to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

20:48 | 08.04.2018

Πολιτική

Έφη Αχτσιόγλου: Η έξοδος από τα μνημόνια θα μας δώσει τη νίκη στις εκλογές του 2019

Η υπουργός Εργασίας μιλά στη "Νέα Σελίδα" για την επόμενη μέρα του τόπου, τη μείωση της ανεργίας μέσα από τα νέα προγράμματα του υπουργείου αλλά και για το ζήτημα της ΠΓΔΜ


Εντός του επόμενου διμήνου θα ανακοινωθεί η κατανομή των επιπλέον 450 εκατ. ευρώ που θα δοθούν από ευρωπαϊκά κονδύλια στη χώρα μας, δηλώνει στη «Νέα Σελίδα» η Εφη Αχτσιόγλου, προαναγγέλλοντας ένα νέο πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση α΄ και β΄βαθμού που θα αφορά σε 25.000 άνεργους. Παράλληλα, η υπουργός Εργασίας αναλύει τον σχεδιασμό της κυβέρνησης ώστε τώρα που η οικονομία επιστρέφει σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης να τεθούν τα θεμέλια της «δίκαιης ανάπτυξης», η οποία θα έχει στον πυρήνα της την αξιοπρεπή εργασία.

Το μεγάλο πρόβλημα στα εργασιακά παραμένει η υπέρβαση του ωραρίου, είτε πρόκειται για τη μερική απασχόληση που μετατρέπεται σε πλήρη είτε για τις υπερωρίες της πλήρους. Μπορεί να αλλάξει αυτό;

Η υποδηλωμένη εργασία και η αδήλωτη – απλήρωτη υπερωριακή εργασία είναι δύο βασικές μορφές εργοδοτικής παραβατικότητας, παράλληλες με την πλήρως αδήλωτη εργασία. Στην ουσία είναι μορφές απλήρωτης εργασίας που διογκώθηκαν ιδιαίτερα στα χρόνια της κρίσης και σε μεγάλες επιχειρήσεις, όπως οι τράπεζες. Με τον νόμο 4488/2017 που ψηφίσαμε πέρσι το φθινόπωρο, με μέτρα προστασίας των εργαζομένων από την αδήλωτη, την υποδηλωμένη και την απλήρωτη εργασία, καταστήσαμε υποχρεωτική την εκ των προτέρων ηλεκτρονική δήλωση των υπερωριών, ώστε να καταπολεμήσουμε αποτελεσματικότερα τις αδήλωτες – απλήρωτες υπερωρίες. Οι στοχευμένοι έλεγχοι του ΣΕΠΕ θέτουν στο επίκεντρο την υποδηλωμένη εργασία, ενώ η ανάλυση κινδύνου και η αξιοποίηση των δεδομένων του πληροφοριακού συστήματος «Εργάνη» μπορούν επίσης να παραγάγουν σημαντικά αποτελέσματα προς αυτή την κατεύθυνση. Τα μέτρα σε θεσμικό επίπεδο, οι αυστηροί, εντατικοί και στοχευμένοι έλεγχοι και η συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους είναι ο δρόμος που οδηγεί στον περιορισμό της παραβατικότητας στην αγορά εργασίας.

Ανακοινώθηκε πριν από λίγες μέρες η πρόσληψη 5.000 ατόμων για την προστασία των δασών. Ετοιμάζεται κάποιο άλλο νέο πρόγραμμα για τη μείωση της ανεργίας;

Το καινοτόμο πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας για την αντιπυρική προστασία των δασών εντάσσεται στον σχεδιασμό της κυβέρνησης για την καταπολέμηση της ανεργίας, έχοντας
ταυτόχρονα ένα πολλαπλασιαστικό κοινωνικό όφελος. Το πρόγραμμα είναι διάρκειας οκτώ μηνών και προϋπολογισμού 32 εκατ. ευρώ, έχει σχεδιαστεί από κοινού με το υπουργείο Περιβάλλοντος και απευθύνεται σε 5.066 ωφελούμενους, οι οποίοι θα τοποθετηθούν στα κατά τόπους δασαρχεία της χώρας. Είναι ένα πρόγραμμα με σημαντική κοινωνική ανταπόδοση. Με πολύπλευρη ωφέλεια τόσο για τους άνεργους όσο και για το περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες. Σύντομα θα ανακοινωθεί και το νέο πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση α΄ και β΄ βαθμού που θα αφορά σε 25.000 άνεργους. Η νέα γενιά προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας έχει αποτελέσει όλο αυτό το διάστημα μια στοχευμένη παρέμβαση για τον σκληρό πυρήνα της ανεργίας, δηλαδή τους μακροχρόνια άνεργους, κοντά στη συνταξιοδότηση και χωρίς υψηλή εξειδίκευση. Παράλληλα, με αυτά τα προγράμματα πολύ σύντομα θα ανακοινώσουμε και μια σειρά παρεμβάσεων που θα στοχεύουν στην ανεργία των νέων και στην καταπολέμηση του brain drain. Η θετική αναθεώρηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων μάς παρέχει αυτή τη στιγμή επιπλέον 450 εκατ., τα οποία εντός του επόμενου διμήνου θα εξειδικεύσουμε σε προγράμματα ενίσχυσης της εργασίας των νέων.

Οι έλεγχοι μεικτών κλιμακίων, που φέτος θα γίνονται εκτός από την Αττική και στην Κρήτη, γιατί δεν επεκτείνονται σε ολόκληρη την Ελλάδα;

Ο συντονισμός της δράσης των ελεγκτικών μηχανισμών είναι πρώτη προτεραιότητα και απαραίτητη προϋπόθεση για την αποτελεσματική αντιμετώπιση φαινομένων παραβατικότητας. Για τον λόγο αυτό η προσέγγισή μας κινείται συνολικά σε αυτή την κατεύθυνση και με την ενίσχυση της διαλειτουργικότητας των πληροφοριακών συστημάτων και της ανταλλαγής δεδομένων μεταξύ των υπηρεσιών. Συντονισμός των ελεγκτικών μηχανισμών υπάρχει, λοιπόν, ανεξαρτήτως της δράσης μεικτών κλιμακίων. Το πιλοτικό πρόγραμμα ελέγχων από μεικτά κλιμάκια στην Κρήτη θα γίνει αξιοποιώντας τα δεδομένα του risk analysis του ΣΕΠΕ και θα περιλαμβάνει στοχευμένους ελέγχους για την τουριστική περίοδο, ακολουθώντας τη μεθοδολογία του αντίστοιχου προγράμματος που υλοποιήθηκε πέρσι στην Αττική με θετικά αποτελέσματα. Σας υπενθυμίζω δύο γεγονότα. Πρώτον, ότι πλέον, μετά τον νόμο 4488/2017, το ΣΔΟΕ και η Οικονομική Αστυνομία μπορούν να βεβαιώσουν παραβάσεις και πρόστιμα για αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία και, δεύτερον, ότι στους κλάδους υψηλής παραβατικότητας το ποσοστό αδήλωτης εργασίας, με βάση τα τελευταία στοιχεία των ελέγχων, έχει μειωθεί στο 12,48% από 19,17% που ήταν το 2014.

Ποια είναι η νέα πραγματικότητα που θέλετε να διαμορφώσετε στην αγορά εργασίας με την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων;

Η βελτίωση της διαπραγματευτικής θέσης και του εισοδήματος των εργαζομένων, η  καταπολέμηση της εργοδοτικής παραβατικότητας και ο περιορισμός των επισφαλών μορφών εργασίας είναι οι άξονες που θέλουμε να καθορίσουν την επόμενη μέρα στην αγορά εργασίας. Η οικονομία έχει επιστρέψει σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης και είναι ακριβώς αυτή η στιγμή που πρέπει να τεθούν τα θεμέλια μιας βιώσιμης και κοινωνικά δίκαιης ανάπτυξης, η οποία θα έχει στον πυρήνα της την αξιοπρεπή εργασία. Για τον λόγο αυτό νομοθετήσαμε την επαναφορά, από τον Αύγουστο του 2018, των δύο βασικών αρχών των συλλογικών διαπραγματεύσεων, της επεκτασιμότητας και της αρχής της ευνοϊκότερης ρύθμισης, οι οποίες είχαν ανασταλεί την περίοδο της κρίσης. Για τον λόγο αυτό δρομολογούμε την αύξηση του κατώτατου μισθού. Για τον λόγο αυτό θεσμικά και ελεγκτικά καταπολεμούμε την
παραβατικότητα στην αγορά εργασίας. Οι συλλογικές διαπραγματεύσεις ειδικά είναι ένα βασικό εργαλείο, που κατ’ επιλογή οι προηγούμενες κυβερνήσεις αφαίρεσαν από τους εργαζόμενους και το οποίο θα ανακτηθεί για να μπορούν οι τελευταίοι να διεκδικήσουν καλύτερους μισθούς και όρους εργασίας, καθώς και ουσιαστική συμμετοχή στα οφέλη από την ανάπτυξη.

Έχετε εξαγγείλει την αύξηση του κατώτατου μισθού σταδιακά κατά το πρότυπο της Πορτογαλίας.

Η ενίσχυση συνολικά του διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων και η αύξηση του κατώτατου μισθού αποτελούν σταθερή επιδίωξη της κυβέρνησης και πυρηνικό στοιχείο του αναπτυξιακού μοντέλου που υιοθετεί. Η με νόμο μείωση εν μια νυκτί του κατώτατου μισθού, την οποία επέλεξαν Νέα Δημοκρατία και ΠΑΣΟΚ, είναι ενδεικτική του τρόπου που αντιμετωπίστηκε η κρίση από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, δηλαδή μέσω της συμπίεσης των μισθών και των εργατικών δικαιωμάτων, επιλογή η οποία υποτίθεται ότι θα ενίσχυε την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Η θέση της κυβέρνησης ήταν πάντοτε ότι αυτή η πολιτική δεν είναι μόνο κοινωνικά επιζήμια, αλλά είναι και οικονομικά αναποτελεσματική. Θέση που επιβεβαιώθηκε, δυστυχώς, στην πράξη. Το πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας δεν είναι πρόβλημα υψηλού μισθολογικού κόστους. Είναι κυρίως αποτέλεσμα της ανυπαρξίας επεξεργασμένου αναπτυξιακού σχεδίου με προτεραιότητες και ιεραρχήσεις. Γι’ αυτό και επικεντρωθήκαμε τόσο εντατικά στη διαμόρφωση μιας ολιστικής αναπτυξιακής στρατηγικής για την περίοδο μετά την έξοδο από τα προγράμματα προσαρμογής. Αναφορικά με τη διαδικασία για την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού, έχουμε ήδη αρχίσει την απαραίτητη προεργασία, η οποία θα τεκμηριώνει το επίπεδο της αύξησης, τις συνέπειες που θα έχει στην πορεία της οικονομίας, την ανάπτυξη και την απασχόληση.

Σε λίγες εβδομάδες η κυβέρνηση θα παρουσιάσει την ολιστική στρατηγική για την περίοδο μετά την έξοδο από το μνημόνιο. Ποιος είναι ο στόχος αυτής της διαδικασίας;

Η αναπτυξιακή στρατηγική που ολοκληρώνουμε αποτελεί ένα συνεκτικό σχέδιο για την επόμενη μέρα μετά την έξοδο από το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Η βασική παραδοχή που υιοθετεί το σχέδιό μας είναι ότι η κρίση που βιώσαμε στη χώρα ήταν κρίση του παραγωγικού μοντέλου, γι’ αυτό και η αναπτυξιακή μας στρατηγική συμπυκνώνεται σε ένα νέο παραγωγικό υπόδειγμα, στο επίκεντρο του οποίου τοποθετείται η αξιοπρεπής εργασία και η έμφαση δίνεται στην ποιότητα του παραγόμενου προϊόντος, στη στήριξη της καινοτομίας, στην επένδυση στην έρευνα και την τεχνολογία. Στην αναπτυξιακή στρατηγική που συγκροτούμε, όπως και στα αναπτυξιακά συνέδρια που διεξάγουμε σε όλη τη χώρα, δεν συζητάμε γενικά και αόριστα για την έννοια της ανάπτυξης, αλλά για συγκεκριμένες πολιτικές που θα υλοποιηθούν μετά τον Αύγουστο ή που έχουν ήδη αρχίσει να υλοποιούνται και, εντελώς σχηματικά, εξυπηρετούν τις ανάγκες της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας. Το αναπτυξιακό μας σχέδιο, το οποίο βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης, περιγράφει συγκεκριμένες πολιτικές για τη διατήρηση της δημοσιονομικής σταθερότητας, την ενίσχυση της παραγωγικότητας με την υποστήριξη συγκεκριμένων κλάδων οικονομικής δραστηριότητας, την προώθηση επενδύσεων με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, αποτυπώνει τα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα ενεργοποιηθούν, τις μεταρρυθμίσεις που υλοποιούμε και θα υλοποιήσουμε για τη διαμόρφωση ενός φιλικού επενδυτικού περιβάλλοντος, για τη δημόσια διοίκηση, τη Δικαιοσύνη και το κοινωνικό κράτος. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι πρόκειται για ένα αρκετά συγκεκριμένο σχέδιο για την επόμενη μέρα, το οποίο θα είναι γνωστό σε όλους: στην ελληνική κοινωνία, στους θεσμούς, στα κράτη-μέλη και στις αγορές. Ενα σχέδιο που στην πραγματικότητα εξέλιπε από τη χώρα μας εδώ και δεκαετίες. Τα δημοσιονομικά αποτελέσματα υπερβαίνουν συνεχώς τους μνημονιακούς στόχους.

Παράλληλα, η αντιπολίτευση χαρακτηρίζει «τέταρτο μνημόνιο» τα μέτρα και τα αντίμετρα του 2019 και του 2020. Η προσωπική σας άποψη είναι ότι πρέπει να «ξηλωθούν» μέτρα και αντίμετρα πριν από την προκήρυξη των εκλογών για να είναι πειστικό στον κόσμο ότι τελείωσαν τα μνημόνια;

Πράγματι πλέον όλοι αναγνωρίζουν ότι όχι μόνο η δημοσιονομική προσαρμογή έχει ολοκληρωθεί, αλλά και ότι η χώρα διαρκώς υπεραποδίδει σε σχέση με τους στόχους του προγράμματος. Αυτό έχει να κάνει κυρίως με την υποεκτίμηση της απόδοσης κάποιων μέτρων, που αφορούν πρωτίστως στα έσοδα του ΕΦΚΑ, αλλά και με την υπερεκτίμηση της συνταξιοδοτικής δαπάνης. Αυτό πρέπει, προφανώς, να ληφθεί υπόψη για τις μελλοντικές προβλέψεις, καθώς όλα εξαρτώνται τελικά από τη δημοσιονομική απόδοση της χώρας. Οσον αφορά τώρα στο ψευδοεπιχείρημα της αντιπολίτευσης, σας λέω το εξής: τα μέτρα του 2019 και του 2020 αποτελούσαν προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης μετά το σχετικό βέτο του ΔΝΤ, τα οποία η ελληνική κυβέρνηση, ως γνωστόν, μπόρεσε να ισοσκελίσει, νομοθετώντας ίσου ύψους θετικά μέτρα για τις ίδιες περιόδους. Νομίζω, πάντως, ότι η έξοδος της χώρας από τη μνημονιακή περίοδο θα γίνει αισθητή από τους πολίτες σε πολλά και διαφορετικά πεδία. Από την ενίσχυση της ανάπτυξης, που θα επιφέρει η ρύθμιση του ελληνικού χρέους, μέχρι την επαναφορά της κανονικότητας στις εργασιακές σχέσεις, τις πολιτικές αναδιανομής και το κοινωνικό κράτος. Πλέον θα υπάρχει εποπτεία μόνο επί των δημοσιονομικών στόχων και όχι επιβολή μέτρων πολιτικής. Αυτή η συνθήκη νομίζω ότι θα εμπεδώσει τις κοινωνικές μας συμμαχίες και θα μας δώσει τη νίκη στις εκλογές του 2019.

Είδαμε τους τελευταίους μήνες να επιβραδύνεται ο ρυθμός μείωσης της ανεργίας. Εκτιμάτε ότι οδεύουμε σε φαινόμενα τύπου Ισπανίας, όπου η υψηλή ανεργία θα συμβαδίζει με την ανάπτυξη;

Από τη στιγμή που η παρούσα κυβέρνηση ανέλαβε το έργο της μέχρι σήμερα έχουν δημιουργηθεί περίπου 300.000 νέες θέσεις εργασίας. Η ανεργία μόνο σε έναν χρόνο, το 2017, μειώθηκε κατά 2,5 ποσοστιαίες μονάδες. Η παρατήρησή σας αναφορικά με την επιβράδυνση της μείωσης της ανεργίας που παρατηρήθηκε τους τελευταίους μήνες του 2017 σχετίζεται με την εποχικότητα συγκεκριμένων κλάδων και είναι κάτι που σημειώνεται κάθε χρόνο. Τα στοιχεία των πρώτων μηνών του 2018 δείχνουν ότι η μισθωτή απασχόληση συνεχίζει να αυξάνεται. Το τρίμηνο Γενάρη – Μάρτη 2018 το ισοζύγιο προσλήψεων – αποχωρήσεων ήταν θετικό κατά 55.580 νέες θέσεις εργασίας και, όπως όλα δείχνουν, η ανεργία το 2018 θα πέσει κάτω από το 20%. Εκτιμώ ότι η ανάπτυξη της οικονομίας θα συνεχίσει να αντανακλάται με σαφή τρόπο και στη μείωση της ανεργίας, η οποία, παρ’ όλα αυτά, παραμένει σε υψηλά επίπεδα, που δεν αφήνουν περιθώρια εφησυχασμού.

Κατάγεστε από τη Μακεδονία και αντιλαμβάνεστε καλύτερα τα αντανακλαστικά των κατοίκων της περιοχής για το ζήτημα του ονοματολογικού της ΠΓΔΜ. Ποια είναι η προσωπική σας άποψη;

Η κυβέρνηση σε όλη τη διαδικασία των διαπραγματεύσεων υπερασπίζεται με αίσθημα ευθύνης την εθνική γραμμή, η οποία αποτελεί την κοινή βάση όλων των ελληνικών κυβερνήσεων την τελευταία δεκαετία. Σε αυτό το πλαίσιο αναζητά τη βέλτιστη λύση. Και ο λόγος είναι απλός: η συνθήκη της μη λύσης και της διαρκούς μετάθεσης οδηγεί σε εθνικιστικές εξάρσεις, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην ΠΓΔΜ, που τελικά υπονομεύουν τις σχέσεις των δύο λαών. Χρειάζεται, λοιπόν, μεγάλη προσοχή και ένας ισορροπημένος συμβιβασμός μεταξύ των δύο χωρών για να μπορέσουν να κερδίσουν σε βάθος χρόνου οι προοδευτικές δυνάμεις και των δύο κοινωνιών. Θα ήταν προς το συμφέρον όλων να επιτευχθεί όσο το δυνατόν συντομότερα μια αμοιβαία αποδεκτή λύση, στο πλαίσιο το οποίο έχει πάρα πολλές φορές περιγραφεί από την ελληνική κυβέρνηση.

* Δημοσιεύθηκε στο φύλλο 44 της εφημερίδας «Νέα Σελίδα», 08/04/2018

2020 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)