to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

«Εκτροχιάστηκε» και ο Χατζηδάκης για να μαζέψει τα ασυμμάζευτα

Ο αντιπρόεδρος της ΝΔ, θέλοντας προφανώς να διασκεδάσει τις εντυπώσεις για τις δηλώσεις του Κυρ. Μητσοτάκη για το επταήμερο, παρουσίασε παραπλανητικά στη Βουλή τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως συμφωνία εργαζομένων - εργοδοτών για επταήμερη εργασία, διαβάζοντας επιλεκτικά μόνο την 4η παράγραφο του άρθρου 6 της ΣΣΕ και κοινοποιώντας μόνο μία από τις πολλές σελίδες της


Τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΣΣΕ) του προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (2018-2020) που υπεγράφη τον Νοέμβριο του 2018 κατέθεσε την Τρίτη 14/5/19 στη Βουλή ο Κωστής Χατζηδάκης, ώστε «να καταδείξει την υποκρισία της κυβέρνησης που κατακεραυνώνει τον Κυριάκο Μητσοτάκη ότι δήθεν μίλησε για επταήμερο εργασίας».

Στον απόηχο των αντιδράσεων που έχει προκαλέσει η συνέντευξη του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ. έκανε λόγο για «τραγελαφικό θέμα, που μόνο τον ΣΥΡΙΖΑ γελοιοποιεί» κι εξέφρασε την ελπίδα να λήξει εδώ, «από τη στιγμή που αποκαλύφθηκε ότι συμβάσεις που επιτρέπουν την επταήμερη εργασία υπογράφηκαν επί των ημερών του ΣΥΡΙΖΑ με δύο μόνο, από τα δεκάδες παραδείγματα, την κλαδική σύμβαση στον Τουρισμό (σ.σ.: το ισχυρίστηκε τη Δευτέρα 13/5 ο Γ. Βρούτσης) και τη ΣΣΕ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ». Σύμφωνα με το ΑΠΕ - ΜΠΕ, η σύμβαση που κατέθεσε στα πρακτικά ο κ. Χατζηδάκης στο σημείο για τη «διευθέτηση χρόνου εργασίας μηχανοδηγών» αναφέρει ότι «οι μηχανοδηγοί δύνανται να εργαστούν πέραν του πενθημέρου για δύο επιπλέον μέρες (επτά συνεχόμενες μέρες)».

Η λαθροχειρία

Ωστόσο, μάλλον πρόκειται για ακόμα μία προσπάθεια της ΝΔ να διασκεδάσει τις εντυπώσεις για τις δηλώσεις Μητσοτάκη περί επταήμερης εργασίας. Όπως έγινε και με την περίπτωση της «Παπαστράτος», έτσι και στο ζήτημα της επιχειρησιακής ΣΣΕ της, ιδιωτικής πλέον, ΤΡΑΙΝΟΣΕ η ΝΔ προέβη σε παραπλανητική ανάγνωση των δεδομένων. Το Left.gr απευθύνθηκε στον Κώστα Γενιδούνια, πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) του ΟΣΕ ο οποίος δήλωσε ότι ο αντιπρόεδρος της ΝΔ «κοινοποίησε στη Βουλή μόνο μια από τις πολλές σελίδες της απόλυτα πετυχημένης Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας». Και πώς οι προβλέψεις αυτής της σύμβασης κάθε άλλο παρά παραβίαση του πενθημέρου συνιστούν. 

Ο κ. Γενιδούνιας θυμίζει αυτό που έχουμε αναφέρει αναλυτικά και στο Left.gr, ότι δηλαδή τον Ιούνιο του 2017, μήνες πριν την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το Σωματείο Μηχανοδηγών προσέφυγε στο Υπουργείο Εργασίας για το θέμα της έλλειψης μηχανοδηγών και της μη χορήγησης αναπαύσεων και κανονικών αδειών «καθώς η κατάσταση είχε φτάσει στο απροχώρητο». Ήδη, από τις αρχές του 2015, σε εκκρεμότητα βρίσκονταν χιλιάδες μέρες ανεκτέλεστων κανονικών αδειών και αναπαύσεων μηχανοδηγών. Το Υπουργείο άμεσα  συγκάλεσε τότε τριμερή συνάντηση –υπό την επίβλεψη του Γ.Γ., Ανδ. Νεφελούδη- στην οποία ζήτησε από τα 2 μέρη να βρουν λύση, απειλώντας την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με σοβαρά πρόστιμα (και όχι μόνο) σε περίπτωση μη συμμόρφωσης . 

Στα πλαίσια της διαδικασίας αυτής, υπό την επίβλεψη του Υπουργείου Εργασίας, συμφωνήθηκε με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ  ότι άμεσα θα προκηρυχτούν 100 προσλήψεις νέων μηχανοδηγών (έχουν ήδη πραγματοποιηθεί οι 77 ενώ αυτές τις μέρες ολοκληρώνονται άλλες 20 προσλήψεις). Στην 2η παράγραφο  του άρθρου 6 της ΣΣΕ, συμφωνήθηκε ότι όσοι μηχανοδηγοί αιτούνται τις αναπαύσεις τους θα τις λαμβάνουν και θα εργάζονται όπως προβλέπει ο νόμος, πενθήμερο.

«Το Σωματείο των μηχανοδηγών με τον τρόπο αυτό  ανέτρεψε την αντεργατική πρόβλεψη του άρθρου 29 του Κανονισμού Εργασίας (σ.σ.: βλέπε παρακάτω), ενώ στην 1η παράγραφο του άρθρου 6 της ΣΣΕ τα 2 μέρη δεσμεύονται ρητά για την εξάλειψη της υπερεργασίας και της υπερωριακής απασχόλησης. Δηλαδή όχι μόνο συμφωνούμε το πενθήμερο με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά σε αυτό δεν πρέπει να υπάρχουν και υπερωρίες», τονίζει ο κ. Γενιδούνιας. 

Παράλληλα στην παράγραφο 10 του επίμαχου άρθρου, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και μηχανοδηγοί συμφώνησαν ότι ο μέγιστος ημερήσιος χρόνος μηχανοδήγησης από ένα μηχανοδηγό ορίζεται σε  5 ώρες και 30 λεπτά, με διάλειμμα 30 λεπτών που προσμετράτε στον ημερήσιο χρόνο εργασίας,  «πρόβλεψη που αργότερα ορθά έγινε Νόμος από την Ελληνική Κυβέρνηση (άρθρο 24 – Νόμος 4599) προστατεύοντας τους μηχανοδηγούς από κάθε εργοδοτική αυθαιρεσία στην Ελληνική Επικράτεια», σχολιάσει ο πρόεδρος της ΠΕΠΕ. Σύμφωνα με τον ίδιο, στην ίδια ΣΣΕ ανατράπηκαν και άλλες αντεργατικές ρυθμίσεις που είχαν επιβληθεί στους μηχανοδηγούς είτε με τον Νόμο 3891 είτε με μνημονιακές οδηγίες που φωτογράφιζαν τον κλάδο.

Στην πράξη, εξηγεί ο κ. Γενιδούνιας, δεν καταργείται το πενθήμερο απλά μπορεί κάποιος μηχανοδηγός να εργαστεί 7 ημέρες συνεχόμενα αλλά στην «οικονομία» του μήνα θα πάρει όσα ρεπό δικαιούται. Αν, ωστόσο, το επιθυμεί, θα παίρνει κανονικά τα ρεπό του χωρίς να «σπάει» ποτέ το πενθήμερο.

«Από που και ως που λοιπόν ο κ. Χατζηδάκης έβγαλε το συμπέρασμα ότι η επιχειρησιακή ΣΣΕ παραβιάζει το πενθήμερο και οδηγεί στο επταήμερο και την παρουσιάζει στους εκπροσώπους του Ελληνικού Κοινοβουλίου και την κοινή γνώμη με αυτόν τον τρόπο;», αναρωτιέται ο κ. Γενιδούνιας.

«Ξέχασε» τον Kανονισμό επί Βορίδη;

Όπως σημειώνει ο πρόεδρος της ΠΕΠΕ, προσλήψεις μηχανοδηγών είχαν να πραγματοποιηθούν στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο από το 1984 και η τεράστια έλλειψη μηχανοδηγών στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο έθετε σε κίνδυνο την λειτουργία του ως κοινωνικό μέσο που μεταφέρει κυρίως τα λαϊκά στρώματα. Μάλιστα, αντί να ικανοποιήσει το αίτημα για προσλήψεις, το Μάρτιο του 2012  και προκειμένου να αντιμετωπίσει την κατάσταση με την έλλειψη μηχανοδηγών, «η ελληνική πολιτεία με την ψήφιση του νέου Κανονισμού Εργασίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (ΦΕΚ 697 Μάρτιος 2012) επί Υπουργίας κ. Βορίδη,  στο άρθρο 29 προέβλεψε  ότι "τo Προσωπικό όταν καλείται, είναι υποχρεωμένο να παρέχει τις υπηρεσίες του κατά τις μέρες ανάπαυσης κ.τ.λπ." φωτογραφίζοντας στην ουσία τους μηχανοδηγούς και καταστρατηγώντας κάθε έννοια  του εργατικού Δικαίου. Με τον τρόπο αυτό η ΤΡΑΙΝΟΣΕ – υπό δημόσια κατοχή τότε- υποχρέωνε τους μηχανοδηγούς σε συνεχόμενη εργασία ακόμα και 30 ημερών για να καλυφθούν τα κενά σε προσωπικό έλξης, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις στην υγεία και την προσωπική και οικογενειακή μας ζωή», υπενθυμίζει ο κ. Γενιδούνιας. 

Άραγε το ξέχασε αυτό ο κ. Χατζηδάκης; Μάλλον όχι. Ο ίδιος συμμετείχε στις κυβερνήσεις που οδήγησαν στο σημείο αυτό το πρόβλημα της έλλειψης μηχανοδηγών, με προφανή στόχο την απαξίωση του ελληνικού Σιδηροδρόμου.

Τέλος, ο κ. Γενιδούνιας αναφέρει ότι ο κ. Χατζηδάκης δυσφημίζει, στο πλαίσιο της μικροπολιτικής τακτικής του μία επιτυχημένη ΣΣΕ που προβλέπει: «αξιοπρεπείς βασικούς μισθούς (750 – 1850 ευρώ), οικογενειακά επιδόματα (50 ευρω για κάθε παιδί, 100 για τους έγγαμους), αναγνώριση όλων των τίτλων σπουδών και επιπλέον αμοιβή για αυτού , θεσμικές κατακτήσεις, προστασία έναντι των απολύσεων, προστασία των συναδέλφων με προβλήματα υγείας λόγω της φύσης της εργασίας μας, ακόμα και επιβράβευση των τέκνων των εργαζόμενων που αριστεύουν στην δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση, κανένα διαχωρισμός νέων –παλαιών εργαζομένων (όπως ίσχυε μέχρι πρόσφατα με τον απαράδεκτο υποκατώτατο μισθό για τους νέους κάτω των 25 ετών στην χώρα μας)».

Και φυσικά αυτά, συμπληρώνει ο πρόεδρος της ΠΕΠΕ, «δεν χαρίστηκαν στους μηχανοδηγούς αλλά προήλθαν από τις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις και τη δυναμική ενός  ανεξάρτητου συνδικαλιστικού φορέα του Σωματείου των Μηχανοδηγών, που πολλές φορές στο παρελθόν κατηγορήθηκε για την "συντεχνιακή" του λογική, επειδή διεκδικούσε και διεκδικεί τα αυτονόητα σε αυτήν την χώρα». 

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)