to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

14:16 | 10.12.2019

Πολιτική

Χ. Μαμουλάκης: Με το άρθρο 55 η κυβέρνηση παρακάμπτει για τέταρτη φορά τον ΑΣΕΠ

"Ξέρουμε ότι όλη η φορολογική ελάφρυνση στην ακίνητη περιουσία που περάσατε από την Βουλή την προηγούμενη εβδομάδα δεν αποσκοπούσε σε τίποτε άλλο, κατά δήλωση σας κύριε Σταϊκούρα, παρά μόνο στην ενίσχυση των τραπεζών μέσω της αύξησης της αξίας των εγγυήσεων που έχουν στα χέρια τους"


Στα άρθρα αρμοδιότητας του υπουργείου Οικονομικών, στο σημαντικό ζήτημα της προστασίας της πρώτης κατοικίας, στις επιλογές της κυβέρνησης της ΝΔ για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων, καθώς και στις ρουσφετολογικές προσλήψεις στις οποίες ανοίγει το δρόμο το άρθρο 55 που αφορά τους διαγωνισμούς προσλήψεων στην Εθνική Αμυντική Βιομηχανία, αναφέρθηκε ο βουλευτής ν. Ηρακλείου ΣΥΡΙΖΑ, Χάρης Μαμουλάκης, στην σημερινή του Ομιλία στην Ολομέλεια στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου «Κατεπείγουσες  ρυθμίσεις  αρμοδιότητας  των  Υπουργείων  Υγείας,  Εσωτερικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και άλλες διατάξεις».

Όσον αφορά το τη διαχείριση των κόκκινων δανείων, το λεγόμενο σχέδιο Ηρακλής», ο βουλευτής είπε: «Από τις μέχρι τώρα ανακοινώσεις, η εγγύηση του ελληνικού δημοσίου τίθεται εν ισχύ μόνο υπό την προϋπόθεση της πώλησης τμήματος του χαρτοφυλακίου των ελληνικών τραπεζών με χαμηλότερες εξασφαλίσεις στην αγορά. Μιλάτε διαρκώς για το πόσο θα διευκολυνθεί ο ιδιωτικός τομέας από το σχέδιό σας αλλά όλοι ξέρουμε ότι ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες. Αν προϋπόθεση για την ενεργοποίηση του εν λόγω σχεδίου είναι η έκθεση όλης της ελληνικής μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας στις πιέσεις εταιριών διαχείρισης κόκκινων δανείων, χωρίς κανέναν κανόνα, τότε σίγουρα θα μας βρείτε απέναντι σας.».

Και υπενθύμισε ότι στις προτεραιότητες της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ ήταν πάντοτε και η προστασία της πρώτης κατοικίας για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά που υπέστησαν τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης, λέγοντας ότι «το σχέδιο της απελθούσας κυβέρνησης  περιελάμβανε την αναθεώρηση του νόμου Κατσέλη, τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, τον εκσυγχρονισμό του πτωχευτικού κώδικα, τον νόμο για την προστασία της πρώτης κατοικίας και πολλά άλλα. Στον αντίποδα αυτής της πολιτικής, η σημερινή διάταξη μπορεί να επεκτείνει το καθεστώς προστασίας αλλά δυστυχώς το enhanced surveillance report του Νοεμβρίου μάς ενημερώνει για την συμφωνία κυβέρνησης και Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την πλήρη κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας».

Τέλος, ο Χάρης Μαμουλάκης αναφέρθηκε στο άρθρο 55, με το οποίο «η κυβέρνηση παρακάμπτει, για τέταρτη φορά μέσα σε πέντε μήνες διακυβέρνησης, τις διαδικασίες και τις προβλέψεις του ΑΣΕΠ, δίνοντας πλήρη εξουσιοδότηση στο διοικητικό συμβούλιο της ΕΑΒ να ορίσει τους όρους και τα κριτήρια, να προκηρύξει και να «τρέξει» τους διαγωνισμούς προσλήψεων στην Εθνική Αμυντική Βιομηχανία ενώ κρατάει για τον ΑΣΕΠ μόνο την τελική επικύρωση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού και αυτό μάλιστα μέσα σε ασφυκτικά χρονικά περιθώρια. Είναι προφανές ότι η διάταξη θα αποτελέσει πεδίο ρουσφετολογικών προσλήψεων ημετέρων και για αυτό ζητάμε την απόσυρση της».

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία:

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Καλούμαστε σήμερα να τοποθετηθούμε για ένα νομοσχέδιο συρραφή διατάξεων διάσπαρτων υπουργείων.

Αντιπαρέρχομαι τον πειρασμό να αναρωτηθώ για τη σχέση που έχει ο τρόπος που νομοθετείται με τις αρχές της ορθής νομοθέτησης σε ευρωπαϊκό επίπεδο ή τις εξαγγελίες της κυβέρνησης κατά την ψήφιση του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος.

Αντιπαρέρχομαι επίσης τον πειρασμό να ρωτήσω τον εισηγητή του νομοσχεδίου εκ μέρους της συμπολίτευσης να μας απαντήσει τι συνάφεια έχουν οι διατάξεις για την αστυνομική ταυτότητα, τον ΕΟΠΥ, τις παραλίες και την Υ.Π.Α.

Θα προσπαθήσω λοιπόν να εστιάσω την τοποθέτηση μου στα άρθρα αρμοδιότητας του υπουργείου Οικονομικών. (άρθρα 53, 54 και 55)

Υπό την οπτική της αρμοδιότητας του υπουργείου Οικονομικών σε ετούτη την αίθουσα σήμερα έχουμε αποκλειστικά ένα και μόνο ζήτημα να συζητήσουμε.

Και αυτό δεν είναι άλλο από το: «Τι θα γίνει με την πρώτη κατοικία κύριε Σταϊκούρα.»

Υποτίθεται ότι σήμερα ψηφίζουμε την παράταση του καθεστώτος προστασίας της πρώτης κατοικίας μέχρι τα μέσα του ερχόμενου χρόνου.

Προφανώς και επί της αρχής συμφωνούμε στην παράταση.

Προφανώς όμως, όπως και όλοι σε ετούτη την αίθουσα, αντιλαμβανόμαστε ότι ο ελέφαντας μέσα στο δωμάτιο είναι «το σχέδιο Ηρακλής» και οι επιλογές της παρούσας κυβέρνησης αναφορικά με την διαχείριση των κόκκινων δανείων.

Τι ξέρουμε λοιπόν μέχρι τώρα;

Ξέρουμε ότι η κυβέρνηση πανηγυρίζει για την έγκριση που έλαβε το σχέδιό της από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.

Ξέρουμε ότι ο κύριος Σταϊκούρας ανακοίνωσε στα μέσα του Νοέμβρη ότι σε δύο εβδομάδες θα εισαχθεί στην Βουλή ο εφαρμοστικός νόμος του σχεδίου Ηρακλής.

Ξέρουμε ότι ο κεντρικός τραπεζίτης θεωρεί το σχέδιο θετικό αλλά ανεπαρκές καθώς αναμένεται να καλύψει το 40% του χαρτοφυλακίου μη-εξυπηρετούμενων δανείων και για το υπόλοιπο απαιτείται ενοποίηση των κανόνων φερεγγυότητας, δηλαδή, διαψεύστε με αν δεν είναι έτσι, σκλήρυνση της στάσης των πιστωτικών ιδρυμάτων απέναντι στους δανειολήπτες που αντιμετωπίζουν δυσκολίες αποπληρωμής.

Ξέρουμε ότι όλη η φορολογική ελάφρυνση στην ακίνητη περιουσία που περάσατε από την Βουλή την προηγούμενη εβδομάδα δεν αποσκοπούσε σε τίποτε άλλο, κατά δήλωση σας κύριε Σταϊκούρα, παρά μόνο στην ενίσχυση των τραπεζών μέσω της αύξησης της αξίας των εγγυήσεων που έχουν στα χέρια τους.

Ξέρουμε ότι ο βασικός πυρήνας αυτού του σχεδίου είναι η τιτλοποίηση των μη-εξυπηρετούμενων δανείων των συστημικών τραπεζών με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου ώστε να είναι συμφέρουσα η συναλλαγή για τις τράπεζες και ελκυστική για τους ιδιώτες επενδυτές.

Ξέρουμε ότι διαμεσολάβηση ανάμεσα στις τράπεζες και στους ιδιώτες επενδυτές θα κάνει «ένας μεμονωμένης διαχείρισης φορέας τιτλοποίησης» δηλαδή μια bad bank και το ερώτημα προφανώς είναι ποιο μέρος του χαρτοφυλακίου των τραπεζών θα αφορά και ποια θα είναι η πολιτική του φορέα αυτού.

Και ξέρουμε, τέλος, ότι το βασικό ερώτημα είναι με ποιον τρόπο θα εγγυηθεί το ελληνικό δημόσιο τα δάνεια αυτά.

Το μαξιλάρι ασφαλείας που δημιούργησε η προηγούμενη κυβέρνηση δεν αποτελούσε ιδιοτροπία του οικονομικού της επιτελείου.

Αποτελούσε επί της ουσίας εγγύηση της πιστοληπτικής ικανότητας του ελληνικού δημοσίου και άρα ήταν η αναγκαία προϋπόθεση της βελτίωσης των δημόσιων οικονομικών για την οποία σήμερα πανηγυρίζετε.

Τα spreads των ελληνικών ομολόγων και το επιτόκιο δανεισμού δεν μειώνεται εξαιτίας «των υποσυνείδητων μηνυμάτων που εκπέμπουν τα χαρακτηριστικά του προσώπου του κυρίου Μητσοτάκη» αλλά εξαιτίας του cash buffer που δημιούργησε η προηγούμενη κυβέρνηση.

Ίσως η παρούσα συνεδρίαση είναι, λοιπόν, μια κατάλληλη αφορμή να τοποθετηθεί η κυβέρνηση γύρω από αυτό το ζήτημα.

Ίσως η παρούσα συνεδρίαση να ήταν επίσης και η κατάλληλη αφορμή να μας ενημερώσει ο κύριος υπουργός Οικονομικών για τη θέση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε αυτό το σχέδιο.

Γιατί από τις μέχρι τώρα ανακοινώσεις, η εγγύηση του ελληνικού δημοσίου τίθεται εν ισχύ μόνο υπό την προϋπόθεση της πώλησης τμήματος του χαρτοφυλακίου των ελληνικών τραπεζών με χαμηλότερες εξασφαλίσεις στην αγορά.

Μιλάτε διαρκώς για το πόσο θα διευκολυνθεί ο ιδιωτικός τομέας από το σχέδιό σας αλλά όλοι ξέρουμε ότι ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες. Αν προϋπόθεση για την ενεργοποίηση του εν λόγω σχεδίου είναι η έκθεση όλης της ελληνικής μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας στις πιέσεις εταιριών διαχείρισης κόκκινων δανείων χωρίς κανέναν κανόνα τότε σίγουρα θα μας βρείτε απέναντι σας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Το σχέδιο της απελθούσας κυβέρνησης για τη διαχείριση του πραγματικού οικονομικού, αλλά και κοινωνικού, προβλήματος των κόκκινων δανείων ήταν πολυδιάστατο.

Μέρος μόνο της λύσης που προωθούσαμε αφορούσε τη διευκόλυνση των τραπεζικών ιδρυμάτων.

Στις προτεραιότητές μας ήταν πάντοτε και η προστασία της πρώτης κατοικίας για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά που υπέστησαν τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης.

Αλλά και η διαμεσολάβηση ανάμεσα στις ελληνικές τράπεζες και τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις ώστε να κατασκευάσουμε εκείνα τα εργαλεία για να καμφθεί η ανικανότητα ή η απροθυμία των τραπεζών να προβούν σε εκτεταμένες ρυθμίσεις δανείων με τρόπο ευνοϊκό και για τα δύο μέρη.

Για τους παραπάνω λόγους το σχέδιό μας περιελάμβανε την αναθεώρηση του νόμου Κατσέλη, τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, τον εκσυγχρονισμό του πτωχευτικού κώδικα, τον νόμο για την προστασία της πρώτης κατοικίας και πολλά άλλα.

Και περιελάμβανε από την πρώτη μέρα και την προοπτική της δημιουργίας μιας bad bank.
Που, ύστερα από διαδοχικές αρνήσεις εκ μέρους των δανειστών, οδήγησε σε μια κοινή κατανόηση αναφορικά με την αναγκαιότητα δημιουργίας ενός Asset Protection Scheme που είναι ο πυρήνας του σχεδίου για το οποίο σήμερα συζητάμε.

Αυτό που έκανε την εξίσωση πολύ πιο δύσκολη για την προηγούμενη κυβέρνηση ήταν η απροθυμία της να ενδώσει στις αφόρητες πιέσεις για την κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας.

Μπορεί η σημερινή διάταξη να επεκτείνει το καθεστώς προστασίας αλλά δυστυχώς το enhanced surveillance report του Νοεμβρίου μάς ενημερώνει για την συμφωνία κυβέρνησης και Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την πλήρη κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας. Τι από τα δύο ισχύει λοιπόν; Νομίζω ότι ο ελληνικός λαός ζητάει μια απάντηση.

Τέλος, επιτρέψτε μου κλείνοντας να αναφερθώ και σε ένα, εκ πρώτης όψεως, δευτερεύον ζήτημα που όμως έχει αρχίσει να είναι εξαιρετικά ανησυχητικό.

Με το άρθρο 55 η κυβέρνηση παρακάμπτει, για τέταρτη φορά μέσα σε πέντε μήνες διακυβέρνησης, τις διαδικασίες και τις προβλέψεις του ΑΣΕΠ.

Δίνει πλήρη εξουσιοδότηση στο διοικητικό συμβούλιο της ΕΑΒ να ορίσει τους όρους και τα κριτήρια, να προκηρύξει και να «τρέξει» τους διαγωνισμούς προσλήψεων στην Εθνική Αμυντική Βιομηχανία ενώ κρατάει για τον ΑΣΕΠ μόνο την τελική επικύρωση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού και αυτό μάλιστα μέσα σε ασφυκτικά χρονικά περιθώρια.
Είναι προφανές ότι η διάταξη θα αποτελέσει πεδίο ρουσφετολογικών προσλήψεων ημετέρων και για αυτό ζητάμε την απόσυρση της.

Σας ευχαριστώ!»

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)