to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

9:36 | 22.05.2012

πηγή: https://left.gr/en/91

Οικονομία

Το ελληνικό "παράδοξο": Υψηλή φορολόγηση - λίγα έσοδα

Υψηλή φορολόγηση, αλλά χωρίς ευεργετική επίδραση στα δημόσια έσοδα, συνθέτουν ένα από τα παράδοξα που χαρακτηρίζουν τα δημόσια οικονομικά της χώρας και γενικότερα την ελληνική οικονομία.


Με χθεσινή τους ανακοίνωση οι εφοριακοί αποδίδουν την κακή πορεία των εσόδων (παρά την υψηλότατη, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, φορολογική επιβάρυνση) στην ύφεση, τις διαλυμένες φορολογικές υπηρεσίες, τις βραδυπορίες, την μετάθεση της προθεσμίας υποβολής δηλώσεων μετά τις εκλογές, τη φορολογική πολυνομία και την ανυπαρξία σταθερού φορολογικού συστήματος. Ενδεικτική όσο και καίρια είναι εν προκειμένω μάλιστα η καταγγελία που έκανε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Παπαδημούλης για 120 προεκλογικές μεταθέσεις στο υπουργείο Οικονομικών για καθαρά ψηφοθηρικούς λόγους.


Αναλυτικότερα, στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η κοινοτική στατιστική υπηρεσία Eurostat δείχνουν ότι η Ελλάδα κατατάσσεται μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών με τις μεγαλύτερες αυξήσεις στους φορολογικούς συντελεστές, χωρίς ωστόσο η υψηλή φορολογική επιβάρυνση να έχει κάποια θετική επίπτωση στα δημόσια έσοδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά το 2012, ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής που επιβάλλεται στα φυσικά πρόσωπα έφτασε στην Ελλάδα στο 45% και -εάν προστεθεί και ο ανώτατος συντελεστής 4% της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης- η ανώτατη φορολογική επιβάρυνση στα φυσικά πρόσωπα φτάνει το 49%. Στην Ευρωζώνη ο μέσος ανώτατος συντελεστής φορολόγησης για τα φυσικά πρόσωπα είναι 38,1% και στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 φτάνει το 43,2%.


Το 49% με το οποίο φορολογούνται τα φυσικά πρόσωπα στην Ελλάδα είναι ένας από τους υψηλότερους συντελεστές στην Ευρωζώνη, που ανταγωνίζεται τον φορολογικό συντελεστή χωρών με σαφώς υψηλότερο μέσο εισόδημα, όπως το Βέλγιο (53,7%), η Δανία (55,4%), η Ολλανδία (52%), η Αυστρία (50%) και η Μεγάλη Βρετανία (50%). Ακόμη και στη Γερμανία ο μέσος ανώτατος συντελεστής φορολόγησης για τα φυσικά πρόσωπα είναι στο 47,5%.


Το παράδοξο όμως είναι ότι οι φορολογικοί συντελεστές αυξάνονται χωρίς να ακολουθούν και τα φορολογικά έσοδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat ο ανώτατος φορολογικός συνεκτελεστής που επιβάλλει η Ελλάδα στα φυσικά πρόσωπα από 45% το 2000 αυξήθηκε στο 49% σήμερα (με την προσθήκη της εισφοράς αλληλεγγύης). Όμως, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, τα έσοδα από τη φορολογία φυσικών προσώπων ως ποσοστό του ΑΕΠ από 34,6% το 2000 μειώθηκε στο 31% το 2012.


Τα στοιχεία δείχνουν σαφή τάση μείωσης των φορολογικών συντελεστών για τα φυσικά πρόσωπα σε όλες τις χώρες της Ευρωζώνης την τελευταία δεκαετία, με εξαίρεση τις Ελλάδα, Ισπανία, Ιταλία και Πορτογαλία. Συγκεκριμένα από το 2000 έως το 2012 η αύξηση της φορολόγησης των φυσικών προσώπων ήταν:


* Ελλάδα: Από 45% σε 49%.


* Ισπανία: Από 48% σε 52%.


* Ιταλία: Από 45,9% σε 47,3%.


* Πορτογαλία: Από 40% σε 49%.


Αντίθετα, το τι συμβαίνει στα φυσικά πρόσωπα, ο φορολογικός συντελεστής των επιχειρήσεων στην Ελλάδα μειώθηκε την τελευταία δεκαετία κατά 10 εκατοστιαίες μονάδες και από το 40% έχει φτάσει στο 30%.


Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας ο μέσος ανώτατος συντελεστής φορολόγησης των νομικών προσωπων στη ζώνη του ευρώ είναι 26,1%, ενώ στην Ε.Ε. ανέρχεται στο 23,5%. Οι υψηλότεροι συντελεστές στα νομικά πρόσωπα εντοπίζεται στη Γαλλία (36,1%), τη Μάλτα (35%) και το Βέλγιο (34%).


Στην Ελλάδα ο ανώτατος συντελεστής του ΦΠΑ φτάνει στο 23%. Ο μέσος ανώτατος συντελεστής του ΦΠΑ στην ζώνη του ευρώ είναι 20%, ενώ στη Ε.Ε. ανέρχεται στο 21%. Οι υψηλότεροι συντελεστές ΦΠΑ εντοπίζονται στην Ουγγαρία (27%), καθώς και στη Δανία και τη Σουηδία (25%).


Στο μεταξύ, σε κινητοποίηση επιχειρεί να θέσει, υπό το βάρος των δυσμενών στοιχείων για την πορεία των φορολογικών εσόδων, τον φορολογικό μηχανισμό ο υπουργός Οικονομικών Γ. Ζανιάς. «Η πληρωμή των φόρων είναι εθνικό καθήκον», είπε χθες ο Γ. Ζανιάς στο περιθώριο επίσκεψής του στο Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, στη διάρκεια της οποίας συζητήθηκε η εντατικοποίηση των ελέγχων. Όπως έκανε γνωστό τα πολυσυζητημένα εκκαθαριστικά του ΕΤΑΚ 2009 θα αποσταλούν κανονικά τις επόμενες ημέρες, ενώ το ειδικό τέλος ακινήτων θα επιστρέψει στους λογαριασμούς της ΔΕΗ μετά τις εκλογές, καθώς νωρίτερα η διοίκηση της επιχείρησης αποφάσισε να περιμένει τις αποφάσεις της νέας κυβέρνησης.


Δημ. Παπαδημούλης: Ρουσφετολογικές μεταθέσεις εν μέσω προεκλογικής περιόδου


Περί τις 120 κομματικές ρουσφετολογικές προεκλογικές μεταθέσεις στο υπουργείο Οικονομικών για καθαρά ψηφοθηρικούς λόγους κατήγγειλε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Παπαδημούλης. Όπως δήλωσε “...το χρονικό διάστημα από 9.4.2012 έως 11.5.2012 ο τότε υπουργός Οικονομικών κ. Σαχινίδης, πριν αποχωρήσει, πρόλαβε να υπογράψει πάνω από 120 μεταθέσεις, τοποθετήσεις προϊσταμένων και αποσπάσεις (ακόμα και σε πολιτικά γραφεία) υπαλλήλων του υπουργείου του για καθαρά προεκλογικούς ψηφοθηρικούς λόγους, αποδιοργανώνοντας ακόμα περισσότερο τον φορολογικό και φοροεισπρακτικό μηχανισμό. Να σημειωθεί ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μετακινήσεων υπογράφηκε αμέσως μετά την προκήρυξη των εκλογών  (9-11 Απριλίου) και συνεχίστηκαν έως και αμέσως μετά την διεξαγωγή των εκλογών (11 Μαΐου)...”.


Ο Δ. Παπαδημούλης κάλεσε την υπηρεσιακή κυβέρνηση να προβεί σε εξονυχιστικό έλεγχο όλων των μεταθέσεων, τοποθετήσεων και αποσπάσεων που έλαβαν χώρα κατά την προεκλογική περίοδο σε όλα τα υπουργεία και να δώσει τα στοιχεία στη δημοσιότητα. Ζήτησε ακόμη να ακυρωθούν και να επαναξιολογηθούν από την υπηρεσιακή κυβέρνηση όσες μετακινήσεις δημοσίων υπαλλήλων πραγματοποιήθηκαν προεκλογικά, όπως οι ανωτέρω μετακινήσεις των υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών καθώς και όλες οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις προμηθειών και ανάθεσης έργων της τελευταίας στιγμής ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού της πρόσφατης λαϊκής - εκλογικής καταδίκης των ρουσφετολογικών και αδιαφανών πρακτικών.


ΠΟΥ ΔΟΥ: "Τις πταίει" για τα έσοδα


Σε ανακοίνωσή της, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εφοριακών (ΠΟΕ ΔΟΥ) αναφέρει ότι ευθυύνες για την κακή πορεία των εσόδων, φέρουν:


* Η ύφεση (για έκτη συνεχή χρονιά), η οποία σίγουρα έχει επιπτώσεις στα έσοδα και στο κλείσιμο επιχειρήσεων.


* Οι διαλυμένες φορολογικές υπηρεσίες, που λειτουργούν με μεγάλες ελλείψεις προσωπικού, με προβληματική μηχανοργάνωση, με σημαντικές ελλείψεις υποδομών κ.λπ.;


* Το ότι δεν έχουν αποσταλεί ακόμη τα ειδοποιητήρια για το ΕΤΑΚ του 2009, ΦΑΠ του 2010 και του 2011, δεν έχει ξεκινήσει η διαδικασία του ΦΑΠ για το 2012, ότι πληρώνει ο κάθε πολίτης χαράτσι στη ΔΕΗ και όσοι απολαμβάνουν τεράστιες περιουσίες δεν πληρώνουν τον ΦΑΠ που αντιστοιχεί και οι προηγούμενοι φόροι (αθροιστικά) είναι πάνω από 1,3 δισ. ευρώ.


* Το ότι ορίστηκε (για πρώτη φορά) καταληκτική ημερομηνία υποβολής δηλώσεων η 15η Ιουνίου, κάτι που σχετίζεται με την ημερομηνία των εκλογών στις 6 Μαΐου. Η παράταση στις δηλώσεις των επιχειρήσεων και των μισθωτών - συνταξιούχων σχετίζεται μήπως με το "να μην δουν προεκλογικά τα τραγικά εκκαθαριστικά;" ρωτά ρητορικά η ΠΟΕ ΔΟΥ.


* Το ότι δεν υπάρχει δίκαιο και σταθερό φορολογικό σύστημα που να κατανέμει τους φόρους ανάλογα με την περιουσία του καθενός, αλλά πανσπερμία νόμων που δημιουργούν σύγχυση (20 φορολογικούς νόμους στην προηγούμενη περίοδο της Βουλής, 200 εγκύκλιους το 2010, 268 το 2011 και 86 φέτος έως τις 6.4.2012).


Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "η ΑΥΓΗ".

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)