to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Απεταξάμην την τηλεκπαίδευση και άνευ τούτου ουδέν έστι γενέσθαι των δεόντων;

«Μήπως, όμως, μαζί με την κυρία Κεραμέως "κωφεύει" απέναντι στα αιτήματα των γονέων και των παιδιών από όλες τις γωνιές της Ελλάδας και μια αντίληψη που τοποθετούμενη αξιωματικά εναντίον της τηλεκπαίδευσης κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, θεωρεί αποπροσανατολισμό όλες αυτές τις διεκδικήσεις;»


Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον διαβάσαμε άρθρο του πολύ καλού εκπαιδευτικού αναλυτή και τακτικού συνεργάτη του Alfavita, κ. Καββαδία, με το οποίο προσάπτει στον ΣΥΡΙΖΑ και προσωπικά στον Νίκο Φίλη, τη μομφή ότι συμπίπτει η πολιτική ΣΥΡΙΖΑ-ΝΔ στον τομέα της τηλεκπαίδευσης.  

Το άρθρο είναι πολύ χρήσιμο, γιατί, μας δίνει τη δυνατότητα να διευκρινίσουμε τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ απέναντι στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και να θυμίσουμε προτάσεις και παρεμβάσεις του κόμματός μας που έχει λησμονήσει ή αδικεί ο κ. Καββαδίας.

Χωρίς αναφορά σε αυτές, θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε με τις διαπιστώσεις του  κ. Καββαδία. Υπό μία προϋπόθεση, όμως, ότι τόσο εμείς όσο και η εκπαιδευτική κοινότητα θα ξεχνούσαμε τα παρακάτω:

-  Τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ αμέσως μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας για διαχωρισμό των πολυπληθών τμημάτων, ώστε, να διασφαλιστεί η διά ζώσης διδασκαλία, με τη λήψη των κατάλληλων υγειονομικών μέτρων.

-  Τις επανειλημμένες τοποθετήσεις του ΣΥΡΙΖΑ ότι τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη φυσική τάξη

-  Την άποψή μας ότι η τηλεκπαίδευση μόνο για περιορισμένο διάστημα και υπό το καθεστώς έκτακτης ανάγκης (π.χ. πανδημία) μπορεί να γίνει αποδεκτή, αλλιώς, εξελίσσεται πράγματι, σε αιτία πλήθους παιδαγωγικών προβλημάτων, ακόμη και σε παράγοντα ψυχοσυναισθηματικής πίεσης προς τους μαθητές, όπως επισημαίνει ο κ. Καββαδίας, αλλά και πολλές έρευνες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έρευνες, που είναι λυπηρό ότι δεν λαμβάνει υπόψη της η υπουργός Παιδείας, η οποία εντελώς αστόχαστα και επιπόλαια κομπάζει όπου σταθεί κι όπου βρεθεί για τη δήθεν μεγάλη επιτυχία της τηλεκπαίδευσης .

-  Τις τοποθετήσεις μας ότι η τηλεκπαίδευση,  στο διάστημα που θα προσφέρεται, πρέπει να εξασφαλίζει την καθολική πρόσβαση, να ενσωματώνει την κατάλληλη εκπαιδευτική- παιδαγωγική μεθοδολογία και να στηρίζεται στην επιμόρφωση των  εκπαιδευτικών 

- Την αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ στην απευθείας μετάδοση μαθημάτων από την τάξη μέσω καμερών, που το εκπαιδευτικό κίνημα ακύρωσε στην πράξη

- Τις 10 προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για ανοιχτά σχολεία με υγειονομική ασφάλεια που υπέβαλε τον Αύγουστο του 2020

- Την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για εθνική υποδομή παροχής τηλεκπαίδευσης, με στόχο 200.000 ψηφιακές τάξεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, έτοιμη να ενεργοποιείται σε έκτακτες συνθήκες, ώστε, να μην εξαρτάται από καμία ιδιωτική εταιρία τύπου Cisco το εκπαιδευτικό μας σύστημα

- Την αντίδρασή μας απέναντι στην Τράπεζα Θεμάτων, ειδικά, τη φετινή χρονιά καθώς και στη σχεδιασμένη από αυτή την κυβέρνηση μείωση του αριθμού των εισακτέων στα Πανεπιστήμια κατά 25.000 άτομα

- Τον αγώνα του ΣΥΡΙΖΑ για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, που παραβιάζονται με τον τρόπο που το υπουργείο Παιδείας οργάνωσε την τηλεκπαίδευση, με τη στήριξη των προσφυγών των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ), αλλά και τη δικαίωση του ίδιου του Νίκου Φίλη από την Αρχή Προστασίας, μετά από τα στοιχεία που κατέθεσε για συγκεκριμένο κρούσμα διαρροής προσωπικών δεδομένων, με ευθύνη της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας

- Τις επανειλημμένες παρεμβάσεις του ΣΥΡΙΖΑ να κατατεθεί στη Βουλή η σύμβαση με την Cisco, κάτι που παρανόμως αρνείται να πράξει η υπουργός Παιδείας

- Tις καταγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ και πολλών βουλευτών του για τον αποκλεισμό από την τηλεκπαίδευση τουλάχιστον του 25% των μαθητών (που σωστά επισημαίνει και ο κ. Καββαδίας), ποσοστό που ανεβαίνει σε ιλιγγιώδη ύψη στους μαθητές από αδύναμα κοινωνικά στρώματα, μαθητές ROMA, προσφυγόπουλα κλπ, όπου η κυβέρνηση καταπατά διεθνείς συμβάσεις και στερεί από αυτά τα παιδιά την πρόσβαση στην εκπαίδευση.

- Τις αποκαλύψεις στη Βουλή και στα ΜΜΕ ότι η κυβέρνηση δεν κάλυψε ποτέ τις ανάγκες των μαθητών και των εκπαιδευτικών σε ηλεκτρονικό εξοπλισμό, βαθαίνοντας, έτσι, τις ανισότητες και τον αποκλεισμό πλήθους μαθητών. Ότι άφησε αδιάθετα 125 εκ. ευρώ από τον προϋπολογισμό του υπουργείου Παιδείας, αντί να ενισχύσει τις σχολικές υποδομές και τα νοικοκυριά.

Μαζί με τα παραπάνω που νομίζουμε ότι διαψεύδουν την εκτίμηση ότι υπάρχει η παραμικρή συνάφεια μεταξύ της "πειρατικής" και επικίνδυνης αντίληψης της ΝΔ για την τηλεκπαίδευση και της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ, πρέπει να θέσουμε ένα ακόμη στοιχείο υπόψη του κ. Καββαδία. Ότι τα περισσότερα από αυτά, αποτέλεσαν στοιχεία ενεργοποίησης μικρών ή μεγαλύτερων κινημάτων στο χώρο της εκπαίδευσης την περίοδο που προηγήθηκε. Για παράδειγμα, υπήρξαν εκατοντάδες αιτήματα και διεκδικήσεις από Ενώσεις Γονέων, Δήμους, Μαθητικά Συμβούλια να εξασφαλιστεί η πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση ή να δοθεί εξοπλισμός στους μαθητές ώστε να μην αποκλείονται από αυτήν. Αιτήματα στα οποία το υπουργείο Παιδείας κώφευσε. Είναι όλοι αυτοί εναντίον της ζωντανής διδασκαλίας και ταυτίζονται με τη λογική "Φίλη-Κεραμέως" υπέρ της τηλεκπαίδευσης, όπως ισχυρίζεται ο κ. Καββαδίας;

Μήπως, όμως, μαζί με την κυρία Κεραμέως "κωφεύει" απέναντι στα αιτήματα των γονέων και των παιδιών από όλες τις γωνιές της Ελλάδας και μια αντίληψη που τοποθετούμενη αξιωματικά εναντίον της τηλεκπαίδευσης κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, θεωρεί αποπροσανατολισμό όλες αυτές τις διεκδικήσεις; Η ανάξιες λόγου, ή, περιττές; Μήπως σε αυτή την περίπτωση ο τίτλος του άρθρου θα έπρεπε να περιλαμβάνει και όλα αυτά τα κινήματα στην υποτιθέμενη συμφωνία Φίλη- Κεραμέως, υπέρ της τηλεκπαίδευσης; Σε αυτή την περίπτωση τι θα έμενε απέξω, αφού ο κ. Καββαδίας φτάνει να εντάσσει όλους και όλα στο σχήμα με το οποίο κλείνει το άρθρο του, γράφοντας: "Είναι φανερό ότι οι υποστηρικτές της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στις σημερινές συνθήκες βρίσκονται στην ίδια όχθη, υποστηρικτές μιας εκπαιδευτικής πολιτικής που χρησιμοποιεί την τηλεκπαίδευση ως μέσο που αναπαράγει τις κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες, ακρωτηριάζει πνευματικά τους μαθητές, αλλοτριώνει τον παιδαγωγικό ρόλο των εκπαιδευτικών και κονιορτοποιεί ψυχοσυναισθηματικά μαθητές και εκπαιδευτικούς".

Τι κι αν ακριβώς αυτές τις επιδιώξεις της κυβέρνησης  αντιπαλεύει ο ΣΥΡΙΖΑ και το εκπαιδευτικό κίνημα επί έναν ολόκληρο χρόνο; Κατά τον κ. Καββαδία, ακόμη κι αν τάχθηκες υπέρ να διεξαχθεί έστω και μια ώρα τηλεκπαίδευση, βρίσκεσαι "στην ίδια όχθη" με την κυρία Κεραμέως!

Το ερώτημα, είναι, μήπως, άθελά της αυτή η λογική ("απεταξάμην την τηλεκπαίδευση και άνευ τούτου ουδέν έστι γενέσθαι των δεόντων"), βοηθάει την κυβέρνηση και την κυρία Κεραμέως να συνεχίζει να κλείνει τα μάτια στα δίκαια αιτήματα και τις διεκδικήσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας;

Αυτό από το οποίο πάσχει μια τέτοια προσέγγιση, όπως αυτή του κ. Καββαδία, πέραν της απόστασης που, προφανώς, έχει από τη "συγκεκριμένη ανάλυση της συγκεκριμένης κατάστασης", είναι ότι σχετικά εύκολα μετατρέπεται στο αντίθετο από αυτό που διακηρύσσει. Είναι αυτή η αντίληψη που -διαφωνώντας επί της αρχής με την τηλεκπαίδευση, δεν πιέζει την κυβέρνηση να άρει, ως ένα βαθμό, τις εκπαιδευτικές ανισότητες προμηθεύοντας τα σχολεία και τους μαθητές με τα κατάλληλα μέσα, για όσο καιρό διαρκεί.η εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Τι να τα κάνουν, άλλωστε, τα επιπλέον ηλεκτρονικά μέσα τα παιδιά που ξεπαγιάζουν στο καφενείο της ορεινής Ηλείας ή στη Ροδόπη, για να πιάσουν σήμα και να συνδεθούν στο μάθημα, αφού η τηλεκπαίδευση είναι "βρέξει χιονίσει" και εξ ορισμού απορριπτέα; Λέγεται και "ετερογονία των σκοπών" αυτό που υποστηρίζει ο κ. Καββαδίας και αξίζει να προσεχθεί και να τεθεί στη βάσανο κάποιας προσεχούς ανάλυσής  του.

*Ο Τ. Κατσαρός είναι συνεργάτης της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ

tags: άρθρα

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)