to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

7:46 | 10.11.2015

Κοινωνία

Τρίτη 10/11, στο ΠΑ.ΠΕΙ.: Ημερίδα για την επίδραση των Ειδήσεων για το προσφυγικό

Ημερίδα με τίτλο «Η Επίδραση των Ειδήσεων για το Μεταναστευτικό στις Απεικονίσεις Κρατών και Τόπων: Μία Κρίση Μέσα στην Κρίση για την Ελλάδα, την Λέσβο, και την Κω» διοργανώνει στις 10 Νοεμβρίου το Εργαστήρι Στρατηγικής Επικοινωνίας και Μέσων Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Πειραιά.



Οι ερευνήτριες του Εργαστηρίου Στρατηγικής Επικοινωνίας και Μέσων Ενημέρωσης, Δ.Ε.Σ. Πα.Πει.,Μαρία-Ελένη Δημητρίου και Κυριακή Φιλιππικούθα συζητήσουν για αυτά που συμβαίνουν σε προεκλογικές εκστρατείες ή στις διεθνείς σχέσεις και αποτυπώνονται στα άρθρα ή τα ρεπορτάζ των Μέσων Ενημέρωσης σε όλο τον κόσμο.

Στην 4η Ημερίδα που διοργανώνει το Ε ργαστήρι Στρατηγικής Επικοινωνίας και Μέσων Ενημέρωσης ( ΕΣΕΜΕ) του Δ.Ε.Σ. ΠΑ.ΠΕΙ, θα παρουσιαστούν πρωτογενείς έρευνες που αφορούν τις απεικονίσεις του συστήματος κρατών στα Μέσα Ενημέρωσης, την απόδοση Υπαιτιότητας, τις Στρατηγικές Απολογίας, τις Διαδικασίες Ανάταξης της Εικόνας και τη Ρητορική της Επίθεσης στην Στρατηγική Πολιτική Επικοινωνία.

Κεντρικός ομιλητής στην Ημερίδα θα είναι ο Δήμαρχος Λέσβου, Σπύρος Γαληνός.

Στην ομιλία του θα αναπτύξει τη Διαχείριση Εικόνας ενός νησιού εν κρίση, το πώς δηλαδή αντιμετωπίζει το ελληνικό νησί το Μεταναστευτικό ζήτημα.
Το πλήρες πρόγραμμα και δηλώσεις συμμετοχής, μπορείτε να το δείτε εδώ.

Η είσοδος στην Ημερίδα είναι ελεύθερη. Θα δοθούν πιστοποιητικά παρακολούθησης.



Το δελτίο τύπου της ημερίδας:

«Πολύ μεγάλη κρίση μέσα στην κρίση το προσφυγικό ζήτημα» δήλωσε στα τέλη Ιουλίου ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας. Η παρούσα έρευνα έρχεται να διερευνήσει, με συστηματικό τρόπο, την κρίση του προσφυγικού ζητήματος ως κρίση εικόνας της Ελλάδας. Εστιαζόμαστε σε έναν κεντρικό τύπο εικόνας κράτους: 

την εικόνα στα μέσα ενημέρωσης. Χρησιμοποιείται η μέθοδος της ποσοτικής ανάλυσης περιεχομένου για να εξεταστούν όλες οι απεικονίσεις όλων των κρατών που υπάρχουν στην ειδησεογραφία για το προσφυγικό ζήτημα σε σχέση με την Ελλάδα και με βασικούς πυλώνες εισόδου των προσφύγων στην χώρα όπως η Λέσβος και η Κως για την περίοδο ενός χρόνου σε επτά διεθνή δίκτυα. Η αναζήτηση των δημοσιευμάτων έγινε με λέξεις κλειδιά στους διαδυκτιακούς τόπους CNN (Ν=55), DEUTSCHE WELLE (62), BBC (99), FRANCE24 (42), EURONEWS (23), FOX (60) και AL JAZEERA (127). Σε αυτά τα δημοσιεύματα κατεγράφησαν 2791 απεικονίσεις κρατών και 675 απεικονίσεις τόπων. Από αυτές, 386 απεικονίσεις αφορούν την εικόνα της Ελλάδας ως χώρα, 210 την Λέσβο και 186 την Κω.

Χρησιμοποιήθηκε το πρωτόκολλο κωδικοποίησης State-mapping, το οποίο επικεντρώνεται στην ορατότητα της χώρας, στην αξιολόγησή της καθώς και στα ερμηνευτικά σχήματα τα οποία συγκροτούν την εικόνα της. Εξετάζεται η συγκρότηση της κρατικής εικόνας σε όρους στρατηγικής, μελοδράματος, προβλήματος, σύγκρουσης, φόβου, ελπίδας, θετικών επιδράσεων, αρνητικών επιπτώσεων καθώς και κυριαρχίας / ηγεμονικής προβολής, καθώς επίσης η μορφή του φοβικού επιχειρήματος (ρίσκο – απειλή) και το είδος του φόβου με το οποίο διασυνδέεται η χώρα. Στην προσέγγιση αυτή, όπου συνήθως εξετάζονται οι εικόνες όλων των κρατών, προσθέσαμε και την εικόνα των τόπων για να δούμε σε ποιο βαθμό το προσφυγικό έχει επηρεάσει την εικόνα νησιών που αποτελούν πύλες εισόδου όπως η Λέσβος και η Κως. 

Η εικόνα της κρίσης συνδυάζει την ορατότητα με χαμηλή αξιολόγηση. Αυτή η συνθήκη φαίνεται εν μέρει, μόνον, να ισχύει για την Ελλάδα: -0,31 στο σύνολο των καναλιών με πιο ακραία αρνητικό το -061 στο γερμανικό Deutsche Welle (η αξιολόγηση παίρνει τιμές -2 έως +2). Η ειδησεογραφία για το προσφυγικό είναι έμπλεη ερμηνευτικών σχημάτων όσον αφορά τους μετανάστες, αλλά κάνει πολύ πιο περιορισμένη χρήση ερμηνευτικών σχημάτων στην πλαισίωση της κρατικής εικόνας. Για την περίπτωση της Ελλάδας, το κυρίαρχο πλαίσιο που χρησιμοποιείται είναι αυτό του προβλήματος. Γενικά, η ειδησεογραφία του προσφυγικού παράγει σε περιορισμένο βαθμό την εικόνα της κρίσης για την Ελλάδα. 

Η εικόνα αυτή είναι πολύ λιγότερο έντονα αρνητική από την εικόνα που έχει παράξει η ειδησεογραφία για την Ελληνική οικονομική κρίση. Με το προσφυγικό η Ελλάδα βιώνει μίαν αρνητική κατάσταση για την δημιουργία της οποίας δεν ευθύνεται η ίδια. Το προσφυγικό στον βαθμό που, δευτερογενώς, θυματοποιεί και την Ελλάδα, παράγει για την χώρα την εικόνα του άξιου βοηθείας θύματος, σε αντιδιαστολή με την οικονομική κρίση η οποία στο μεγαλύτερο μέρος έχει παράξει την εικόνα του ανάξιου βοηθείας θύματος. 

Κρίνεται αναγκαίο από τους ερευνητές να εξεταστεί το πώς το διεθνές ακροατήριο προσλαμβάνει αυτές τις εικόνες για να διερευνηθεί σε ποιο βαθμό έχουμε την υποκατάσταση μίας θεματολογίας με έντονα αρνητικό πρόσημο για την χώρα (οικονομική κρίση) με μία θεματολογία με σαφώς πιο ήπιο αρνητικό πρόσημο ή το εάν έχουμε δύο αφηγήσεις με αρνητικό πρόσημο που επικάθεται η μία στην άλλη και λειτουργούν σωρευτικά αποδομώντας, σε συνδυασμό, πλήρως την εικόνα της χώρας στα μάτια του παγκόσμιου ακροατηρίου. 

Στο επίπεδο των τόπων, η Λέσβος και η Κως έχουν αναπτύξει μία εικόνα η οποία είναι αυτοτελής ως προς την εικόνα της Ελλάδας. Η ειδησεογραφική κάλυψη των δύο νησιών έχει την απαιτούμενη ένταση, έκταση και σαφήνεια χαρακτηριστικών για να σχηματοποιήσει στο μυαλό των ακροατών μία αυτοτελή γνωσιακή δομή που αποτελεί την βάση λειτουργίας αυτοτελούς προσλαμβανόμενης εικόνας. Ουσιαστικά η συμβουλή των ειδικών του place branding για δημιουργία ορισμένων brand τόπων και νησιών πραγματοποιήθηκε ακούσια από την ειδησεογραφία για το προσφυγικό. Η Λέσβος και η Κως απέκτησαν μία αυτοτελή εικόνα η οποία συγκροτείται πρωτίστως σε όρους προβλήματος. 

Ακόμα και η θετική ειδησεογραφία για την φιλανθρωπία των κατοίκων και την αποτελεσματικότητα των τοπικών αρχών αναπαράγει την εικόνα του προβλήματος. Τα νησιά αυτά μετά το πέρας της προσφυγικής κρίσης χρειάζονται συστηματικές προσπάθειες αποκατάστασης της εικόνας τους με ολοσχερώς διαφορετικές αφηγήσεις. 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)