to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

13:52 | 29.07.2020

Κοινωνία

Αντιδράσεις για το νέο κυβερνητικό πολεοδομικό σχέδιο στο Μάτι: «Θέλουν μια Ριβιέρα χωρίς κατοίκους»

Aλλαγή του χαρακτήρα της περιοχής ως αμιγούς οικιστικής - παραθεριστικής και μετατροπή της σε εμπορευματική «Ριβιέρα» για, προφανώς, οικονομικά εύρωστους χρήστες, φοβούνται οι κάτοικοι στο Κόκκινο Λιμανάκι και στο Μάτι καταγγέλλοντας το νέο πολεοδομικό σχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση για την περιοχή με πρόσχημα την τραγωδία στο Μάτι.


Σε κείμενο που υπογράφουν (σσ. η διαδικασία συλλογής υπογραφών βρίσκεται σε εξέλιξη) τονίζουν, συνοψίζοντας τις ενστάσεις τους, ότι το προτεινόμενο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ) και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) δεν συμβάλλουν στο «να κλείσουν οι πληγές» όπως έχει δηλώσει ο αρμόδιος υπουργός Κ. Χατζηδάκης. Υπενθυμίζεται πως πρόσφατα, στο μνημόσυνο για τα θύματα της τραγωδίας, ο υπουργός Περιβάλλοντος αποδοκιμάστηκε έντονα κατά την ομιλία του τόσο για το σχέδιο που φέρει την υπογραφή του, όσο και για την πολιτική εκμετάλλευση της τραγωδίας.

Μεταξύ άλλων αναφέρουν ότι «δεν έχουν δημοσιοποιηθεί οι απαραίτητες συνοδευτικές μελέτες , Μελέτη Τοπογραφίας, Μελέτη Οριοθέτησης Ρεμάτων, Μελέτη Μείωσης της Πλημμυρικής Διακινδύνευσης και Δασική Μελέτη ενώ καταγράφονται ελλείψεις της ΣΜΠΕ όσον αφορά την αποχέτευση λυμάτων, τα όμβρια κλπ.» αναρωτώμενοι «πώς μπορεί να γίνει μια διαβούλευση που θεωρητικώς έχει στόχο της την επίτευξη ενός αύριο ευημερίας για πληγέντες πολίτες, χωρίς να ληφθούν υπ΄όψιν αυτές οι βασικές παράμετροι». Σημειώνουν επίσης, ότι «ο χάρτης στον οποίο αποτυπώνονται οι ιδιοκτησίες είναι εξαιρετικά ελλιπής ως προς το Κόκκινο Λιμανάκι (αλλά και το Μάτι) καθώς σε αντίθεση με ό,τι αποτυπώνεται σε αυτόν, η μεγάλη πλειοψηφία των ιδιοκτησιών που βρίσκεται στην παραλιακή ζώνη έχουν νόμιμη οικοδομική άδεια και χρονολογούνται οι περισσότερες από πριν από το 1980.». 


Το παραπάνω το συνδυάζουν με τις δηλώσεις του δημάρχου Ραφήνας-Πικερμίου Β. Μπουρνού ο οποίος έχει αναφέρει ότι «η πρόβλεψη για τη δημιουργία μιας παράκτιας ζώνης έχει διάφορα ζητήματα γιατί πολλά σπίτια πάνω σε αυτήν έχουν κτιστεί με άδειες, αφού παλαιότερα αυτός ο παραλιακός δρόμος ήταν επαρχιακή οδός και κατ’ εξαίρεση μπορούσαν να βγάζουν άδειες εκτός σχεδίου". (...)  είναι αποδεκτό από εμάς σαν διοίκηση του δήμου Ραφήνας – Πικερμίου ότι τα υπάρχοντα σπίτια θα μείνουν για όσο χρόνο ζωής έχουν (…) Όμως ευελπιστούμε ότι κάποια στιγμή στο μέλλον, αποζημιώνοντας τους ιδιοκτήτες που έχουν χτίσει νομίμως, θα μπορέσει να γίνει απελευθέρωση αυτού του μετώπου, ώστε πραγματικά να δημιουργηθεί μία Αττική Ριβιέρα εδώ στην περιοχή».

«Η δήλωση αυτή», προσθέτουν οι κάτοικοι, «σε συνδυασμό με σχέδια που υπάρχουν για μετατροπή του λιμανιού της Ραφήνας σε λιμάνι – γίγαντα πολλαπλών χρήσεων, μας δημιουργεί έντονες ανησυχίες για το πώς αυτή η "διεύρυνση" επηρεάζει το Κόκκινο Λιμανάκι και για το πως, πρακτικά, υποσκάπτει κάθε προσπάθεια αποκατάστασης του χαρακτήρα και του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής (...). Σημαντική επίσης είναι η αναφορά τους, ότι με το προτεινόμενο σχέδιο «οι δίοδοι προς την παραλία μειώνονται  δραστικά με αποτέλεσμα να καθίσταται εξαιρετικά δύσκολη η πρόσβαση στην παραλία», παρά το ότι, όπως σημειώνουν, «στην παραλία στο Κόκκινο Λιμανάκι υπάρχει και λειτούργησε σωτήρια για τον κόσμο την τραγική ημέρα της 23ης Ιουλίου 2018».

Ολόκληρο το κείμενο των κατοίκων έχει ως εξής:

«ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΤΙ - Κ.ΛΙΜΑΝΑΚΙ: «ΚΛΕΙΝΕΙ» Η ΑΝΟΙΓΕΙ ΠΛΗΓΕΣ;

ΓΙΑΤΙ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΠΛΗΓΕΝΤΕΣ ΦΟΒΟΜΑΣΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ

ΤΙ ΔΕΧΟΜΑΣΤΕ

Εμείς, κάτοικοι από το παράκτιο μέτωπο στο Κόκκινο Λιμανάκι, θα θέλαμε να ξεκαθαρίσουμε ότι μας βρίσκει σύμφωνους η ορθή πολεοδόμηση, η οποία θα συμβάλλει στην δημιουργία απαραίτητων υποδομών, θα διορθώνει προβλήματα, αυθαιρεσίες και ατέλειες παλιότερων χρόνων και θα διασφαλίζει ένα περιβάλλον με σεβασμό στη φύση, βιώσιμο και ανθρώπινο που θα έχει τα εχέγγυα αποτροπής καταστροφών σαν αυτές που ζήσαμε με τον πλέον τραγικό τρόπο το 2018. Αυτός ακριβώς είναι ο διακηρυγμένος στόχος του ΕΠΣ. «Να κλείσουν οι πληγές» έχει δηλώσει ο αρμόδιος Υπουργός Κ. Χατζηδάκης. Ωστόσο θεωρούμε ότι το προτεινόμενο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ) και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) σε πολλά σημεία δεν συμβάλλουν στην κατεύθυνση αυτή.

Σταχυολογούμε ορισμένα βασικά σημεία των ενστάσεών μας:

ΜΑΤΙ ΚΑΙ ΚΟΚΚΙΝΟ ΛΙΜΑΝΑΚΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΙΔΙΟ;

Τόσο το ΣΜΠΕ όσο και το ΕΠΣ αντιμετωπίζουν ενιαία το Κόκκινο Λιμανάκι και το Μάτι, παρά τα διαφορετικά γεωμορφολογικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά κάθε περιοχής, τα οποία με τραγικό τρόπο αναδείχθηκαν και την ημέρα της μεγάλης καταστροφής. Επίσης καταγράφονται σημαντικές διαφορές σε επίπεδο γεωλογικού ανάγλυφου αλλά και όσον αφορά τις χρήσεις. Μια ενιαία αντιμετώπιση, συνεπώς, δεν αποδίδει τη σημασία που θα έπρεπε στο χαρακτήρα και στις ανάγκες της κάθε περιοχής χωριστά και δεν διασφαλίζει τον σεβασμό στην φύση και το περιβάλλον.

ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΜΑΣ ΔΙΝΟΥΝ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ;

Παρά το γεγονός ότι δόθηκε, μετά από γραπτά αιτήματα πολλών ομάδων κατοίκων και άλλων φορέων, παράταση στη διαβούλευση για το ΕΠΣ, μέχρι τώρα δεν έχουν ακόμη αναρτηθεί βασικές μελέτες επί των οποίων θα πρέπει να συνεκτιμηθεί το σχέδιο για να μπορέσουμε να εκφράσουμε εμπεριστατωμένη γνώμη όλοι οι εμπλεκόμενοι. Δεν έχουν δημοσιοποιηθεί οι απαραίτητες συνοδευτικές μελέτες  Μελέτη Τοπογραφίας, Μελέτη Οριοθέτησης Ρεμάτων, Μελέτη Μείωσης της Πλημμυρικής Διακινδύνευσης και Δασική Μελέτη ενώ καταγράφονται ελλείψεις της ΣΜΠΕ όσον αφορά την αποχέτευση λυμάτων, τα όμβρια κλπ. Αναρωτιόμαστε πώς μπορεί να γίνει μια διαβούλευση που θεωρητικώς έχει στόχο της την επίτευξη ενός αύριο ευημερίας για πληγέντες πολίτες, χωρίς να ληφθούν υπ΄όψιν αυτές οι βασικές παράμετροι.

Επίσης, δεν συμπεριλαμβάνεται ακτομηχανική μελέτη όσον αφορά το σχεδιασμό του ΕΠΣ αν και προτείνεται δημιουργία πεζόδρομου και ποδηλατόδρομου σε περιοχές με μεγάλες αλλαγές υψομετρικού αναγλύφου και δυνατούς ανέμους.

Μάλιστα πεζόδρομος και ποδηλατόδρομος, με βάση τους χάρτες που αναρτήθηκαν, διαπερνούν βάρβαρα πολλές υπάρχουσες απολύτως νόμιμες ιδιοκτησίες. Επιπλέον, η διάβρωση του εδάφους σε πολλά σημεία (η οποία προϋπήρχε και επιδεινώθηκε από την πυρκαγιά) θέτει σειρά ερωτημάτων για την αναγκαιότητα, τις συνέπειες, τα κόστη και τις ανάγκες συντήρησης (στο οποίο η χώρα μας υστερεί δραματικά) μιας τέτοιας κατασκευής. Και αυτά ενώ ο κεντρικός παραλιακός δρόμος Δημοκρατίας στον οποίο θα μπορούσε και θα έπρεπε να συμπεριληφθεί ο περίπατος και ο ποδηλατόδρομος βρίσκεται σε απόσταση μόλις 30 μέτρων από την προτεινόμενη χάραξη

ΗΠΙΑ ΟΙΚΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΔΡΟΜΟΙ ΗΠΙΑΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Οι περισσότεροι κάτοικοι αποδεχόμαστε ότι πρέπει να διαπλατυνθεί η οδός Δημοκρατίας, με λελογισμένο τρόπο, παραμένοντας ήπιας κυκλοφορίας μονόδρομος με παράλληλη χρήση ως αντίθετης κατεύθυνσης της οδού Κύπρου, κάτι που σκιαγραφείται στην εκδοχή του ΕΠΣ. Ωστόσο ο Δήμος Ραφήνας Πικερμίου στη δική του συμβολή στη διαβούλευση για το ΕΠΣ αντιπροτείνει, χωρίς καμία τεκμηρίωση, την μετατροπή της οδού Δημοκρατίας σε κύρια κοινοτική οδό κάτι που λογικά συνεπάγεται τη διατήρηση της διπλής κατεύθυνσης, υψηλής ταχύτητας,  με προφανή κίνδυνο μποτιλιαρίσματος σε περίπτωση ακραίων συνθηκών. Θα μας ενδιέφερε να ακούσουμε την τεκμηρίωση που δεν έχει μέχρι σήμερα δοθεί στην δημοσιότητα.

Η «ΜΑΓΙΚΗ» ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΑ «ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ»

Επιπλέον για άγνωστους λόγους ο χάρτης στον οποίο αποτυπώνονται οι ιδιοκτησίες είναι εξαιρετικά ελλιπής ως προς το Κόκκινο Λιμανάκι (αλλά και το Μάτι) καθώς σε αντίθεση με ό,τι αποτυπώνεται σε αυτόν, η μεγάλη πλειοψηφία των ιδιοκτησιών που βρίσκεται στην παραλιακή ζώνη έχουν νόμιμη οικοδομική άδεια και χρονολογούνται οι περισσότερες από πριν από το 1980. Σοβαρό ζήτημα έχει ανακύψει με την περιοχή Ειρήνη (δίπλα στην παραλία Κόκκινο Λιμανάκι προς το Μάτι) όπου κατοικίες και οικόπεδα από το 1930 σβήνονται από το χάρτη στον βωμό εξυπηρέτησης μιας ανύπαρκτης παραλίας.

Δεν είναι διόλου σαφές το τι θα γίνει με αυτές τις απολύτως νόμιμες ιδιοκτησίες. Θα μπουν σε κατάσταση ομηρίας; Περιορισμούς στις δικαιοπραξίες, στις προσθήκες και στην ανακαίνιση κτιρίων; Δεν είναι ζητήματα αυτά στα οποία θα πρέπει να υπάρξει μια πιο σαφής τοποθέτηση και από πλευράς πολιτείας και τοπικής αυτοδιοίκησης και να συνυπολογιστεί η γνώμη των άμεσα ενδιαφερόμενων;

ΛΙΓΟΤΕΡΕΣ ΔΙΟΔΟΙ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑ!

Μας κάνει επίσης μεγάλη εντύπωση ότι αν και το ΕΠΣ εκπονήθηκε, θεωρητικώς, με γνώμονα την διασφάλιση της μη επανάληψης των τραγικών στιγμών που όλοι ζήσαμε προ 2 χρόνων, δηλαδή την εξασφάλιση ελεύθερων διόδων προς τη θάλασσα (κάτι που στην παραλία στο Κόκκινο Λιμανάκι υπάρχει και λειτούργησε σωτήρια για τον κόσμο την τραγική ημέρα της 23ης Ιουλίου 2018), στους νέους χάρτες οι δίοδοι προς την παραλία μειώνονται  δραστικά με αποτέλεσμα να καθίσταται εξαιρετικά δύσκολη η πρόσβαση στην παραλία. Προφανώς μια τέτοια πρόταση κάθε άλλο παρά συμβάλλει στην αποφυγή μιας ακόμη τραγωδίας και στην εξυπηρέτηση των αναγκών των πληγέντων κατοίκων και των επισκεπτών.

Επιπρόσθετα, δεν αποσαφηνίζεται αν οι προτεινόμενες χρήσεις γης διάχυτης γενικής κατοικίας στο παράκτιο μέτωπο είναι σύμφωνες με τους όρους της απόφασης προέγκρισης να προστατευθεί ο χαρακτήρας παραθεριστικής κατοικίας , ούτε διευκρινίζεται τι θα μπορούσε να περιληφθεί στη διάχυτη γενική κατοικία, δημιουργώντας μας εύλογα ερωτήματα.

ΓΙΑΤΙ ΕΝΤΑΤΙΚΗ ΟΙΚΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ;

Για εμάς, στόχος είναι να διαφυλαχτεί ο χαρακτήρας της περιοχής και της παράκτιας ζώνης με χαμηλή δόμηση (κάτι που δεν διασφαλίζεται προφανώς εφόσον το ΕΠΣ προκρίνει την εντατική οικιστική ανάπτυξη δίνοντας συντελεστή δόμησης στο Κόκκινο Λιμανάκι από 0,4 έως 0,3), με υψηλή αρτιότητα, ώστε να παραμείνει μια περιοχή αποκλειστικά αμιγούς κατοικίας (και παραθεριστικής) που θα λειτουργεί, όπως γινόταν και μέχρι τώρα, ως καταφύγιο χαλάρωσης και ηρεμίας, που θα διακρίνεται για την ιδιαίτερη φυσική ομορφιά της, όχι μόνο για τους κατοίκους αλλά και για τους επισκέπτες, οι οποίοι θέλουμε να έχουν ελεύθερη και ασφαλή πρόσβαση στην παραλία. Επίσης δεν έχουν ληφθεί επαρκή μέτρα για την προστασία και ανάδειξη των ρεμάτων, παρά του ότι πρόκειται για πολύτιμους και αναντικατάστατους φυσικούς πόρους.

ΜΙΑ ΡΙΒΙΕΡΑ ΧΩΡΙΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ!

Την ανησυχία μας για το τι μέλλει γενέσθαι, εντείνουν δηλώσεις του δημάρχου Ραφήνας-Πικερμίου  κ. Β. Μπουρνού ο οποίος έχει αναφέρει τα εξής: «η πρόβλεψη για τη δημιουργία μιας παράκτιας ζώνης έχει διάφορα ζητήματα γιατί πολλά σπίτια πάνω σε αυτήν έχουν κτιστεί με άδειες, αφού παλαιότερα αυτός ο παραλιακός δρόμος ήταν επαρχιακή οδός και κατ’ εξαίρεση μπορούσαν να βγάζουν άδειες εκτός σχεδίου". (...)  είναι αποδεκτό από εμάς σαν διοίκηση του δήμου Ραφήνας – Πικερμίου ότι τα υπάρχοντα σπίτια θα μείνουν για όσο χρόνο ζωής έχουν (…) Όμως ευελπιστούμε ότι κάποια στιγμή στο μέλλον, αποζημιώνοντας τους ιδιοκτήτες που έχουν χτίσει νομίμως, θα μπορέσει να γίνει απελευθέρωση αυτού του μετώπου, ώστε πραγματικά να δημιουργηθεί μία Αττική Ριβιέρα εδώ στην περιοχή».

Ολη την συζήτηση στο https://www.irafina.gr/erotisis-ke-apantisis-gia-to-idiko-poleodomiko-sc.... Οι απόψεις στου Δημάρχου βρίσκονται κάτω από τον τίτλο: Τι θα γίνει με τα ακίνητα που βρίσκονται στην σχεδιαζόμενη παράκτια ζώνη;

Η δήλωση αυτή, σε συνδυασμό με σχέδια που υπάρχουν για μετατροπή του λιμανιού της Ραφήνας σε λιμάνι – γίγαντα πολλαπλών χρήσεων, μας δημιουργεί έντονες ανησυχίες για το πώς αυτή η «διεύρυνση» επηρεάζει το Κόκκινο Λιμανάκι και για το πως, πρακτικά, υποσκάπτει κάθε προσπάθεια αποκατάστασης του χαρακτήρα και του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής, που εδώ και δύο χρόνια οι κάτοικοι προσπαθούμε, κυρίως μόνοι μας, να πετύχουμε, και αποβλέπαμε ότι θα ενταθεί με αρωγό ένα ορθολογικό, δίκαιο και φιλικό προς το περιβάλλον και την περιοχή πολεοδομικό σχέδιο που θα αποτρέπει την επανάληψη τραγικών στιγμών όπως αυτές του 2018.

ΦΑΡΑΩΝΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ;

Αυτά είναι μερικά μόνο από τα σημεία που έχουμε προλάβει να ξεχωρίσουμε από το πολυσέλιδο ΕΠΣ και την ΣΜΠΕ. Τελειώνουμε λέγοντας ότι η εφαρμογή κάποιου «μοντέλου λουτροπόλεων» που φαίνεται ότι έχει υπόψη του να εφαρμόσει το Υπουργείο, ανεξάρτητα από τις φυσικές, γεωμορφολογικές και κοινωνικές ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής, θα οδηγήσει σε ανεπίτρεπτες καταστροφές φυσικού τοπίου και ιδιοκτησιών με τουλάχιστον αμφίβολα αλλά σίγουρα κοστοβόρα σχέδια και εργολαβίες.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)