύπρο, το Ισραήλ, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, διαφαίνεται το περίγραμμα ενός διεθνούς σκανδάλου που αποσταθεροποιεί τις χώρες στις οποίες προσγειώνεται, ενώ παράλληλα διοχετεύει κάποιες από τις πιο επικίνδυνες τεχνολογίες του κόσμου στα χέρια μερικών από τα πιο επικίνδυνα καθεστώτα».

Στην έρευνα γίνεται αναφορά στην Ελλάδα και στην εισαγωγή του Predator το 2019 επί κυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη. Όπως αναφέρεται ο Ντίλιαν όταν βρέθηκε αντιμέτωπος με τη σύλληψή από τις κυπριακές αρχές, «επιθυμούσε διακαώς μια νέα εταιρική στέγη και είχε ήδη θέσει τα θεμέλια από το 2019 στην Ελλάδα. Καθώς η αστυνομική έρευνα σχετικά με τις δραστηριότητές του στην Κύπρο επιταχυνόταν, ο Ντίλιαν ήδη αναδιοργάνωνε την επιχείρησή του και έβαζε την Intellexa να εργαστεί για λογαριασμό των νέων οικοδεσποτών του». «Το Cessna έφθασε στην Αθήνα την επομένη της έναρξης ενός σκανδάλου που θα κατέστρεφε ολόκληρη την πολιτική ελίτ της Ελλάδας, έναν από τους κορυφαίους επιχειρηματίες της και μια χούφτα άλλων επωνύμων» αναφέρει το δημοσίευμα.

Παράλληλα, το δημοσίευμα περιγράφει αρκετά γλαφυρά τη συμμετοχή του Ντίλιαν και των συνεργατών του στη μεγάλη ετήσια έκθεση του ISS World ή αλλιώς το «σουκ των κατασκόπων» σε μια εποχή που η ανησυχία της ΕΕ για τα κατασκοπευτικά λογισμικά έχει χτυπήσει κόκκινο. Παρ' όλα αυτά, «μια επιχειρηματική πρόταση που διέρρευσε –με ημερομηνία λίγο μετά την έκθεση της Πράγας– περιέγραφε τις δυνατότητες της νέας ναυαρχίδας του Ντίλιαν. Το Predator επεκτάθηκε και μετονομάστηκε σε Nova Remote Intelligence and Analytics Solution. Το σύστημα περιελάμβανε "μια πλήρως λειτουργική αυτόνομη πλατφόρμα πληροφοριών στον κυβερνοχώρο με εργαλεία κοινωνικής μηχανικής". Αυτή είναι η ορολογία του κλάδου για να περιγράψει τα εργαλεία που ξεγελούν τους ανθρώπους ώστε να κάνουν κλικ σε κακόβουλους συνδέσμους, νομίζοντας ότι προέρχονται από φίλους ή άλλες αξιόπιστες πηγές. Προσέφερε "μόλυνση με ένα κλικ μέσω πολλαπλών φορέων επίθεσης", με άδεια χρήσης για 10 στόχους ταυτόχρονα, με "έναν γεμιστήρα 100 επιτυχημένων μολύνσεων". Η τιμή, συμπεριλαμβανομένης της "απομακρυσμένης εξαγωγής δεδομένων", της διαχείρισης του έργου και της 12μηνης εγγύησης, ήταν 8 εκατομμύρια δολάρια».

Το δημοσίευμα αναφέρει επίσης ότι τρεις εταιρείες με την επωνυμία Intellexa ήταν εγγεγραμμένες, στην Ελλάδα, την Ιρλανδία και τις Βρετανικές Παρθένες Νήσους. «Και οι τρεις ανήκαν σε μια ιρλανδική εταιρεία συμμετοχών, την Thalestris. Καθώς το inside story έψαχνε στα μητρώα εταιρειών στην Ελλάδα και την Κύπρο, διαπίστωσε ότι η Thalestris ήλεγχε επίσης εταιρείες με τις ονομασίες Apollo, Hermes, Mistrona, Dernova, Lorenco και Feroveno – μερικές από τις οποίες φαίνεται ότι ήταν εγγεγραμμένες σε ένα ερειπωμένο κενό οικόπεδο στο κέντρο της Λεμεσού. Η Thalestris, με τη σειρά της, εξαρτιόταν εν μέρει από τα χρήματα μιας άλλης οντότητας των Παρθένων Νήσων, της Chadera Enterprises, η οποία –πίσω από ένα πέπλο ανωνυμίας– ελεγχόταν τελικά από τον Ντίλιαν και δύο συνεργάτες του, όπως αποκαλύπτουν έγγραφα που διέρρευσαν».

Παρόλο που η εταιρεία συμμετοχών Thalestris διατηρούσε τον έλεγχο των περισσότερων από αυτές τις ελληνικές και κυπριακές θυγατρικές, υπήρξαν δύο εξαιρέσεις, όταν δόθηκε ένα κομμάτι της πίτας σε βασικούς συνεργάτες του Ντίλιαν στην Ελλάδα, όπως αποκαλύπτουν τα εταιρικά αρχεία.

«Η Lorenco πουλήθηκε στο κορυφαίο στέλεχος της Intellexa στην Ελλάδα Μερόμ Χαρπάζ, ενώ ένα μερίδιο 35% της ελληνικής εταιρείας Intellexa πήγε στον μεσάζοντα του Ντίλιαν, Φέλιξ Μπίτζιο, μέσω μιας άλλης εταιρείας με έδρα την Κύπρο, της Santinomo».

Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι η περίπλοκη δομή χρησίμευσε για να συσκοτίσει τους δεσμούς μεταξύ του Ντίλιαν και της Intellexa, καλύπτοντας τους λογαριασμούς του ομίλου με ένα σχεδόν αδιαπέραστο προπέτασμα καπνού.

Μετά από μήνες σχολαστικής γραφειοκρατίας, η άφιξη του Ντίλιαν στην Ελλάδα φάνηκε να στέφεται με επιτυχία. Το ελληνικό γραφείο της εταιρείας κοντά στο εγκαταλελειμμένο αεροδρόμιο και τον πρώην προσφυγικό καταυλισμό, στο Ελληνικό, αναπτύχθηκε με ταχείς ρυθμούς και έφτασε να απασχολεί δώδεκα υπαλλήλους. Χρησιμοποιήθηκε επίσης ως κέντρο κατάρτισης και διέθετε ακόμη και χώρο με στρώματα προσευχής για όσους προέρχονταν από μουσουλμανικές χώρες.

Διαβάστε ολόκληρο το ρεπορτάζ εδώ.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)