to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Το στοχευμένο «σαφάρι» του Σ.ΕΠ.Ε. και οι ακροβασίες του ΣΕΒ

Οι οδηγίες απειθαρχίας προς τους εργοδότες, λίγο πριν αρχίσει η κρίσιμη περίοδος των ελέγχων για την εφαρμογή του νέου, αυξημένου κατώτατου μισθού και των τριετιών


Στις 8 Μαρτίου λήγει τελικά, μετά την παράταση που ανακοινώθηκε την Πέμπτη 28/2, η προθεσμία για τη δήλωση μεταβολής των αποδοχών των εργαζομένων, λόγω της αύξησης του κατώτατου μισθού: οι εργοδότες που αμείβουν τους εργαζόμενους τους με τον κατώτατο μισθό έχουν ακόμα ένα μικρό περιθώριο προκειμένου να περάσουν τη μεταβολή των αποδοχών στο σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» ώστε, με αναδρομική ισχύ από την 1η Φεβρουαρίου 2019, να ισχύσει ο νέος αυξημένος κατώτατος μισθός, χωρίς ηλικιακές διακρίσεις (στα 650 ευρώ μικτά).

Το υπουργείο Εργασίας έχει διαμηνύσει με κάθε τρόπο ότι βρίσκεται σε πλήρη ετοιμότητα, προκειμένου να ελέγξει την τήρηση της αύξησης του κατώτατου μισθού με συγκεκριμένο σχέδιο και εργαλεία καθώς, από την 8η Μαρτίου, είναι εφικτό να εντοπιστούν, μέσα από τα πληροφοριακά του συστήματα, όσες επιχειρήσεις (από τις περίπου 110.000 που αφορά το εν λόγω μέτρο) δεν έχουν συμμορφωθεί και να ακολουθήσουν έλεγχοι.

Παράλληλα, θα ελεγχθούν κατά προτεραιότητα από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.) επιχειρήσεις που έχουν προχωρήσει σε μεταβολή συμβάσεων πλήρους απασχόλησης σε μερικής το τελευταίο διάστημα, ώστε να «χτυπηθεί» οποιαδήποτε προσπάθεια αποφυγής της αύξησης του κατώτατου μισθού στην πράξη. 

Η νομική ακροβασία του ΣΕΒ με τις τριετίες

Την ίδια στιγμή, ενώ το υπουργείο Εργασίας τονίζει ότι οι διαμορφωμένες (ως το 2012) τριετίες προσαυξάνονται στη βάση του νέου κατώτατου μισθού, ο ΣΕΒ, λίγο πριν την εκπνοή της προθεσμίας (η οποία μετατοπίστηκε, όπως προαναφέραμε, κατά λίγες ημέρες), έδωσε έμμεσες... οδηγίες απειθαρχίας στους εργοδότες, προβαίνοντας, σύμφωνα με καλά γνωρίζοντες το ζήτημα, σε μία ακραία νομική ακροβασία

Σύμφωνα με του ισχυρισμούς του ΣΕΒ και των περιφερειακών βιομηχανικών συνδέσμων που συνυπέγραψαν πρόσφατα τη σχετική επιστολή προς το υπουργείο Εργασίας (25/2/2019), στην ισχύουσα νομοθεσία (άρθρο 103 του Ν.4172/2013 όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο πρώτο υποπαράγραφος ΙΑ.6 περίπτωση 2 του Ν.4254/2014) ο νομοθετημένος κατώτατος μισθός νοείται ως μία «μοναδική αξία (ποσό) αναφοράς», δηλαδή δεν συμπεριλαμβάνει τριετίες. 

Κατά το σκεπτικό τους, η εγκύκλιος που εξέδωσε το υπουργείο Εργασίας στις 18/2/2019, «ενώ εμφανίζεται να διευκρινίζει ή να ερμηνεύει νομοθετικές διατάξεις, στην ουσία τις ανατρέπει, αναβιώνοντας προσαυξήσεις σε εργαζομένους και εργατοτεχνίτες που έχουν καταργηθεί δια νόμου». 

Ο ΣΕΒ, επιχειρεί με τον τρόπο αυτό να αναχαιτίσει την ελεγκτική προσπάθεια καλώντας ουσιαστικά τους εργοδότες που δεν θα «δώσουν» τριετίες να προσφύγουν δικαστικά ενάντια στα πρόστιμα που θα καταλογιστούν από το Σ.ΕΠ.Ε. 

Κλείνει το «μάτι» στους «απείθαρχους» πατώντας στη φράση «μοναδική αξία αναφοράς» που, πράγματι, ενσωματώθηκε επί υπουργίας Βρούτση σε έναν από τους εφαρμοστικούς νόμους των μνημονίων. 

Τι «ξεχνάει» ο ΣΕΒ

Το ζήτημα, ωστόσο, παραμένει εξόχως πολιτικό, γι’ αυτό και το υπουργείο Εργασίας έσπευσε να σχολιάσει ότι «ο ΣΕΒ αναπολεί την περίοδο 2010-2014, τότε που οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ έκαναν νόμους τις επιθυμίες του». 

Πέραν πάσης αμφιβολίας, επιθυμία των εργοδοτών ήταν η κατάργηση των τριετιών και η αποσύνδεσή τους από την (ενδεχόμενη) αύξηση του κατώτατου μισθού ως «μοναδικής αξίας (ποσό) αναφοράς». 

Ωστόσο, πέρα από την εγκύκλιο της υπουργού Εργασίας, οι επιθεωρητές έχουν και ένα ακόμα, πιο ισχυρό νομικό όπλο, ώστε να μην κάνουν πίσω σε τυχόν «διαβασμένους» εργοδότες: οι προσαυξήσεις δεν έχουν καταργηθεί, καθώς ισχύει ο νόμος 4093/2012 και, ως εκ τούτου, δεν χρειάζεται νέα νομοθέτηση επ’ αυτού. Η υπουργός μπορεί μόνο να ορίσει το ύψος του κατώτατου μισθού, ως «μοναδιαίας αξίας» και οι προσαυξήσεις (τριετίες), συμπαρασύρονται αυτόματα από το συγκεκριμένο μέγεθος. 

Οι διατάξεις που επικαλείται ο ΣΕΒ αφορούν μόνο τη διαδικασία διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού και δεν καταργούν άλλες διατάξης, όπερ σημαίνει ότι η μη συμμόρφωση των εργοδοτών σημαίνει παραβίαση τόσο της πρόσφατης υπουργικής απόφασης, όσο και του 4093/2012.

Με απλά λόγια, όσο κι αν με νομικίστικο μανδύα ο ΣΕΒ εκφράζει τους μύχιους πόθους του για κατάργηση των διαμορφωμένων τριετιών και (στην ουσία) για μειώσεις μισθών, οι τριετίες διασώζονται για όσους εργαζόμενους τις δικαιούνταν το 2012 και η αύξηση του κατώτατου μισθού οδηγεί και σε αντίστοιχη αναπροσαρμογή των τριετιών. 

Μία αύξηση που, σε αντίθεση με τον ΣΕΒ και πολλές εξαγωγικές επιχειρήσεις, επιθυμούν οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις διότι, όπως επανέλαβε και το βράδυ της Πέμπτης η Έφη Αχτσιόγλου, «είδαν ότι η αύξηση θα μπορέσει να τονώσει την κατανάλωση, την εσωτερική ζήτηση και, τελικά, να λειτουργήσει θετικά και προωθητικά για την οικονομία».

*ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Νέο ρεκόρ στη δημιουργία θέσεων εργασίας τον μήνα αύξησης του κατώτατου μισθού

Ως εκ τούτου, νομικά και πολιτικά, οι νέες προκλήσεις του ΣΕΒ (αλλά και η προσπάθεια Βρούτση, μερικά χρόνια πριν, να απογυμνώσει τον μισθό από τις νόμιμες προσαυξήσεις), πιθανότατα θα αποδειχθούν κενό γράμμα, ιδιαίτερα αν οι επιθεωρητές του Σ.ΕΠ.Ε. μπουν στη μάχη για την τήρηση της νομιμότητας επαρκώς εξοπλισμένοι. 

Κάτι που, σύμφωνα με πηγές του Σ.ΕΠ.Ε., θεωρείται δεδομένο, όπως ακριβώς και η νομική τεκμηρίωση των αυστηρών ποινικών και διοικητικών κυρώσεων που προβλέπονται για τους παραβάτες. 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)