to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Πολιτική βούληση και στήριξη εργαζομένων για να βρεθεί προσωπικό στις μεταφορές και τον τουρισμό

Η εθνική στρατηγική για τουρισμό 365 ημέρες τον χρόνο στην Ελλάδα, που ως υπουργός Τουρισμού σχεδίασα και εφαρμόσαμε την περίοδο 2015 – 2019, οδήγησε στις υψηλότερες επιδόσεις στην ιστορία του ελληνικού τουρισμού. Παρότι αντιμετωπίσαμε πολλαπλές, σοβαρές κρίσεις (την οικονομική ασφυξία των Μνημονίων, τα capital controls, τον κίνδυνο του Grexit και την κορύφωση του Προσφυγικού – Μεταναστευτικού), καταφέραμε η Ελλάδα να γίνει ένας από τους πέντε πιο ελκυστικούς παγκόσμιους προορισμούς, γεγονός που συνέβαλε καθοριστικά ώστε και στη σημερινή κρίση της πανδημίας να έχει πληγεί λιγότερο σε σχέση με άλλες χώρες


Η τεράστια οικονομική τουριστική ανάπτυξη που φέραμε στη χώρα, αυξάνοντας 40% τις διεθνείς αφίξεις και πάνω από 35% τα τουριστικά έσοδα την περίοδο 2015 – 2019, ενίσχυσε την εθνική μας οικονομία, έγινε η λύση στην ανεργία, δημιουργώντας δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, και έφερε έκρηξη επενδύσεων, κινητοποιώντας περισσότερα από 400 επενδυτικά σχέδια στον τουρισμό.

Επιμηκύναμε τη θερινή τουριστική περίοδο, ενισχύσαμε τον τουρισμό τον χειμώνα και τις θεματικές εμπειρίες όλο τον χρόνο και βάλαμε νέους ελληνικούς προορισμούς στον ταξιδιωτικό χάρτη. Χάρη στη στενή συνεργασία του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, βελτιώθηκε το επίπεδο των τουριστικών υπηρεσιών, με αποτέλεσμα πολλοί νέοι άνθρωποι, που είδαν μέλλον και προοπτική στον τουρισμό, να επιλέξουν να ακολουθήσουν επαγγέλματα του κλάδου.

Η πανδημία όμως ήρθε και ανέτρεψε αυτήν τη θετική δυναμική. Τη φετινή χρονιά βλέπουμε ουσιαστικά τον πραγματικό αντίκτυπο στην αγορά εργασίας. Εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων, των κλειστών αγορών και επιχειρήσεων αλλά και των ανεπαρκών μέτρων στήριξης από την πλευρά της κυβέρνησης, πολλοί εργαζόμενοι στις αερομεταφορές, στον τουρισμό και στην εστίαση βρέθηκαν στην ανεργία, είτε επειδή απολύθηκαν είτε επειδή μπήκαν σε αναστολή. Αρκετοί αναγκάστηκαν στο μεσοδιάστημα να αναζητήσουν απασχόληση σε άλλους κλάδους και επαγγέλματα, για να επιβιώσουν και να αποκτήσουν ένα σταθερό εισόδημα.

Σήμερα, η τουριστική δραστηριότητα σταδιακά επανέρχεται, με ορίζοντα πλήρους επαναφοράς το 2025 στην Ευρώπη, δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και με τους εργαζόμενους στον τουρισμό, στην εστίαση και στις μεταφορές. Τις τελευταίες εβδομάδες εκτυλίσσονται εικόνες χάους σε ευρωπαϊκά αεροδρόμια, λόγω της δραματικής έλλειψης προσωπικού αέρα και εδάφους, με αποτέλεσμα σημαντικές καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων, χωρίς καν να έχουμε φτάσει στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου.

Τεράστια έλλειψη παρατηρείται στις επιχειρήσεις τουρισμού και εστίασης σε όλη την Ευρώπη. Ήδη στην Ελλάδα, από την αρχή της τουριστικής περιόδου, αντιμετωπίσαμε το επείγον ζήτημα των 50.000 κενών θέσεων εργασίας στον κλάδο της φιλοξενίας. Αυτό συμβαίνει επειδή οι περισσότεροι εργαζόμενοι δύσκολα θα αποφασίσουν να επιστρέψουν, ειδικά σε εποχικές θέσεις εργασίας, με χαμηλούς μισθούς και εξαντλητικά ωράρια, όταν στο μεσοδιάστημα έχουν βρει εργασία σε άλλους κλάδους, με σταθερό εισόδημα όλο τον χρόνο και προοπτική εξέλιξης.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ως συντονίστρια της πολιτικής μου ομάδας στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού (TRAN), κατέθεσα συγκεκριμένες προτάσεις, οι οποίες υιοθετήθηκαν τον Μάιο στο ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τον «αντίκτυπο της ρωσικής παράνομης πολεμικής επιθετικότητας εναντίον της Ουκρανίας, στους τομείς μεταφορών και τουρισμού της ΕΕ». Με το ψήφισμα ζητήσαμε να δημιουργηθεί σχέδιο δράσης για τη στήριξη του τουριστικού κλάδου, που θα περιλαμβάνει, εκτός από επαρκείς ευρωπαϊκούς πόρους, και τη δημιουργία ειδικού προσωρινού χρηματοδοτικού προγράμματος της ΕΕ, για να αντιμετωπισθεί η έλλειψη προσωπικού στον τουρισμό.

Στην Ελλάδα, ως χώρα με μακρά τουριστική παράδοση και παγκόσμια φήμη, χρειάζεται ισχυρή πολιτική βούληση για να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση το επείγον αυτό ζήτημα των εργασιακών σχέσεων στον τουρισμό, ειδικά με τις σημερινές συνθήκες, όπου η ενεργειακή κρίση και ο πληθωρισμός –σε επίπεδα άνω του 10%– συμπιέζουν εισοδήματα και ουσιαστικά εξανεμίζουν τις οποίες αυξήσεις μισθών στον τομέα, βάσει των κλαδικών συμβάσεων.

Οφείλει η κυβέρνηση να καταρτίσει ολοκληρωμένο σχέδιο στήριξης της εργασίας και των εργασιακών σχέσεων σε όλους τους κλάδους, ώστε οι επιχειρήσεις που ήδη πιέζονται από τα αυξημένα λειτουργικά κόστη, να επενδύσουν στο ανθρώπινο κεφάλαιο και να εξασφαλίζεται ότι οι εργαζόμενοι θα έχουν ικανοποιητικούς μισθούς και αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας. Οι εργαζόμενοι αποτελούν την ψυχή της ελληνικής φιλοξενίας, είναι το καλύτερο πρόσωπο του ελληνικού τουρισμού και πρέπει να στηριχθούν σημαντικά, γιατί συμβάλλουν καθοριστικά ώστε η Ελλάδα να συνεχίσει τα επόμενα χρόνια να δημιουργεί ισχυρά εθνικά οικονομικά οφέλη από τον τουρισμό.

tags: άρθρα

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)