to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Το πόρισμα για το δυστύχημα στον Ηλεκτρικό

Ενα χρόνο μετά τον θάνατο του εργοδηγού Πέτρου Γιάμαλη κι ακόμα δεν έχει επιληφθεί η Δικαιοσύνη για να τιμωρηθούν οι υπεύθυνοι. ● Ευθύνες στην εταιρεία που εκτελούσε τις εργασίες λείανσης των γραμμών αλλά και στη ΣΤΑΣΥ καταλογίζουν οι εμπειρογνώμονες της Τροχαίας. ● Επισημαίνουν προβλήματα στη συντήρηση των συστημάτων πέδησης και απουσία σχεδίου έκτακτης ανάγκης.


(EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ)

Με πλήθος αναπάντητα ερωτήματα και την απονομή δικαιοσύνης να μένει σε εκκρεμότητα, οι εργαζόμενοι στη γραμμή 1 του μετρό (Πειραιάς-Κηφισιά) προχωρούν αύριο Τετάρτη στις 11 π.μ. σε ολιγόλεπτη συμβολική στάση εργασίας για να τιμήσουν τον συνάδελφό τους Πέτρο Γιάμαλη που χάθηκε στο δυστύχημα με τον συρμό λείανσης πριν από ακριβώς έναν χρόνο.

Ο συρμός, που εκτελούσε εργασίες μέσα στη νύχτα κοντά στον σταθμό «Κηφισιά», βρέθηκε τα ξημερώματα της 16/11/2021, μετά τις 4 π.μ., να κινείται ανεξέλεγκτα χωρίς φρένα. Οι επιβαίνοντες προσπάθησαν να τον εγκαταλείψουν με αποτέλεσμα τρεις να τραυματιστούν και ο εργοδηγός Πέτρος Γιάμαλης να χάσει τη ζωή του καθώς πήδηξε μετά τις αποβάθρες του σταθμού «Ειρήνη» και χτύπησε στο έδαφος και στις καλωδιώσεις πριν καταλήξει σε ένα δέντρο. Ακόμη ένας εργαζόμενος, ο πέμπτος, έμεινε στο τρίτο βαγόνι και τραυματίστηκε όταν το μηχάνημα προσέκρουσε με 55 χλμ./ώρα μετά τον σταθμό «Αγίου Νικολάου» σε επιβατικό συρμό που είχε τοποθετηθεί εκεί ως εμπόδιο.

Τις ημέρες μετά το δυστύχημα οι συζητήσεις για τα αίτια που το προκάλεσαν ήταν έντονες, αλλά έναν χρόνο αργότερα το μόνο που έχει επισήμως συμβεί είναι η απόφαση της εταιρείας ΣΤΑΣΥ να κηρύξει έκπτωτη την εταιρεία Schweerbau που εκτελούσε τις εργασίες με τον συρμό λείανσης. Η απόφαση για την απομάκρυνση της εταιρείας ελήφθη στο τέλος Σεπτεμβρίου, ενώ το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων που όρισε η Τροχαία Αττικής είχε εκδοθεί τον περασμένο Ιούνιο. Η «Εφ.Συν.» έχει στη διάθεσή της την πολυσέλιδη έκθεση του πορίσματος που επιρρίπτει ευθύνες στην εταιρεία Schweerbau αλλά και στη ΣΤΑΣΥ. Αναλυτικότερα αναφέρει ότι:


1. Κάθε βαγόνι έχει δύο άξονες και από τους συνολικά έξι άξονες οι τρεις ήταν χωρίς φρένα. «Τα τρία από τα έξι συστήματα πνευματικής και μηχανικής πέδησης δεν ήταν συντηρημένα και ρυθμισμένα, με ευθύνη των υπογραφόντων εγγράφων συντήρησης-ελέγχου». Η βλάβη στο σύστημα πέδησης του πίσω βαγονιού είχε αναφερθεί στο έγγραφο συντήρησης, σε επόμενο έγγραφο δεν αναφέρεται ούτε η επισκευή ούτε το πρόβλημα. Μία ημέρα πριν από το δυστύχημα, στις 15 Νοεμβρίου, το φύλλο συντήρησης αναφέρει επιτυχή έλεγχο στο σύστημα πέδησης! Τις υπογραφές στα φύλλα συντήρησης, όμως, βάζουν υπάλληλοι του εργολάβου που είναι ταυτόχρονα ελέγχων και ελεγχόμενος. Δεν θα ήταν λογικότερο να έχει η ΣΤΑΣΥ αυξημένο ελεγκτικό ρόλο;

2. Ασκείται κριτική στον τρόπο που επέλεξε η ΣΤΑΣΥ να σταματήσει την τρελή πορεία του συρμού λείανσης, βάζοντας έναν δικό της συρμό ως εμπόδιο. «Δεν προέκυψε εάν η ΣΤΑΣΥ εκπόνησε μελέτη εκτίμησης επαγγελματικού κινδύνου για το λειαντικό μηχάνημα που διέθετε μηχανή εσωτερικής καύσης και δεξαμενή 700 λίτρων με ενδεχόμενο να προκληθεί πυρκαγιά στο δίκτυο με άγνωστα αποτελέσματα». Η ιδανική κινητοποίηση θα μπορούσε να επιτευχθεί με προσέγγιση από άλλον συρμό σε κίνηση που θα μπορούσε να επιβραδύνει ομαλά έως την ακινητοποίηση και των δύο.

Τα συντρίμμια του συρμού λείανσης μετά τη σύγκρουση με την αμαξοστοιχία που είχε τοποθετηθεί στις γραμμές για να ανακόψει την ανεξέλεγκτη πορεία του EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ

3. Το λειαντικό μηχάνημα ανέπτυξε από τον οδηγό του ταχύτητα άνω των 25,1 χλμ./ώρα ενώ δεν επιτρεπόταν. «Λόγω της κακής συντήρησης των πνευματικών συστημάτων πέδησης είχε σαν αποτέλεσμα να επιδράσουν αρνητικά στην απόδοσή τους η υψηλή θερμοκρασία λόγω της συνεχούς χρήσης, το επιπλέον βάρος και η κλίση της γραμμής». Τα πρωτόκολλα ήταν επαρκή, αναφέρει το πόρισμα, «αλλά δεν τηρήθηκαν». «Το δυστύχημα ήταν προδιαγεγραμμένο από τις συνθήκες, λόγω μη τήρησης των προβλεπόμενων διαδικασιών συντήρησης, ενώ έπρεπε να ακινητοποιήσουν τον συρμό μέχρι την αποκατάσταση της βλάβης».

4. Στην έλλειψη σχεδίου ενεργειών εκτάκτου ανάγκης αποδίδεται ο θάνατος του Πέτρου Γιάμαλη ο οποίος «προσπάθησε αυτενεργώντας να προστατέψει τη σωματική ακεραιότητα των υπολοίπων, προτρέποντάς τους να εγκαταλείψουν τον συρμό». Ομως, οι τρεις εργαζόμενοι του εργολάβου τον εγκατέλειψαν σε σημεία όπου υπήρχαν αποβάθρες και τελικά σώθηκαν.

Στη χθεσινή ανακοίνωσή του το Σωματείο Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ διαπιστώνει «με οργή ολιγωρία στην πορεία των ερευνών, με αποτέλεσμα ένα χρόνο μετά το θανατηφόρο δυστύχημα να μην έχει ξεκινήσει καν η δικαστική διαδικασία». Υπενθυμίζει ότι η Ελλάδα κατέχει τη θλιβερή πρωτιά στα εργατικά ατυχήματα, με βασική αιτία την κυβερνητική πολιτική «η οποία μεθοδικά ξεθεμελίωσε τους ελεγκτικούς μηχανισμούς και άφησε απροστάτευτους τους εργαζόμενους να γίνονται θυσία στον βωμό του κέρδους των εργοδοτών».

Καταγγέλλει τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ διότι έναν χρόνο μετά «όχι μόνο δεν έχει προβεί σε καμία απολύτως ενέργεια ώστε να διαφυλάξει τους εργαζόμενούς της, όχι μόνο δεν έχει διαμορφώσει τις απαραίτητες διαδικασίες αντιμετώπισης παρόμοιων περιστατικών, όχι μόνο κωφεύει στις εκκλήσεις των Συνδικάτων για να μην ξαναζήσουμε παρόμοιο γεγονός, αλλά έχει θέσει το θέμα της ασφάλειας χαμηλά στην ατζέντα της», κρίνοντας ως πιο σημαντικό «το βόλεμα των “δικών μας παιδιών”».

Το χρονικό του τραγικού δυστυχήματος

Ο άτυχος εργοδηγός Πέτρος Γιάμαλης που βρήκε τραγικό θάνατο στις ράγες του ΗΣΑΠ τα ξημερώματα της 16ης Νοεμβρίου 2021

■ Ο συρμός λείανσης εργάζεται τις ώρες που δεν υπάρχει κυκλοφορία στις γραμμές, άρα έχει στη διάθεσή του το τρίωρο 1.00 έως 4.00 π.μ. Με ειδικά μηχανήματα επεξεργάζεται τις σιδηροτροχιές, αφαιρώντας κυματώσεις και ελαττώματα γεωμετρίας. Παράγονται έντονοι σπινθηρισμοί, οπότε διακόπτεται το ρεύμα και ο συρμός κινείται με δική του μηχανή για την οποία διαθέτει δεξαμενή καυσίμου χωρητικότητας 700 λίτρων.

■ Το μοιραίο βράδυ, οι εργασίες θα γίνονταν στη γραμμή ανόδου, κοντά στον σταθμό «Κηφισιά». Οι κάμερες δείχνουν ότι φτάνει στον σταθμό «ΚΑΤ» στη 1.26, φρενάρει και ξεκινά προς βόρεια στη 1.32'. Στις 3.58 ο Πέτρος Γιάμαλης ενημερώνει ότι οι εργασίες τελείωσαν και ξεκινά κάθοδο προς τον σταθμό «Ειρήνη». Περνά στις 4.01' τον σταθμό «ΚΑΤ» και το σύστημα τηλεματικής δείχνει ότι τρέχει με 27 χλμ./ώρα, λίγο πάνω από το όριο ταχύτητας των 25 χλμ./ώρα. Τρία λεπτά αργότερα περνά από τον σταθμό «Μαρούσι» με 19 χλμ./ώρα.

■ Στις 4.08 ο συρμός περνά τη «Νεραντζιώτισσα», η ταχύτητα έχει φτάσει στα 41 χλμ./ώρα και ο Π. Γιάμαλης ενημερώνει τον Βασίλη Κωστούρο, που βρισκόταν μόνος στο τρίτο βαγόνι ότι δεν πιάνουν τα φρένα. Τον προτρέπει να εγκαταλείψει. Στο πρώτο βαγόνι επιβαίνουν ακόμη τρία άτομα, υπάλληλοι της εταιρείας, ο Bryce Bell, οδηγός, και οι Nash Hardij και Filip Jovanovac. Οι δύο τελευταίοι είναι οι πρώτοι που πηδούν στις αποβάθρες του σταθμού «Ειρήνη» και τραυματίζονται.

■ Ο Πέτρος Γιάμαλης εγκαταλείπει τον συρμό 750 μέτρα μετά την «Ειρήνη» και τραυματίζεται θανάσιμα. Την ώρα εκείνη ο συρμός έχει αγγίξει τη μέγιστη ώς τότε ταχύτητα των 65 χλμ./ώρα. Ο οδηγός Bryce εγκαταλείπει πηδώντας στις αποβάθρες του Νέου Ηρακλείου.

■ Στις 4.11 μοναδικός επιβάτης έχει μείνει ο Β. Κωστούρος στο τελευταίο βαγόνι. Θα τραυματιστεί 6 λεπτά αργότερα, όταν ο συρμός λείανσης θα σταματήσει την τρελή πορεία του πέφτοντας με 55 χιλιόμετρα την ώρα σε έναν συρμό του μετρό που έχει τοποθετηθεί σαν εμπόδιο ανάμεσα στους σταθμούς «Αγιος Νικόλαος» και «Αττική». Ο επιβατικός συρμός των 6 βαγονιών παθαίνει μεγάλες ζημιές.

2023 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)