to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Οι νέες ταινίες - Κριτική-παρουσίαση από τον Στράτο Κερσανίδη

Οι νέες ταινίες, από τον κριτικό κινηματογράφου Στράτο Κερσανίδη


Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΜΟΥ
MON ROI

Σκηνοθεσία: Μαϊουέν
Πρωταγωνιστούν: Εμανουέλ Μπερκό, Βενσάν Κασέλ, Λουίς Γκαρέλ

Μια γυναίκα, η Τονί, μετρά από ένα ατύχημα που είχε στο σκι, νοσηλεύεται σε ένα κέντρο αποκατάστασης. Εκεί, παρακολουθούμε σε φλας μπακ, τη σχέση της με τον Τζόρτζιο, έναν πλούσιο, γοητευτικό και ιδιόρρυθμο άνδρα, με τον οποίο μοιράστηκε δέκα χρόνια από τη ζωή της και απέκτησαν ένα αγοράκι.

Τη γνωριμία τους ακολούθησε ο κεραυνοβόλος έρωτας και μια θυελλώδης, παθιασμένη ερωτική σχέση. Ζουν μαζί, η Τονί μένει έγκυος αλλά ο Τζόρτζιο, ενώ τη λατρεύει δεν μπορεί να ζήσει μια 'φυσιολογική' οικογενειακή ζωή. Προτιμά να ζει ελεύθερος χωρίς καμία δέσμευση. Έτσι η σχέση τους αρχίζει να κλονίζεται, οι δυο του κινούνται σε φυγόκεντρους κύκλους, οι οποίοι πλησιάζουν, κλείνουν, κι ύστερα ξανανοίγουν αλλά ποτέ δεν απομακρύνονται. Φαίνεται τελικά, πως κάτω από το επιφανειακό πάθος υπάρχει αγάπη.

Αυτή είναι σε γενικές γραμμές η ιστορία που ξεδιπλώνει μπροστά στα μάτια των θεατών, η Μαϊουέν.  Μια ταινία χαρακτήρων και συμπεριφορών στην οποία πολύ σημαντικό ρόλο παίζουν οι ηθοποιοί. Η Εμανουέλ Μπερκό και ο ΒΕΝΣΆΝ Κασέλ, με την πρώτη, μάλιστα, να κερδίζει το βραβείο γυναικείας ερμηνείας -εξ ημισείας με τη Ρούνεϊ Μάρα για το “Κάρολ”- στο 68ο Φεστιβάλ των Κανών.

Η θυελλώδης σχέση της Τονί και του Τζόρτζιο, δίνεται μέσα από τα συνεχή σκαμπανεβάσματα της συμπεριφοράς του δεύτερου. Το σενάριο ξετυλίγει με αναλυτικό τρόπο -συχνά υπερβολικό- και με μικρές ανατροπές την κοινή ζωή τους. Εάν είχε προτιμηθεί η μικρότερη διάρκεια της ταινίας (128 λεπτά), πιστεύω πως θα ήταν καλύτερα. Γιατί φορτώνεται με εικόνες και διαλόγους που θα μπορούσαν να λείπουν χωρίς, κατά την άποψή μου, να αφαιρέσουν κάτι από το ούτως ή άλλως ενδιαφέρον θέμα της.

Λέει η σκηνοθέτιδα: “Είναι η ιστορία μιας καταστροφικής σχέσης (...) Είχα γράψει αναρίθμητες εκδοχές του σεναρίου, χωρίς να με ικανοποιεί καμία. Οι χαρούμενες στιγμές ενός ζευγαριού πριν αρχίσουν όλα να καταρρέουν- συνειδητοποίησα πόσο δύσκολο μου ήταν να έχω χαρούμενους ανθρώπους στις ταινίες μου (...) ήθελα να κάνω μια ταινία στην οποία δε θα ήμουν μέσα, για να δω τι θα μου απέφερε ως σκηνοθέτιδα, κι επειδή ήθελα να δουλέψω με την Εμανουέλ Μπερκό. Ο χαρακτήρας του Τζόρτζιο επίσης θα ήταν περίπλοκος και μυστηριώδης. Οι χαρακτήρες δεν πρέπει να είναι μονολιθικοί, ειδάλλως γίνονται γρήγορα βαρετοί. Η ζωή δεν αποτελείται από ένα κομμάτι μόνο, πρέπει να μπορεί κανείς να την κοιτάζει από διαφορετικές οπτικές(...)”.

                                                     

ΕΡΩΤΑΣ ΧΩΡΙΣ ΑΥΡΙΟ
ITSI BITSI / STEPPEULVEN

Σκηνοθεσία: Όλε Κρίστιαν Μάντσεν
Πρωταγωνιστούν: Χοακίμ Φιελστράπ, Μαρί Τουρέλ Σόντερμπεργκ, Κρίστιαν Γκάρντε, Μπιέρουμ, Γιοχάνες Νίμαρκ, Γιάκομπ Ράντραπ, Όλα Ράπας, Τίρε Λίντχαρντ

 Είναι η ταραγμένη δεκαετία του 1960 η οποία έφερε τους μπίτνικ, τους χίπις, το αντιπολεμικό κίνημα, τις μεγάλες διαδηλώσεις – εξεγέρσεις σε πολλές χώρες του κόσμου. Πολιτικοποίηση, αμφισβήτηση, ψυχεδέλεια. Αναζητήσεις δρόμων επικοινωνίας και διεξόδων μέσα από ανατολικές φιλοσοφίες και διάφορες ουσίες.Και όλα αυτά συνοδεύονται από το δικό τους '΄σάουντρακ', από τη μουσική που συνάρπαζε τους νέους και αναζητούσε κι αυτή νέες οδούς έκφρασης.

Ο Όλε Κρίστιαν Άντερσεν, σκηνοθετεί την ταινία “Έρωτας χωρίς αύριο” (Itsi Bitsi), στην οποία μας βάζει με την πρώτη στο κλίμα της εποχής. Μια διαδήλωση ενάντια στα πυρηνικά, το 1962 στην Κοπεγχάγη. Η αστυνομία κάνει συλλήψεις με αποτέλεσμα κάποιοι διαδηλωτές να καταλήξουν στο κρατητήριο. Εκεί ο 19χρονος Έικ Σκάλοε γνωρίζεται με τη 17χρονη, Ίμπεν. Οι δυο νέοι μοιράζονται τος ίδιες αγωνίες, τις ίδιες ανησυχίες. Ο έρωτάς τους είναι κεραυνοβόλος και έτσι θα αρχίσει η κοινή τους πορεία.

Ζουν σε ένα σπίτι στην εξοχή και σύντομα ο Έικ θα ανακαλύψει πως η ζωή με την αγαπημένη του δεν είναι καθόλου εύκολη. Η Ίμπεν αρνείται να δεσμευτεί σε μια σχέση με έναν άνδρα και ο Έικ αναγκάζεται να τη διεκδικεί συνεχώς. Αυτό που επιζητούν και οι δύο είναι η απόλυτη ελευθερία, με το μότο του Έικ να λέει, πως το πιο δύσκολο είναι να αλλάξουμε τον εαυτό μας. Και ενώ αυτός δυσκολεύεται, για την Ίμπε φαίνεται να είναι πιο απλό. Ταξιδεύουν μαζί, συναντιούνται με νέους σαν αυτούς, καταλήγουν στην Αθήνα και εκεί ο Έικ θα μυηθεί στον κόσμο των ουσιών. Χωρίζουν, εκείνος ταξιδεύει στη Βαγδάτη αλλά η Ίμπεν δε φεύγει από το μυαλό του. Θέλει να την κερδίσει ξανά και για να το καταφέρει γίνεται ποιητής, ναρκομανής, ταξιδιώτης και τελικά ιδρύει ένα μουσικό συγκρότημα: τους Στέπενγουλφ (στα δανέζικα Steppeulvene), που υπήρξε η πρώτη ροκ μπάντα στη Δανία. Στο κορυφαίο τους άλμπουμ, το “HIP”, ξεχωρίζουν οι στίχοι που έγραψε ο Έικ, για την Ίτσι Μπίτσι, όπως αποκαλούσε την αγαπημένη του Ίμπεν.

Το 1967, δημιουργήθηκαν και οι άλλοι και πιο γνωστοί Λύκοι της Στέπας (Stepenwolf), στην Καλιφόρνια.

Η ταινία μας μεταφέρει στο κλίμα της δεκαετίας του 1960, με μεγάλη επιτυχία. Πλημμυρισμένη από όμορφη μουσική μας φέρνει κοντά σε μια γενιά που νόμισε πως θα αλλάξει τα πάντα με αυτοκαταστροφικά, πολλές φορές, αποτελέσματα. Βλέπεται ευχάριστα, είναι διασκεδαστική, έχει χιούμορ, συγκινεί.

Σημειώνει ο σκηνοθέτης: “'Τι ιστορία' ήταν τα τελευταία λόγια του Έικ Σκάλε για τον νεανικό έρωτα της ζωής του, την Ίμπεν Νάγκελ Ράσμουνσεν. Και τι ιστορία όντως, γι' αυτή την επική σχέση αγάπης με συγκινητικές προεκτάσεις. Mια ιστορία βασισμένη σε αληθινά περιστατικά για την απελπισμένη αγάπη δύο νέων. Ο Έικ και η Ίμπεν μοιράζονται το ίδιο πάθος ο ένας για τον άλλον, ένα πάθος που όλο προσπαθούσαν να αφήσουν, αλλά που ποτέ δεν τους εγκατέλειψε. Εξ ακοής είχα μάθει γι' αυτήν την ιστορία πρώτη φορά πριν από πολλά χρόνια, και δεν την είχα ξεχάσει ποτέ από τότε. Πιστεύω ότι η ιστορία του Έικ και της Ίμπεν είναι καθολική και γνήσια με έναν τρόπο που θα έπρεπε να αγγίξει το κοινό, όχι μόνο στην Δανία και την Ευρώπη, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο  To 1962 ήταν η χρονιά που οι Μπήτνικς εμφανίστηκαν στην Ευρώπη, ένα κίνημα που ενέπνευσε και άνοιξε το δρόμο για τους χίπις. Πολλές ταινίες έχουν γίνει που σχετίζονται με τους χίπις, αλλά λίγες είναι αυτές που ασχολούνται με τους Μπήτνικς εκείνης της περιόδου. Αλλά αυτό είναι ακριβώς που με ενδιαφέρει περισσότερο. Οι Μπήτνικς είχαν αναπτύξει ένα είδος ελευθερίας, που προήλθε από τις πολιτικές τους απόψεις, αλλά σύντομα έγινε πολύ πιο προσωπική. Περισσότερο από το να είναι απλώς εκπρόσωποι για την ειρήνη, την αγάπη και την αρμονία στον κόσμο, οι Μπήτνικς και οι χίπστερς ασχολήθηκαν με τα ταξίδια και τα ναρκωτικά, εμπνευόμενοι συχνά από τους Τζακ Κέρουακ, Άλλεν Γκίνσμπεργκ, Γουίλιαμ Μπάροουζ και Μπομπ Ντίλαν (...)

 

Η ΑΘΗΝΑ ΑΠΟ ΚΑΤΩ: ΤΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΤΩΝ ΝΕΟΠΤΩΧΩΝ

Σκηνοθεσία: Τάκης Μπαρδάκος

Μέσα από τις πραγματικές ιστορίες ανθρώπων, η ταινία στοχεύει στην ανάδειξη της κοινωνικής ανισότητας. Η κοινωνική αδικία, η οποία οξύνεται σε περιόδους οικονομικής κρίσης, έχει ως αποτέλεσμα τη δραματική αύξηση του φτωχών και των αστέγων. Συσσίτια, ανεργία και χιλιάδες άνθρωποι, που τους ονομάζουμε “νεόπτωχους” και οι οποίοι όχι μόνο ζουν δίπλα μας αλλά είμαστε κι εμείς οι ίδιοι.  Η ταινία ακολουθεί τις ιστορίες αρκετών πολιτών, προβάλλοντας την κοινωνική ανισότητα και την αδικία.

Μια ταινία σκληρή μέσα στο σκληρό ρεαλισμό της καθημερινότητας η οποία στοχεύει στην αφύπνιση, το διάλογο και την αλληλεγγύη ανάμεσα στους ανθρώπους.

 

Ο ΛΥΚΟΣ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ

THEEB

Σκηνοθεσία: Νάτζι Αμπού Νουάρ
Πρωταγωνιστούν:Τζασίρ Είντ Αλ Χουιετάτ, Χουσεϊν Σαλαμέχ Αλ Σουεϊλχιγίν, Χασάν Μουτλάγκ Αλ Μαραγιέχ

 Το 1916, ενώ μαίνεται ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, στην ιορδανική έρημο, ένας μικρός βεδουίνος, ο Τεέμπ, συνοδεύει ένα βρετανό στρατιώτη. Η περιοχή αποτελεί ακόμη μέρος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και επαναστατικές ομάδες, μισθοφόροι και διάφοροι ένοπλοι πολεμούν μεταξύ τους. Ένα επικίνδυνο ταξίδι και ο μικρός μαζί με τον αδελφό του πρέπει να φερθούν σαν μεγάλοι.

Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη η οποία μάλιστα, κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Βενετίας.

Ο σκηνοθέτης για να αποδώσει όσο γίνεται πιο πιστά τη ζωή των Βεδουίνων, έζησε επί αρκετούς μήνες μαζί τους σε ένα χωριό στην έρημο της Ιορδανίας.

 

ΤΑ 13 ΛΕΠΤΆ ΠΟΥ ΔΕΝ ΆΛΛΑΞΑΝ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΊΑ
ELSER

Σκηνοθεσία: Όλιβερ Χιρσμπίγκελ
Πρωταγωνιστούν: Κρίστιαν Φρίντελ, Καταρίνα Σούτλερ, Μπούργκαρτ Κλάουσνερ, Γιόχαν Φον Μπούλοβ

Στις 8 Νοεμβρίου 1939, ο Όλιβερ Έλσερ σχεδίασε τη δολοφονία του Χίτλερ και των συνεργατών του, τοποθετώντας μία βόμβα. Όμως ο Χίτλερ έφυγε 13 λεπτά νωρίτερα από το σημείο και έτσι η ανθρωπότητα δεν απέφυγε την αιματοχυσία.

Ο Έλσερ συνελήφθη και βασανίστηκε και δικαιολογώντας την πράξη του είπε πως αυτό που ήθελε ήταν να γλυτώσει τον κόσμο από την απειλή του πολέμου που έβλεπε πως ερχόταν.

Ο σκηνοθέτης, Όλιβερ Χιρσμπίγκελ λέει πως γνώριζε την ιστορία αυτή από τα παιδικά του χρόνια. Και συνεχίζει: “Το Τρίτο Ράιχ με έχει απασχολήσει από πολύ νωρίς. Όλες οι ερωτήσεις που δεν βρήκαν απάντηση στα νιάτα μου δεν με έχουν αφήσει ήσυχο μέχρι σήμερα: Πώς ήταν δυνατόν; Γιατί κανείς δεν έκανε κάτι για να το σταματήσει; Γιατί δεν υπήρχε σοβαρό κίνημα αντίστασης; Στην απόπειρα να βρω όσα περισσότερα μπορούσα για τον ναζισμό, συνάντησα την περίπτωση του Έλσερ στα σχολικά μου χρόνια. Τον βρήκα πολύ ενδιαφέρονταν, παρ' όλο που τότε ξέραμε πολύ λίγα για αυτόν. Παλιά, του είχαν βάλει την ταμπέλα του τύπου που είχε εμμονή με τη δολοφονία του Χίτλερ (...) Ο Έλσερ δεν ήταν πολιτικοποιημένος, αλλά απλώς ένα ελεύθερο πνεύμα που πιστεύει στην ατομικότητα και στην ελεύθερη βούληση. Κάποιος που είναι περίεργος για τον κόσμο και θέλει να αποδράσει από τους περιορισμούς της αγροτικής ζωής. Σήμερα, μπορεί και να τον αποκαλούσαμε χίπι. Αισθανόταν μια περιρρέουσα καταστροφική ενέργεια, ένα σύστημα που έλεγχε τα πάντα, που υποστήριζε τη βία και την καταπίεση κάθε ατομικότητας και δημιουργικότητας. Αυτό ήταν τελείως κόντρα στον χαρακτήρα του. Και αισθάνθηκε μια έντονη εσωτερική παρόρμηση να αντισταθεί στο σύστημα”.
 

ΨΕΥΤΗΣ ΗΛΙΟΣ 2: Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΞΟΔΟΣ
UTOMLYONNYE SOLNTSEM 2: PREDSTOYANIE / BURNT BY THE SUN 2: EXODUS

Σκηνοθεσία: Νικίτα Μιχάλκοφ
Πρωταγωνιστούν: Νικίτα Μιχάλκοφ, Ολέγκ Μενσίκοφ, Εβγκένι Μιρόνοφ, Ναντέζντα Μιχάλκοβα

Το αριστούργημα του Μιχάλκοφ, του 2008, συνεχίζεται. Έχουν περάσει πέντε χρόνια από τότε που ο στρατηγός Κοτόφ συνελήφθη από το σταλινικό καθεστώς. Τώρα, στα 1941 και ενώ έχει ξεσπάσει ο πόλεμος, ο Κοτόφ έχει αποδράσει από το στρατόπεδο συγκέντρωσης και πολεμά εναντίον των ναζί. Πολεμώντας αναρωτιέται για την τύχη της γυναίκας του, Μαρύσια και της κόρης του, Νάντια και θεωρεί πως έχουν πεθάνει σε στρατόπεδο καταναγκαστικής εργασίας. Όμως οι δυο γυναίκες είναι ζωντανές και η Νάντια είναι νοσοκόμα. Η κοπέλα πιστεύει πως ο πατέρας της ζει και αποφασίζει να κάνει το παν για τον βρει. Στο μεταξύ ο πόλεμος συνεχίζεται και ο θάνατος καραδοκεί παντού. 

 

RACE

Σκηνοθεσία: Στίβεν Χόπκινς
Πρωταγωνιστούν: Κάρις Βαν Χάουτεν, Αμάντα Κριου, Τζέρεμι Άιρονς, Τζέισον Σουντέκις, Τζιάκομο Τζιανότι, Γουίλιαμ Χαρτ

Ο Τζέσε Όυενς, έχοντας βιώσει το ρατσισμό στην πατρίδα του εκπροσωπεί τις ΗΠΑ στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1936, στο Βερολίνο. Έχοντας καταρρίψει όλα τα ρεκόρ, ο Όουενς προβληματίστηκε για το ένα πρέπει να πάρει μέρος στη ναζιστική φιέστα που ετοίμασε ο Χίτλερ. Τελικά αποφάσισε πως ο καλύτερος τρόπος για να εναντιωθεί θα ήταν η συμμετοχή και η νίκη μπροστά στα μάτια του. Στο Βερολίνο ο έγχρωμος αμερικανός σπρίντερ, Τζέσε Όυενς, ανέτρεψε τη θεωρία του Χίτλερ περί ανωτερότητας της Άριας φυλής κερδίζοντας 4 χρυσά μετάλλια, στα 100 και τα 200 μέτρα, στο άλμα εις μήκος και στην σκυταλοδρομία 4Χ100.

 

SHORT FUSE

Σκηνοθεσία: Ανδρέας Λαμπρόπουλος, Κώστας Σκύφτας
Πρωταγωνιστούν: Αποστόλης Τότσικας, Ευγενία Δημητροπούλου, Τάσος Νούσιας, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Θοδωρής Αθερίδης, Γιώργος Καραμίχος

Ο 30χρονος  Άρης, πρώην δικηγόρος ενώ προσπαθεί να επιστρέψει στη δικηγορία εργάζεται προσωρινά ως κούριερ. Ενώ μεταφέρει ένα δέμα κάποιο εγκαταλελειμμένο αρχοντικό δέχεται επίθεση. Συνέρχεται ζωσμένος με εκρηκτικά, συνδεδεμένα με ένα μηχανισμό που μετρά αντίστροφα και ένα ακουστικό στο αυτί όπου μια άγνωστη φωνή του λέει τι πρέπει να κάνει. Η ώρα περνά, ο Άρης προσπαθεί να βρει τον τρόπο να απενεργοποιήσει τον εκρηκτικό μηχανισμό ενώ βρίσκεται ανάμεσα στην αστυνομία και τους εγκληματίες. Παλεύοντας για την ίδια τη ζωή θα βρεθεί αντιμέτωπος με τις επιλογές του ενώ θα αναθεωρήσει πολλά από όσα ως τότε πίστευε. 

Ακόμη μια ελληνική ταινία, από τις πολλές που βγήκαν φέτος στις αίθουσες και η οποία αξίζει να προσεχθεί.

 

Ο ΕΚΛΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ

MIDNIGHT SPECIAL

Σκηνοθεσία: Τζεφ Νίκολς
Πρωταγωνιστούν: Μάικλ Σάνον, Τζόελ Έτζερτον, Κίρστεν Ντανστ, Άνταμ Ντράιβερ, Τζέιντεν Λίμπερερ, Σαμ Σέπαρντ

Ο μικρός Άλτον διαθέτει ειδικές δυνάμεις και ο πατέρας του, προσπαθεί να τον προστατεύσει. Κυνηγημένος από κάποιους θρησκόληπτους, την τοπική αστυνομία και τέλος την ίδια την κυβέρνηση, ο πατέρας ρισκάρει τα πάντα.

Ένα θρίλερ επιστημονικής φαντασίας το οποίο πήρε μέρος στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Βερολίνου.

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΖΟΥΓΚΛΑΣ
THE JUNGLE BOOK

Σκηνοθεσία: Τζον Φαβρό
Πρωταγωνιστούν: Νιλ Σέτι και τις φωνές των Σκάρλετ Γιόχανσον, Ίντρις Έλμπα, Μπιλ Μάρεϊ, Μπεν Κίνγκσλεϊ, Κρίστοφερ Γουόκεν, Τζιανκάρλο Εσπόζιτο, Λουπίτα Νιόνγκο

Η ιστορία του μικρού Μόγλη που μεγάλωσε στη ζούγκλα. Ακόμη μία κινηματογραφική μεταφορά του πασίγνωστου βιβλίου του Ράντγιαρ Κίπλινγκ.

 

ΡΟΒΙΝΣΩΝ ΚΡΟΥΣΟΣ

ROBINSON CRUSOE

Σκηνοθεσία: Μπεν Στάσεν, Βίνσεντ Κέστελουτ

Το γνωστό μυθιστόρημα του Ντάνιελ Ντεφόε, που πρωτοεκδόθηκε το 1719, μεταφέρεται και πάλι στο σινεμά, αυτή τη φορά σε μια τρισδιάστατη ταινία κινουμένων σχεδίων.

 

ΖΗΣΕ ΜΕ ΡΥΘΜΟ

HIGH STRUNG

Σκηνοθεσία: Μάικλ Ντέμιαν
Πρωταγωνιστούν: Τζέιν Σέιμουρ, Κίναν Κάμπα, Νίκολας Γκαλιτζάιν, Σονόγια Μιζούνο, Ρίτσαρντ Σαουθγκέιτ, Πολ Φρίμαν, Ίαν Κλίντστγουντ, Κόμφορτ Φίντοκ

Η μπαλαρίνα Ρούμπι συναντά στη Νέα Υόρκη το μουσικό του δρόμου, Τζόνι. Η αρχική τους αντιπάθεια αλλάζει σε μια βαθύτερη σχέση και μαζί πρέπει να κερδίσουν ένα διαγωνισμό.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)