to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

16:03 | 19.11.2019

Πολιτική

Συνταγματική αναθεώρηση, ημέρα 2η - Νεοσυντηρητισμό και οπισθοδρόμηση καταλογίζει ο ΣΥΡΙΖΑ στη ΝΔ

Σχέσεις κράτους-εκκλησίας, ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα και ατομικά, κοινωνικά εργασιακά δικαιώματα, στο επίκεντρο της δεύτερης μέρας συζήτησης για την Συνταγματική Αναθεώρηση


Η συζήτηση ξεκίνησε το πρωί της Δευτέρας (ΕΔΩ η συζήτηση κατά την πρώτη ημέρα), ενώ η αυλαία θα πέσει με τις ψηφοφορίες που θα πραγματοποιηθούν τη Δευτέρα 25 Νοεμβρίου, έπειτα από πενθήμερη συζήτηση.

Η συζήτηση ξεκίνησε το πρωί της Τρίτης με τον γενικό εισηγητή της ΝΔ Κώστα Τζαβάρα να απορρίπτει τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για διαχωρισμό κράτους εκκλησίας, αλλά και για τα ατομικά, εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα, τονίζοντας ότι καλύπτονται επαρκώς από το υπάρχον Σύνταγμα, και τον γενικό εισηγητή της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Γιώργο Κατρούγκαλο να καταλογίζει στη κυβερνητική πλειοψηφία νεοσυντηρητισμό και οπισθοδρόμηση άνοιξε η πρώτη θεματική συζήτηση για την Αναθεώρηση του Συντάγματος.

«Μόνο εσείς συντάσσεστε με τις θέσεις του Όρμπαν και του Σαλβίνι»

«Αυτό που συμφωνήσαμε χθες είναι ότι η αναθεώρηση είναι η ύψιστη στιγμή της πολιτικής. Εξ ορισμού σημαίνει σύγκρουση συμφερόντων και ιδεών», τόνισε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γ. Κατρούγκαλος και συνέχισε: «Ακούμε την κατηγορία περί ιδεοληψίας του ΣΥΡΙΖΑ και απορρίπτετε τις προτάσεις μας. Εσείς, για λόγους εξορθολογισμού, όπως λέτε, αρνείστε να δώσετε μια μάχη ιδεών. Οι απαντήσεις οι δικές σας στα προβλήματα δεν ξεκινούν από τις ίδιες αφετηρίες με τις δικές μας. Το Σύνταγμα αποτυπώνει συσχετισμούς δυνάμεων, συγκρούσεις κοινωνικές, ταξικές, ιδεολογικές, συμπυκνώνει το ιδεολογικό κοινωνικό περιεχόμενο».

   Ο κ. Κατρούγκαλος υπεραμύνθηκε της πρότασης του κόμματός του για απαγόρευση των διακρίσεων, λόγω φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού, λέγοντας χαρακτηριστικά:

   «Μόνο εσείς συντάσσεστε με τις θέσεις του Όρμπαν και του Σαλβίνι και αυτό δείχνει τη μεγάλη οπισθοδρόμηση του κόμματός σας. Πώς τολμάτε να μιλάτε για συγκλίσεις, όταν στο προφανές δεν συμφωνείτε; Δεν σας κατηγορούμε μόνο για νεοσυντηρητισμό, αλλά ότι θέλετε με εμμονή να μην καθιερωθεί ρητά η θρησκευτική ουδετερότητα στο Σύνταγμα».

   Σχολιάζοντας την ενότητα για τα ατομικά, κοινωνικά, εργασιακά δικαιώματα, που δοκιμάστηκαν σκληρά στη κρίση, όπως είπε, υπογράμμισε ότι η πρόταση του κόμματός του «αποτυπώνει με το καλύτερο τρόπο τις ιδεολογικές και πολιτικές διαφορές».

   «Το Σύνταγμα πρέπει να θωρακίσει το κανονιστικό μας σύστημα στο υψηλότερο επίπεδο. Εσείς δεν θέλετε να πάρετε μαθήματα από την κρίση, αλλά να καθιερώσετε μια συνταγματική Αρχή, όπως του ανόθευτου ανταγωνισμού, που είναι αντίθετη στα ατομικά δικαιώματα. Σε αυτή την άνευρη αναθεώρηση, το ΚΙΝΑΛ συμπαρατάχθηκε με τη ΝΔ για να μην αλλάξει τίποτα και να μην πάρουμε θεσμικές λύσεις, ώστε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα», υποστήριξε ο κ. Κατρούγκαλος.

   Μίλησε ακόμα για αναγκαίες καθολικές ρυθμίσεις που δεν αφορούν μόνο τα ατομικά δικαιώματα, αλλά και τα δημόσια αγαθά, την υγεία τη παιδεία την εργασία που πρέπει να είναι υπό την προστασία του κράτους.

   «Δεν είναι δυνατόν να μην γίνει δεκτή η ίση αμοιβή, ίση εργασία και να μην θεσπιστεί ο υποκατώτατος μισθός στους νέους. Σε αυτά τα θέματα μας χωρίζουν βαθιές ιδεολογικές και ποιοτικές διαφορές» επανέλαβε.

   Μοναδική διάταξη, όπως συμπλήρωσε ο κ. Κατρούγκαλος, «που μπορούμε ενδεχομένως να έχουμε συγκλήσεις, είναι πάνω σε αυτό που εμείς προτείνουμε: να αντικατασταθεί στη διατύπωση το ρήμα μεριμνά το κράτος με το εγγυάται ή εξασφαλίζει αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης».

   «Υπάρχουν θέματα που μπορούμε να έχουμε συγκλίσεις, υπάρχουν όμως και άλλα στα οποία έχουμε μεγάλες διαφωνίες, όπως η θέση μας για την υπεράσπιση των δημόσιων κοινωνικών αγαθών και η υπεράσπιση της τιμής του πολιτικού κόσμου. Πρέπει με θάρρος, παρρησία και με την ευθύνη του ρόλου που έχουμε όλοι σε αυτή την αίθουσα να αποφασίσουμε», κατέληξε ο κ. Κατρούγκαλος.

Διαβάστε ακόμη:

«Όχι» στο διαχωρισμό κράτους εκκλησίας από τη Ν.Δ.

Ο κ. Τζαβάρας κάλεσε νωρίτερα την αξιωματική αντιπολίτευση να αφήσει τον κλεφτοπόλεμο και τον κομματικό εγωισμό και να συμβάλει με καινοτόμες προτάσεις στην αναθεώρηση, ώστε έως το τέλος της εβδομάδας να βρεθεί κοινός τόπος και να καταλήξουν σε συμφωνία.

   Από την πλευρά του, ο κ. Κατρούγκαλος απάντησε ότι υπάρχουν θέματα στα οποία μπορούν, μέσα από σύνθεση απόψεων και συζητήσεων, να συγκλίνουν με τη ΝΔ, όπως το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα. Ωστόσο, όπως είπε, σε ορισμένα άλλα τους χωρίζουν πολύ βαθιές ιδεολογικές διαφορές.

    «Ίσως είναι η πρώτη φορά που η αναθεώρηση του συντάγματος ξεκινά με τη συμμετοχή μόνο του πρωθυπουργού και προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη και την απουσία όλων των άλλων προέδρων των Κοινοβουλευτικών Ομάδων. Αυτό δείχνει ότι δεν αισθανόμαστε όλοι με τον ίδιο τρόπο τη σπουδαιότητα του αναθεωρητικού εγχειρήματος», είπε ανοίγοντας τη συζήτηση ο κ. Τζαβάρας.

   Παράλληλα, κατηγόρησε τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ότι επέλεξαν χθες, κατά τη συζήτηση επί της αρχής, να προβάλουν το αποτύπωμα του κομματικού εγωισμού τους και όχι να μιλήσουν για τη κοινή προσπάθεια που πρέπει να γίνει με την ανταλλαγή σκέψεων και απόψεων για την αναθεώρηση.

    «Αυτό με ανησυχεί, γιατί ήδη από πλευράς της αξιωματικής αντιπολίτευσης φαίνεται ότι έχει αρχίσει ένας κλεφτοπόλεμος με την επιμονή της στην υιοθέτηση ερμηνευτικών δηλώσεων, αντί να προτείνει καινοτόμες διατάξεις», ανέφερε ο κ. Τζαβάρας και συνέχισε: «Δεν θέλω η ΝΔ να είναι μόνη στην ανάγκη να προτάξουμε μια κοινή προσπάθεια διαλόγου, ανάδειξης απόψεων και συνθέσεων. Πρέπει να επιδείξουμε μεγαλύτερο ενδιαφέρον, ώστε, μέχρι το τέλος της εβδομάδας, 7 - 8 σημεία να προσελκύσουν σύμπτωση απόψεων. Πρέπει το Σύνταγμα να εξακολουθεί να λειτουργεί ως συντακτικός χάρτης του κράτους».

   Ο κ. Τζαβάρας μίλησε ακόμα για «άγχος της αξιωματικής αντιπολίτευσης να προβάλει την ιδεολογική της διαφορά και ότι εκπροσωπεί το δικό της γίγνεσθαι και να το αναρτήσουν στο Σύνταγμα, σαν να είναι πολιτικός πίνακας ανακοινώσεων».

   Απορρίπτοντας τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για το άρθρο 3, αντέτεινε ότι η προσπάθειά του για προσθήκη της φράσης «η πολιτεία έχει θρησκευτική ουδετερότητα», γίνεται, όχι γιατί επιβάλλεται από τη φύση των ιστορικών πραγμάτων, αλλά γιατί θέλει να εμφανιστεί ότι αγωνίστηκε και πέτυχε τον χωρισμό κράτους εκκλησίας. «Είναι ένα μόνιμο ιδεολογικό αφήγημα όχι μόνο του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και άλλων πολιτικών δυνάμεων», πρόσθεσε.

    Ο κ. Τζαβάρας επέμεινε ότι το άρθρο 3 είναι απόλυτα αποσαφηνισμένο και δεν δημιουργεί καθεστώς σύγχυσης μεταξύ των θεσμών του κράτους και της εκκλησίας. «Το άρθρο είναι συνταγματικά επαρκές, οι σχέσεις κράτους εκκλησίας είναι ρυθμισμένες. Το Σύνταγμα του 1975 έλυσε όλα τα προβλήματα αναφορικά με τις σχέσεις κράτους εκκλησίας με τρόπο που σήμερα κανένας δεν έχει το δικαίωμα να μιλά για απόκλιση της κοσμικότητας του κράτους», υποστήριξε και πρόσθεσε: «Όταν υπάρχει το άρθρο 13 δεν αφήνει καμία αμφιβολία πως πρέπει τα πράγματα να εξακολουθήσουν σε αυτή την κατεύθυνση, γιατί υπάρχει το απαραβίαστο της ανεξιθρησκίας υπό την εγγύηση του ελληνικού κράτους».

Προσθήκη για τη διασφάλιση ελάχιστου αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης από το ΚΙΝΑΛ

Προσθήκη εδαφίου στο άρθρο 21 (προστασία οικογένειας, γάμου, μητρότητας και παιδικής ηλικίας, δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες) του Συντάγματος, προτείνει το Κίνημα Αλλαγής. «Το κράτος μεριμνά για τη διασφάλιση ενός ελάχιστου αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης, για όλους τους πολίτες που έχουν ανάγκη, καθώς και για την ελεύθερη και ακώλυτη πρόσβαση όλων στα κοινωνικά αγαθά», είναι η διατύπωση που προτείνει το Κίνημα Αλλαγής και -όπως έσπευσε να υπογραμμίσει ο εισηγητής Ανδρέας Λοβέρδος- στόχος είναι «να διαμηνυθεί στα όργανα του κράτους η σημασία που προσδίδει ο συνταγματικός νομοθέτης στη συγκεκριμένη κρατική υποχρέωση».

   Το Κίνημα Αλλαγής ψηφίζει τη ρύθμιση της ίσης αμοιβής για ίση εργασία, καθώς και εκείνη για την υγεία. Θετικά τοποθετείται και στην πρόταση αναθεώρησης του άρθρου 5 που αφορά το ατομικό δικαίωμα του σεξουαλικού προσδιορισμού.

ΚΚΕ: «Διαρκής ιστορική αναγκαιότητα ο χωρισμός κράτους-εκκλησίας»

«Αν χάνεται μια μεγάλη ευκαιρία, αυτή δεν είναι άλλη από τον υπερώριμο διαχωρισμό του κράτους από την εκκλησία», ανέφερε, κατά τη συζήτηση αναθεώρησης του Συντάγματος, ο εισηγητής του ΚΚΕ Ιωάννης Δελής. «Το αίτημα του διαχωρισμού πρωτοδιατυπώθηκε πριν από 101 χρόνια, το 1918, στο ιδρυτικό συνέδριο του ΚΚΕ», επισήμανε ο κ. Δελής για την αναγκαιότητα αυτού του διαχωρισμού από το 1918. «Και ενώ τελειώνει και η δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα, ενώ αποτελεί πάγιο αίτημα του λαϊκού κινήματος και πόθο κάθε δημοκρατικού και προοδευτικού ανθρώπου, ο χωρισμός της εκκλησίας από το κράτος παραμένει μια διαρκής ιστορική εκκρεμότητα, αφού τα αστικά κόμματα, ενώ έχουν τη δυνατότητα, εξακολουθούν να δείχνουν απροθυμία και ατολμία να τον πραγματοποιήσουν, και φέρουν τεράστιες, ιστορικές ευθύνες γι΄αυτό», σημείωσε μεαξύ άλλων ο βουλευτής του ΚΚΕ.

ΜέΡΑ25: «Διάκριση Πολιτείας - Εκκλησίας με ειλικρίνεια και πραγματισμό»

«Το ΜέΡΑ25 παραμένει αταλάντευτο υπέρ της θρησκευτικής ουδετερότητας της Πολιτείας, υπό την έννοια της ίσης μεταχείρισης όλων των θρησκειών και της απαλοιφής οποιασδήποτε άλλης περιττής αναφοράς», ανέφερε από την πλευρά της η εισηγήτρια του ΜέΡΑ25 Αγγελική Αδαμοπούλου.

«Εμείς σεβόμαστε την Εκκλησία και το ρόλο της. Σεβόμαστε και την Πολιτεία. Γι' αυτό προωθούμε πρόταση που οριοθετεί με ειλικρίνεια και πραγματισμό τη διάκριση Πολιτείας και Εκκλησίας, με σαφώς διακριτές τις λειτουργίες τους. Αυτό το πράττουμε με σεβασμό στην ιστορία της καθεμιάς και με συνείδηση ότι επιτέλους ωρίμασαν οι συνθήκες για να ολοκληρωθεί μια αυτονόητη μετάβαση», είπε η βουλευτής του ΜέΡΑ 25.

Αναφορικά με τον πολιτικό όρκο, δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι «οι ίδιοι οι ιερείς, επικαλούνται την ιεροσύνη τους και δεν ορκίζονται. Αλλά εμείς θέλουμε να ορκίζονται όλοι οι υπόλοιποι. Βεβαίως και ο πολιτικός όρκος από τα ίδια προβλήματα πάσχει και υπάρχει απλώς χωρίς να παράγει κάποια έννομη συνέπεια». Τόνισε δε ότι πρέπει να απαλειφθούν όλες οι διατάξεις στο Σύνταγμα για τον όρκο.

ΣΥΡΙΖΑ: Η ΝΔ να αφήσει τα μικροκομματικά παιχνίδια και να υπερψηφίσει τις προτάσεις για το άρθρο 86 και την εκλογή του ΠτΔ

«Η ΝΔ να αφήσει τα μικροκομματικά παιχνίδια και να υπερψηφίσει τις προτάσεις για το άρθρο 86 και την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας», ανέφεραν τη Δευτέρα πηγές του ΣΥΡΙΖΑ με αφορμή την έναρξη της συζήτησης. Εστιάζουν κυρίως στην απόρριψη της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ για την ερμηνευτική δήλωση στο άρθρο 86 με την οποία κατοχυρώνεται η διερεύνηση όλων των υποθέσεων σκανδάλων από τη Δικαιοσύνη αλλά και στη «βαθιά νεοσυντηρητική», όπως τη χαρακτήρισε και ο Δημ. Τζανακόπουλος, πρόταση της ΝΔ για την εκλογή του ΠτΔ. Η ΝΔ προτείνει επί της ουσίας να μπορεί να εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας ακόμα και από μια μειοψηφία των αντιπροσώπων της Βουλής, υποβαθμίζοντας ανεπίτρεπτα τη νομιμοποίηση, επομένως και το θεσμικό ρόλο του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Αναλυτικά, όπως αναφέρουν οι πηγές του ΣΥΡΙΖΑ:

Τον Ιούλιο του 2016 ο ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε την πρωτοβουλία να ξεκινήσει η δημόσια συζήτηση για τη συνταγματική αναθεώρηση. Η πολιτική συγκυρία ήταν κομβική, αλλά και συμβολική. Ώστε η επόμενη μέρα να βρει τη χώρα εκτός μνημονίων και το 2021 με ένα νέο προοδευτικό και δημοκρατικό Σύνταγμα.

Η τότε αξιωματική αντιπολίτευση είχε λοιδορήσει την πρωτοβουλία. Και πολλοί ήταν εκείνοι που αδιαφόρησαν για τη δημόσια διαβούλευση. Ως κυβερνητική πλειοψηφία πλέον, επιδεικνύει τη θεσμική και πολιτική ένδεια που τη διακατέχει: ούτε μία από τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ δεν υιοθετεί. «Όχι σε όλα», είναι η στάση της. Λες και βρίσκεται ακόμα στην αντιπολίτευση. Παρότι οι προτάσεις που υπερψήφισε η προηγούμενη, πρώτη αναθεωρητική, Βουλή συγκροτούν ένα συνολικό σχέδιο συνταγματικού εκσυγχρονισμού για τον εκδημοκρατισμό του πολιτεύματος, τη διεύρυνση των δικαιωμάτων και την ανάκτηση της αξιοπιστίας της πολιτικής.

Ποιος δεν θέλει τον εξορθολογισμό των σχέσεων εκκλησίας - πολιτείας; Ποιος εμμένει στη διατήρηση συνταγματικών λειψάνων, όπως την προηγούμενη έγκριση για τη μετάφραση της Αγίας Γραφής;

Ποιος δεν θέλει τη διεύρυνση των κοινωνικών δικαιωμάτων, την πληρέστερη και αποτελεσματικότερη προστασία της εργασίας, της υγείας, της κοινωνικής ασφάλισης; Ποιος δεν θέλει την απαγόρευση κάθε είδους διακρίσεων σε βάρος συνανθρώπων μας; Ποιος δεν θέλει την καθιέρωση πολιτικής ορκωμοσίας για όλους τους κρατικούς λειτουργούς;

Ποιος δεν θέλει τους πολίτες ενεργούς και συμμετοχικούς; Να μπορούν να ακούγονται σε εθνικά και τοπικά δημοψηφίσματα; Να μπορούν να συμμετέχουν με προτάσεις τους στη νομοθέτηση; Να έχουν λόγο για την εκχώρηση κυριαρχικών δικαιωμάτων;

Ποιος δεν θέλει ένα εκλογικό σύστημα πάγιο και δίκαιο αντί για τις καλπονοθευτικές τερατωδίες που μας είχε συνηθίσει τόσα χρόνια το παλιό πολιτικό σύστημα;

Σίγουρα όχι η κοινωνία. Είναι βέβαιο ότι η μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού λαού θέλει τολμηρές τομές στο Σύνταγμα και τους θεσμούς. Η Νέα Δημοκρατία όμως έχει επιλέξει να μην εκπροσωπεί τους πολλούς, αλλά τους λίγους, τα μεγάλα συμφέροντα. Αφού απέτυχε να εξασφαλίσει για λογαριασμό τους την εμπορευματοποίηση της παιδείας και την υποβάθμιση της προστασίας του περιβάλλοντος, αδιαφορεί για το αν θα χαθεί μια μεγάλη ευκαιρία.  

Όμως η μικροπολιτική ιδιοτέλεια έχει τα όριά της. Τα στοιχειώδη και αυτονόητα για την ελληνική κοινωνία είναι θεσμικά στοιχήματα που δεν πρέπει αφήσουμε να χαθούν.

Αυτό αφορά δύο, κυρίως, θέματα.

Πρώτον, το άρθρο 86 για την ποινική ευθύνη των υπουργών.

Η ισχύουσα διάταξη θέτει ένα προστατευτικό πλαίσιο που προκαλεί εύλογη καχυποψία σε βάρος του πολιτικού κόσμου και οδηγεί στην απαξίωση της πολιτικής. Που οδηγεί στο αρχείο πληθώρα υποθέσεων, διασφαλίζει την ατιμωρησία των πολιτικών και αμνηστεύει το πολιτικό σύστημα από τις ευθύνη του για τη διασπάθιση δημόσιου χρήματος που οδήγησε στη χρεωκοπία την χώρα, έγινε σημαία του ποινικού λαϊκισμού και εξέθρεψε το τέρας της ακροδεξιάς

Στην πρώτη αναθεωρητική Βουλή προτάθηκε να προστεθεί ερμηνευτική δήλωση που διευκρινίζει ότι στα υπουργικά αδικήματα δεν περιλαμβάνονται όσα τελέστηκαν απλώς επ’ ευκαιρία της άσκησης υπουργικών καθηκόντων. Κι ότι αυτά, επομένως, ιδίως πράξεις δωροδοκίας, διώκονται από τη Δικαιοσύνη, όχι από τη Βουλή. Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι αυτό προκύπτει ήδη ερμηνευτικά από την ισχύουσα ρύθμιση. Είναι όμως σημαντικό να διευκρινιστεί, για να αποκλείσουμε διαπαντός αντίθετες ερμηνευτικές κατασκευές και να κλείσουμε «παραθυράκια» που μπορεί να σκεφτούν να ανοίξουν κάποιοι. Και, κυρίως, για να διασφαλίσουμε ότι δεν θα οδηγηθούν στην ατιμωρησία τετελεσμένες ήδη πράξεις δωροδοκίας.

Η άρνηση της Νέας Δημοκρατίας να ενσωματώσει στο Σύνταγμα τη στοιχειώδη και αυτονόητη αυτή ρήτρα θα αποτελέσει, με ευθύνη των βουλευτών της συμπολίτευσης, βαρύ πλήγμα για το πολιτικό σύστημα. Θα εμπεδώσει στην κοινή γνώμη την υπόνοια της διατήρησης αδικαιολόγητων προνομίων για το πολιτικό προσωπικό της χώρας. Η Βουλή και το πολιτικό σύστημα στο σύνολό του έχουν την ευκαιρία να δώσουν με την προσθήκη της ερμηνευτικής δήλωσης ένα καθαρό σήμα: ότι σε οποιαδήποτε υπόθεση δωροδοκίας υπάρχουν υπόνοιες για πολιτικά πρόσωπα, η Δικαιοσύνη θα αφεθεί απερίσπαστη να τις διερευνήσει με τον ίδιο τρόπο όπως για κάθε πολίτη. Και δεν θα εξαναγκαστεί να θέτει στο αρχείο υποθέσεις που έχουν συνταράξει την ελληνική κοινωνία, όπως η υπόθεση της Νοβάρτις.

Το ελληνικό πολιτικό σύστημα έχει τη βαριά ευθύνη να αποκαταστήσει την αξιοπρέπειά του. Και οφείλει να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων. Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, με επιστολή του στον Πρόεδρο της Επιτροπής Αναθεώρησης, ζήτησε προ ημερών το αυτονόητο: να γίνει από όλους δεκτή η ερμηνευτική αυτή δήλωση.

Η κυβέρνηση, όμως, και η πλειοψηφία που τη στηρίζει κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση. Κάνουν ό,τι μπορούν για να χαρίζουν προνόμια στους λίγους και στους αρεστούς. Μόλις προχτές ψηφίστηκαν ποινικές αμνηστεύσεις για τους τραπεζίτες και αποδέσμευση των λογαριασμών των ερευνώμενων σε υποθέσεις νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.

Ατυχώς για τη Νέα Δημοκρατία, ο κ. Φρουζής ήταν αποκαλυπτικός στην επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης. Παραδέχθηκε πως θα κάνει χρήση της συγκεκριμένης διάταξης. Ούτε καν το δημοσίευμα των Financial Times πτοεί την κυβέρνηση, που διασύρει διεθνώς τη χώρα και εκθέτει ανεπανόρθωτα όχι μόνο τη Νέα Δημοκρατία και το ΚΙΝΑΛ, αλλά, δυστυχώς, ολόκληρο το ελληνικό πολιτικό σύστημα. Και τώρα έρχεται η αναιτιολόγητη απόρριψη της ερμηνευτικής δήλωσης του άρθρου 86.

Ο Αλέξης Τσίπρας έχει υποβάλει σχετικά επίκαιρη ερώτηση στον κ. Μητσοτάκη. Ελπίζουμε, όταν το πρόγραμμά του το επιτρέψει, να έρθει στην Βουλή και να απαντήσει. Μέχρι τότε θα παραμένει αμήχανος και εκτεθειμένος.

Δεύτερον, εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας.

Το πολιτικό σύστημα συναινεί, ανταποκρινόμενο στη σαφή απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας, στην απεξάρτηση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και την προκήρυξη πρόωρων εκλογών. Είναι όμως βέβαιο ότι η ελληνική κοινωνία δεν επιθυμεί αυτό να γίνει σε βάρος του ρυθμιστικού, ενοποιητικού και συμβολικού ρόλου του Προέδρου. Καμία Ελληνίδα και κανένας Έλληνας δεν θέλουν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να εκφυλίζεται σε κομματάρχη.

Τι προτείνει η Νέα Δημοκρατία; Το αδιανόητο: Να μπορεί να εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας ακόμα και από μια μειοψηφία των αντιπροσώπων της εθνικής αντιπροσωπείας.

Όμως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν είναι διοικητής ΔΕΚΟ. Η πρότασή της ΝΔ υποβαθμίζει ανεπίτρεπτα τη νομιμοποίηση, επομένως και το θεσμικό ρόλο του Προέδρου της Δημοκρατίας. Και φυσικά η πρόταση αυτή θίγει την ίδια την, μη αναθεωρητέα, μορφή του πολιτεύματος ως προεδρευόμενης δημοκρατίας.

Ο ΣΥΡΙΖΑ καλεί την κυβέρνηση, έστω και την ύστατη στιγμή, να αφήσει τα μικροκομματικά παιχνίδια και τουλάχιστον να υπερψηφίσει τις προτάσεις του τόσο για το άρθρο 86 όσο και για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)