to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Δ. Παπαδημούλης: H Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει πρωτοπόρο χώρα στην παραγωγή ενέργειας χωρίς ρύπους

«Το επόμενο διάστημα θα απελευθερωθούν σημαντικά κονδύλια της ΕΕ προς την Ελλάδα. Οι πόροι θα πρέπει να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, που θα θέσει τις βάσεις για μια δίκαιη ανάκαμψη» τονίζει ο Δ. Παπαδημούλης σε συνέντευξη του στο EcoTec


Συνέντευξη στο μηνιαίο περιοδικό «EcoTec», που ειδικεύεται στην τεχνολογία περιβάλλοντος και σε σειρά θεμάτων όπως η ρύπανση, η ανακύκλωση, οι ΑΠΕ, η εξοικονόμηση ενέργειας κ.ά., έδωσε ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Δημήτρης Παπαδημούλης.

Με αφορμή το γενικότερο πλαίσιο σε σχέση με την πορεία και ανάγκη επιτάχυνσης του έργου για την επίτευξη των κλιματικών στόχων που τίθενται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο Δημ. Παπαδημούλης αναφέρθηκε ειδικότερα στην Ελλάδα, η οποία «έχει αρκετές ιδιαιτερότητες, όπως η αυξημένη εξάρτηση από τον λιγνίτη αλλά και ο νησιωτικός της χαρακτήρας. Έτσι, η πράσινη μετάβαση θέτει σημαντικές οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις, που καθιστούν αναγκαία την κατάρτιση ενός συνολικού, ολιστικού σχεδίου που θα λαμβάνει υπόψη τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες κάθε περιοχής ώστε να εξασφαλιστεί ότι η μετάβαση θα είναι πράγματι πράσινη αλλά και πράγματι δίκαιη».

Όπως επισημαίνει ο Επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, «καθώς το επόμενο διάστημα θα απελευθερωθούν σημαντικά κονδύλια της ΕΕ προς την Ελλάδα. Οι πόροι από το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης και το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης θα πρέπει να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, που θα θέσει τις βάσεις για μια δίκαιη ανάκαμψη με σαφές κοινωνικό και περιβαλλοντικό πρόσημο». Αυτό σημαίνει, καταλήγει ο Δημήτρης Παπαδημούλης, ότι «δεν έχουμε το περιθώριο να πάει ούτε ένα ευρώ χαμένο». Γι’ αυτό «η κυβέρνηση πρέπει να αποδεσμευτεί από πελατειακές σχέσεις και υποχρεώσεις προς ημετέρους και να στοχεύσει στην κοινωνία, την πραγματική οικονομία και το περιβάλλον με σχέδιο και συντονισμό».

Ολόκληρη η συνέντευξη:

«Επειγόντως φιλόδοξες λύσεις για την κλιματική και περιβαλλοντική κρίση»

Πράσινη Συμφωνία: Είναι σε σωστό δρόμο η Ε.Ε ή θα επικρατήσουν συντηρητικές απόψεις σε σχέση με τους στόχους και τις επιδιώξεις;

Το μέλλον της Ευρώπης και ολόκληρου του κόσμου εξαρτάται άμεσα από το μέλλον του πλανήτη. Η κλιματική και περιβαλλοντική κρίση πρέπει να αντιμετωπιστεί επειγόντως με φιλόδοξες λύσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, η ΕΕ έχει θέσει τον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050 το αργότερο, καθιστώντας την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία τη νέα αναπτυξιακή στρατηγική για τον μετασχηματισμό των κοινωνιών και των οικονομιών μας. Είναι αλήθεια ότι η κρίση της πανδημίας έχει προκαλέσει καθυστερήσεις στην υλοποίηση επιμέρους στόχων, ενώ συγχρόνως υπάρχουν φωνές που, επικαλούμενες την πανδημία, επιδιώκουν οπισθοδρόμηση στον τομέα της πράσινης μετάβασης. Το στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε είναι η μετάβαση να γίνει με δικαιοσύνη χωρίς να αφήσει κανένα πίσω. Η πράσινη ταξινόμηση και η αρχή του μη βλάπτειν στις νέες επενδύσεις, η αποδέσμευση από τα ορυκτά καύσιμα και η κατάργηση της επιδότησής τους, ο εκδημοκρατισμός της ενέργειας με την εξάπλωση των ενεργειακών κοινοτήτων και πάνω απ’ όλα η διαφάνεια και η πραγματική δημόσια διαβούλευση για τις αποφάσεις που θα κρίνουν τις επόμενες δεκαετίες είναι πάγιες θέσεις της μεγάλης πλειοψηφίας των δυνάμεων του Ευρωκοινοβουλίου, στις οποίες οι συντηρητικές δυνάμεις παραμένουν, ευτυχώς, μειοψηφία.

Οι ΗΠΑ επιστρέφουν στην Συμφωνία των Παρισίων. Ποια τα οφέλη για την Ε.Ε και τι να περιμένουμε στο άμεσο μέλλον σχετικά με την στρατηγική που θα ακολουθηθεί για την επίτευξη μεγαλύτερων στόχων;

Ο Τραμπ καταφερόταν για χρόνια κατά της Συμφωνίας των Παρισίων, αμφισβητώντας επανειλημμένα τα επιστημονικά δεδομένα για την κλιματική αλλαγή και θέτοντας τα κέρδη του λόμπι του άνθρακα πάνω από το κοινό συμφέρον όλου του κόσμου για έναν υγιή πλανήτη. Η αποχώρηση των ΗΠΑ από τη Συμφωνία ήρθε νομοτελειακά, δίνοντας παράλληλα την ευκαιρία σε άλλες χώρες με αυταρχικές κυβερνήσεις, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Βραζιλία του Μπολσονάρο που βρήκε την ευκαιρία να ανακρούσει πρύμνα από τις δεσμεύσεις της χώρας και να προχωρήσει σε καταστρεπτικές για τον πλανήτη πρωτοβουλίες στον Αμαζόνιο. Το γεγονός ότι οι ΗΠΑ είναι η μεγαλύτερη οικονομία παγκοσμίως και η δεύτερη χώρα μετά την Κίνα με το μεγαλύτερο ποσοστό εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, καταδεικνύει από μόνο του την σημαντική οπισθοδρόμηση που συνεπαγόταν αυτή η απόφαση. Διότι ο αγώνας για την προστασία του περιβάλλοντος είναι αγώνας παγκόσμιος και όχι ενός μόνο κράτους ή μιας μόνο ηπείρου. Η επιστροφή των ΗΠΑ στη Συμφωνία αποτελεί δείγμα των προθέσεων του νέου Προέδρου Μπάιντεν για αλλαγή κατεύθυνσης. Η επάνοδος των ΗΠΑ στη δέσμευση για καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης, σε συνδυασμό με την σταθερή επιλογή που έχει κάνει η ΕΕ, μπορούν να δώσουν μια νέα δυναμική για ακόμη πιο φιλόδοξους στόχους.

Η Ευρώπη μπορεί να καταστεί κλιματικά ουδέτερη το 2050;

Η Ευρώπη μπορεί και πρέπει να καταστεί κλιματικά ουδέτερη έως το 2050 το αργότερο. Η Ευρωομάδα της Αριστεράς πιστεύουμε ότι αυτός ο στόχος θα πρέπει να εναρμονιστεί με τα πορίσματα της επιστήμης και να επιτευχθεί ακόμη νωρίτερα έτσι ώστε να παραμείνουμε εντός του ορίου επιφυλακής του 1,5 Βαθμού Κελσίου. Παρά τις καθυστερήσεις λόγω της πανδημίας, έχουν γίνει σημαντικά βήματα. O Ευρωπαϊκός Νόμος για το Κλίμα βρίσκεται σε στάδιο διαπραγματεύσεων, έχουν τεθεί αυξημένοι στόχοι δαπανών για το κλίμα και τη βιοποικιλότητα στο πλαίσιο του πολυετούς προϋπολογισμού της Ένωσης και του Ταμείου Ανάκαμψης (τουλάχιστον 30% για το κλίμα και 7,5 % το 2024 και 10 % το 2026 και το 2027 για τη βιοποικιλότητα), έχει συμφωνηθεί η εισαγωγή νέων ίδιων πόρων της ΕΕ με περιβαλλοντικούς στόχους (όπως ο φόρος για τα πλαστικά, ο μηχανισμός συνοριακής προσαρμογής άνθρακα και το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ), κλπ. Με σωστή και προσηλωμένη δουλειά, η Ευρώπη μπορεί πράγματι να καταστεί η πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρος του κόσμου, με εκσυγχρονισμένη βιομηχανική παραγωγή και με ένα νέο μοντέλο παραγωγικής βάσης που δεν θα αφήνει κανέναν πολίτη και καμιά περιοχή πίσω.

Όλα αυτά για την Ελλάδα τι σημαίνουν; Ποια τα οφέλη και τι πρέπει να προσέξει η Ελληνική Πολιτεία έτσι ώστε να μην υπάρξουν χαμένες ευκαιρίες;

Όπως και για όλα τα κράτη-μέλη, έτσι και για την Ελλάδα, η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία είναι ο χάρτης πορείας για να επιτύχουμε τη βιωσιμότητα της οικονομίας της ΕΕ. Αυτό θα το καταφέρουμε αν μετατρέψουμε τις κλιματικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις σε ευκαιρίες σε όλους τους τομείς πολιτικής και αν λάβουμε όλα εκείνα τα αναγκαία μέτρα ώστε να επιτύχουμε μια μετάβαση δίκαιη για όλους και χωρίς αποκλεισμούς. Η Ελλάδα έχει αρκετές ιδιαιτερότητες, όπως η αυξημένη εξάρτηση από τον λιγνίτη αλλά και ο νησιωτικός της χαρακτήρας. Έτσι, η πράσινη μετάβαση θέτει σημαντικές οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις. Και αυτές με τη σειρά τους καθιστούν αναγκαία την κατάρτιση ενός συνολικού, ολιστικού σχεδίου που θα λαμβάνει υπόψη τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες κάθε περιοχής ώστε να εξασφαλιστεί ότι η μετάβαση θα είναι πράγματι πράσινη αλλά και πράγματι δίκαιη. Το επόμενο διάστημα θα απελευθερωθούν σημαντικά κονδύλια της ΕΕ προς την Ελλάδα. Οι πόροι από το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης και το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης θα πρέπει να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η κρίση της πανδημίας και η περιβαλλοντική κρίση πάνε χέρι με χέρι και θα πρέπει να αντιμετωπιστούν από κοινού. Τα ευρωπαϊκά κονδύλια θα πρέπει να αξιοποιηθούν με τρόπο που θα θέσει τις βάσεις για μια δίκαιη ανάκαμψη με σαφές κοινωνικό και περιβαλλοντικό πρόσημο. Οι προκλήσεις είναι πολλές και δεν έχουμε το περιθώριο να πάει ούτε ένα ευρώ χαμένο. Γι’ αυτό η κυβέρνηση πρέπει να αποδεσμευτεί από πελατειακές σχέσεις και υποχρεώσεις προς ημετέρους και να στοχεύσει στην κοινωνία, την πραγματική οικονομία και το περιβάλλον με σχέδιο και συντονισμό.

Η απολιγνιτοποίηση στη χώρα μας καθώς και οι ενεργειακοί στόχοι που έχουν τεθεί είναι ρεαλιστικοί;

Η κυβέρνηση υιοθέτησε βιαστικά την επιλογή της βίαιης απολιγνιτοποίησης χωρίς σχέδιο. Μετάβαση, όμως, χωρίς σχέδιο δεν μπορεί εκ των πραγμάτων να είναι αποτελεσματική ούτε δίκαιη. Ούτε φυσικά η απολιγνιτοποίηση συνίσταται σε αντικατάσταση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ με μονάδες φυσικού αερίου ιδιωτών - σχέδιο που προσπαθεί να προωθήσει η κυβέρνηση. Αυτό δεν είναι απανθρακοποίηση. Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία έχει τονίσει πολλάκις ότι απαιτείται ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα δίκαιης μετάβασης για τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη με ισχυρούς εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, συμμετοχή των τοπικών φορέων και της κοινωνίας των πολιτών και ριζική αναμόρφωση του παραγωγικού μοντέλου με πλαίσιο κινήτρων για επενδύσεις στις εν λόγω περιοχές - σχέδιο που δεν έχουμε δει μέχρι στιγμής. Διαφορετικά, η Δυτική Μακεδονία και η Μεγαλόπολη κινδυνεύουν με ερημοποίηση.

«Ναι στις ΑΠΕ» υποστηρίζουν όλοι αλλά μπαίνουν ζητήματα περιορισμών των εγκαταστάσεων. Αν δεν παράξουμε την απαιτούμενη ισχύ, όμως, πως θα αντικαταστήσουμε το λιγνίτη;

Η Ελλάδα έχει κάνει μεγάλη πρόοδο αναφορικά με τις ΑΠΕ, καλύπτοντας σημαντικό ποσοστό των  ενεργειακών αναγκών από εναλλακτικές πηγές. Αυτή η δυναμική δείχνει ότι η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει πρωτοπόρο χώρα στη παραγωγή ενέργειας χωρίς ρύπους και να πετύχει τους ευρωπαϊκούς στόχους για το 2030 (διπλασιασμός των ΑΠΕ) και το 2050 (μηδενικές εκπομπές άνθρακα). Προκειμένου, όμως, να προχωρήσει η επέκταση των ΑΠΕ και να επιτευχθούν οι στόχοι, απαιτείται το κατάλληλο χωροταξικό πλαίσιο. Το υφιστάμενο πλαίσιο είναι σε μεγάλο βαθμό παρωχημένο, δίχως να συνυπολογίζει τους νέους κλιματικούς στόχους της ΕΕ. Απαιτείται η άμεση αναθεώρηση του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ, έτσι ώστε οι επενδύσεις για τη δημιουργία ΑΠΕ να προχωρούν με οργανωμένο τρόπο και κυρίως με σεβασμό στο περιβάλλον και στις κατά τόπους ιδιομορφίες και ιδιαιτερότητες, δίχως να επηρεάζουν το φυσικό περιβάλλον και να προκαλούν προβλήματα στους κατοίκους των περιοχών. Δυστυχώς, η κυβέρνηση της ΝΔ έχει καθυστερήσει σημαντικά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την αναθεώρηση, παρότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τον είχε ξεκινήσει ήδη από τις αρχές του 2019. Παράλληλα με την επέκταση των ΑΠΕ, θα πρέπει να προωθηθεί ο σχεδιασμός για την αποθήκευση ενέργειας και φυσικά η ενεργειακή εξοικονόμηση. Η οποιαδήποτε καθυστέρηση κοστίζει στην εθνική οικονομία αλλά και στο περιβάλλον.

Καινοτομία και επιχειρηματικότητα σχετικά με τις πράσινες τεχνολογίες εν μέσω μάλιστα πανδημίας, θα στηριχτούν με επαρκή κονδύλια από την Ε.Ε ;

Ο προϋπολογισμός της ΕΕ περιλαμβάνει πολλά μέσα και προγράμματα στήριξης της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας, ιδίως της μικρομεσαίας, όπως το Horizon Europe, το InvestEU και το Πρόγραμμα για την Ενιαία Αγορά. Παράλληλα, η ενίσχυση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας περιλαμβάνεται στους πυλώνες του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, που αποτελεί το βαρύ πυροβολικό του Ταμείου Ανάκαμψης. Ωστόσο, η πρόταση της Κομισιόν και η τελική συμφωνία για τον πολυετή προϋπολογισμό της ΕΕ για την επταετία 2021-2027 δεν είναι όσο φιλόδοξη θα μπορούσε να είναι. Ακόμη, η σημαντική αλλαγή που επήλθε με τη συμφωνία της Συνόδου Κορυφής του Ιουλίου του 2020 στην αναλογία επιχορηγήσεων-δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης, οδήγησαν σε περικοπές κονδυλίων σε βασικά προγράμματα σε σχέση με την πρόταση της Κομισιόν. Συνεπώς, η αντιστοιχία των διαθέσιμων κονδυλίων προς τις διογκωμένες ανάγκες δεν είναι ικανοποιητική. Ωστόσο, είναι ένα γεγονός και καταδεικνύει την επιτακτική ανάγκη τα διαθέσιμα κονδύλια να αξιοποιηθούν στο μέγιστο βαθμό ώστε να συμβάλουν στην ανάκαμψη και στη μετάβαση σε ένα κοινωνικά και περιβαλλοντικά βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης, στηρίζοντας, μεταξύ άλλων, την καινοτομία και την υγιή επιχειρηματικότητα στο πεδίο των πράσινων τεχνολογιών.

Εξοικονόμηση ενέργειας και κτιριακός τομέας στην Ελλάδα: Θα πετύχουμε σημαντικούς στόχους;

Ο κτιριακός τομέας είναι υπεύθυνος για το 40% περίπου της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ η κατανάλωση ενέργειας στα κτίρια στην Ελλάδα παρουσιάζει αυξητική τάση λόγω της αύξησης της χρήσης κλιματιστικών και μικροσυσκευών. Με δεδομένο δε ότι η συντριπτική πλειονότητα των κτιρίων της Ελλάδας κατασκευάστηκαν πριν το 1980 με τις τότε προδιαγραφές, είναι παραπάνω από εμφανές ότι υπάρχει ένα τεράστιο δυναμικό εξοικονόμησης ενέργειας. Απαιτούνται, συνεπώς, σημαντικές επεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας (στα κτιριακά κελύφη, τους περιβάλλοντες χώρους, τις εγκαταστάσεις θέρμανσης, ψύξης, φωτισμού κλπ.) για τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Μόνο η θερμομόνωση των παλαιών κτιρίων υπολογίζεται ότι μπορεί να οδηγήσει σε εξοικονόμηση ενέργειας άνω του 40%. Ωστόσο, αυτή η προσπάθεια δεν πρέπει να γίνει με τη λογική «ο ταχύτερος κερδίζει» αλλά να υπάρξει ένα πιο μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο σχέδιο δράσης. Το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης μπορούν να αποτελέσουν σημαντικές πηγές κονδυλίων για μια πιο μακρόπνοη πολιτική ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων, συμβάλλοντας έτσι αποφασιστικά στον στόχο της μείωσης των εκπομπών. Είναι αυτονόητο ότι η ενεργειακή αναβάθμιση αφορά εξίσου και το κτιριακό δυναμικό του δημόσιου τομέα, τη βάση της οποίας έθεσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με το πρόγραμμα ΗΛΕΚΤΡΑ ύψους 500 εκ. ευρώ.

Πράσινη μετάβαση και αγροτική παραγωγή: Θα τα καταφέρουμε να χτίσουμε ασπίδα προστασίας στην χώρα μας (μέσω και Ευρωπαϊκής Ένωσης);

Οι αγροτικές περιοχές έχουν σημαντικό ρόλο στην υλοποίηση της πράσινης μετάβασης. Και πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι κλιματικές πολιτικές της ΕΕ και η ανάπτυξη του αγροτικού τομέα δεν είναι έννοιες αλληλοσυγκρουόμενες. Η  νέα στρατηγική της ΕΕ «Από το αγρόκτημα στο πιάτο» στοχεύει να καλύψει ακριβώς αυτό το κενό με τρόπο που να προστατεύει το περιβάλλον αλλά και το εισόδημα του αγρότη. Φυσικά, υπάρχουν και σημαντικές προκλήσεις. Αυτές οι προκλήσεις απαιτούν την κατάλληλη χρηματοδότηση για την υλοποίηση των κλιματικών στόχων κατά τρόπο δίκαιο και βιώσιμο. Μια ισχυρή περιβαλλοντική πολιτική απαιτεί επιπλέον πόρους και επενδύσεις που θα στηρίζουν τον αγροτικό τομέα και τους παραγωγούς στην πορεία της πράσινης μετάβασης, ώστε να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του αγροτικού τομέα. Ο κίνδυνος, λοιπόν, δεν προκύπτει από τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ και την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, αλλά από την έλλειψη ή και την αναποτελεσματικότητα των μέτρων που την συνοδεύουν, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο.

Πόσο έχει προχωρήσει η πολιτική της Ε.Ε για την μείωση των εκπομπών ρύπων;

Ο υφιστάμενος νομικά δεσμευτικός στόχος της ΕΕ είναι να μειωθούν οι εκπομπές έως το 2030 κατά 40% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990. Με την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, η Κομισιόν έθεσε ως στόχο τη μείωση κατά τουλάχιστον 50%, στόχο που αναδιαμόρφωσε σε τουλάχιστον 55% στην τροποποιημένη πρόταση που κατέθεσε για το νόμο της ΕΕ για το κλίμα. Τον στόχο αυτόν έχει υιοθετήσει και το Συμβούλιο. Το Ευρωκοινοβούλιο θέτει το πήχη ακόμη πιο ψηλά, ζητώντας να μειωθούν οι εκπομπές κατά τουλάχιστον 60% έως το 2030. Επίσης, το Ευρωκοινοβούλιο ζητά από την Κομισιόν να εκπονήσει μελέτη αντικτύπου και να καθορίσει ενδιάμεσο στόχο για το 2040, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η ΕΕ θα βρεθεί στον σωστό δρόμο για την επίτευξη του στόχου της κλιματικής ουδετερότητας. Αυτήν την περίοδο ο νόμος για το κλίμα βρίσκεται υπό διαπραγματεύσεις μεταξύ Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου. Είναι εξαιρετικά σημαντικό, ο στόχος που θα συμφωνηθεί να είναι εναρμονισμένος με τη δέσμευση της Συμφωνίας του Παρισιού για την συγκράτηση της ανόδου της θερμοκρασίας στον 1,5 βαθμό και να αφορά πραγματικές μειώσεις εκπομπών. Δυστυχώς, η πρόταση της Κομισιόν αφορά μείωση μαζί με τη δέσμευση εκπομπών από φυσικούς ή τεχνητούς ταμιευτήρες, κάτι που σημαίνει ότι το 55% μεταφράζεται σε ένα ποσοστό της τάξης του 50% περίπου μακριά από τις συστάσεις της επιστήμης, η οποία έχει καταλήξει ότι απαιτείται μείωση τουλάχιστον 60% έως το 2030. Ευελπιστώ ότι το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων θα είναι θετικό, αποπνέοντας  μεγαλύτερη φιλοδοξία και περιέχοντας ισχυρή δέσμευση της ΕΕ για την κλιματική ουδετερότητα.

Τι νεότερο να περιμένουμε από νομοθεσία, από το Ευρωκοινοβούλιο, το επόμενο διάστημα;

Μετά την υιοθέτηση του κλιματικού νόμου, η Κομισιόν θα προχωρήσει τον Ιούνιο στην ανακοίνωση δέσμης μέτρων προσαρμογής στον κλιματικό στόχο που θα υιοθετηθεί. Μέσω αυτής της δέσμης μέτρων θα επικαιροποιηθεί το σύνολο της περιβαλλοντικής και ενεργειακής νομοθεσίας στη βάση του νέου στόχου μείωσης των εκπομπών. Αυτή η επικαιροποίηση αφορά την αναθεώρηση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Ρύπων, την αναθεώρηση της Οδηγίας για τις ΑΠΕ, την ενεργειακή αποδοτικότητα, τα εναλλακτικά καύσιμα, την ενεργειακή αποδοτικότητα των κτιρίων, ακόμη και την αποκατάσταση των υγειών οικοσυστημάτων.

Οι δράσεις σας για το επόμενο διάστημα;

Επικεντρώνονται στην ανάγκη αναμόρφωσης του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης και αντικατάστασής του από ένα Σύμφωνο Σύγκλισης και Βιώσιμης Ανάπτυξης απαλλαγμένου από ασφυκτικούς δημοσιονομικούς κανόνες και με κριτήρια και στόχους περιφερειακής σύγκλισης, ποιοτικής απασχόλησης και βιώσιμης -κοινωνικά και περιβαλλοντικά- ανάπτυξης - πριν την απενεργοποίηση της ρήτρας διαφυγής, στην ανάγκη να βρεθεί μια ευρωπαϊκή λύση για ελάφρυνση, μετακύλιση στο μέλλον ή και διαγραφή -μερική ή ολική- του πρόσθετου δημόσιου χρέους που δημιουργεί η αντιμετώπιση της πανδημίας, στην παρακολούθηση της εφαρμογής του Ταμείου Ανάκαμψης - ιδίως σε ό,τι αφορά το ελληνικό σχέδιο, και φυσικά στην ολοκλήρωση του Σχεδίου Δράσης για την Ισότητα των Φύλων που προωθώ ως αρμόδιος Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

2021 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)