to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

13:57 | 17.07.2016

πηγή: Αυγή

Πολιτική

Λ. Κρέτσος: Η διαπλοκή γκρεμίζεται με σταθερά και αποφασιστικά βήματα

Για μια ολοκληρωμένη πολιτική στον κλάδο της Επικοινωνίας κάνει λόγο ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Λευτέρης Κρέτσος, μιλώντας στην "Αυγή" της Κυριακής και τη δημοσιογράφο Αγγέλα Νταρζάνου.


Περιγράφει τις πρωτοβουλίες...

Για μια ολοκληρωμένη πολιτική στον κλάδο της Επικοινωνίας κάνει λόγο ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Λευτέρης Κρέτσος, μιλώντας στην «Αυγή» της Κυριακής. Περιγράφει τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης σε ένα ευρύ φάσμα παρεμβάσεων, που περιλαμβάνει από την αδειοδότηση των καναλιών μέχρι την εξυγίανση του συστήματος media buying, με στόχο τη δημιουργία υγιών επιχειρήσεων και την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.

* Ο διαγωνισμός για τις άδειες προχωρεί προς το παρόν, κ. Κρέτσο. Ωστόσο, έχουν υποβληθεί πάνω από 65 δικόγραφα που επιχειρούν να προσβάλουν ή να καθυστερήσουν τον διαγωνισμό. Δεν υπάρχει κίνδυνος δικαστικής εμπλοκής στη διεξαγωγή του διαγωνισμού;

Η διαδικασία της αδειοδότησης είναι συνταγματική υποχρέωση. Εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον τόσο από δημοσιονομικής πλευράς όσο και κυρίως από πλευράς τήρησης βασικών κανόνων δημοκρατίας και ισονομίας μεταξύ των πολιτών της χώρας. Το επάγγελμα του καναλάρχη παρέμεινε ηθελημένα κλειστό για δεκαετίες, ώστε να εξυπηρετηθούν στόχοι και μηχανισμοί εξουσίας που μας οδήγησαν σε καταστάσεις αδιέξοδες και προβληματικές.

* Όλοι συμφωνούν στο να δοθούν άδειες, και οι καναλάρχες και η Ν.Δ., που σας αντιπολιτεύεται. Μήπως η διαδικασία της αδειοδότησης είναι προβληματική;

Η Ν.Δ. με τον τρόπο που πολιτεύεται αποδεικνύει ότι δεν θέλει να αλλάξει τίποτα, γιατί πολύ απλά αποτελεί βασικό πόλο του παλαιοκομματισμού που εξέθρεψε τη διαπλοκή και την έλλειψη ισονομίας. Στα λόγια όλοι παραδέχονται ότι δεν πάει άλλο με το σημερινό καθεστώς ανομίας στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο, αλλά αυτό που κυριαρχεί είναι μια αναντιστοιχία λόγων και πράξεων από όλους όσοι πολέμησαν και συνεχίζουν να πολεμούν την εφαρμογή ενός νόμου που επιδιώκει την εξυγίανση και τη διαφάνεια στο χώρο της ενημέρωσης. Οι παλιοί καναλάρχες δεν θέλουν να πληρώσουν, όπως δείχνουν τα 66 δικόγραφα, και η Ν.Δ. θα ήθελε να δώσουμε τις άδειες δωρεάν ή με τίμημα ορισμένο στα μέτρα των καναλαρχών.

* Μήπως, όμως, κάποια πράγματα θα μπορούσαν να γίνουν διαφορετικά;

Το νομοσχέδιο για τον διαγωνισμό βγήκε σε διαβούλευση περίπου έναν χρόνο πριν. Ακολουθήσαμε πλήρως τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες, ενώ ήρθαμε σε διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Ενσωματώσαμε αρκετά σχόλια από τη διαβούλευση. Παρατείναμε σημαντικά τον χρόνο της διαβούλευσης και για τον νόμο, και για την προκήρυξη. Συνεργαστήκαμε με πανεπιστήμια, επιστήμονες και εταιρείες συμβούλων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Επιδιώξαμε εμπράκτως και επανειλημμένως τη συναίνεση για νέο ΕΣΡ με τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Ο τρόπος, δε, που επιλέξαμε να διεξαχθεί ο διαγωνισμός βασίζεται σε δοκιμασμένη διαδικασία δημοπράτησης φάσματος από την ΕΕΤΤ, είναι πλήρως τυποποιημένος και δεν επιτρέπει παρεμβάσεις από κανέναν. Η δαιμονοποίηση του νόμου και της διαγωνιστικής διαδικασίας γίνεται γιατί δίνουμε τέλος στα πασαλείμματα νομιμότητας που κράτησαν ζωντανή τη διαπλοκή και την ανομία στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο.

* Αυτό σημαίνει ότι καταπολεμάται η διαπλοκή;

Η διαπλοκή γκρεμίζεται με τον ίδιο τρόπο που χτίζονται οι μεγάλες και ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις: με σταθερά και αποφασιστικά βήματα. Ο διαγωνισμός για τις τηλεοπτικές άδειες είναι μόνο ένα τμήμα ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης της Οπτικοακουστικής Βιομηχανίας.

Η επανασύσταση της ΕΡΤ, η λειτουργία του μητρώου online media, ο συντονισμός της εθνικής επικοινωνιακής πολιτικής μέσα από την εξασφάλιση συνεργειών μεταξύ των δημόσιων φορέων, η υποχρέωση δημοσιοποίησης των διαφημιστικών δαπανών των τραπεζών, η σύσταση του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων, η εισαγωγή bar code στις εφημερίδες, ο σχεδιασμός της ηλεκτρονικής πλατφόρμας διάθεσης τηλεοπτικού χρόνου αποτελούν πρωτοβουλίες που επιφέρουν βιώσιμες λύσεις και αναδεικνύουν τον κλάδο των οπτικοακουστικών μέσων.

Βιώσιμη λύση δεν σημαίνει μόνο διαθέσιμη ρευστότητα, αλλά κυρίως δυνατότητα για ανάπτυξη και αξιοπρεπείς θέσεις εργασίας. Το μιντιακό σύστημα όπως λειτούργησε στο παρελθόν συσσώρευσε χρέη και ευνόησε ελαστικές εργασιακές σχέσεις, ενώ ενίσχυσε την αδιαφάνεια και την απουσία αντικειμενικής ενημέρωσης.

* Πολλοί είναι δύσπιστοι και θεωρούν ότι τώρα χτίζεται η «νέα διαπλοκή», η διαπλοκή του ΣΥΡΙΖΑ. Τη συνδέουν, μάλιστα, με την κατάθεση υποψηφιότητας από τον επιχειρηματία Καλογρίτσα.

Η διαδικασία της διαγωνιστικής διαδικασίας είναι τυποποιημένη και δεν επιδέχεται παρεμβάσεις από οποιονδήποτε. Οι προϋποθέσεις της διαδικασίας είναι γνωστές και δημοσιευμένες. Τα υπόλοιπα αποτελούν φθηνά επιχειρήματα για να μειώσουν της αξίας της διαγωνιστικής διαδικασίας. Με το νέο σχέδιο νόμου για τη διάθεση και πώληση διαφημιστικού χρόνου που βρίσκεται ήδη σε διαβούλευση είναι σαφές ότι επιδιώκουμε τον περιορισμό φαινομένων αδιαφάνειας και διαπλοκής. Και αυτό θα ισχύει για τους νέους καναλάρχες, όποιοι και αν είναι αυτοί.

* Δεχθήκατε σφοδρή κριτική από παράγοντες της αγοράς για το νομοσχέδιο που αφορά την αγορά διαφημιστικού χρόνου.

Πρόκειται για τη λειτουργία μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας διάθεσης του τηλεοπτικού διαφημιστικού χρόνου. Τα 4 νομίμως λειτουργούντα εθνικής εμβέλειας κανάλια που θα προκύψουν από τον διαγωνισμό και η ΕΡΤ θα πωλούν τον διαφημιστικό τους χρόνο μέσα από αυτήν. Τα κανάλια θα είναι ελεύθερα, και με βάση τη δική τους εμπορική πολιτική, να αποφασίζουν το πότε και με ποια τιμή θα δημοπρατούν τον τηλεοπτικό διαφημιστικό τους χρόνο. Όλες οι συναλλαγές θα έρθουν στο φως, και δεν θα είναι εφικτό να χειραγωγείται η αγορά από όσους απαιτούν υπέρογκες επιβραβεύσεις και προνομιακούς για τους εαυτούς τους όρους αποπληρωμής. Το σύστημα αγοράς διαφημιστικού χρόνου στην τηλεόραση παύει να είναι κλειστό και σύνθετο και γίνεται διάφανο και απλοποιημένο, συνοδευόμενο από ελάχιστο ρίσκο επισφάλειας των συναλλαγών και εγγυημένα φορολογικά έσοδα για το Δημόσιο.

* Δεν παραβιάζετε, όμως, με την υποχρέωση σύναψης συμβάσεων μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας, την οικονομική ελευθερία των επιχειρήσεων; Αυτό υποστηρίζουν διαφημιστές, διαφημιζόμενοι και κανάλια.

Το αντίθετο, θα σας έλεγα. Και αυτό γιατί σε καμία περίπτωση δεν μεταβιβάζεται, ούτε υφαρπάζεται ο διαφημιστικός τηλεοπτικός χρόνος. Δεν υπάρχει κανενός είδους παρέμβαση στον καθορισμό και τον προσδιορισμό των τιμών και των συμβαλλόμενων μερών. Πρόκειται για μια λειτουργική και διάφανη διάθεση του τηλεοπτικού διαφημιστικού χρόνου, η οποία ενισχύει την κατοχυρωμένη συνταγματικά ελευθερία των συμβάσεων, και μάλιστα με όρους ανεμπόδιστης λειτουργίας των δυνάμεων της προσφοράς - ζήτησης.

* Ο φόρος 10% υπέρ του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων (ΕΚΟΜΕ) δεν αποτελεί πρόσθετο βάρος σε μια αγορά επιβαρυμένη από την κρίση;

Πρόκειται για ένα 10% επί του συνόλου των συναλλαγών και όχι έναν κεφαλικό φόρο που ανέφεραν ορισμένοι. Η ανταποδοτικότητά του είναι τεράστια, ειδικά για την απασχόληση νέων επιστημόνων και τους δημιουργούς οπτικοακουστικού περιεχομένου. Το ΕΚΟΜΕ δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Τα χρήματα αυτά θα πάνε για τον πολιτισμό, τη διάσωση της οπτικοακουστικής μας κληρονομιάς, αλλά και τη στήριξη της δημιουργικής βιομηχανίας. Θα δημιουργηθούν δουλειές και εισοδήματα. Και αυτό θα είναι προς όφελος όλων.

* Το σύστημα της απευθείας τιμολόγησης που προέβλεπε ο νόμος Σταμάτη δεν συμβάλλει προς αυτήν την κατεύθυνση διαφάνειας που επιδιώκετε;

Η ρύθμιση Σταμάτη επιχειρούσε με άτσαλο τρόπο να λύσει το πρόβλημα των «επιστροφών» και του μαύρου χρήματος στη διαφήμιση. Εάν εφαρμοζόταν, θα οδηγούσε σε κλείσιμο μια σειρά διαφημιστικών επιχειρήσεων, οι οποίες μπορεί να λειτουργούν στρεβλά, όμως ορισμένες διαθέτουν υψηλή τεχνογνωσία στον τομέα του media planning. Εμείς θεσμοθετούμε την καταστατική αυτορρύθμιση και τη λειτουργία ενός διάφανου συστήματος και για λόγους καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και για λόγους ενίσχυσης της ανεξαρτησίας των μέσων ενημέρωσης.

* Μιλάμε για διαφημιστική δαπάνη και δεν έχουμε στοιχεία από το 2014. Πόσο υπολογίζετε το ύψος της το 2015; Συνολικά αλλά και ειδικότερα στην τηλεόραση;

Σύμφωνα με αυτά που μας είπαν οι διαφημιστές η διαφήμιση στην τηλεόραση αντιστοιχεί σε περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ, με αυξητικές όμως τάσεις. Ο κλάδος της διαφήμισης ακολουθεί πιο γρήγορα από άλλους κλάδους την πορεία των οικονομικών διακυμάνσεων. Όταν η οικονομία μπαίνει σε ύφεση έχει σημαντικές απώλειες. Αντίστοιχα, όταν το οικονομικό κλίμα βελτιώνεται, ο κλάδος εμφανίζει σημαντική άνοδο.

* Πότε θα έρθει προς ψήφιση αυτό το σχέδιο νόμου στη Βουλή;

Υπάρχει η εκκρεμότητα διεξαγωγής του διαγωνισμού, αλλά δεν υπάρχει λόγος να καθυστερήσουμε. Σε κάθε περίπτωση, η μετάβαση στον νέο τρόπο διάθεσης του διαφημιστικού τηλεοπτικού χρόνου θα γίνει ομαλά και σε βάθος 6μήνου. Το νομοσχέδιο είναι σε διαβούλευση μέχρι τις 25 Ιουλίου και ευελπιστούμε ότι η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί με χρήσιμα σχόλια σε μια κατεύθυνση βελτίωσής του. Μέχρι στιγμής, κυριαρχεί η παραπληροφόρηση και η άρνηση να ενισχυθεί η διαφάνεια και ο υγιής ανταγωνισμός στην τηλεοπτική διαφημιστική αγορά.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)