to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Ρυθμοί Black Friday, δουλειά τις Κυριακές και διώξεις σε όσους αντιδρούν

Απροστάτευτοι παραμένουν οι εργαζόμενοι στον κλάδο των courier, όπου κυριαρχεί η εταιρεία του προέδρου του ΣΕΒ, Θ. Φέσσα - Αναδημοσίευση από την Εποχή της Κυριακής 12 Απριλίου 2020


[Από τη σελίδα plasticobilism στο facebook, σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους εργαζόμενους courier]

«Η κίνηση και ο φόρτος εργασίας ξεπερνάει αυτόν των Χριστουγέννων, ζούμε μία διαρκή Black Friday, οι αποστολές έχουν εκτοξευθεί, σε αυτές προστίθενται ακόμα και παραγγελίες από super market και το προσωπικό είναι αδύνατον να ανταπεξέλθει»: εργαζόμενοι σε εταιρείες κούριερ (τα στοιχεία τους είναι στη διάθεση της «Εποχής») μιλάνε για τις συνθήκες ακραίας εντατικοποίησης που βιώνουν, εν μέσω της εξάπλωσης του κορωνοϊού στη χώρα μας.

Ελάχιστα έχουν αλλάξει προς το καλύτερο από την αρχή της κρίσης (βλέπε αναλυτικά: «Δεν “μένουν σπίτι”, παραμένουν απροστάτευτοι», Left.gr, 17/3/20).

«Σε αρκετά από τα κτίρια των εταιρειών γίνονται απολυμάνσεις, δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και στα καταστήματα franchise. Η Speedex, για παράδειγμα, αναγκάστηκε να κάνει απολυμάνσεις και να χορηγήσει υλικά ατομικής προστασίας μόνο μετά την κινητοποίησή των συναδέλφων, με τη στήριξη και του κλαδικού σωματείου (ΣΕΤΤΕΑ)», λένε οι εργαζόμενοι. «Στα πρακτορεία franchise της ACS υπάρχουν καταγγελίες ότι οι εργαζόμενοι εξωθούνται να πληρώνουν γάντια και μάσκες από την τσέπη τους», προσθέτουν.

Κίνδυνος για τη δημόσια Υγεία

Ο όγκος των δεμάτων και της δουλειάς -«σκεφτείτε ότι πριν τον κορωνοϊό είχαμε 70% φακέλους και 30% δέματα, ενώ σήμερα η αναλογία έχει γίνει 60 – 40, υπέρ των δεμάτων»- προκαλεί καταστάσεις που, εκ των πραγμάτων, ακυρώνουν την τήρηση των αποστάσεων ασφαλείας.

«Τα πράγματα δεν χωράνε στα καταστήματα, οι εργαζόμενοι στα κέντρα διαλογής δουλεύουν διπλά – δίπλα, 15 άνθρωποι σε μικρό χώρο και απλά προσπαθούν αλαφιασμένοι να βγάλουν τη δουλειά. Οι πελάτες δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν, κάνουν ουρές και συνωστίζονται έξω από τα καταστήματα για να παραλάβουν την παραγγελία τους (στις περισσότερες περιπτώσεις παπούτσια ή ρούχα)», περιγράφουν οι εργαζόμενοι.

Συνεννοούνται μόνο κάτω από το τραπέζι

Οι εταιρείες courier απασχόλησαν πρόσφατα την επικαιρότητα, όχι για τις συνθήκες υπό τις οποίες δουλεύουν οι εργαζόμενοι εν μέσω πανδημίας, αλλά για την απαράδεκτη αύξηση των τιμών, η οποία οδήγησε σε αιφνιδιαστικούς ελέγχους από τις αρχές (βλέπε περισσότερα: «Αιφνιδιαστικός έλεγχος στην ACS», Εφημερίδα των Συντακτών, 4/4/20).

«Όπως έχουμε ενημερωθεί, οι αρχές ερευνούν το ενδεχόμενο να υπάρχει συνεννόηση των μεγάλων εταιρειών για τις αυξήσεις αυτές», σημειώνει σε ανακοίνωσή του (10/4/20) το ΣΕΤΤΕΑ, καλώντας την πολιτεία να δείξει το ίδιο ενδιαφέρον και για ελέγχους που σχετίζονται με την υγεία και ασφάλεια εργαζόμενων και καταναλωτών.

Πρωταγωνίστρια στην προσπάθεια κερδοσκοπίας (η οποία σταμάτησε λόγω της κατακραυγής) ήταν η εταιρεία του προέδρου του ΣΕΒ, Θεόδωρου Φέσσα, η οποία, αυτήν την περίοδο, αξιοποιώντας τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης των ΕΛΤΑ, κέρδισε διαγωνισμό για τη διανομή των λογαριασμών της ΕΥΔΑΠ, στον οποίο συμμετείχε μόνη της!

Και η Γενική Ταχυδρομική, σύμφωνα με το ΣΕΤΤΕΑ, αποπειράθηκε να προβεί σε (έμμεσες) αυξήσεις στην τιμή των αποστολών, αφού μείωσε κατά 20% προηγουμένη προσφορά που έκανε προς τους πελάτες της (της τάξης του 40%), αλλά τελικά απέσυρε την αύξηση, μετά τον έλεγχο που πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις της (6/4/2020).

Τόσο η ACS, όσο και η Γενική Ταχυδρομική, καταστρατηγώντας κάθε έννοια της εργατικής νομοθεσίας, έχουν ανακοινώσει στου υπαλλήλους τους ότι θα ανοίξουν σήμερα, Κυριακή 12/4/2020, με πρόσχημα την αύξηση της δουλειάς, ενώ αρνούνται να κάνουν προσλήψεις ή έστω, όπως ζητάει το σωματείο της ACS, να μετατρέψουν το προσωπικό ορισμένου χρόνου σε αορίστου.

«Ενώ οι δύο μεγάλες εταιρίες του κλάδου, που μαζί ελέγχουν πάνω από το 70% της αγοράς, τα “βρίσκουν” στη διαμόρφωση των τιμών και στην επίθεση σε βάρος των δικαιωμάτων μας, ακόμα δεν έχουν φτιάξει σύλλογο εργοδοτών, ώστε να μπορεί το κλαδικό σωματείο να συνομιλεί θεσμικά για όλα τα ζητήματα», σχολιάζουν σκωπτικά εργαζόμενοι και συνδικαλιστές, με τους οποίους επικοινώνησε η «Εποχή».

Μαζικές απολύσεις και διώξεις συνδικαλιστών

Αν, βέβαια, είχε κάποιος αμφιβολίες για το (μη) σεβασμό της εργοδοσίας στους θεσμούς και τα εργασιακά δικαιώματα, η Γενική Ταχυδρομική φρόντισε πάλι να τις διαλύσει. Ενώ η ίδια η εταιρεία ενημέρωσε εγγράφως τους εργαζόμενους για φαινόμενα «μαύρης αγοράς» στα υγειονομικά υλικά (μάσκες, γάντια, αντισηπτικά), φροντίζοντας να χορηγήσει στον καθένα τους ένα σαπούνι, ένα ρολό χαρτί και ένα λίτρο νερό, όταν το επιχειρησιακό σωματείο κάλεσε την εταιρεία να ενημερώσει τις αρχές, η Γενική Ταχυδρομική απάντησε με εξώδικα περί δυσφήμισής της.

«Κατάφερε», μάλιστα, όπως ειρωνικά αναφέρει το ΣΕΤΤΕΑ, να βρει γάντια, μάσκες και αντισηπτικά, αντιμετωπίζοντας προφανώς πετυχημένα τα φαινόμενα μαύρης αγοράς που η ίδια, δύο μέρες νωρίτερα, κατήγγειλε.

Πρόκειται για την εταιρεία που κατέθεσε μήνυση κατά παντός υπευθύνου (για το κλείσιμο της εισόδου της κατά την τετράωρη στάση εργασίας της 18ης Δεκεμβρίου 2019), με αποτέλεσμα, την Πέμπτη 2/4/2020, να κληθούν στο αστυνομικό τμήμα Ρέντη για κατάθεση ο πρόεδρος του ΣΕΤΤΕΑ και ο πρόεδρος του επιχειρησιακού σωματείου (ΣΕΓΕΤΑ). Κίνηση που το κλαδικό σωματείο χαρακτηρίζει «προσπάθεια τρομοκράτησης», η οποία διαδέχθηκε, σύμφωνα με το ΣΕΤΤΕΑ, το «πογκρόμ 14 απολύσεων ως εκδίκηση για τη συμμετοχή των εργαζόμενων στην κινητοποίηση της 18ης Δεκεμβρίου 2019».

Και την ίδια ώρα, καταγγέλλει το ΣΕΤΤΕΑ, αντί να προχωρήσει σε προσλήψεις, όπως ζητούν επιτακτικά οι εργαζόμενοι, «η Γενική Ταχυδρομική βάζει τους οδηγούς να δουλεύουν υπερωριακά, αμείβοντάς τους με ένα ευρώ το στοπ».

Το κλαδικό σωματείο συνεχίζει να διεκδικεί προσλήψεις σε όλες τις εταιρείες, καθώς ο φόρτος εργασίας θα παραμείνει μεγάλος και μετά τον κορωνοϊό (αφού πολύς κόσμος συνήθισε να παραγγέλνει προϊόντα μέσω ίντερνετ), απολυμάνσεις σε κτίρια και οχήματα, τόσο στις μητρικές εταιρείες όσο και στο δίκτυό τους, παροχή ατομικών μέτρων προστασίας σε όλους τους εργαζόμενους (χωρίς να επιβαρύνονται οικονομικά οι ίδιοι), επαναπρόσληψη των απολυμένων της Γενικής Ταχυδρομικής (και απόσυρση των μηνύσεων), καθώς και (το επίσης αυτονόητο) «ποτέ δουλειά την Κυριακή»!

2020 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)