to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

11:21 | 25.11.2016

Κοινωνία

#BlackFriday: Όταν οι ουρές επιβάλλονται ως... έθιμο (βίντεο-φωτογραφίες)

Μαυρίζοντας ακόμη πιο πολύ τη ζωή των εργαζομένων, μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων και παραρτήματα πολυεθνικών κολοσσών εισάγουν στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης έναν θεσμό καταναλωτικού παροξυσμού


Στον ρυθμό της «Μαύρης Παρασκευής» ή «Black Friday» ζει από σήμερα το ελληνικό λιανεμπόριο, καθώς γνωστές αλυσίδες καταστημάτων, με πρώτα τα Public, αποφάσισαν να ακολουθήσουν την εν λόγω «ξενόφερτη» μόδα και να ανακοινώσουν «δελεαστικές προσφορές για τους καταναλωτές». Σημειώνεται ότι κάποιες αλυσίδες καταστημάτων ξεκίνησαν τις προσφορές ήδη από χθες και θα τις συνεχίσουν έως και το Σάββατο. Τα προεόρτια του καταναλωτικού παροξυσμού έλαβαν χώρα στη Θεσσαλονίκη την Πέμπτη όπου σχηματίστηκαν ουρές για ένα δωρεάν κραγιόν έξω από νέο κατάστημα καλλυντικών στο κέντρο της πόλης (μέχρι να δοθεί το έναυσμα για «εισβολή» στο κατάστημα):

Σε αλληλεγγύη στους εργαζόμενους/ες και μποϊκοτάζ στη «Μαύρη Παρασκευή» καλεί η ομάδα Reworkers τονίζοντας ότι η «Black Friday» αποτελεί μια ακόμα μορφή εντατικοποιημένης εργασίας η οποία έρχεται να προστεθεί στην ζούγκλα της ελεύθερης αγοράς.

Υπάρχουν όμως και κάποιες επιχειρήσεις που δεν θα συμμετάσχουν στη «Μαύρη Παρασκευή» (ούτε ως καταστήματα ούτε ως καταναλωτές, όπως δηλώνουν) και εξηγούν γιατί.

Το «έθιμο» του καταναλωτικού κανιβαλισμού όπως έχει εύστοχα χαρακτηριστεί, έφερε μεγάλες ουρές σε καταστήματα της Αθήνας, όπως αναδεικνύουν και οι χαρακτηριστικές φωτογραφίες του @JohnKemmos:

 

Ουρά εκατοντάδων ατόμων και σε μεγάλο κατάστημα της Θεσσαλονίκης:

Πάνω από 400 άτομα σε ουρές έξω από μεγαλη αλυσίδα στην Πάτρα:

Όπως υπογραμμίζει η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος, «η Μαύρη Παρασκευή είναι εντελώς αμερικάνικος θεσμός, ο οποίος υποτίθεται ότι κηρύσσει την έναρξη των χριστουγεννιάτικων αγορών και προκαλεί υστερία στους καταναλωτές (κυρίως χαμηλής αγοραστικής δύναμης) με τις "απίθανες προσφορές". Στην ουσία, η Μαύρη Παρασκευή στοιβάζει αξημέρωτα έξω από τα καταστήματα πλήθη καταναλωτών, που στο τέλος ποδοπατούνται μεταξύ τους για να αγοράσουν, ενώ οι εργαζόμενοι βρίσκονται να είναι ακόμα μια φορά τα εξιλαστήρια θύματα της εργασιακής δουλείας. Όλα αυτά στο βωμό του κέρδους και του ανταγωνισμού των μεγάλων εμπόρων, οι οποίοι θέλουν να συγκεντρώσουν όσο το δυνατό μεγαλύτερο τζίρο από μια αγορά που δεν έχει εισοδήματα, από μια αγορά όπου η φτώχεια και η ανεργία κάνουν τη μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών ‘’κυνηγό προσφορών’’».

(Αθήνα, εικόνες από τα Public, πρώτα στο «χορό» του καταναλωτικού παροξυσμού)

Στην ουσία, η «Μαύρη Παρασκευή» , όπως μας θυμίζει άθελά του το Πλαίσιο που καλεί τους καταναλωτές να σπεύσουν με... γάντια του μποξ, στόχο έχει να στοιβάξει αξημέρωτα έξω από τα καταστήματα πλήθη καταναλωτών, που στο τέλος ποδοπατούνται μεταξύ τους για να αγοράσουν.  Το Black Friday,  δεν εξυπηρετεί κανέναν άλλο παρά μόνο τις μεγάλες αλυσίδες οι οποίες δημιουργούν μια ακόμη ευκαιρία να ξεπουλήσουν το μεγάλο τους στοκ, το οποίο μόνο αυτές έχουν την δυνατότητα να διατηρούν, στοχεύοντας στον ακόμα μεγαλύτερο περιορισμό του μεριδίου των μικρών. Ακόμα και την περίοδο της κρίσης, τα πολυκαταστήματα αποδεδειγμένα είναι τα μόνα  που παρουσιάζουν άνοδο στον όγκο λιανικών  πωλήσεων ενώ οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις υποφέρουν με την συρρίκνωση του τζίρου τους, όπως σημειώνουν στο left.gr μικρομεσαίοι επιχειρηματίες. Κατά τη διάρκεια της πολυδιαφημιζόμενης «Μαύρης Παρασκευής» έχει καταγραφεί σωρεία περιστατικών εξαπάτησης των καταναλωτών,  αφού εκπτώσεις- κράχτες του 50% , τελικά καταλήγουν να φτάνουν στο πορτοφόλι του αγοραστή ως έκπτωση μόνο 10%! 

Η «Black Friday» θεσπίστηκε στις ΗΠΑ και εορτάζεται σε αρκετές χώρες, την τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου και είναι μια ημέρα όπου τα καταστήματα πραγματοποιούν πολύ μεγάλες εκπτώσεις έως 80%. «Να θυμόμαστε ότι και κατά τη διάρκεια των προσφορών, τα δικαιώματά μας ως καταναλωτές εξακολουθούν να ισχύουν στο ακέραιο» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αναπληρωτής συνήγορος Καταναλωτή και διευθύντρια του Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας, Αθηνά Κοντογιάννη.

Όπως τόνισε η κ. Κοντογιάννη: «Σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή στις περιπτώσεις των προσφορών, των εκπτώσεων και των προωθητικών ενεργειών, προσφορές μπορούν να γίνονται σε όλη τη διάρκεια του έτους, εκτός από τις περιόδους των εκπτώσεων και αφορούν συγκεκριμένα προϊόντα ή προϊόντα ορισμένης κατηγορίας, σε κάθε περίπτωση κάτω από το 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα. Βεβαίως, οι πλασματικές προσφορές είναι παράνομες και απαγορεύονται, γι’ αυτό και οι καταναλωτές πρέπει να είναι προσεκτικοί και προτείνεται να κάνουν σύγκριση τιμών πριν και μετά την περίοδο των προσφορών. Να θυμόμαστε ότι και κατά τη διάρκεια των προσφορών, τα δικαιώματά μας ως καταναλωτών εξακολουθούν τα ισχύουν στο ακέραιο. Η Ανεξάρτητη Αρχή "Συνήγορος του Καταναλωτή" και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας είναι στη διάθεση των καταναλωτών για την επίλυση τυχόν προβλημάτων».

 

Μεγάλη συμμετοχή των «αλυσίδων»

Όπως αναλυτικά αναφέρει το ΑΠΕ - ΜΠΕ: Μεταξύ των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά και έχουν ανακοινώσει ότι θα συμμετάσχουν στην «Black Friday», είναι τα εμπορικά κέντρα River West και Athens Metro Mall, τα εκπτωτικά χωριά στα Σπάτα McArthurGlen και Smart Park, οι αλυσίδες τεχνολογικών προϊόντων Public και Πλαίσιο, η αλυσίδα καταστημάτων ΓΕΡΜΑΝΟΣ, η αλυσίδα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών Media Markt, η αλυσίδα επίπλων ΕΝΤΟΣ, η αλυσίδα οικιακού εξοπλισμού JYSK, η αλυσίδα κοσμημάτων και αξεσουάρ Folli Follie, η GAP, τα Marks and Spencer και πολλές ακόμα εμπορικές επιχερήσεις (αλυσίδες ή εμπορικά καταστήματα).

Η πρώτη αλυσίδα που ξεκίνησε από την περασμένη εβδομάδα σχετική διαφημιστική καμπάνια είναι τα Public. Συγεκριμένα, στην ιστοσελίδα της αλυσίδας οι μέρες μετρούν αντίστροφα προτρέποντας τους καταναλωτές να πάνε στα καταστήματα Public για να προμηθευτούν προϊόντα σε δελεαστικές τιμές.

Η δανέζικη αλυσίδα ειδών για το σπίτι JYSK ανακοίνωσε ότι αναμένει ρεκόρ προσέλευσης πελατών. Προκειμένου να δώσει σε ακόμα περισσότερους πελάτες την ευκαιρία να εκμεταλλευτούν τις πιο σημαντικές προσφορές η εταιρεία επεκτείνει για όλο το διάστημα 24-27 Νοεμβρίου τη διάρκεια ισχύος των «Black Friday» προσφορών της. Παράλληλα το e-shop, JYSK.gr θα λειτουγήσει στο ίδιο κλίμα ενώ για πρώτη φορά η JYSK θα λανσάρει την Cyber Monday (Διαδικτυακή Δευτέρα), αμέσως μετά το Σαββατοκύριακο της «Black Friday», με προσφορές σε προϊόντα που είναι αποκλειστικά διαθέσιμα online και δεν διατίθενται στα φυσικά καταστήματα της JYSK. 

 

Η θέση των εμπορικών συλλόγων

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρήσεων Βασίλης Κορκίδης δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι ο θεσμός Black Friday σε ό,τι αφορά στη χώρα μας και δεδομένων των συνθηκών, «μάλλον ταιριάζει καλύτερα να ονομαστεί ... blood Friday λόγω των καθημερινών προβλημάτων που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι έμποροι και οι μικρομεσαίοι με την αύξηση των φόρων, την προβληματική πρόσβαση στη χρηματοδότηση, τα κόκκινα δάνεια και άλλα πολλά ζητήματα που τους δημιουργούν ανασφάλεια για τη βιωσιμότητα τους στο άμεσο μέλλον».

Στόχος του διαδεδομένου θεσμού «Black Friday», σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιά, είναι η αναθέρμανση της αγοραστικής κίνησης ενόψει Χριστουγέννων, καθώς δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να πραγματοποιούν αγορές προϊόντων με μοναδικές προσφορές.

Ο σύλλογος καλεί τα μέλη της, εάν επιθυμούν, να συμμετέχουν προσφέροντας είδη της επιχείρησης τους στους πελάτες – καταναλωτές σε εξαιρετικά συμφέρουσες τιμές.

Ωστόσο, υπενθυμίζει ότι για για την διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να τηρηθεί η προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία, σύμφωνα με την οποία η ποσότητα των προσφερόμενων ειδών δεν μπορεί να υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα. Επίσης, θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων και προαιρετικά το ποσοστό της μείωσης σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία που πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα. Ο καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα

Σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Αθήνας, στο εξωτερικό, ειδικά στις ΗΠΑ, η «Μαύρη Παρασκευή» οριοθετεί την έναρξη των αγορών της Χριστουγεννιάτικης περιόδου. Στην Ελλάδα, βάσει του Νόμου 4177/2013 & του Κώδικα Δεοντολογίας ΦΕΚ Β’ 3107/2014 επιτρέπεται σε όλα τα καταστήματα να πραγματοποιούν προσφορές, αρκεί να τηρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις που αναφέρονται στο πλαίσιο του νόμου και να λειτουργούν στο νόμιμο ωράριο (Δευτέρα έως Παρασκευή 09.00-21.00, Σάββατο 09.00-20.00).

Το πλαίσιο νόμου για τις προσφορές ορίζει ότι οι προσφορές συγκεκριμένων προϊόντων ή προϊόντων ορισμένης κατηγορίας πραγματοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, εκτός από τις περιόδους των εκπτώσεων. Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων και προαιρετικά το ποσοστό της μείωσης σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία που πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα. Σε κάθε περίπτωση δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα.

 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)