to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

12:39 | 29.06.2016

Πολιτική

Βουλή: Συνεχίζεται η συζήτηση για τη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ - Διασφάλιση των εργαζομένων στην αναθεωρημένη σύμβαση

Με ακρόαση φορέων, αλλά στο πλαίσιο της διαδικασίας του κατεπείγοντος, συνεχίζεται η συζήτηση στη Βουλή για την σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ. Η Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ενέκρινε κατά πλειοψηφία την σχετική πρόταση του υπουργού Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα.


«Εισάγεται ο κυρωτικός νόμος για την σύμβαση παραχώρησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ με την διαδικασία του κατεπείγοντος, και εισάγεται εξ ανάγκης. Η διαδικασία έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί έως τις αρχές Ιουνίου. Το ίδιο ισχύει και για τις σχέσεις της χώρας με την Κίνα, που έρχεται επικουρικά, αλλά αποτελεί μία σημαντική παράμετρο», είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και εξήγησε ότι «δεν μπορούσε να έρθει νωρίτερα, γιατί υπήρχαν χρονοβόρες διαδικασίες, όχι από την κυβέρνηση, αλλά από το Ελεγκτικό Συνέδριο και την Επιτροπή Ανταγωνισμού που προ ολίγων ημερών ολοκληρώθηκαν».

«Με εργώδη προσπάθεια ρυθμίσθηκαν οι επισημάνσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού που μας επέβαλαν να δούμε αν χρειάζεται νέες αλλαγές στην σύμβαση ή στον κυρωτικό νόμο. Τελικά η Επιτροπή είπε ότι δεν χρειάζεται καμία αλλαγή, αλλά τα θέματα θα λυθούν εν τοις πράγμασι και η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα επιλαμβάνεται», τόνισε ο Θ. Δρίτσας.

Συμφωνώντας με τον υπουργό ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Ηλίας Καματερός επεσήμανε ότι «ο νόμος 4336 αναφέρει ότι έως τον Ιούνιο πρέπει να έχει ψηφιστεί» και ότι η συζήτηση του νομοσχεδίου «έχει σχέση και με το ταξίδι του πρωθυπουργού και είναι καλό να έχουμε τελειώσει με το ζήτημα ενόψει του ορίζοντα που ανοίγεται στις σχέσεις της χώρας με την Κίνα».

«Εκπληρώνουμε μία ανειλημμένη υποχρέωση που είχαμε από το νόμο του 2015 που ψηφίσθηκε με ευρεία πλειοψηφία από τη Βουή. Αυτό θα εμπεδώσει καλύτερο κλίμα σταθερότητας και ασφάλειας. Η σύμβαση που βρήκαμε δεν είχε σχέση με αυτά που γίνονται στην Ε.Ε. είμαστε η μόνη χώρα όπου παραχωρείται όλο το λιμάνι, όταν στην Ε.Ε. παραχωρούνται τμήματα. Δεν τίθεται σε αμφιβολία ο δημόσιος έλεγχος στα λιμάνια, ενώ ρυθμίζονται θέματα κρατικής εποπτείας και διασφάλισης του δημοσίου. Προβλέπεται συναίνεση του Δημοσίου για κάθε έργο και υπάρχουν συγκεκριμένες χωροθετήσεις και διασφαλίσεις για την συντήρηση των έργων», ανέφερε στην εισήγησή του ο Ηλ. Καματερός. «Βρήκαμε μία συμφωνία με την οποία διαφωνούσαμε. Προσπαθήσαμε να την βελτιώσουμε σε όφελος του κοινωνικού συνόλου. Μπορεί τα νούμερα να αναπτυχθούν, καθ είμαι σίγουρος ότι θα αναπτυχθούν. Εμάς όμως μας ενδιαφέρει η κοινωνία να έχει όσο γίνεται μεγαλύτερα οφέλη από αυτή την συμφωνία. Αυτή είναι η διαφωνία που έχουμε με τους νεοφιλελεύθερους», τόνισε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ.

«Αυτοεκτίθεται ο Θ. Δρίτσας γιατί δηλώνει πως γνώριζε ότι πως έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία και δεν το έκανε. Μας λέτε ότι θα έχουμε ακρόαση φορέων και κατεπείγον. Πάμε δηλαδή σε μία sui generis διαδικασία;», αναρωτήθηκε η εισηγητής της ΝΔ Όλγα Κεφαλογιάννη. «Η διαδικασία ήταν σε εξέλιξη όταν ανέλαβε η κυβέρνηση και πέρασαν 18 μήνες για να κλείσει η συμφωνία. Γιατί αυτός ο τρόπος, αυτή η μεθόδευση; Γιατί δεν ακολουθείτε τον κανονικό τρόπο και ευτελίζετε κοινοβούλιο. Θέλω ο υπουργός να μας πει πως έχει κάνει αυτή την μεταμόρφωση και ο ίδιος και η κυβέρνησή του», υπογράμμισε.

«Έχει ξαναγίνει διαδικασία ακρόασης φορέων σε κατεπείγον νομοσχέδιο», της επεσήμανε η πρόεδρος της Επιτροπής Χαρά Καφαντάρη

«Δεν είναι κατεπείγον, δρομολογημένο είναι», εκτίμησε ο βουλευτής της Χρυσής Αυγής Νίκος Κούζηλος.

«Η κυβέρνηση θέλει με σύντομες διαδικασίες να αποφύγει να μάθει ο κόσμος τι έλεγε πριν και τι λέει τώρα. Να καταθέσετε την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Η σύμβαση έχει περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο; Οι διαδικασίες είχαν ολοκληρωθεί από τις 24 Ιουνίου και έπρεπε να είχε έρθει νωρίτερα», είπε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος και πρόσθεσε ότι «εμείς δεν είμαστε θετικοί στο κατεπείγον, αλλά λέμε να έρθουν οι φορείς, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, ο δήμαρχος του Πειραιά για να σταματήσει η φαρσοκωμωδία που παίζεται».

«Το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε την σύμβαση αξιολογώντας μόνο τη νομιμότητα της μεταβίβασης των μετοχών και δεν μπήκε στην ουσία της σύμβασης», απάντησε ο Θ. Δρίτσας και ενημέρωσε πως «εκδικάσθηκαν διάφορες προσφυγές που απορρίφθηκαν και ήταν και αυτό ένας λόγος που περιμέναμε».

«Παλιά μου τέχνη κόσκινο. Και εσείς και οι προηγούμενοι τα μεγάλα ζητήματα τα φέρνετε ως κατεπείγον», ανέφερε η βουλευτής του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου. «Είναι όλη η διαδικασία από μόνη της σκάνδαλο. Δεν αποτελεί άλλοθι η Επιτροπή Ανταγωνισμού, εξάλλου το γράφουν και οι εφημερίδες ότι επιλέγετε αυτή τη μορφή για να το έχει στις αποσκευές του ο πρωθυπουργός στην Κίνα», σημείωσε.

«Η περιπέτεια πώλησης του ΟΛΠ έκλεισε πέντε χρόνια, είναι μία μακρά διαδικασία. Είναι θεμιτό ο πρωθυπουργός να επιθυμεί στις αποσκευές του να έχει την συμφωνία, όμως ο σχεδιασμός που λείπει από την κυβέρνηση δεν επέτρεψε να έχουμε κανονική διαδικασία. Αυτό που γίνεται δεν περιποιεί τιμή στο κοινοβούλιο», επεσήμανε ο βουλευτής του Ποταμιού Σπύρος Δανέλλης.

«Υπάρχει άκρατος λαϊκισμός από τη ΝΔ. Να μείνουμε στην ουσία και να δούμε αν η συμφωνία είναι εις όφελος του λαού και των εργαζομένων και του Πειραιά», υπογράμμισε ο εισηγητής των Ανεξάρτητων Ελλήνων Δημήτρης Καμμένος και ζήτησε «να δώσουμε τα όπλα στον πρωθυπουργό έτσι ώστε οι επενδύσεις των Κινέζων να μείνουν στην Ελλάδα και να μην πάνε για παράδειγμα στη Βρετανία».

«Κρατάμε επιφύλαξη για την σύμβαση και θα τοποθετηθούμε στην Ολομέλεια»,  είπε ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων Μάριος Γεωργιάδης.

Τι προβλέπει η αναθεωρημένη σύμβαση για το λιμάνι του Πειραιά - την Πέμπτη η ψήφιση στη Βουλή

Τη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων στον ΟΛΠ, με δικαίωμα μετάταξής τους με την ίδια σχέση εργασίας σε υπηρεσίες, φορείς ή νομικά πρόσωπα του δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα, υποχρεωτικές επενδύσεις από τον παραχωρησιούχο, αλλά και αύξηση του ετήσιου ανταλλάγματος παραχώρησης από το 2% που είναι σήμερα στο 3,5%, προβλέπει η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης που κατέθηκε το βράδυ της Τρίτης στη Βουλή και αναμένεται να έχει ψηφισθεί έως την Πέμπτη, προκειμένου στη συνέχεια να αναλάβει τη διαχείριση του λιμανιού του Πειραιά η κινεζική COSCO, μετά και την πρόσφατη υπογραφή της συμφωνίας από την κινεζική εταιρεία για την απόκτηση του 67% συνολικά των μετοχών της επιχείρησης.

Η νέα αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης θα συζητηθεί στις 11 το πρωί της Τετάρτης, στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ενώ την Πέμπτη θα εισαχθεί στην Ολομέλεια προς ψήφιση.

Στο άρθρο 7 και στα οικεία παραρτήματα της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης προβλέπεται πρόγραμμα υποχρεωτικών επενδύσεων σε όλους τους τομείς δραστηριότητας του λιμανιού, προϋπολογισμού 350 εκατ.ευρώ κατά την πρώτη πενταετή επενδυτική περίοδο και 50 εκατ. ευρώ στη δεύτερη πενταετή επενδυτική περίοδο.

Στη σύμβαση επίσης ορίζονται οι όροι χρήσης και εκμετάλλευσης της γης των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, αλλά και το ποσοσό του ετήσιου ανταλλάγματος προς το κράτος.

Αρχικά θα μεταταβιβαστεί το 51% των μετοχών του ΟΛΠ και στη συνέχεια εφόσον πληρωθούν οι αναβλητικές αιρέσεις το υπόλοιπο 16%.

Επίσης, εξαιρούνται από τη σύμβαση παραχώρησης η ζώνη των λιπασμάτων στη Δραπετσώνα, ενώ προστατεύονται πολλές περιοχές και αρχαιολογικοί χώροι της χερσονήσου της Κυνοσούρας. Εξάλλου διασφαλίζονται κρίσιμες εγκαταστάσεις του λιμενικού σώματος.

Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στο άρθρο 10Α, σύμφωνα με το οποίο διατηρείται σε ισχύ ο υφιστάμενος κανονισμός προσωπικού των εργαζομένων της ΟΛΠ ΑΕ, ενώ η αντικατάστασή του από το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού γίνεται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε παρέκλιση.

Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται ο απαρέγκλιτος σεβασμός στο δικαίωμα των συνδικαλιστικών ενώσεων να συμμετέχουν σε διαδικασία αντικατάστασης του εν λόγω κανονισμού και να αποφευχθούν μονομερείς αποφάσεις εκ μέρους του παραχωρησιούχου.

Εξάλλου με την ολοκλήρωση της διαδικασίας κύρωσης της σύμβασης δεν επιτρέπεται με κανέναν τρόπο η αιφνίδια και μονομερής ανατροπή των εργασιακών σχέσεων και ο πραχωρησιούχος δεν δικαιούται μονομερώς να μετατρέψει συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας σε συμβάσεις έργου ή να μειώσει μισθούς και να απολύσει εργαζόμενους χωρίς να τηρήσει την προβλεπόμενη από τον υφιστάμενο γενικό κανονισμό προσωπικού διαδικασία.

Ο συντελεστής υπολογισμού του ανταλλάγματος παραχώρησης, επίσης, αυξάνεται από τον ισχύοντα σήμερα 2% σε 3,5%.

Αναφορικά με τις μετατάξεις του προσωπικού σε ΟΛΠ και ΟΛΘ, σύμφωνα με το άρθρο 11, επιτρέπεται στους εργαζόμενους να υποβάλουν αίτηση εντός προθεσμίας, που για το προσωπικό του ΟΛΠ λήγει στις 30 Ιουνίου του 2017 και για το προσωπικό του ΟΛΘ στις 30 Ιουνίου 2018.

Επίσης, με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας μπορεί να ορίζεται ανώτατος αριθμός προσωπικού της κάθε εταιρείας που επιτρέπεται να μεταταγεί κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων.

Η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης υπογράφηκε στις 24 Ιουνίου 2016 από τους υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας και τον ΟΛΠ, ενώ στις 10 Ιουνίου εγκρίθηκε από τη γενική συνέλευση των μετόχων του Οργανισμού.

Η νέα αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης θα συζητηθεί στις 11 το πρωί της Τετάρτης, στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ενώ την Πέμπτη θα εισαχθεί στην Ολομέλεια προς ψήφιση.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)