to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Υπουργείο Παιδείας: από το κακό στο χειρότερο και πολύ κοντά στο μαύρο

«Η πρωτοβουλία Κεραμέως και Χρυσοχοΐδη δημιουργεί το εξής ερώτημα: σε τι χρειάζεται η ΕΛΑΣ και γιατί πληρώνει ο Έλληνας φορολογούμενος το κόστος ενός ειδικού σώματος;» παρατηρεί ο Σπύρος Γεωργάτος αντιπρύτανης του παν. Ιωαννίνων


Το νομοσχέδιο που δημοσιοποίησε προ ημερών το υπουργείο Παιδείας επικεντρώνεται σε δύο ζητήματα: την εισαγωγή των αποφοίτων Λυκείου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και στην ασφάλεια και προστασία των ΑΕΙ. Εάν το σχέδιο αυτό ψηφιστεί και υλοποιηθεί, το μέλλον του δημόσιου Πανεπιστημίου προδιαγράφεται ζοφερό, όχι μόνο λόγω των άμεσων συνεπειών που θα έχουν τα μέτρα, αλλά κυρίως λόγω της μακροπρόθεσμης ζημίας που θα προκαλέσουν. Εξηγούμαι.

1. Η θέσπιση ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ), που προκύπτει ως ο μέσος όρος των μέσων επιδόσεων στα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα κάθε επιστημονικού πεδίου πολλαπλασιασμένος με συντελεστή που κυμαίνεται από λιγότερο έως περισσότερο του ένα (π.χ. 0,8-1,2), με μαθηματική βεβαιότητα θα οδηγήσει στη μείωση των εισακτέων. Δεν είναι εδώ ο χώρος για να παρουσιαστεί αναλυτικά η απόδειξη αυτού του ισχυρισμού. Εντελώς ποιοτικά ή ημιποσοτικά μπορεί όμως να εξηγηθεί ότι τμήματα με μεγάλη ζήτηση (όπως τα τμήματα Ιατρικής ή σχολές σε Ιδρύματα του κέντρου) θα χρησιμοποιήσουν την ευκαιρία για να «ανεβάσουν» την ΕΒΕ τους ακόμα περισσότερο και να μειώσουν δραστικά τον αριθμό των εισακτέων.

Οι υποψήφιοι που εισάγονται σε τμήματα και σχολές υψηλής ζήτησης μέχρι τώρα έχουν κατά κανόνα μέσο όρο βαθμολογίας που βρίσκεται πολύ κοντά στη βαθμολογία του τελευταίου σε επιδόσεις επιτυχόντα και είναι αριθμητικά πολύ μεγαλύτερος του 10. Εάν αυτός ο μέσος όρους πολλαπλασιαστεί επί έναν συντελεστή μεγαλύτερο της μονάδας (π.χ. 1,2), η ΕΒΕ θα είναι πολύ δύσκολο να καλυφθεί από τους υποψηφίους στη δεύτερη φάση της επιλογής. Επομένως τυχόν κενές θέσεις θα παραμείνουν, στον μεγαλύτερο βαθμό, ακάλυπτες. Αντιστοίχως, τμήματα της περιφέρειας για τα οποία ο μέσος όρος της βαθμολογίας των υποψηφίων βρίσκεται πολύ κοντά στη βαθμολογία του τελευταίου σε επιδόσεις και είναι κάτω ή κοντά στο 10, ακόμα και εάν «κατεβάσουν» την ΕΒΕ χρησιμοποιώντας συντελεστή μικρότερο της μονάδας (π.χ. 0,8) δεν θα είναι σε θέση να πάρουν νέους φοιτητές, εάν οι μέσες επιδόσεις στο επιστημονικό πεδίο τους είναι σημαντικά υψηλότερες.

Η μείωση των εισακτέων συνεπάγεται αυτονοήτως μείωση των πτυχιούχων ΑΕΙ στο μέλλον. Αυτό με τη σειρά του υπονομεύει ένα από τα τρία ποιοτικά στοιχεία που εμφανίζονται στις διεθνείς αξιολογήσεις αλλά ακόμα και στους δείκτες του ΟΟΣΑ. Στην Ελλάδα έχουμε περιορίσει κατά αξιοζήλευτο τρόπο τη σχολική διαρροή, έχουμε επιδόσεις πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε αρκετές περιοχές ερευνητικής δραστηριότητας (ακόμα και μέσα στην κρίση) και έχουμε βέβαια ένα πολύ καλό ποσοστό πτυχιούχων ΑΕΙ ανά εκατομμύριο πληθυσμού. Αυτό το τελευταίο, που πλήττεται θανάσιμα από τις νέες ρυθμίσεις, μεταφράζεται σε γενική άνοδο του μορφωτικού επιπέδου και σε απόκτηση δεξιοτήτων που διαφέρουν παρασάγγας από τις δεξιότητες που είχαν παλαιότερα οι «μορφωμένοι». Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση επιχειρεί να στρέψει μαζικά και βίαια τους αποφοίτους Λυκείου σε εκπαίδευση χαμηλότερης ποιότητας, δημιουργώντας ανθρώπινο δυναμικό που θα είναι από τα πράγματα πιο «φτηνό» και πιο «εύπλαστο» από τις δυνάμεις που κυριαρχούν στην αγορά.

2. Η δημιουργία ενός γιγαντιαίου (τουλάχιστον στα χαρτιά) μηχανισμού «ασφάλειας» εντός των ΑΕΙ είναι πρώτα απ’ όλα ένα εξαιρετικά δαπανηρό σχέδιο, που δεν αντιμετωπίζει καμία πραγματική ανάγκη (πλην του εκφοβισμού των «ετεροδόξων») και ευθέως ανταγωνίζεται την αναπτυξιακή προοπτική των ΑΕΙ. Η νέα αυτή υπηρεσία προβλέπεται να στελεχωθεί από τους υπάρχοντες διοικητικούς υπαλλήλους (που είναι ήδη λιγότεροι από ό,τι απαιτείται) και να εφοδιαστεί με πανάκριβο εξοπλισμό. Περαιτέρω οι νέες εγκαταστάσεις, μαζί με τη στέγαση της μονάδας που θα ιδρυθεί από το ΥΠΠΡΟΠΟ και θα διευθύνεται από την ΕΛ.ΑΣ., θα εκτρέψουν τον κτιριακό προγραμματισμό των ΑΕΙ ή θα αφαιρέσουν κτίρια και υποδομές από τα υπάρχοντα τμήματα.

Το χειρότερο: η δημιουργία ενός αστυνομικού σώματος, που και μόνο η παρουσία του θα προκαλεί τα δημοκρατικά αντανακλαστικά στον ακαδημαϊκό χώρο, προοιωνίζεται όξυνση (όχι άμβλυνση) των τριβών και των συγκρούσεων μέσα στο Πανεπιστήμιο. Μαζί με την «πολιτική υπηρεσία ασφαλείας» στα ΑΕΙ, που θα αποτελείται από ακαδημαϊκούς λειτουργούς και διοικητικούς υπαλλήλους, το ειδικό σώμα της ΕΛ.ΑΣ. θα συρρικνώσει μακροπρόθεσμα τον ενθουσιασμό, την πρωτοβουλία και την αυθορμησία των νέων ανθρώπων.

Η πρωτοβουλία Κεραμέως και Χρυσοχοΐδη δημιουργεί εξάλλου το εξής πολύ συγκεκριμένο ερώτημα: εν τοιαύτη περιπτώσει σε τι χρειάζεται η (συμβατική) ΕΛ.ΑΣ. και γιατί πληρώνει ο Ελληνας φορολογούμενος το κόστος ενός ειδικού σώματος; Δεν υπάρχει η ίδια ανάγκη ασφάλειας και περιφρούρησης όλων ανεξαιρέτως των δημόσιων κτιρίων; Γιατί εκεί δεν προβλέπεται η δημιουργία «πολιτικής υπηρεσίας ασφαλείας» και ειδικού αστυνομικού σώματος;

Οι πανεπιστημιακοί και κάθε δημοκρατικός πολίτης έχουν την υποχρέωση να εμποδίσουν αυτή την καταστροφική πολιτική. Αυτό είναι, χωρίς υπερβολή, ένα εθνικό καθήκον.

*Καθηγητής Βιολογίας, αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

2021 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)