to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

18:20 | 26.05.2022

Πολιτική

Βουλή: Καθολικό όχι από την αντιπολίτευση στον «κλιματικό νόμο» ενεργειακής φτώχειας και πρόσδεσης στο φυσικό αέριο

Μόνο με τις ψήφους της ΝΔ πέρασε το νομοσχέδιο με τον βαρύγδουπο, πλην ψευδεπίγραφο, τίτλο «εθνικός κλιματικός νόμος» - «Κατά» και τα 5 κόμματα της αντιπολίτευσης - «Πρόκειται για διατάξεις χωρίς σχέδιο και στρατηγική, κατώτερο των προσδοκιών, χωρίς μέριμνα για την ενεργειακή φτώχεια και με πρόσδεση της χώρας στο φυσικό αέριο»: Τι επισημαίνει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ - Σφοδρή κριτική και από περιβαλλοντικές οργανώσεις, για τον «δειλό» νόμο


Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από την Ολομέλεια το απόγευμα της Πέμπτης, το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο. Υπέρ της αρχής του τάχθηκαν μόνο οι βουλευτές της ΝΔ ενώ καταψηφίστηκε και από τα πέντε κόμματα της αντιπολίτευσης.

Υπερψηφίστηκε επίσης η τροπολογία που προβλέπει την έκτακτη οικονομική ενίσχυση μέχρι 600 ευρώ για το λογαριασμό ρεύματος. Υπέρ ψήφισαν η ΝΔ ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και ΕΛ.ΛΥ δήλωσαν «παρόν» και το ΜέΡΑ25 καταψήφισε.

Κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε και η τροπολογία που προβλέπει την υποχρεωτική εξαίρεση από την αναδάσωση των εκτάσεων που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες αλλά δεν έχουν κυρωθεί στους δασικούς χάρτες. Υπέρ ψήφισε μόνο η ΝΔ ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και ΜέΡΑ25 καταψήφισαν ενώ ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση δήλωσαν «παρόν».

Ο «κλιματικός νόμος» έχει επικριθεί σφόδρα από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, που τον χαρακτηρίζει πολύ κατώτερο των περιστάσεων, αλλά και από περιβαλλοντικές οργανώσεις  που τονίζουν πως «το νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται από ένα διπλό κενό: οι στόχοι που θέτει υπολείπονται σημαντικά από τον παγκόσμιο στόχο περιορισμού της κλιματικής αλλαγής στον 1,5°C, ώστε να αποτραπεί κλιματική κατάρρευση (κενό φιλοδοξίας), ενώ λείπουν τα απαραίτητα μέτρα και πολιτικές που θα εγγυηθούν την εμπροσθοβαρή και ταχεία απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα (κενό εφαρμογής)». (αναλυτικότερα εδώ)

Στο επίκεντρο της σημερινής συζήτησης και αντιπαράθεσης μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης βρέθηκαν και οι δύο τροπολογίες που προβλέπουν την «έκτακτη οικονομική ενίσχυση μέχρι 600 ευρώ» για το λογαριασμό ρεύματος και την υποχρεωτική εξαίρεση από την αναδάσωση των εκτάσεων που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες αλλά δεν έχουν κυρωθεί στους δασικούς χάρτες.  Ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας και βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, σχολιάζοντας δήλωσε σήμερα πως η κυβερνητική τροπολογία καλύπτει τα υπερκέρδη του καρτέλ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Αλ. Τσίπρας: Νόμος που προστατεύει τα κέρδη των μεγάλων επιχειρήσεων

Λίγο πριν τις 2 μ.μ. ξεκίνησε την ομιλία του ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Στην ομιλία του ο Αλέξης Τσίπρας μίλησε για νόμο φτιαγμένο «όχι για να προστατεύσει το περιβάλλον αλλά για να προστατευτούν τα κέρδη των μεγάλων επιχειρήσεων, μεταφέροντας το κόστος στην κοινωνική πλειοψηφία».

Ακόμα, οι βουλευτές και οι βουλεύτριες του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στις παρεμβάσεις τους κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια τονίζουν πως η κυβέρνηση «δανείζεται το περιβάλλον από τις επόμενες γενιές» και πως το κλίμα την απασχολεί τελικά  «μόνο ως πεδίο κερδοφορίας».

«Πρόκειται για διατάξεις χωρίς σχέδιο και στρατηγική, κατώτερο των προσδοκιών, χωρίς μέριμνα για την ενεργειακή φτώχεια και με πρόσδεση της χώρας στο φυσικό αέριο». Δείτε αναλυτικά τις παρεμβάσεις των βουλετών και βουλετριών του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία, εδώ.
________

Η πρώτη ημέρα της συζήτησης στην Ολομέλεια - Σε ποια σημεία διαφωνεί η αντιπολίτευση

Η συνεδρίαση ξεκίνησε με τις εισηγήσεις των Χριστόφορου - Εμμανουήλ Μπουτσικάκη από τη ΝΔ και του Σωκράτη Φάμελλου από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ο οποίος τόνισε πως η αξιωματική αντιπολίτευση δεν θα ψηφίσει το ψευδεπίγραφο νομοσχέδιο (δείτε αμέσως παρακάτω).

Συγκεκριμένα ο ΣΥΡΙΖΑ ασκεί την κριτική πως το εν λόγω νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται από:

-Αποσπασματικές διατάξεις, χωρίς επαρκή τεκμηρίωση και ανάλυση επιπτώσεων με αντιεπιστημονικές προσεγγίσεις και περίεργα ρουσφέτια και παραθυράκια

-Απουσία τεκμηρίωσης για τις επιμέρους διατάξεις ή ανάλυση οικονομικών επιπτώσεων, με αποτέλεσμα – και λογικά – όλοι να θεωρούν ότι πρόκειται για διατάξεις πυροτέχνημα.

-Αδικαιολόγητες εξαιρέσεις, π.χ. για τα τουριστικά καταλύματα στην κάλυψη με φωτοβολταϊκά και ηλιακά θερμικά

-Οπισθοδρόμηση σε σχέση και με τις πρόσφατες ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ηλιακή Στρατηγική και το REPowerEU, διατάξεις, που όπως σας λένε και οι επαγγελματίες του κλάδου, δεν μπορούν να εφαρμοστούν, και λόγω οικονομικών αλλά και λόγω τεχνικών περιορισμών όπως π.χ. για νέα ταξί μηδενικών εκπομπών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

-Περαιτέρω υποχώρηση του ρόλου της Πολιτείας στη μετάβαση, με την προκλητική διάταξη για υποχρεωτική ασφάλιση σε νέα κτίρια αλλά όχι απαγόρευση δόμησης σε επικίνδυνες περιοχές και με τους αναδόχους νησιών, χωρίς σχέδιο για τη μετάβαση των νησιών ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει πόρους άνω του 1 δισ. ευρώ πλέον για την απανθρακοποίησή τους

-Ελλιπέστατη συμμετοχή της κοινωνίας, των πολιτών και των εργαζομένων, απουσία συνδιαμόρφωσης της κλιματικής πολιτικής.

-Υποβάθμιση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), μπάχαλο στους διαδρόμους ΥΠΕΝ και Υπ. Πολιτικής Προστασίας, περιορισμός διαβούλευσης στο διαδικτυακό χώρο του ΟΦΥΠΕΚΑ, με εκπροσώπους φορέων και όχι με τους πολίτες, και υποβάθμιση και του Ελληνικού Κοινοβουλίου

-Μεταφορά κρίσιμων αρμοδιοτήτων στο νεοσύστατο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης σε υπηρεσίες που δεν έχουν οργανόγραμμα και στελέχη

Η αντιπολίτευση λοιπόν  λοιπόν ότι το εν λόγω νομοσχέδιο είναι κατώτερο των προσδοκιών και καθυστερεί την Ελλάδα στη μάχη της κλιματικής κρίσης, για αυτό το λόγο λέμε ότι έχει έναν ψευδεπίγραφο τίτλο και δεν αποτελεί κλιματικό νόμο και για αυτό θα τον καταψηφίσουμε».

Σ. Φάμελλος: «Η πολιτική για το κλίμα δεν πρέπει να αφεθεί στις δυνάμεις της αγοράς και στα κέρδη»

Ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας και βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, ξεκινώντας την ομιλία του ως εισηγητής για το σχέδιο νόμου για τον κλιματικό νόμο στην Ολομέλεια της Βουλής σημείωσε πως «πρέπει να δράσουμε για το κλίμα πριν είναι αργά», τόνισε, «για το λόγο αυτό ο Αλέξης Τσίπρας, ήταν ο πρώτος Έλληνας Πρωθυπουργός που δεσμεύτηκε και υποστήριξε την κλιματική ουδετερότητα σε Συμβούλιο Κορυφής της ΕΕ το 2019. Για το λόγο αυτό η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επικύρωσε στη Βουλή τη συμφωνία των Παρισίων για την κλιματική κρίση και ο πρώτος κλιματικός νόμος ψηφίστηκε το 2016, η πρώτη νομοθεσία για την προσαρμογή για την ανθεκτικότητα που δεν εφαρμόζεται ολοκληρωμένα μέχρι σήμερα και έτσι δεν έχουμε ολοκληρωμένα σχέδια προσαρμογής- παρά σε μία μόνο περιφέρεια. Για το λόγο αυτό ζητήσαμε ένα νέο κλιματικό νόμο εδώ και 1,5 χρόνο. Με συμμετοχή της κοινωνίας, με διαμόρφωση από τα κάτω, με διαφάνεια, με αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου και με ισχυρό σύστημα διακυβέρνησης».

Σημείωσε ότι: «Η κυβέρνηση ΝΔ μάς καλεί να ψηφίσουμε το σχέδιο νόμου μόνο για τον τίτλο, ενώ υποβαθμίζει και δυσφημεί και το σχέδιο νόμου και τη μετάβαση. Με περιορισμένη διαβούλευση με την κοινωνία και τους πολίτες, με αποσπασματικές διατάξεις που στερούνται φιλοδοξίας, με διατάξεις που δεν έχουν σχέση με το αντικείμενο (π.χ. κατεδαφίσεις για τη διπλή ανάπλαση στο Βοτανικό), ή διορθώσεις της ανεπαρκούς  νομοθεσίας για την ηλεκτροκίνηση, με μία χαώδη νομοθέτηση, με λάθη, ασάφειες και κενά όπως επισήμαναν και οι φορείς και η επιστημονική υπηρεσία της Βουλής».

«Πρακτικά ανεφάρμοστο νομοθέτημα που απλά έρχεται για να κλείσει επικοινωνιακές πληγές»

Ο Σ. Φάμελλος στάθηκε στη συνέχεια στις σοβαρές ελλείψεις και στα βασικά προβλήματα του νομοσχεδίου: «Πρόκειται για νομοθέτημα που απλά έρχεται για να κλείσει επικοινωνιακές πληγές και να καλύψει τις εξαγγελίες του κ. Μητσοτάκη ένα χρόνο πριν. Δεν έχει όμως επαρκή επιστημονική τεκμηρίωση και έκθεση συνεπειών, κανένα άνοιγμα στην κοινωνία, στους νέους, με παντελή απουσία και υποβάθμιση της Βουλής, ενώ ακόμα και οι κλιματικοί στόχοι μπορούν να αλλάζουν με Υπουργικές Αποφάσεις».

«Η ΝΔ γνωρίζει καλά ότι και τα μέτρα που εισάγει στο κλιματικό της νομοθέτημα είναι πρακτικά ανεφάρμοστα. Πρακτικά βάζει στόχους για τις επόμενες κυβερνήσεις, γνωρίζοντας είτε ότι θα τροποποιηθούν και ότι δεν θα κληθεί η ίδια να τα εφαρμόσει. Το νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται όμως και από ένα διπλό κενό. Κενό φιλοδοξίας και κενό εφαρμογής, όπως σημειώνουν και περιβαλλοντικές Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις σε κοινή τους τοποθέτηση με τους Γιατρούς του Κόσμου, τη Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας κτλ.».

Κανένας λόγος για ισότητα στη μετάβαση

Ο Σ.Φάμελλος υπογράμμισε επιπλέον το κεντρικό ζήτημα απουσίας οποιασδήποτε ουσιαστικής διάταξης για την κοινωνική διάσταση της μετάβασης, για τις ανισότητες, για την εργασιακή μετάβαση, για τις διακρίσεις φύλου ή ακόμα και τα ΑΜΕΑ, την πρόσβαση στα βασικά αγαθά, το δικαίωμα σε ένα ασφαλές και υγιές περιβάλλον, την ενεργειακή δημοκρατία ή την κλιματική δικαιοσύνη, σε πλήρη αντίθεση με το σύνθημα της Ευρώπης «κανείς να μη μείνει πίσω».

Οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Παρουσίασε τέλος τις βασικές αρχές πάνω στις οποίες θα έπρεπε να βασίζεται ο κλιματικός νόμος για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, οι οποίες απουσιάζουν από το παρόν νομοσχέδιο: Ευθύνη και ρόλο της πολιτείας να σχεδιάσει και να εγγυηθεί τη μετάβαση ώστε κανείς (και η χώρα μας) να μη μείνει πίσω, η μετάβαση δεν μπορεί να αφεθεί στις δυνάμεις της αγοράς αλλά πρέπει να γίνει με δικαιοσύνη και δημοκρατία, διασφάλιση του δικαιώματος όλων σε ένα υγιές, ασφαλές και καθαρό περιβάλλον ως βασικό ανθρώπινο δικαίωμα, κλιματική δικαιοσύνη και δίκαιος επιμερισμός των βαρών και του κόστους της μετάβασης και η διάχυση των ωφελειών της προς όλη την κοινωνία, με όρους ενεργειακής δημοκρατίας, ενσωμάτωση των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ που έχει ξεχάσει η κυβέρνηση, χρηματοδοτήσεις με κριτήριο το κλιματικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα, διασφάλιση καθολικής πρόσβασης στα βασικά αγαθά του νερού και της ενέργειας, καταπολέμηση νέων ανισοτήτων εις βάρος των εργαζομένων, των ευάλωτων, των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)