to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Στηθοσκόπια με… σβάστικες

Πέραν του γενικότερου ηθικού ζητήματος, που θα μπορούσε εξάλλου να αφορά οποιονδήποτε πολίτη, για τον γιατρό υπάρχει απόλυτο δεοντολογικό ασυμβίβαστο μεταξύ του Ιατρικού Λειτουργήματος και των θέσεων και πράξεων της ΧΑ.


Καθώς πλησιάζουν οι εκλογές στους ιατρικούς συλλόγους όλης της χώρας, στήθηκε ένας μεγάλος μιντιακός, διαδικτυακός αλλά και δια ζώσης καυγάς για την πρωτοφανή κάθοδο στον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών λίστας υποψηφίων με την στήριξη – και το ιδεολογικό περίβλημα – της Χρυσής Αυγής.

Τα αίματα άναψαν όταν πέντε άλλοι συνδυασμοί – ανάμεσά τους και ο ανεξάρτητος συνδυασμός που υποστηρίζεται από το Κίνημα Νέων Ιατρών – ζήτησαν τον αποκλεισμό της αμφιλεγόμενης λίστας από τις εκλογές ως παραβιάζουσα την ιατρική δεοντολογία.

Προσωπικά, οι ενστάσεις των συναδέλφων με βρίσκουν απόλυτα σύμφωνο ως άνθρωπο, ως γιατρό και ως επιστήμονα, με μια επεξήγηση. Το πρόβλημα δεν έγκειται στο αν ένας συνδυασμός που υποστηρίζει τα ιδεολογήματα της Χρυσής Αυγής μπορεί να θέσει υποψηφιότητα σε ένα ιατρικό – επιστημονικό όργανο.

Το πρόβλημα έγκειται στο αν ένας Ιατρός μπορεί να ασκεί το Λειτούργημα αυτό παραμένοντας πιστός στις ιδεολογικές αξίες της ΧΑ. Προσωπικά θεωρώ ασύμβατες τις δύο έννοιες Ιατρός και χρυσαυγίτης σε τρία διαφορετικά επίπεδα, καθένα από τα οποία είναι ικανό να αποκλείσει αυτή την συνύπαρξη.

Το ηθικό ασυμβίβαστο

Υπάρχει ένα πολύ σοβαρό ηθικής τάξεως ζήτημα όταν ένας γιατρός – κάποιος ορκισμένος δηλαδή να παρέχει τις γνώσεις του και τις δυνάμεις του για την προστασία, την διατήρηση και την βελτίωση της υγείας και της ζωής – υποστηρίζει τις θέσεις, τις απόψεις και τα “συμφέροντα” μιας πολιτικής οντότητας που βρίσκεται υπόλογη, όχι στα μάτια των δικαστών, αλλά, πρότερος ευρύτερα κοινωνικά, ως εγκληματική οργάνωση και έχουσα την ηθική αυτουργία για φόνους, απόπειρες ανθρωποκτονίας, σοβαρές σωματικές βλάβες, βιαιοπραγίες, εμπρησμούς, εκβιασμούς, ρατσιστικές επιθέσεις, οπλοφορία, οπλοχρησία, υποκίνηση ρατσιστικού μίσους, υποκίνηση ανατροπής του πολιτεύματος, φιλοναζιστικό αναθεωρητισμό και προπαγάνδα και τόσα και τόσα άλλα…

Πώς ακριβώς συνδυάζεται η εικόνα του γιατρού με τους μαυροφορεμένους ξυρισμένους ροπαλοφόρους που επιδιώκουν την επιβολή της άποψής τους δια της βίας;

Πώς ακριβώς συνδυάζεται η εικόνα του γιατρού με τις απόψεις αυτές που είναι από μόνες τους ΒΙΑ – όχι μόνο ως μέσον αλλά και ως σκοπός;! Πώς ακριβώς συνδυάζεται η εικόνα του γιατρού με την επιδίωξη καταστολής της ζωής όταν αυτή διαφέρει από το αυθαίρετο ιδεολογικό “πρότυπο”;!!!

Το δεοντολογικό ασυμβίβαστο

Πέραν του γενικότερου ηθικού ζητήματος, που θα μπορούσε εξάλλου να αφορά οποιονδήποτε πολίτη, για τον γιατρό υπάρχει απόλυτο δεοντολογικό ασυμβίβαστο μεταξύ του Ιατρικού Λειτουργήματος και των θέσεων και πράξεων της ΧΑ. Θυμίζω πως η Ιατρική Δεοντολογία αποτελεί – πέρα από όρκο και συμφωνία των ιατρών – και νόμο του ελληνικού κράτους και ορίζει μεταξύ άλλων τα εξής:

“Το ιατρικό λειτούργημα ασκείται σύμφωνα με τους γενικά αποδεκτούς και ισχύοντες κανόνες της ιατρικής επιστήμης. Διέπεται από απόλυτο σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους χωρίς διάκριση φύλου, φυλής, θρησκείας, εθνικότητας, ηλικίας, σεξουαλικού προσανατολισμού, κοινωνικής θέσης ή πολιτικής ιδεολογίας.”
(άρθρο 2, παράγραφος 3, Κώδικας Ιατρικής Δεοντολογίας, Νόμος 3418/2005).

Από την άλλη η ΧΑ υποστηρίζει με τον πολιτικό της λόγο, τα συνθήματα αλλά και τις ενέργειες ακριβώς την διάκριση βάσει φυλής, εθνικότητας, θρησκείας, σεξουαλικού προσανατολισμού και πολιτικής ιδεολογίας.

Η ΧΑ επιθυμεί η ιατρική φροντίδα να μπορεί να παρέχεται κατ’ επιλογήν (;!!) μόνο στους αρεστούς, στους φυλετικά “καθαρούς”, στους εθνικά “πιστοποιημένους”, στους θρησκευτικά “ορθούς”, στους ιδεολογικά “ακίνδυνους”, στους σεξουαλικά “ομαλούς” με πλήρη ευσυναίσθηση και συνειδητή αποδοχή του ρατσισμού αυτού. Η ΧΑ δεν περιορίστηκε μόνο στα ιδεολογικά “κηρύγματά” του μίσους και στον χώρο της Υγείας παρά προέβη και σε ενέργειες που αντιβαίνουν σε κάθε έννοια Ιατρικής Δεοντολογίας. Ενδεικτικά θα θυμίσω τα εξής Ιατρικώς απαράδεκτα:

• Οργάνωση εθελοντικών αιμοδοσιών “μόνο για Ελληνες”. Πέραν του ισχυρισμού πως το αίμα που συλλέγεται κατά την διενέργεια εθελοντικής αιμοδοσίας μπορεί, ως φυσικό αντικείμενο, να κατευθυνθεί σε συγκεκριμένη υποομάδα ασθενών με οποιοδήποτε κριτήριο η ενέργεια αυτή καθεαυτή και η υποστήριξη των προθέσεών της είναι πρόδηλα αντιδεοντολογική.
• Οργάνωση “κοινωνικού ιατρείου” και πάλι “μόνο για Ελληνες” όπου, όπως οι ίδιοι δήλωναν, θα ζητείτωταυτότητα και/ή πιστοποιητικό ελληνικής ιθαγένειας προ της εξέτασης. Δεν νομίζω πως χρειάζεται οποιαδήποτε επεξήγηση γιατί η λειτουργία ενός τέτοιου “ιατρείου” είναι παράνομη.
• Βίαιες έφοδοι (πολλαπλά περιστατικά σε Αθήνα και επαρχία, ιδίως το καλοκαίρι του 2013 – προ της δολοφονίας Φύσσα και όσων επακολούθησαν) σε ΤΕΠ και θαλάμους νοσοκομείων με δεδηλωμένο στόχο τον εκφοβισμό και την εκδίωξη αλλοδαπών ασθενών, συνοδών και αποκλειστικών νοσοκόμων.
Εγείρεται δικαίως λοιπόν το ερώτημα πως ο Ιατρός που ενστερνίζεται και προωθεί την ρατσιστική και μισανθρωπική ιδεολογία της ΧΑ και τις επιδιώξεις της στον χώρο της υγείας δρα αντιδεοντολογικά και συνεπώς απωλένει την ιατρική του ιδιότητα θέτοντας εαυτόν εκτός ιατρικού σώματος και ως εκ τούτου θα έπρεπε να παραπεμφθεί στο πειθαρχικό συμβούλιο του συλλόγου στον οποίο ανήκει. Εδώ ακριβώς έγκειται η αντίρρηση των συναδέλφων στην υποψηφιότητα της συγκεκριμένης λίστας: οι κύριοι αυτοί, τηρουμένων των διαδικασιών, θα έπρεπε να είναι υπόλογοι στο Πειθαρχικό του ΙΣΑ και επομένως να αδυνατούν να θέσουν υποψηφιότητα ως τέτοιοι.

 
Το επιστημονικό ασυμβίβαστο

Μπορούμε όμως να πάμε και πιο βαθιά, πέρα από ηθικές υποχρεώσεις, δεοντολογικούς κανόνες και νομικές εμπλοκές. Μπορούμε να φτάσουμε στον πυρήνα του τι σημαίνει χρυσαυγίτης και τι σημαίνει γιατρός.

Ο γιατρός είναι εξ ορισμού επιστήμονας. Αυτό σημαίνει πως αποδέχεται την αξία του ορθολογισμού, της επιστημονικής μεθόδου, της ακαδημαϊκής γνώσης. Συνεπώς, και ειδικότερα, αποδέχεται, όχι ως “αξίωμα” ή “πίστη”, αλλά ως αποτέλεσμα της επιστημονικής βασάνου εγκαθιδρυμένες επιστημονικές θεωρίες της βιολογίας, της γενετικής, της βιοχημείας, της φυσιολογίας, της φαρμακολογίας, της παθολογίας, κ.ο.κ. Πριν δεχθεί οποιαδήποτε θέση που αφορά την επιστήμη της ζωής ως αληθή, απαιτεί την επιστημονική της απόδειξη. Σίγουρα θα αντιμετωπίζατε – και πολύ σωστά – με περισσή δυσπιστία έναν γιατρό που θα σας πρότεινε μια θεραπεία επειδή “διαισθάνεται” πως είναι η σωστή και όχι γιατί υπάρχουν τα αντίστοιχα επιστημονικά δεδομένα…
Ο χρυσαυγίτης από την άλλη αποδέχεται ως Δόγμα, ως Αξίωμα, πέραν του ορθολογισμού ή επιστημονικών αποδείξεων, την ανωτερότητα της δικής του υπο-ομάδας – όπως και αν αυτή ορίζεται – απέναντι στους υπόλοιπους ανθρώπους. Ο χρυσαυγίτης είναι ρατσιστής γιατί πιστεύει πως το δικαιούται, ελέω θεού. Τι κι αν η επιστήμη έχει από δεκαετίες καταρρίψει τελεσίδικα κάθε ψήγμα επιχειρήματος ή έστω ισχυρισμού υπέρ αυτού του παραλογισμού. Τι κι αν πλέον η ίδια η έννοια της “φυλής” σταδιακά καταργείται μέσα από την χαρτογράφηση του DNA και την ανάλυση των πληθυσμών – για δήθεν “καθαρότητες” ούτε καν κουβέντα! Τι κι αν κάθε μία από τις θολές και αυθαίρετες διαχωριστικές γραμμές που κάποιοι προσπαθούν να χαράξουν ανάμεσα στους ανθρώπους έχει σβηστεί ανεπιστρεπτί από την λιτή σαφήνεια της επιστήμης! Ο χρυσαυγίτης θα κλείσει μάτια και αυτιά, ώστε να εμποδίσει την επέλαση της λογικής στο μυαλό του προκειμένω να προστατεύσει την “συναισθηματικά βολική” του ψευδαίσθηση ανωτερότητας.

Ε, λοιπόν ο επιστήμονας, και δη ο γιατρός, και ο χρυσαυγίτης προϋποθέτουν διαμετρικά αντίθετες στάσεις ζωής και σκέψης. Ο γιατρός που θα κλειδώσει στο ντουλάπι την λογική του και την επιστημονική του εκπαίδευση για να μπορέσει να κρατήσει εναν συναισθηματικά βολικό ρατσισμό οποιουδήποτε τύπου ή μορφής χωρίς να εξεγείρεται το μυαλό του παύει να λειτουργεί επιστημονικά, παύει να λειτουργεί ως γιατρός.

Ακόμα κι αν νομίζει πως διαθέτει κάποιου είδους νοητικό διακοπτάκι που μπορεί να αναβοσβήνει τον ορθολογισμό του κατά βούληση και κατά περίπτωση… ε λοιπόν αυτό το διακοπτάκι σύντομα θα ξεχαρβαλωθεί και θα χαλάσει, ο ορθολογισμός θα αχρηστευτεί και θα μείνει ο ακραίος δογματισμός, η μισαλλοδοξία, ο ρατσισμός και οι μισανθρωπικές ιδεοληψίες – θα έχει πλέον απολέσει την επιστημονική ιδιότητα…

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)