to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

13:14 | 05.06.2019

Πολιτική

Χωρίς ΝΔ, ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και Χρυσή Αυγή η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπ. Δικαιοσύνης

O υπουργός Δικαιοσύνης, Μιχάλης Καλογήρου, απέρριψε «το πολιτικό αφήγημα», όπως το χαρακτήρισε, «για μη πολιτική νομιμοποίηση της κυβέρνησης να συνεχίσει να ασκεί, εκ του Συντάγματος, τα καθήκοντά της»


*ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Το υπουργείο Δικαιοσύνης για το έγκλημα του βιασμού και τις διατάξεις του Π.Κ.

Λίγο μετά τη μία το μεσημέρι ολοκληρώθηκε η διαδικασία συζήτησης των Κωδίκων (Ποινικός Κώδικας, Κώδικας Ποινικής Δικονομίας) στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή, από την οποία είχαν αποχωρήσει τα κόμματα της αντιπολίτευσης, με εξαίρεση το Ποτάμι που τηρεί θετική στάση απέναντι στο σχέδιο νόμου.

Τη συζήτηση έκλεισε ο υπουργός Δικαιοσύνης, Μιχάλης Καλογήρου, ο οποίος απηύθυνε έκκληση στα κόμματα να ξανασκεφτούν τη στάση τους και να προσέλθουν, έστω στην αυριανή συζήτηση που θα γίνει στην Ολομέλεια. Ο κ. Καλογήρου, αφού υπογράμμισε ότι οι Κώδικες είναι αποτέλεσμα μιας μακράς διαδρομής, δηλαδή, του έργου των νομοπαρασκευαστικών επιτροπών που επεξεργάστηκαν τις μεταρρυθμίσεις, απέδωσε τη στάση της αντιπολίτευσης σε πολιτική σκοπιμότητα. «Τα πάντα στο βωμό της πολιτικής σκοπιμότητας, της ιδιοτέλειας, της επικοινωνίας. Να κερδίσει με κάθε τρόπο η επικοινωνία την πολιτική ουσία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Καλογήρου, προβλέποντας ότι πολλοί από τους απόντες της σημερινής διαδικασίας, που δεν θέλουν να αναλάβουν τη «δημοκρατική ευθύνη» και να τοποθετηθούν για τους ποινικούς Κώδικες, θα μπορούν την επόμενη ημέρα της ψήφισης τους, να δημιουργήσουν όποιο παιχνίδι πολιτικής σκοπιμότητας τους εξυπηρετεί και να επικρίνουν τις μεταρρυθμίσεις.

Ο κ. Καλογήρου είπε ακόμη ότι αυτές τις ημέρες «ζούμε ένα ακόμη προσβλητικό παιχνίδι», αναφορικά με την ανάδειξη της ηγεσίας της Δικαιοσύνης και την «απόλυτα συνταγματική διαδικασία» που ακολουθήθηκε. «Η καλύτερη απάντηση σε αυτά τα προσβλητικά πολιτικά παιχνίδια είναι η ανάληψη ευθύνης από την πλευρά της κυβέρνησης και της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ», είπε.

Παράλληλα, ο υπουργός Δικαιοσύνης σχολίασε και την ανακοίνωση της Ένωσης Εισαγγελέων. «Δεν ξέρω αν επιτρέπεται σε μια Ένωση Εισαγγελέων να υποδεικνύει προς τη νομοθετική εξουσία τι να πράξει. Γιατί με τη συγκεκριμένη τοποθέτηση δεν εκφράζονται μόνο κάποιοι προβληματισμοί. Μας καλεί και σας καλεί να αποσύρουμε τα νομοσχέδια», είπε ο κ. Καλογήρου, εκφράζοντας την απορία του πώς μια τέτοια ανακοίνωση έρχεται την τελευταία στιγμή και ενώ έχει προηγηθεί όχι μόνο η διαβούλευση, αλλά οι νομοπαρασκευαστικές επιτροπές έχουν λάβει υπόψη τους τις παρατηρήσεις και της Ένωσης.

«Έχουμε ένα δικαστικό σώμα που προσπαθεί να κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί, χωρίς τα μέσα, χωρίς αρκετό προσωπικό και εφόδια, για να αντιμετωπίσει το ποινικό φαινόμενο. Και έρχεται σήμερα η Ένωση να πει τι; Ότι η κυβερνητική πλειοψηφία θέλει να παραγράψει υποθέσεις;», είπε και πρόσθεσε: «Λυπάμαι εξαιρετικά. Είχα και έχω καλή σχέση με όλες τις Δικαστικές Ενώσεις. Προσπάθησα όλους αυτούς τους μήνες και καταφέραμε να έχουμε ανοιχτές πόρτες στο υπουργείο και ανοιχτά αφτιά, προσπαθήσαμε να διορθώσουμε προβλήματα, μετά την ολοκλήρωση του Προγράμματος Δημοσιονομικής Προσαρμογής, και ειλικρινά λυπάμαι με αυτή τη δημόσια τοποθέτηση της Ένωσης».

Νωρίτερα, ο πρώην υπουργός Δικαιοσύνης, Νίκος Παρασκευόπουλος, υπογράμμισε ότι τα μέλη των νομοπαρασκευαστικών επιτροπών που εργάστηκαν ουσιαστικά και μελέτησαν αυτό το βαρύ νομοθέτημα δεν είχαν κομματική ταυτότητα, παρά μόνο ταυτότητα επιστημονική και δεν έλαβαν καμία απολύτως καθοδήγηση ή σύσταση ως προς την κατεύθυνση των αλλαγών και την ουσία των αλλαγών, από την κυβέρνηση και γι΄αυτό οι αλλαγές δεν έχουν κομματικά χαρακτηριστικά.

Ο κ. Παρασκευόπουλος, αναφερόμενος στη φυσιογνωμία των Κωδίκων, είπε ότι είναι συνέχεια του έργου των νομοπαρασκευαστικών επιτροπών που είχαν συγκροτηθεί στο παρελθόν -η κάθε νέα νομοπαρασκευαστική επιτροπή έχτιζε πάνω στο έργο της προηγούμενης- και, άρα, το σχέδιο των Κωδίκων που κατατέθηκαν τώρα στη Βουλή είναι ένα καθαρά επιστημονικό έργο, είναι προϊόν συνεργασίας και συναίνεσης.

«Αυτή τη στιγμή επιτελούμε ένα ιστορικό έργο ουσίας», είπε ο κ. Παρασκευόπουλος και πρόσθεσε ότι από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 είναι η 4η φορά που θα ψηφιστεί Ποινικός Κώδικας, η πρώτη έγινε το 1824, η επόμενη έγινε το 1935, ακολούθησε ο Ποινικός Κώδικας το 1950.

Ως προς το περιεχόμενο των αλλαγών, είπε ότι η κύρια μεταβολή επέρχεται στο πεδίο των ποινών. «Το κύριο πρόβλημα της ελληνικής ποινικής νομοθεσίας είναι ότι έχουμε πολύ βαριές απειλούμενες ποινές και ένα πολύ ελαστικό και εύκαμπτο σύστημα απολύσεων υπό όρους. Αυτό το σύστημα έπρεπε να εξισορροπηθεί», είπε και πρόσθεσε: «Οι απειλούμενες ποινές να είναι πιο λογικές, ώστε να τηρούμε την αρχή της αναλογικότητας και το σύστημα απολύσεως να παγιοποιηθεί. Αυτό είναι κύρια εισφορά αυτού του νομοθετήματος. Ο εξορθολογισμός στο πεδίο των ποινών». Ο κ. Παρασκευόπουλος δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει ότι η Ελλάδα, μέχρι τώρα, είχε το αυστηρότερο σύστημα ποινών στην Ευρώπη και μάλιστα «σε ορισμένες περιπτώσεις, και πέρα από ό,τι ο Πολιτισμός της Ευρώπης δέχεται».

Χαρακτηριστική είναι η επισήμανση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ ότι στις ελληνικές φυλακές το 10% των κρατουμένων έχουν καταδικαστεί με ισόβια, τη στιγμή που σε χώρες με ανάλογο πληθυσμό οι ισοβίτες μετριούνται ακόμη και στα δάχτυλα του ενός χεριού. Ο νέος Κώδικας -ανέφερε επίσης- διατηρεί την ποινή των ισοβίων αλλά για βαριά εγκλήματα, μειώνεται το ανώτατο όριο της πρόσκαιρης κάθειρξης και επέρχονται ενδιαφέρουσες μεταβολές στο πεδίο ποινών φυλάκισης για πλημμελήματα. Ο κ. Παρασκευόπουλος επισήμανε εξάλλου ότι σημαντική μεταβολή στο πεδίο των ποινών είναι ότι καταργούνται τα πταίσματα - «η μεγάλη ταλαιπωρία του πολίτη»- και πλέον οι σχετικές πράξεις εμπίπτουν στο πεδίο των διοικητικών κυρώσεων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Νικ. Παρασκευόπουλος: Για τέταρτη φορά από την ελληνική επανάσταση του 1821 το ελληνικό κράτος ψηφίζει τον Ποινικό του Κώδικα

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Βασίλης Τσίρκας, υπογράμμισε ότι οι νέοι Κώδικες ακολουθούν σύγχρονα μοντέλα απονομής ποινικής δικαιοσύνης, χωρίς καμία έκπτωση σε θεμελιώδη δικαιώματα και χωρίς καμία έκπτωση και ως προς το δικαιοδοτικό χαρακτήρα. Είπε ακόμη ότι τα σχέδια των Κωδίκων που θα ψηφίσει η Βουλή διευκρινίζονται εννοιολογικές ασάφειες του παρελθόντος, αποκρυσταλλώνουν τις βασικές αρχές της δίκαιης δίκης.

«Πλέον, θριαμβεύει η σκοπιμότητα εφ΄όλης της ύλης», σχολίασε, με παρέμβασή της η Τασία Χριστοδουλοπούλου, επικαλούμενη τη φράση του Κυριάκου Μητσοτάκη ότι η ΚΟ της ΝΔ δεν θα μπει στο κάδρο μιας απονομιμοποιημένης Βουλής, η οποία άνοιξε μόνο για διευθετήσεις. «Ως μέλος αυτής της Βουλής δεν αισθάνομαι καθόλου απονομιμοποιημένη. Αντίθετα, θεωρώ ότι η αντιπολίτευση έχει προχωρήσει στον ολισθηρό δρόμο της αμφισβήτησης όλων των θεσμών, στο όνομα αυτής της σκοπιμότητας, να πείσει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ηττήθηκε και δεν έχει δικαίωμα να παίρνει καμία πρωτοβουλία», είπε η κ. Χριστοδουλοπούλου, αναφερόμενη στη στάση της ΝΔ απέναντι στην ανάδειξη της ηγεσίας της Δικαιοσύνης και τη συζήτηση, σήμερα, των Κωδίκων, στη Βουλή.

«Στη χώρα μας έχουμε σοβαρό πρόβλημα σχετικά με τους χρόνους απονομής της δικαιοσύνης, κάτι που διασαλεύει το κοινό περί δικαίου αίσθημα των πολιτών. Αδιαμφισβήτητα, οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες, που διαμορφώνουν την εγκληματικότητα και τα μέσα απονομής της ποινικής δικαιοσύνης, έχουν μεταβληθεί σημαντικά τα τελευταία 70 χρόνια, έτσι ώστε να καθίσταται αναγκαίος ο εκσυγχρονισμός και ο εξορθολογισμός, καθώς και η εναρμόνιση με τις διεθνείς πρακτικές, τόσο του Ποινικού Κώδικα όσο και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Ο εκσυγχρονισμός αυτός θα πρέπει να αποσκοπεί στην πρόληψη και περιστολή της εγκληματικότητας, ενώ, ταυτόχρονα, θα πρέπει να επιτυγχάνεται η επιτάχυνση των διαδικασιών απονομής της δικαιοσύνης και η αποσυμφόρηση των φυλακών, χωρίς, όμως, να δίνεται η εικόνα της ατιμωρησίας των εγκληματιών", είπε ο εισηγητής του Ποταμιού, Νίκος Νυφούδης, προσθέτοντας ότι με τα δύο προτεινόμενα σχέδια νόμου, που αναμορφώνουν τους δύο Κώδικες του ποινικού δικαίου, φαίνεται να εκπληρώνονται σε μεγάλο βαθμό αυτοί οι σκοποί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Αννέτα Καββαδία: Η απουσία συναίνεσης συνιστά βιασμό

Χωρίς την παρουσία ΝΔ, ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και Χρυσής Αυγής

Χωρίς την παρουσία ΝΔ, ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και Χρυσής Αυγής συνεχίζεται στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης η συζήτηση των δύο νομοσχεδίων του υπουργείου Δικαιοσύνης για τον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.

Η ΝΔ, απουσίαζε από την αρχή της διαδικασίας, ενώ το ΚΙΝΑΛ το ΚΚΕ και η Χρυσή Αυγή κατήγγειλαν την κυβέρνηση για αντιθεσμική τακτική και αποχώρησαν από τη συζήτηση.

Νωρίτερα, ο υπουργός Δικαιοσύνης, Μιχάλης Καλογήρου, απέρριψε «το πολιτικό αφήγημα», όπως το χαρακτήρισε, «για μη πολιτική νομιμοποίηση της κυβέρνησης να συνεχίσει να ασκεί, εκ του Συντάγματος, τα καθήκοντά της», τονίζοντας ότι η στάση αυτή κινδυνεύει να συμπαρασύρει τη σημερινή συζήτηση για μια ουσιαστική μεταρρύθμιση που έρχεται στη Βουλή μετά από δεκαετίες.

Έμφαση έδωσε στο έργο των νομοπαρασκευαστικών επιτροπών που συστάθηκαν το 2015 και ήταν, απολύτως αντιπροσωπευτικές, όπως είπε, ενώ τόνισε ότι μέσα από τη διαβούλευση φάνηκε να διαμορφώνεται μία ευρύτερη συναίνεση.

Ο κ. Καλογήρου επικαλέστηκε δημόσιες δηλώσεις πολλών βουλευτών της αντιπολίτευσης, αναφέροντας χαρακτηριστικά του Ευάγγελου Βενιζέλου και του Ανδρέα Λοβέρδου από το ΚΙΝΑΛ, που είχαν ζητήσει να προχωρήσει αυτή η μεταρρύθμιση και τόνισε ότι έγιναν συζητήσεις με εκπροσώπους όλων των κομμάτων για να αποσαφηνιστούν τα όλα τα ζητήματα.

«Οι προτάσεις και οι παρατηρήσεις που έγιναν λήφθηκαν υπόψη -και μετά από όλη αυτή τη δυναμική της απαραίτητης συναίνεσης για τη μεγάλη αυτή μεταρρύθμιση για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα- βρισκόμαστε σήμερα σε μια καινούργια κατάσταση με ένα πολιτικό ζήτημα περί δήθεν μη νομιμοποίησης της κυβέρνησης και της Βουλής να νομοθετήσει», επισήμανε ο κ. Καλογήρου, ενώ σημείωσε ότι σε τυχόν διακοπή αυτής της συναινετικής διαδικασίας, θα εξεταστούν τα νέα δεδομένα.

Από την πλευρά του, ο εισηγητής του ΚΙΝΑΛ, Θόδωρος Παπαθεοδώρου, κάλεσε τον υπουργό Δικαιοσύνης να αποσύρει το νομοσχέδιο, υποστηρίζοντας ότι πέρα από τη μεγάλη πολιτική ευθύνη που έχει δεν πρέπει να συνδέσει το όνομά του με τον τρόπο που χειρίζεται η κυβέρνηση τις δημοκρατικές διαδικασίες διαλόγου.

«Αυτά τα νομοθετήματα χρειάζονται μεγάλες πολιτικές συναινέσεις για να μεταφέρονται και ως μήνυμα στη κοινωνία», είπε και πρόσθεσε: «Αν υπήρχε το ενδιαφέρον της κυβέρνησης να προωθήσει τους κώδικες, προφανώς, δεν θα περίμενε μέχρι την έσχατη στιγμή της διάλυσης της Βουλής γιατί έτσι διαμορφώνεται ένα προεκλογικό κλίμα όξυνσης. Είναι ακατάλληλος ο χρόνος συζήτησης του νομοσχεδίου δεν υπάρχει ικανός χρόνος να διαμορφωθούν μεγαλύτερες συναινέσεις. Αν θέλατε να τις δημιουργήσετε υπήρχε ο κατάλληλος χρόνος. Όμως επιλέξατε να το φέρετε τελευταία στιγμή σε περίοδο που ήδη ο πρωθυπουργός προκήρυξε εθνικές εκλογές. Είναι μια περίοδος που ούτε η αναγκαία νηφαλιότης στο διάλογο υπάρχει ούτε και η απαραίτητη συναίνεση. Δεν είναι απλά μια διολίσθηση του Συντάγματος ο τρόπος που αντιμετωπίζετε τον θεσμό της Δικαιοσύνης, αλλά και δείγματα κακοποίησης του θεσμού καθυποτάσσοντάς τον στις πολιτικές σας σκοπιμότητες. Ενώ υπήρχε η δυνατότητα σε προηγούμενο χρόνο να ολοκληρωθεί η συζήτηση με νηφαλιότητα και συναίνεση την καταστήσατε μια διαδικασία πολιτικών διευθετήσεων. Εμείς είμαστε απέναντι σε αυτό. Καταγγέλλουμε την παρελκυστική αυτή διαδικασία να ψηφιστεί σε μια μέρα, δεν θα συμμετάσχουμε, αποχωρούμε και χρειάζεται να το ξαναδούμε σε ύστερο χρόνο μετά τις εκλογές. Οι ποινικοί και δικονομικοί Κώδικες είναι πολύ σοβαρό ζήτημα για να υποτάσσεται σε σκοπιμότητες και να ολοκληρωθεί η διαδικασία με μόνο τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και κάποιους πρόθυμους βουλευτές».

Από την πλευρά της Χρυσής Αυγής, ο εκπρόσωπός της έκανε λόγο για διαδικασία παρωδία στην οποία το κόμμα του δεν θα συμμετάσχει.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι φέρνει ένα τόσο σοβαρό νομοσχέδιο 1.000 άρθρων λίγο πριν από τη διάλυση της Βουλής για να το περάσει με «απαράδεκτες φας τρακ διαδικασίες». Υποστήριξε ακόμα ότι έχει «αμερικανόπνευστες διατάξεις» που προσβάλουν τα θεμελίωση ανθρώπινα δικαιώματα και τόνισε ότι, ενώ θα μπορούσαν να συζητηθούν με άνεση οι νέοι Κώδικες και να ψηφιστούν, η κυβέρνηση επέλεξε τις «φας τρακ διαδικασίες».

«Το ΚΚΕ δεν θα νομιμοποιήσει ούτε την απαράδεκτη φας τρακ διαδικασία ούτε το αντιδραστικό περιεχόμενο των κωδίκων και αποχωρούμε», κατέληξε ο κ. Συντυχάκης.

Απαντώντας στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παρασκευόπουλος, αντέτεινε ότι, ενώ επιβεβαιώνουν ότι πρόκειται περί ενός πολύ σοβαρού νομοθετήματος, δηλώνουν θεωρητικά ότι είναι υπέρ της συναίνεσης αλλά στην ουσία με τη στάση τους δεν φαίνεται να είναι.

Αναφερόμενος στις κατηγορίες περί «φας τρακ» διαδικασίας, ο κ. Παρασκευόπουλος αντέτεινε ότι ο Κώδικας ψηφίζεται με ένα άρθρο και η συζήτηση του γίνεται μόνο στο σύνολό του και όχι κατά άρθρο, διαφορετικά η συζήτηση του θα έπαιρνε πολύ χρόνο.

Είπε ακόμα ότι είναι λογικό η κυβέρνηση να στηρίξει το έργο της για το οποίο εργάστηκαν ευσυνείδητα, τόσο μια ανεξάρτητη νομοπαρασκευαστική επιτροπή όσο και διακεκριμένοι ποινικολόγοι.

«Έγιναν διαβουλεύσεις, υπήρξε διάλογος και συναίνεση και αυτός ο πραγματικός θησαυρός χτίστηκε πάνω στις παλαιότερες διατάξεις. Από την Ελληνική Επανάσταση μέχρι σήμερα είναι η τέταρτη φορά που ψηφίζεται Ποινικός Κώδικας και Κώδικας Ποινικής Δικονομίας», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σημαντικές αλλαγές

Με σημαντικές αλλαγές κατατέθηκαν στη Βουλή προς ψήφιση, ο Ποινικός Κώδικας και ο Κώδικας Ποινικής Δικονομίας και αναμένεται να ψηφιστούν πριν την προκήρυξη των εθνικών-βουλευτικών. Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Δικαιοσύνης, η εφαρμογή τους αναμένεται να ξεκινήσει από την 1η Ιουλίου του τρέχοντος έτους.

Οι τροποποιήσεις

Σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο, μετά τη δημόσια διαβούλευση επί των δύο κωδίκων, πραγματοποιήθηκαν βελτιώσεις, όπως είναι μεταξύ των άλλων, η αστικοποίηση του πλαισίου ποινής για τους διευθύνοντες εγκληματικές οργανώσεις (κάθειρξη έως 15 έτη).

Αναλυτικότερα, στους Κώδικες επήλθαν οι εξής τροποποιήσεις:

- Ορίστηκε αυστηρότερο πλαίσιο ποινής για τους διευθύνοντες εγκληματικές οργανώσεις (κάθειρξη έως 15 έτη) και βελτιώθηκαν νομοτεχνικά οι σχετικές διατάξεις.

- Προβλέφθηκε η αυτεπάγγελτη δίωξη της κακουργηματικής απιστίας και στον ιδιωτικό τομέα, προς αποφυγήν τυχόν καταχρήσεων, κυρίως εκ μέρους οργάνων της διοίκησης μεγάλων επιχειρήσεων και οργανισμών.

- Περιλήφθηκε ειδική διάταξη αυστηρής τιμωρίας του ρατσιστικού εγκλήματος.

- Βελτιώθηκαν νομοτεχνικά και συντονίστηκαν οι διατάξεις για την αναστολή εκτέλεσης της ποινής, την κατ' οίκον έκτιση της ποινής, την παροχή κοινωφελούς εργασίας, την υφ' όρων απόλυση και την μεταχείριση των ανηλίκων.

- Ορίστηκε η ποινή της κάθειρξης για τη δωροδοκία πολιτικών προσώπων και εναρμονίστηκαν οι διατάξεις προς τις διεθνείς συμβάσεις που δεσμεύουν τη χώρα.

- Εντάχθηκαν στο άρθρο 336 (ως παρ. 5) και οι λοιπές (πλην του εξαναγκασμού με σωματική βία ή απειλή κατά της ζωής ή της σωματικής ακεραιότητας) μορφές βιασμού, με αναλογική κλιμάκωση των απειλούμενων ποινών.

- Συμπληρώθηκαν οι διατάξεις για την ενίσχυση της προστασίας των ανηλίκων απέναντι στη γενετήσια εκμετάλλευσή τους και προσαρμόστηκαν σε διεθνείς υποχρεώσεις της Ελλάδας.

- Εγκλήματα όπως η κλοπή και η φθορά, προβλέφθηκε ότι θα διώκονται κατ' αρχήν αυτεπαγγέλτως, ώστε να εξυπηρετηθούν πρακτικές ανάγκες (σύλληψη επ' αυτοφώρω κλπ.), με τη δυνατότητα όμως της εκ των υστέρων παύσεως της ποινικής δίωξης αν υποβάλει σχετική δήλωση ο ίδιος ο παθών.

- Λήφθηκε πρόνοια ώστε να μην επηρεάζονται οι αστικές απαιτήσεις του παθόντος σε περίπτωση παραγραφής του αδικήματος, λόγω μετατροπής του από κακούργημα σε πλημμέλημα.

- Προβλέφθηκε η αύξηση της ύλης των μονομελών εφετείων προς αποσυμφόρηση του τριμελούς εφετείου και του πενταμελούς εφετείου κακουργημάτων, με μεταβίβαση αρμοδιότητας εκδίκασης των υποθέσεων συγχώνευσης ποινών και καθορισμού συνολικής ποινής.

- Επανακαθορίστηκε η αρμοδιότητα του μονομελούς πλημμελειοδικείου, έτσι ώστε να περιλαμβάνει πλέον όσα πλημμελήματα απειλούνται με ποινή φυλάκισης έως τρία έτη.

- Προβλέφθηκε για τις προφανώς αβάσιμες μηνύσεις, ή αναφορές, ή εγκλήσεις, η άρση κατάσχεσης να διατάσσεται από τον εισαγγελέα, ώστε να αποκαθίσταται ταχύτερα η νομιμότητα και να μην επιβαρύνεται το δικαστικό συμβούλιο.

Ακόμη, σύμφωνα πάντα με την ανακοίνωση του υπουργείου Δικαιοσύνης, στην ποινική διαπραγμάτευση προβλέφθηκε: α) απαγόρευση υπαγωγής εγκλημάτων αυξημένης ηθικοκοινωνικής απαξίας (λ.χ. κακουργημάτων με απειλούμενη ποινή και την ισόβια κάθειρξη, κακουργημάτων κατά της γενετήσιας ελευθερίας και της οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής), και

β) παρέχεται στον εισαγγελέα η ευχέρεια να θεωρήσει υπόθεση ως ακατάλληλη προς διαπραγμάτευση, βάσει των περιστάσεων τέλεσης και την προσωπικότητα του κατηγορουμένου.

- Αποσύρθηκε η πρόβλεψη για ορισμό εισηγητή δικαστή σε δίκες κακουργημάτων, αφού για τρέχοντες υπηρεσιακούς λόγους θα επιβαρύνονταν οι σύνεδροι δικαστές.

- Ενισχύθηκε θεσμικά η εφαρμογή της ποινικής διαταγής, με πρόβλεψη: α) ευμενέστερης ποινικής αντιμετώπισης όσων αποδέχονται την ποινική διαταγή, β) διαδικασίας εκδίκασης αντιρρήσεων και ανατροπής της απόφασης της ποινικής διαταγής, σε μεγαλύτερη προθεσμία, και μετά από συζήτηση με την κοινή διαδικασία ύστερα από προηγούμενη κλήτευση του κατηγορουμένου.

- Θεσπίστηκε το δικαίωμα του κατηγορουμένου να ζητεί χρόνο προετοιμασίας για την αντίκρουση της κατηγορίας, «αν από την αποδεικτική διαδικασία προκύψουν νέες περιστάσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να συνδεθούν με επιτρεπτή μεταβολή της».

- Θεσπίστηκε ως αναγκαία και σύγχρονη αξίωση ο ειδικός τρόπος έναρξης της προθεσμίας αναίρεσης ύστερα από ειδοποίηση με e-mail.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)