to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου: Σάλος E.E.

Η Σοφία Μαυραγάνη παρουσιάζει το έργο «Σάλος», ένα διασκεδαστικό success story, που σε ένα βαθμό παγιδεύεται στη γοητεία που ασκεί ο τίτλος του.


Η Σοφία Μαυραγάνη έστησε ένα (κωμικό) σκηνικό παιχνίδι για τρεις ερμηνευτές (δυο γυναίκες και έναν άντρα), με μουσική, χορό και λόγο· ένα divertissement που περιστρέφεται γύρω από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.), και κλείνει πονηρά το μάτι στον θεατή, προσκαλώντας και παρασύροντας τον σ’ ένα ευχάριστο διάλειμμα από την αγχώδη, καταθλιπτική και, ενίοτε, ζοφερή πραγματικότητα, που τον περιβάλλει…

Στην εναρκτήρια σκηνή, οι δύο ερμηνεύτριες τραγουδάνε το φθόγγο Ε, μαζί στην αρχή, στην ίδια νότα, στη συνέχεια σε διαφορετικούς ρυθμούς –όπως τα παλαμάκια στο φλαμένκο– και, στο τέλος, ανεβοκατεβαίνοντας μια κλίμακα, Ε.Ε. Ε.Ε.

Η σκηνή ορίζεται από κίτρινα φωτάκια. Σε μια γωνία, υπάρχει ένα ψεύτικος φοίνικας μέσα σε ένα κόκκινο βάζο. Μπροστά του, στο δάπεδο, υπάρχουν δυο λωρίδες, μπλε χρώματος, που διαχέουν το φως των προβολέων στους τοίχους.

Όλα αυτά χαρίζουν μια ελαφρότητα στη σκηνή, την οποία υπογραμμίζουν τα ρούχα, στο κουστούμι λείπει το παντελόνι, το φόρεμα συνδυάζεται με παιδικά πέδιλα, και το μπλουζάκι, μέσα από το ταγιέρ, αφήνει γυμνή την κοιλιά και το μπούστο.

Όταν τελειώνει το μουσικό σκέρτσο, οι ερμηνευτές υποκλίνονται. Παίζουν «σκανδαλιάρικα» με το πρωτόκολλο του θεάτρου. Και οι θεατές χειροκροτούν. Είναι επιτυχία, σαν τα πετυχημένα ανέκδοτα, όταν το γέλιο (εδώ το χειροκρότημα που συνοδεύεται από γέλια), συντονίζει την προσοχή.

Οι ερμηνευτές (που εν τω μεταξύ αποχώρησαν) επιστρέφουν για να γιορτάσουν την επιτυχία τους. Χρησιμοποιώντας κινήσεις και μορφασμούς της «καθομιλουμένης» σωματικής γλώσσας (χειραψία, αγκαλιά, χαμόγελο), δημιουργούν ένα χορό του θριάμβου, μια χορογραφία την οποία επαναλαμβάνουν ξανά και ξανά, επιβραδύνοντας ο ένας μετά τον άλλον.

Η επανάληψη και η επιβράδυνση (ιδίως αυτή) αδειάζουν το καθημερινό από το κοινότοπο νόημά του. Το Success Story επιμηκύνεται στο χρόνο, προδιαθέτοντας για ένα κρυμμένο νόημα (όπως σε κάτι «σατανικούς» δίσκους). Όμως η ουσία πίσω από τα χαμόγελα και τα φιλιά δεν θα αποκαλυφθεί, όσο κι αν οι ερμηνευτές, σταδιακά, προσθέτουν στη χορογραφία αφηρημένες χορευτικές κινήσεις.

Την επιβράδυνση ακολουθεί η επιτάχυνση, για να οδηγήσει σε έναν έξαλλο χορό, που μας επιτρέπει να θαυμάσουμε την τέχνη των χορευτών (ξεχωρίζει η Χαρά Κότσαλη).

Ώσπου η μία χορεύτρια λαμβάνει θέση ομιλητή πίσω από ένα πόντιουμ. Ακολουθεί ένα debate, με τους τρεις ερμηνευτές πίσω από ισάριθμα πόντιουμ, που δεν προσφέρει κάτι ουσιαστικό ή καινούργιο στη συζήτηση γύρω από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ο ένας υποστηρίζει την παραμονή, ο άλλος την έξοδο, και η τρίτη με το κόκκινο ταγιέρ μιλάει αλλά δεν ακούγεται). Όλοι, όμως είναι σε εγρήγορση, στις θέσεις τους, έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να απαντήσουν, να σχολιάσουν με ένα βλέμμα, να διαμαρτυρηθούν (πάντα ευπρεπώς) κλπ., μπολιάζοντας την οικεία εικόνα των συνεντεύξεων Τύπου με κινήσεις χορού, ενδιαφέροντα κάδρα (όπως όταν επιχειρούν να περάσουν μέσα από τα πόντιουμ) και σουρεαλιστικές αντιδράσεις (όπως όταν κάνουν πως πυροβολούν το ακροατήριο).

Η παράσταση κλείνει, περίπου όπως άρχισε, με τον αυθεντικό αυτήν τη φορά ύμνο της Ε.Ε., την «Ωδή στη Χαρά», από την Ενάτη Συμφωνία του Μπετόβεν. Και οι τρεις ερμηνευτές έρχονται στο προσκήνιο. Δεν υποκλίνονται όμως. Να χειροκροτήσουμε ή να μη χειροκροτήσουμε;

Δεν είναι η μοναδική στιγμή της παράστασης που μας μπερδεύει. Όπως συμβαίνει στις ταινίες, όταν κάποιες σκηνές που βασίζονταν σε σεναριακές ιδέες που εγκαταλείφθηκαν (από λάθος) δεν κόβονται στο μοντάζ, έτσι και εδώ, υπάρχουν πράγματα που δεν δένουν οργανικά με την παράσταση (όπως όταν για παράδειγμα, οι ερμηνευτές αδειάζουν πάνω στο κεφάλι τους ένα μπουκάλι νερό). 

Είναι πιθανό η ιδέα του σάλου (με την έννοια της θαλασσοταραχής που οφείλεται σε έναν άνεμο που έπνεε σε προηγούμενο χρόνο ή και σε άλλο μέρος), ως μεταφορά για όσα διαδραματίζονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να μη χωνεύτηκε ικανοποιητικά στους αυτοσχεδιασμούς που συγκρότησαν την παράσταση. Αντίθετα, η παράσταση φαίνεται να τράβηξε το δικό της δρόμο.

Όπως στην πολιτική, έτσι και στην Τέχνη, η εμμονή σε μια «καλή» ιδέα δεν είναι πάντα η καλύτερη ιδέα.

Συντελεστές
Ιδέα: Σοφία Μαυραγάνη, Μπέττυ Δραμισιώτη
Δημιουργία-Σύνθεση: Σοφία Μαυραγάνη
Καλλιτεχνικός συνεργάτης: Μπέττυ Δραμισιώτη
Μουσική Σύνθεση: Αντώνης Παλάσκας
Σύμβουλος Δραματουργίας: Μιράντα Μανασιάδη
Κοστούμια-Σκηνικός Χώρος: Παύλος Θανόπουλος
Φωτισμοί: Bασίλης Κλωτσοτήρας

Ερμηνεία-συνδημιουργία: Νώντας Δαμόπουλος, Χαρά Κότσαλη, Σάνια Στριμπάκου

* Φωτογραφίες: Μαριλένα Σταφυλίδου

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)