to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Το δημόσιο σχολείο στο απόσπασμα

Η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη μοιάζει να νομοθετεί σαν να βρίσκεται σε άλλο πλανήτη, σε άλλη, παράλληλη πραγματικότητα


Φαίνεται πως δεν έχει τελειωμό η άνευ προηγουμένου επίθεση της κυβέρνησης απέναντι σε οτιδήποτε παρέμεινε όρθιο στη χώρα μας μετά την εποχή των Μνημονίων.

Τα εργασιακά δικαιώματα ισοπεδώνονται, η δημόσια υγεία κλυδωνίζεται, το φαγοπότι των απευθείας αναθέσεων συνεχίζεται, οι συνταξιούχοι θα τζογάρουν την επικουρική τους σύνταξη με το νέο ασφαλιστικό και μέσα σε όλον αυτό τον ορυμαγδό η υπουργός Παιδείας μας παρουσίασε περιχαρής άλλο ένα νομοσχέδιο - λαιμητόμο για τη δημόσια Παιδεία.

Η μισή αλήθεια

Μετά το αισχρό νομοσχέδιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η κ. Κεραμέως φέρνει στη Βουλή ένα νομοσχέδιο «για την αναβάθμιση του σχολείου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών». Ακούσαμε για αυτονομία των σχολικών μονάδων, ακούσαμε για αποκέντρωση και για ελευθερία, που συμβάλλουν στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Δεν ακούσαμε αυτά που σκόπιμα αποκρύφτηκαν, ότι τα σχολεία θα κατηγοριοποιούνται ανάλογα με την απόδοσή τους, ότι η πρόσβαση στους πόρους θα είναι ανάλογη των επιδόσεών τους, ότι θα διαμορφωθούν σχολεία δύο και τριών ταχυτήτων, αυτά που θα παίρνουν όλες τις επιχορηγήσεις και θα απευθύνονται στην ελίτ και τα άλλα που θα συνεχίσουν να υποχρηματοδοτούνται και να υποβαθμίζονται μέχρι το οριστικό κλείσιμό τους.

Το οξύμωρο, ωστόσο, είναι ότι την ίδια στιγμή που η κ. Κεραμέως τονίζει τη σημασία της ελευθερίας και της αυτονομίας για τις σχολικές μονάδες, δένει πισθάγκωνα τους εκπαιδευτικούς, περιορίζοντας τον ρόλο του συλλόγου διδασκόντων, ισχυροποιώντας τον διευθυντή, επαναφέροντας τον «αυστηρό επιθεωρητή» των προηγούμενων δεκαετιών, που θα τους αξιολογεί και θα τους χαρακτηρίζει ως επαρκείς ή ανεπαρκείς, δείχνοντας ενδεχομένως και την πόρτα της εξόδου. Άλλωστε ποιος μπορεί να ξεχάσει τον κ. Μητσοτάκη προ ολίγων ετών να ρωτάει σε έντονο ύφος: «Δεν κατάλαβα, και γιατί να μην απολυθούν εκπαιδευτικοί δηλαδή;». Απειλή που άλλωστε πραγματοποίησε το 2013 ως υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης στην κυβέρνηση Σαμαρά, με την κατάργηση 46 ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ και την απόλυση 2.500 χιλιάδων εκπαιδευτικών.

Εκπαιδευτικοί υπό δαμόκλειο σπάθη

Οι εκπαιδευτικοί θα κινδυνεύουν να χάσουν τις δουλειές τους χαρακτηριζόμενοι ως ανεπαρκείς τη στιγμή που οι τελευταίες γενιές εκπαιδευτικών μπήκαν σε Παιδαγωγικές Σχολές με βάσεις που είχαν φτάσει στα ύψη, έχουν περάσει επιμορφώσεις, πιστοποιήσεις και διαθέτουν στην πλειονότητά τους δεύτερα πτυχία και μεταπτυχιακά που απέκτησαν με την ελπίδα κάποια στιγμή να διοριστούν.

Είναι πραγματικά αστείο ότι η υπουργός που όταν άρχισε η πανδημία ξεκίνησε την τηλεκπαίδευση χωρίς καμία προετοιμασία και άφησε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς χωρίς την παραμικρή βοήθεια, χωρίς εξοπλισμό και με άπειρα προβλήματα, να παλεύουν ολομόναχοι, έχει το θράσος να μιλάει για «ενδυνάμωση» των εκπαιδευτικών και «αναβάθμιση» του σχολείου.

Είναι η ίδια υπουργός που κυκλοφορούσε ακριβοπληρωμένα σποτάκια για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και την παροχή εξοπλισμού στους μαθητές, διαδικασίες που ξεκίνησαν αφού είχε περάσει ένας ολόκληρος χρόνος τηλεκπαίδευσης, η οποία στηρίχτηκε στο φιλότιμο και τις ατελείωτες ώρες ενασχόλησης των εκπαιδευτικών, που ξενυχτούσαν μπροστά στους υπολογιστές τους για να ανεβάσουν υλικό στις πλατφόρμες που κράσαραν.

Υπουργός αντ-εκπαίδευσης

Είναι η ίδια υπουργός που παρέκαμψε τις δημοκρατικές διαδικασίες στις εκλογές των αιρετών εκπαιδευτικών και διόρισε για πρώτη φορά μη εκλεγμένους αντιπροσώπους στα περιφερειακά συμβούλια.

Είναι η ίδια υπουργός που εν μέσω πανδημίας αύξησε το όριο των μαθητών ανά τμήμα και άφησε τη σχολική κοινότητα απροστάτευτη απέναντι στον κορωνοϊό, με μοναδικό όπλο τις μάσκες - αερόστατα και τα παγούρια, απαξιώντας να διαθέσει πόρους για την ασφαλή επιστροφή στις σχολικές αίθουσες.

Και τώρα που εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές χρειάζονται τη μεγαλύτερη δυνατή στήριξη, τώρα που οι κοινωνικοοικονομικές ανισότητες είναι πιο έντονες από ποτέ και τα ψυχοσυναισθηματικά αλλά και μαθησιακά προβλήματα των μαθητών αδιαμφισβήτητα, ο κ. Μητσοτάκης αποδεικνύει περίτρανα τα μίλια που τον χωρίζουν από την καθημερινή πραγματικότητα της μέσης οικογένειας και δίνει επάξια στην κ. Κεραμέως τον τίτλο της πιο αντιπαιδαγωγικής υπουργού Παιδείας.

Η κ. Κεραμέως ας βάλει καλά στο μυαλό της ότι η ενδυνάμωση που χρειάζονται τα σχολεία αυτή τη στιγμή είναι η σταθερή παρουσία ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών για τη στήριξη και τη φροντίδα των μαθητών, είναι ο απαραίτητος υλικοτεχνικός εξοπλισμός για την υποστήριξη της τηλεκπαίδευσης που μπήκε απότομα στη σχολική πραγματικότητα, είναι η γενναία χρηματοδότηση για τις αυξημένες ανάγκες των σχολείων και όχι η περαιτέρω υποβάθμιση των σχολείων και η στοχοποίηση των εκπαιδευτικών, που κατά τα άλλα ευχαριστούσε θερμά που κράτησαν όρθιο το δημόσιο σχολείο.

Η ανάγκη ενίσχυσης του δημόσιου σχολείου

Και, επιτέλους, η πιο σημαντική ενδυνάμωση που έχουν ανάγκη τα σχολεία είναι οι μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών Γενικής Αγωγής, που δρομολόγησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και για τους οποίους, παρότι η κ. Κεραμέως δεσμεύτηκε, τώρα τηρεί σιγήν ιχθύος.

Η απαρχή των μόνιμων προσλήψεων, που ξεκίνησε με την προκήρυξη 3ΕΑ/2019 και τον διορισμό 4.500 εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή, αποτέλεσε το πρώτο σημαντικό βήμα για τη στελέχωση του δημόσιου σχολείου με σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό. Η δέσμευση της τωρινής πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, να συνεχίσει το πλάνο των μόνιμων διορισμών στη Γενική Εκπαίδευση, που είχε αποφασίσει η προηγούμενη κυβέρνηση, έχοντας ως βάση τις 10.500 προσλήψεις, αποτελεί το ελάχιστο που πρέπει να κάνει, με βάση την αδιάψευστη πραγματικότητα των εκπαιδευτικών αναγκών.

Είναι δε επιτακτική ανάγκη οι προσλήψεις να είναι αυξημένες και περισσότερες των 10.500, καθώς φέτος υπήρξε μεγάλος αριθμός αποχώρησης εκπαιδευτικών λόγω συνταξιοδότησης. Είναι απαραίτητο όλες οι προσλήψεις να υλοποιηθούν άμεσα και σε μία φάση, μέσα στο καλοκαίρι του 2021, και να δρομολογηθούν το αμέσως επόμενο διάστημα νέες προκηρύξεις για μόνιμες προσλήψεις στην Ειδική και Γενική Εκπαίδευση.

Η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη μοιάζει να νομοθετεί σαν να βρίσκεται σε  άλλο πλανήτη, σε άλλη, παράλληλη πραγματικότητα, μακριά από τις υπαρκτές ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας. Να είναι σίγουροι, όμως, ότι το ξύπνημά τους έρχεται σύντομα και η πτώση τους θα είναι ηχηρή.

* Ο Σωκράτης Βαρδάκης είναι βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία Ηρακλείου

tags: άρθρα

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)