to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

17:28 | 31.01.2022

Διεθνή

Για «αστοχίες ηγεσίας» μιλά το πόρισμα Γκρέι για το «Partygate»

Το φως της δημοσιότητας είδε το πολυαναμενόμενο πόρισμα της εσωτερικής έρευνας για τα σκάνδαλα των πάρτι της Ντάουνιγκ Στριτ εν μέσω lockdown, έπειτα από την ολοκλήρωσή της από τη δημόσια λειτουργό Σου Γκρέι και την παράδοσή της στο πρωθυπουργικό γραφείο. Το πόρισμα είναι 12σέλιδο, όμως είναι λευκές τρεις σελίδες, κατόπιν λογοκρισίας


Το πόρισμα επιχειρεί να συμβιβάσει τα ασυμβίβαστα, κάνοντας μεν παρατηρήσεις για τις παραβιάσεις των κανόνων στις οποίες προέβη ο πρωθυπουργός της Βρετανίας Μπόρις Τζόνσον και τα στελέχη του, αλλά ταυτόχρονα μετριάζει τις επικρίσεις και ρίχνει «στα μαλακά» την κυβέρνηση. Παράλληλα, κάνει συστάσεις για το τι δεν πρέπει να γίνει στο μέλλον, προκειμένου να αποφευχθούν οι κακοφωνίες στη διαχείριση της πανδημίας.

«Ελάχιστη αναφορά»

Σημειώνεται ότι την περασμένη Παρασκευή, η Σκότλαντ Γιαρντ ανακοίνωσε την έναρξη της δικής της έρευνας και ζήτησε τα πορίσματα της εσωτερικής έρευνας να μην υπεισέλθουν σε περιστατικά που ερευνά η αστυνομία. Σημειώνεται ότι η αστυνομία ερευνά 12 περιστατικά, ενώ η Σου Γκρέι ερεύνησε 16.

Από την πλευρά της η Σου Γκρέι παραδέχθηκε ότι το έγγραφο που δημοσιεύτηκε σήμερα δεν ισοδυναμεί με μια «ουσιαστική αναφορά» για το τι συνέβη λόγω των «συστάσεων» από την αστυνομία. Όπως υπογράμμισε η Γκρέι, «ως αποτέλεσμα των ερευνών της Μητροπολιτικής Αστυνομίας, και για να μην προδικαστεί η αστυνομική διαδικασία έρευνας, μου είπαν ότι θα ήταν σκόπιμο να κάνω ελάχιστη αναφορά στις συγκεντρώσεις τις ημερομηνίες που διερευνούν».

Και πρόσθεσε: «Δυστυχώς, αυτό σημαίνει αναγκαστικά ότι είμαι εξαιρετικά περιορισμένη σε ό,τι μπορώ να πω για αυτά τα γεγονότα και δεν είναι δυνατόν προς το παρόν να παράσχω μια ουσιαστική αναφορά που να παρουσιάζει και να αναλύει τις εκτενείς πραγματικές πληροφορίες που μπόρεσα να συγκεντρώσω».

Η Σου Γκρέι είναι η δεύτερη στην ιεραρχία δημόσια λειτουργός, μόνιμη γραμματέας του υπουργικού Συμβουλίου και αναφέρεται στον ανώτατο κρατικό λειτουργό, Σίμον Κέις. Στο βιογραφικό της η Γκρέι έχει την διεξαγωγή έρευνας για τον πρώην υπουργό της κυβέρνησης της Τερέζας Μέι, Ντάμιαν Γκριν, το 2017, που οδήγησε τελικώς στην παραίτησή του, μετά από καταγγελίες για σεξουαλική παρενόχληση και ότι παρενόχλησε σεξουαλικά μια γυναίκα και ότι έβλεπε πορνογραφικό υλικό από τον υπολογιστή του γραφείου του.

Τι αναφέρει το πόρισμα

Μεταξύ άλλων το πόρισμα κάνει λόγο για «αστοχίες ηγεσίας» και επισημαίνει ότι «τουλάχιστον ορισμένες από τις επίμαχες συγκεντρώσεις αντιπροσωπεύουν μια σοβαρή αποτυχία τήρησης όχι μόνο των υψηλών προτύπων που αναμένονται από εκείνους που εργάζονται στην καρδιά της κυβέρνησης, αλλά και των προτύπων που αναμένονταν από ολόκληρο τον βρετανικό πληθυσμό εκείνη την εποχή».

Σημειώνεται επίσης ότι «η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ δεν ενδείκνυται ανά πάσα στιγμή σε έναν επαγγελματικό χώρο εργασίας», προσθέτοντας πως «πρέπει να ληφθούν μέτρα για να διασφαλιστεί ότι κάθε κυβερνητικό τμήμα έχει μια σαφή και ισχυρή πολιτική που αφορά στην κατανάλωση αλκοόλ στο χώρο εργασίας».

Με ενδιαφέρον αναμένεται πλέον η τοποθέτηση του Τζόνσον ενώπιον της Βουλής των Κοινοτήτων και η αντιμετώπιση που θα τύχει από τους βουλευτές.

Οι γενικές διαπιστώσεις του πορίσματος

Με φόντο την πανδημία, όταν η κυβέρνηση ζητούσε από τους πολίτες να αποδεχθούν αυστηρούς περιορισμούς στη ζωή τους, μερικές συμπεριφορές γύρω από αυτές τις συγκεντρώσεις [σσ.τα πάρτι] είναι δύσκολο να δικαιολογηθούν.

→ Τουλάχιστον ορισμένες από αυτές τις συγκεντρώσεις αποτελούν σοβαρή αποτυχία τήρησης του υψηλού επιπέδου που αναμένεται από όσους εργάζονται στην καρδιά της κυβέρνησης, αλλά και του επιπέδου που αναμενόταν από ολόκληρο τον πληθυσμό της Βρετανίας εκείνη την περίοδο

→ Σε ορισμένες περιπτώσεις φαινόταν σαν να μην είχε ληφθεί υπόψη το τι συνέβαινε στη χώρα, εξετάζοντας την καταλληλότητα ορισμένων από αυτές τις συγκεντρώσεις, τους κινδύνους που παρουσίαζαν για τη δημόσια υγεία και το πώς θα μπορούσαν να εκληφθούν στο κοινό. Υπήρξαν αποτυχίες ηγεσίας και κρίσης από διαφορετικά μέρη του Νο 10 και του Υπουργικού Συμβουλίου, σε διαφορετικές χρονικές στιγμές. Κάποια από αυτές τις συγκεντρώσεις δεν έπρεπε να είχαν επιτραπεί να πραγματοποιηθούν. Άλλες δεν θα έπρεπε να είχαν επιτραπεί να εξελιχθούν όπως συνέβη.

→ Η εκτεταμένη χρήση αλκοόλ δεν είναι κατάλληλη σε επαγγελματικούς χώρους εργασίας σε καμία περίπτωση. Πρέπει να ληφθούν μέτρα για να διασφαλιστεί ότι κάθε κυβερνητικό τμήμα έχει μια σαφή πολιτική για την κατανάλωση αλκοόλ σε χώρους εργασίας

→ Η χρήση του κήπου στο Νο 10 της Ντάουνινγκ Στριτ αφορά πρωτίστως τον πρωθυπουργό και τους ενοίκους του Νο10 και του Νο11. Στη διάρκεια της πανδημίας συχνά την χρησιμοποιούσαν ως επέκταση του χώρους εργασίας, ως πιο ασφαλή χώρο για συσκέψεις σε καλά αεριζόμενο χώρο. Αυτό ήταν ένα λογικό μέτρο, αλλά ο κήπος χρησιμοποιήθηκε και για συγκεντρώσεις χωρίς σαφή εξουσιοδότηση και εποπτεία. Αυτό δεν ήταν σωστό. Οποιαδήποτε επίσημη πρόσβαση στο χώρο, συμπεριλαμβανομένων και των συσκέψεων, θα πρέπει να γίνεται μόνο με πρόσκληση και σε ελεγχόμενο περιβάλλον.

→ Μερικοί εργαζόμενοι ήθελαν να εκφράσουν ανησυχίες για συμπεριφορές που παρατήρησαν στην διάρκεια της εργασίας, αλλά ένοιωθαν ότι δεν μπορούσαν. Κανένας εργαζόμενος δεν πρέπει να νιώθει ότι δεν μπορεί να αναφέρει κακή συμπεριφορά όταν γίνονται μάρτυρες κάτι τέτοιου. Θα πρέπει να υπάρχουν ευκολότεροι τρόποι αναφοράς τέτοιων ανησυχιών, εκτός της αλυσίδας διοίκησης.

→ Ο αριθμός των εργαζομένων στο Νο 10 έχει αυξηθεί σταθερά τα τελευταία χρόνια. Αναλογικά, το μέγεθος, η κλίμακα και το εύρος των ευθυνών μοιάζει περισσότερο με μικρό υπουργείο που είναι αφοσιωμένο αποκλειστικά στο γραφείο του Πρωθυπουργού. Οι δομές που υποστηρίζουν την ομαλή λειτουργία του ωστόσο, δεν έχουν εξελιχθεί ανάλογα για να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις. Οι δομές ιεραρχίας είναι περίπλοκες και διασπασμένες και με αυτό τον τρόπο κάποιες φορές θολώνει η απόδοση ευθυνών. Υπερβολικές ευθύνες και προσδοκίες έχουν αποδοθεί στον ανώτατο υπάλληλο, του οποίου η βασική δουλειά είναι η απευθείας στήριξη του Πρωθυπουργού. Αυτό θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως επείγον θέμα.

Συμπέρασμα

Οι συγκεντρώσεις που ερευνήθηκαν καλύπτουν ένα χρονικό διάστημα 20 μηνών- μια περίοδο μοναδική στο πρόσφατο παρελθόν σε ότι αφορά στην περιπλοκότητα και το εύρος των απαιτήσεων από τους δημοσίους λειτουργούς και φυσικά τους πολίτες. Ολόκληρη η χώρα ανταποκρίθηκε στην πρόκληση. Υπουργοί, ειδικοί σύμβουλοι και το Δημόσιο, στο οποίο είμαι υπερήφανη που ανήκω, είχαν ρόλο κλειδί στην εθνική προσπάθεια.

Ωστόσο, όπως σημείωσα, ένας αριθμός από αυτές τις συγκεντρώσεις δεν θα έπρεπε να επιτραπεί να γίνουν ή να εξελιχθούν έτσι όπως εξελίχθηκαν.  Αυτές οι συγκεντρώσεις πρέπει να γίνουν μάθημα και πρέπει να εξεταστούν άμεσα από την κυβέρνηση. Δεν χρειάζεται να περιμένει κανείς το αποτέλεσμα των αστυνομικών ερευνών.

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)