to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

14:27 | 17.07.2013

Κοινωνία

Νησιά χωρίς καράβια: στη Βουλή το πρόβλημα των ακτοπλοϊκών συνδέσεων του Β. Αιγαίου

Με ερώτησή τους προς τον αρμόδιο υπουργό οι βουλευτές ν. Λέσβου Γ. Ζερδελής και ν. Σάμου Α. Καλογερή ζητούν να λυθεί οριστικά το πρόβλημα της ακτοπλοϊκής διασύνδεσης των νησιών του Β. Αιγαίου


Όπως ενημερώνει ο ΣΥΡΙΖΑ Λέσβου:

Οι νησιωτικές περιοχές χαρακτηρίζονται από μια ιδιαιτερότητα, λόγω της εδαφικής ασυνέχειας και της απομακρυσμένης γεωγραφικής τους θέσης από την ηπειρωτική χώρα. Η απόλυτη εξάρτησή τους από τις θαλάσσιες και τις εναέριες μεταφορές ελλείψει κεντρικού πολιτικού σχεδιασμού για την άρση των ανισοτήτων μεταξύ κέντρου και νησιωτικής περιφέρειας έχει καταλήξει στη μεγιστοποίηση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν άλλες περιοχές της Ελλάδας λόγω της ασκούμενης πολιτικής.

Πλάι στην οικονομική αφαίμαξη των πολιτών με τα συνεχή χαράτσια, τις μειώσεις μισθών και συντάξεων και την αλματώδη αύξηση της ανεργίας, ο νησιωτικός νομός μας υποφέρει από την εντελώς παράλογη συνένωση - και κατά συνέπεια απομάκρυνση - δημοσίων υπηρεσιών, από το αυξημένο κόστος μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων, από την αβεβαιότητα του εφοδιασμού εξαιτίας δυσμενών καιρικών συνθηκών το χειμώνα, από τη μειωμένη τουριστική κίνηση και μια σειρά προβλημάτων με κοινή συνισταμένη την ανεπαρκή διασύνδεση των νησιών.

Επομένως, το να δοθεί οριστική και αξιοπρεπής λύση στο ζήτημα πρωτίστως της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας αποτελεί προϋπόθεση εκ των ων ουκ άνευ για να λειτουργήσουν μια σειρά από τομείς (γεωργία, τουρισμός, εμπόριο κλπ) και επομένως θα έπρεπε να είναι πρώτη προτεραιότητα της κυβέρνησης στον τομέα της νησιωτικής πολιτικής. Αν' αυτού, οι νησιώτες γίνονται καθημερινά μάρτυρες της πλήρους αδιαφορίας και του εμπαιγμού των "ιθυνόντων" που μοιράζουν ανέξοδες υποσχέσεις, ενώ την ίδια στιγμή με μεγάλη επιμέλεια φροντίζουν αποκλειστικά για τα συμφέροντα των ακτοπλόων.

Με την ερώτηση που καταθέσαμε στη βουλή από κοινού με την κ. Καλογερή σχετικά με τα προβλήματα στην ακτοπλοϊκή συγκοινωνία στην περιφέρεια Β. Αιγαίου θέτουμε κυρίως το ζήτημα της ολοκληρωμένης αντιμετώπισής τους και όχι μιας πρόσκαιρης λύσης σε επιμέρους ζητήματα, όπως εκείνο της διασύνδεσης με τη Β. Ελλάδα που προέκυψε πρόσφατα. Και αυτό γιατί ως ΣΥΡΙΖΑ θεωρούμε ότι το να γιατρεύεις κάθε φορά τα συμπτώματα και όχι τις αιτίες δεν οδηγεί παρά στην επαναφορά των ίδιων προβλημάτων κάθε τόσο.

Για το ΣΥΡΙΖΑ η ακτοπλοϊκή πολιτική δεν είναι μια αυτόνομη πολιτική αλλά αποτελεί αναπόσπαστο μέρος μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για την βιώσιμη ανάπτυξη των νησιών, την οποία και έχει ως αποστολή να υπηρετεί. Το ζητούμενο είναι μια ακτοπλοΐα που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των νησιωτών για συχνή, ασφαλή φτηνή, αξιόπιστη και γρήγορη ακτοπλοϊκή διασύνδεση με την υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και ενδοπεριφερειακά και με προτεραιότητα στον πλήρη σεβασμό των εργασιακών δικαιωμάτων των πληρωμάτων. Επιπλέον, χρειάζεται ο εκσυγχρονισμός και η ενίσχυση των υποδομών τόσο των λιμενικών όσο και των υποδομών για τη σύνδεση των τελευταίων με τα οδικά και τα λοιπά δίκτυα για να είναι ασφαλής, εύκολη και υπό όλες τις καιρικές συνθήκες η πρόσδεση των πλοίων. Ως εκ τούτου είναι απαραίτητο ένα ολοκληρωμένο σύστημα παροχής των αναγκαίων υπηρεσιών στη βάση του δημοσίου συμφέροντος.

*  * * 

Διαβάστε σχετικά: Σαν βγεις στον πηγαιμό για τη Λήμνο...

* * *

Διαβάστε ολόκληρη την ερώτηση των δύο βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ:

Προς τον Υπουργό Ναυτιλίας

Θέμα: Προβλήματα στην ακτοπλοϊκή συγκοινωνία στην περιφέρεια Β. Αιγαίου

Η ακτοπλοΐα αποτελεί ένα νευραλγικό κλάδο για τη νησιωτική Ελλάδα και την εθνική οικονομία, με κομβικό ρόλο στη συγκοινωνιακή διασύνδεση, στην ανάπτυξη και στην εργασία.

Διαχρονικά οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ αντιμετωπίζουν την ακτοπλοΐα αποκλειστικά ως πεδίο κερδοφορίας των ναυτιλιακών εταιρειών σε βάρος των πραγματικών αναγκών των νησιωτών. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται πολιτικές όπως η πλήρης απελευθέρωση των ναύλων το 2005 επί κυβερνήσεως ΝΔ, που ως μοναδικό αποτέλεσμα είχε τη φρενήρη άνοδο της τιμής των εισιτήριων υπέρ των ναυτιλιακών εταιρειών, ή η κατάργηση του "τέλους υπέρ ΝΑΤ" το 2010 επί κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ που λόγω ελλείψεως πραγματικού ελεγκτικού μηχανισμού ούτε τους επιβάτες ωφέλησε, αφού καμία μείωση της τιμής των εισιτηρίων σημειώθηκε, και το ΝΑΤ στερήθηκε ένα σημαντικό έσοδο.

Το μοντέλο της ελεύθερης αγοράς που τόσο ευλαβικά πιστεύετε έχει οδηγήσει σε αυξανόμενο ολιγοπωλιακό έλεγχο της ακτοπλοΐας, σε συνεχείς αυξήσεις των ναύλων, σε απαράδεκτες συνθήκες εργασίες στα πλοία και στον απομονωτισμό και τη σταδιακή ερήμωση της νησιωτικής περιφέρειας. Η σκανδαλώδης εύνοια που δείχνετε στις ναυτιλιακές εταιρείες σε βάρος των αναγκών των νησιωτών γίνεται εμφανής σε πλείστες περιπτώσεις, όπως την έγκριση έκτακτων δρομολογίων μετά από σχετικό αίτημα των πλοιοκτητριών εταιρειών (που ασφαλώς δεν διατυπώνεται ποτέ), εγκρίνοντας συνεχώς παρατάσεις στην υποχρέωση που έχουν να αντικαταστήσουν τα πλοία που έχουν δρομολογημένα στις άγονες γραμμές με άλλα πιο σύγχρονα, μέχρι το σημείο της λήξης των συμβάσεών τους προκειμένου να μειώσουν το κόστος της εγγυητικής επιστολής, με τη διατήρηση γερασμένων στόλων, κάνοντας τα "στραβά μάτια" στην καθυστέρηση ανακοίνωσης προγράμματος δρομολογίων, με την άρση του καμποτάζ και μια σειρά ακόμη μέτρων που περιλαμβάνονται στο νέο νόμο Μουσουρούλη.

Το δίκτυ προστασίας που απλώνεται πάνω από τους ευνοούμενούς σας πλοιοκτήτες, μεταφράζεται σε πλήρη αδιαφορία για τους κατοίκους της νησιωτικής Ελλάδας που έχετε μετατρέψει σε πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Ειδικά για την περιφέρεια Β. Αιγαίου, η αποψίλωση των νησιών από υπηρεσίες - όπως ΔΟΥ, ΚΕΠΑ, Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, ενοποίηση νοσοκομείων που βρίσκονται σε διαφορετικά νησιά - και η οικονομική εξαθλίωση στην οποία υποβάλλεται τους πολίτες τείνει να παγιώσει ένα καθεστώς κοινωνικής καταστροφής. Οι υπέρογκοι ναύλοι για επιβάτες και εμπορεύματα (για μια τετραμελή οικογένεια το κόστος υπερβαίνει τα 600 ευρώ για μετάβαση και επιστροφή στην Αθήνα), η μείωση δρομολογίων που έφτασε μέχρι την αποκοπή των νησιών από τη Β. Ελλάδα επί βδομάδες, τα συνεπακόλουθα προβλήματα στην τροφοδοσία, οι ακυρώσεις κρατήσεων εξαιτίας αυτής της κατάστασης που οδηγούν σε ναυάγιο τον τουρισμό έχουν οδηγήσει τις τοπικές κοινωνίες σε αποκλεισμό, οικονομικό μαρασμό και απόγνωση.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της καταστροφικής πολιτικής σας στο επίπεδο της ενδοπεριφερειακής ακτοπλοϊκής επικοινωνίας αποτελεί το πρόσφατο περιστατικό που σημειώθηκε στη Λήμνο και αφορούσε σε κάτοικο του νησιού που βρέθηκε νεκρός σε παραλία και καθώς δεν υπήρχε πλοίο να τον μεταφέρει ως τη Μυτιλήνη για την απαραίτητη νεκροψία, οι συγγενείς του αναγκάστηκαν να μεταβούν μαζί με το νεκρό στην Αθήνα και μετά πάλι πίσω για την κηδεία.

Τα παραδείγματα είναι πολλά, καθώς οι συχνές βλάβες, οι πολύωρες καθυστερήσεις, οι αποδρομολογήσεις που οφείλονται σε μονομερείς ενέργειες των ακτοπλοϊκών εταιρειών βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη. Ταυτόχρονα εγείρονται σοβαρά ζητήματα ασφάλειας στα δρομολόγια των πλοίων ακτοπλοΐας στις περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών (εντείνοντας τον απομονωτισμό των νησιών τους χειμερινούς μήνες), ενώ δρομολογούνται πλοία αναντίστοιχης κατηγορίας, όπως στην περίπτωση της Λήμνου.

Ως νέος Υπουργός δηλώσατε στις 5 Ιουλίου στη συνάντησή σας με τον Σ.Ε.Ε.Ν. ότι:

«Η ελληνική ακτοπλοΐα αποτελεί το βασικό πυλώνα της συγκοινωνιακής συνέχειας του νησιωτικού μας χώρου»

Επειδή, λοιπόν, πρέπει να διασφαλιστεί η συνοχή του εθνικού χώρου

Επειδή η οικονομία και η τουριστική ανάπτυξη των νησιών αλλά και η ίδια η επιβίωση των νησιωτών εξαρτάται από τη συχνή, ασφαλή φτηνή, αξιόπιστη και γρήγορη ακτοπλοϊκή διασύνδεση με την υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και ενδοπεριφερειακά και επειδή αποτελεί δημόσια παροχή υπηρεσίας εκ μέρους του κράτους

Επειδή όσο δεν δίνεται ουσιαστική και οριστική λύση στο πρόβλημα της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας τα προβλήματα θα επανέρχονται σε μόνιμη βάση και θα οξύνονται

Επειδή δεν είναι δυνατόν να χρησιμοποιείται η ακτοπλοΐα ως παραπολιτική δεξαμενή για τις μετακινήσεις ψηφοφόρων στις εκλογές ούτε για να αποκομίζουν αμοιβαία οφέλη ναυτιλιακές εταιρείες και πολιτικοί πάτρωνες

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1.Έχει γίνει λεπτομερής καταγραφή των πραγματικών αναγκών των νησιών και των νησιωτών; Βάσει ποιου σχεδιασμού σκοπεύετε να τις καλύψετε;

2.Πώς σκοπεύετε να δώσετε ένα τέλος στην ομηρία των νησιωτών από την ανεξέλεγκτη επιχειρηματική δράση των ακτοπλόων;

3.Πώς θα εξασφαλίσετε την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των γραμμών που συνδέουν τα νησιά Ικαρία, Φούρνους, Σάμο, Χίο, Λέσβο, Άγιο Ευστράτιο, Λήμνο με τη Θεσσαλονίκη και Καβάλα με πλοία ασφαλή και σύγχρονα; Σκοπεύετε να αξιοποιήσετε τις δυνατότητες που προσφέρονται από κοινοτικά χρηματοδοτικά εργαλεία για την ναυπήγηση νέων πλοίων για τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος; 

4.Πώς θα διασφαλίσετε την από μέρους των εταιρειών έγκαιρη ανακοίνωση των δρομολογίων;

5.Ποιες κυρώσεις θα επιβάλλετε στις εταιρείες που δεν τηρούν τις συμβατικές υποχρεώσεις τους;

6.Σκοπεύετε να βάλετε τέλος στο απαράδεκτο καθεστώς έγκρισης επάλληλων παρατάσεων στην υποχρέωση δρομολόγησης σύγχρονων πλοίων στις άγονες γραμμές;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Γιάννης Ζερδελής

Αγνή Καλογερή

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)