to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

16:51 | 30.11.2021

Πολιτισμός

Μετρό Θεσσαλονίκης: Πρώτη δικαστική νίκη για τις αρχαιότητες στον σταθμό Βενιζέλου

Το δικαστήριο απέρριψε τις πρόσθετες παρεμβάσεις που είχε ασκήσει το Δημόσιο κατά των 316 πολιτών που προσέφυγαν ενάντια στην απόσπαση των αρχαιοτήτων


Πρώτη νίκη των πολιτών που αντιτίθενται στην απόσπαση των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου του μετρό στη Θεσσαλονίκη, σημειώθηκε χθες στο Πολυμελές Πρωτοδικείο.

Το δικαστήριο δέχτηκε εν μέρει την αίτηση συντηρητικής αποδείξεως (πραγματοποίηση ανεξάρτητης πραγματογνωμοσύνης) που είχαν ασκήσει οι 316 πολίτες κατά της «Αττικό Μετρό Α.Ε.», της «ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ» και του «Δημ. Κορρέ» και είχε εκδικαστεί στις 25.10.2021 και ταυτόχρονα και ταυτόχρονα, απέρριψε τις πρόσθετες παρεμβάσεις που είχαν ασκήσει κατά των αιτούντων, το Ελληνικό Δημόσιο, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και άλλοι φορείς.

Παράλληλα, σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση επιτρέπεται η συντηρητική απόδειξη με ειδικούς της επιλογής των αιτούντων (των κλάδων της αρχαιολογίας και των κατασκευών) για το αν συντελείται καταστροφή ή όχι των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου.

Το θέμα της συντηρητικής αποδείξεως που διατάχθηκε είναι να εκτιμηθεί αν οι επίδικες εργασίες απόσπασης επιτρέπουν πράγματι («de lege artis») την επαναφορά του κρίσιμου Μνημείου στη θέση του, σε ποσοστό 92%, όπως επιβάλλει η Υπουργική Απόφαση της 04.03.2020.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η εν λόγω απόφαση λαμβάνεται την ώρα που έχει ξεκινήσει η απόσπαση των αρχαιοτήτων από τον σταθμό και εν μέσω καταγγελιών για απόπειρα εκφοβισμού, απειλών με αγωγές και τρομοκράτησης όσων προσφεύγουν στα δικαστήρια.

Υπενθυμίζεται ότι ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων με χθεσινή του ανακοίνωση τονίζει μεταξύ άλλων ότι «η κυβέρνηση είναι η μόνη υπεύθυνη για τον εκτροχιασμό του κόστους και του χρονοδιαγράμματος στο Μετρό Θεσσαλονίκης».

«Είναι γνωστό ότι ο σχεδιασμός του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης άλλαξε τον Σεπτέμβριο 2019, με την ομιλία του Πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη από το βήμα της ΔΕΘ. Όπως έχουμε εξαρχής επισημάνει, η αλλαγή αυτή δεν αφορούσε τον Σταθμό Βενιζέλου, αλλά όλη τη βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης (13 σταθμούς). Με πρωτοβουλία και προσωπική παρέμβαση του ίδιου του Πρωθυπουργού και χωρίς να έχει προηγηθεί καμία εισήγηση ή πράξη από τις αρμόδιες υπηρεσίες (ΥΠΠΟΑ ή Αττικό Μετρό), ανατράπηκε το δρομολογημένο έργο στο Σταθμό Βενιζέλου και σταμάτησε κάθε εργασία στους υπόλοιπους 12 σταθμούς. Η πρώτη διοικητική πράξη εκδόθηκε 6 μήνες αργότερα (Μάρτιος 2020). Από το Σεπτέμβριο 2019 μέχρι και σήμερα ο ανάδοχος του έργου αξιώνει αποζημιώσεις για τις καθυστερήσεις στους 12 σταθμούς, που θα μπορούσαν να είχαν ήδη παραδοθεί στο επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης, με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης και της Διοίκησης της Αττικό Μετρό», τονίζει ο ΣΕΑ και προσθέτει:

«Η παράδοση του έργου της βασικής γραμμής στο τέλος του 2023, όπως έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση και η Αττικό Μετρό, είναι απίθανη. Όπως έχουμε αποδείξει με ανθρωπομήνες εργασιών, λόγω της λύσης που επελέγη, η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης δεν μπορεί να είναι έτοιμη πριν από την άνοιξη του 2025. Ήδη, μάλιστα, υπογράφηκε η 4η συμπληρωματική σύμβαση ύψους 45 εκ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), ενώ θα χρειαστεί και 5η συμπληρωματική σύμβαση για την ολοκλήρωση του έργου με εθνικούς πόρους μετά την 31.12.2023. Όλα τα παραπάνω τα έχουμε επισημάνει με συνεχείς ανακοινώσεις και αναλυτικά υπομνήματα.

» Ο Πρωθυπουργός, η Υπουργός Πολιτισμού, ο Υπουργός Μεταφορών, η Διοίκηση της Αττικό Μετρό και όλοι όσοι συνέβαλλαν σε αυτό το έγκλημα δεν είναι απλά υπόλογοι στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, αλλά στους πολίτες όλης της χώρας και στη διεθνή επιστημονική κοινότητα, γιατί επιδίωξαν και επέβαλαν με θεσμικά τερτίπια μια λύση που καταστρέφει τις αρχαιότητες, εκθέτει τη χώρα διεθνώς, καθυστερεί κατά 3 χρόνια το σύνολο του έργου του Μετρό και αυξάνει το κόστος του, με θύματα τους πολίτες, τους επαγγελματίες της Θεσσαλονίκης και το δημόσιο χρήμα. Δεν σεβάστηκαν την πλειονότητα των πολιτών της Θεσσαλονίκης, το δικαίωμά τους στο πολιτιστικό περιβάλλον και σε ένα σύγχρονο έργο μεταφοράς. Δεν σεβάστηκαν την εγχώρια και τη διεθνή επιστημονική κοινότητα που έχει ταχθεί σχεδόν ομόφωνα κατά του τεμαχισμού των αρχαιοτήτων και τους επιφανείς τεχνικούς που απέδειξαν ότι η Τεχνική Μελέτη που εφαρμοζόταν για την κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων ήταν τεχνικά εφικτή και αναγκαία. Δεν σεβάστηκαν την πρόοδο του τεχνικού έργου, καταστρέφοντας έργα 5 εκ. ευρώ που ήδη είχαν γίνει στο Σταθμό Βενιζέλου.

» Η τωρινή προσπάθεια των διοικούντων να μεταφέρουν την πολιτική ευθύνη στους φορείς, στους επιστήμονες και τους πολίτες που προσπαθούν να προστατεύσουν τις αρχαιότητες και το έργο του Μετρό, είναι απαράδεκτη και περιγράφει το αδιέξοδο, στο οποίο οδηγούν μία πόλη με αποφάσεις που δείχνουν άγνοια της τεχνικής προόδου, απαξίωση του πολιτισμού και αντιμετώπιση της Θεσσαλονίκης ως μίας επαρχιακής πόλης-πεδίο άσκησης πολιτικής χωρίς όραμα».

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)