to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Cineμάθεια: τα Γυμνάσια και τα Λύκεια του Β. Αιγαίου δίνουν μαθήματα δημιουργικότητας

Το φεστιβάλ «Cineμάθεια 2016» με μαθητικά ντοκιμαντέρ και μικρού μήκους ταινίες μυθοπλασίας που γυρίστηκαν από μαθητές και μαθήτριες των Γυμνασίων και των Λυκείων των νησιών του Βορείου Αιγαίου, αναδεικνύει τις ανησυχίες αλλά και τις δυνατότητες του εφηβικού δυναμικού της περιφέρειας που έρχεται αντιμέτωπο με το προσφυγικό και επαναπροσδιορίζεται στη συνθήκη της κρίσης.


Η προσφυγιά και η συνθήκη του « Άλλου» που υπογραμμίζει το ζητούμενο της ανθρωπιάς στις σύγχρονες ευρωπαϊκές κοινωνίες, επίσης η διαφορετικότητα και η υπέρβαση των κοινωνικών αποκλεισμών, η κανονικότητα και η αμφισβήτησή της, κι από κοντά η αποσιωπημένη τοπική ιστορία και η ανάκτησή της, η παράδοση και η υποδοχή της από τις νεότερες γενιές, η κακοποίηση, το bullying και η αντιμετώπισή τους στον κόσμο των παιδιών και των εφήβων, η γυναικεία συνθήκη και η εξέλιξή της στη διάρκεια του 20ού αιώνα… Αυτά είναι τα πιο χαρακτηριστικά κοινωνικά φαινόμενα και τα ανοιχτά ζητήματα της εποχής της «κρίσης», που κέντρισαν τις μαθήτριες και τους μαθητές από δεκαεννιά Γυμνάσια και Λύκεια, Γενικά ή Επαγγελματικά,  της εκπαιδευτικής περιφέρειας Βορείου Αιγαίου (Λέσβος-Λήμνος-Αη Στράτης, Χίος-Ψαρρά, Σάμος-Ικαρία-Φούρνοι). Κέντρισαν τα παιδιά, και… έγιναν ταινίες μικρού μήκους: οκτώ ντοκιμαντέρ και έντεκα φιλμάκια μυθοπλασίας διάρκειας 6’ έως 15’, που καταφέρνουν να συγκινήσουν βαθιά ένα ευρύτερο κοινό.

Η εφηβική ματιά στην πραγματικότητα που όλοι μας βιώνουμε μετά το 2008, αποδεικνύεται εδώ γεμάτη ευαισθησία χωρίς να είναι γλυκανάλατη. Αποδεικνύεται επίσης περισσότερο δημιουργική και ώριμη απ’ όσο θα περίμενε κανείς. Και στις περισσότερες περιπτώσεις αποδεικνύεται και απελευθερωμένη από τα τηλεοπτικά κλισέ όσο και από τα στερεότυπα των κλειστών κοινωνιών της περιφέρειας. Είναι μια ματιά στα πράγματα, τόσο ανήσυχη ώστε να κάνει τους καθηγητές και τις καθηγήτριες στα σχολεία, καθώς και το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα και όσους χαράσσουν πολιτική, να συνειδητοποιήσουν πως αυτή η νεολαία αξίζει μια παιδεία πολύ ουσιαστικότερη και πολύ πιο εμπνευσμένη από αυτήν που ως τώρα της έχει δοθεί. Μια παιδεία που να αφήνει χώρο στα παιδιά και στους εφήβους να αναπνέουν ανάμεσα στα μαθήματα, να καλλιεργούν τα ταλέντα και τις δεξιότητές τους μέσα στο σχολικό περιβάλλον, και μέσα από αυτήν την διαδρομή να ακονίζουν την κοινωνική τους συνείδηση.

Έτσι συνέβη με τους μαθητές/τριες των Γυμνασίων και των Λυκείων που συμμετείχαν στο πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων «Cineμάθεια 2016». Έγιναν ρεπόρτερ και ερευνητές, σεναριογράφοι, σκηνοθέτες ή μοντέρ, ηθοποιοί ή καλλιτέχνες κινουμένων σχεδίων, και δούλεψαν σε εθελοντική βάση εκτός του ωραρίου των σχολικών μαθημάτων, και χωρίς βοήθεια άλλη παρά εκείνη των καθηγητών/τριών τους. Ψυχή της όλης διαδικασίας, η Χιώτισσα Στέλλα Τσιροπινά, 31 χρόνια φιλόλογος στο δημόσιο, με διδακτορικό στη θεατρολογία και περίσσεια ενθουσιασμού. Αυτή είναι που τα τελευταία τέσσερα χρόνια είναι υπεύθυνη του Τομέα Σχολικών Δραστηριοτήτων (πολιτιστικών, περιβαλλοντικών και αγωγής υγείας) της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χίου, ενώ ανήκει οργανικά στο ΓΕΛ Βροντάδου, με το οποίο και ανέβασε εφέτος τις Τρωαδίτισσες.

Αντλώντας την κεντρική ιδέα του φεστιβάλ από το πρόγραμμα «Πάμε Σινεμά», που ίσχυε ως το 2004 και υποστηριζόταν από τα υπουργεία Παιδείας και Πολιτισμού καθώς και από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, η Τσιροπινά οργάνωσε από το 2012-13 (χωρίς πλέον ανάλογη στήριξη) τη Cineμάθεια. Ένα πρόγραμμα  καλλιτεχνικό και… ηρωικό, που γέννησε φέτος 19 ταινίες μικρού μήκους με θεματική αφετηρία «Με αφορμή ένα σύνθημα… Κεντώντας το δέντρο της μνήμης» (Πέρσι οι ταινίες ήταν 25, με γενικό θέμα τους το «Ένα μάθημα αλλιώτικο»). Η πανηγυρική προβολή των φετινών ταινιών έγινε το Σαββατοκύριακο (25,26 Ιουνίου) στον θερινό κινηματογράφο του Δημοτικού Κήπου Χίου, και τα βραβεία δόθηκαν από δύο εξειδικευμένες επιτροπές, μια για τα ντοκιμαντέρ και μία για τα φιλμάκια μυθοπλασίας. Συνέβαλαν επίσης  η Περιφέρεια Β. Αιγαίου, που αθλοθέτησε δύο ψηφιακές κάμερες ως βραβεία στις ταινίες των Λυκείων της κάθε κατηγορίας, καθώς και η Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου, που κάλυψε ποικίλες λειτουργικές δαπάνες.

Οι ταινίες που βραβεύτηκαν στην κατηγορία ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ είναι: οι «Ρωμιές» για τη στάση ζωής των γυναικών, βασισμένη σε κείμενο του Λορεντζάτου (ΕΠΑΛ Βροντάδου Χίου, Α’ Βραβείο Λυκείων), η «Φωνή από τη θάλασσα», μια ανθρωποκεντρική και βαθιά καλλιτεχνική ματιά στο προσφυγικό και στους συνανθρώπους μας από την Ανατολή (2ο ΓΕΛ Λέσβου, Β’ Βραβείο), η «Ικαρία: τόπος εξορίας, τόπος Ιστορίας», ταινιάκι-αποκάλυψη με εξαιρετική ιστορική τεκμηρίωση- (λυκειακές τάξεις Γυμνασίου Ραχών Ικαρίας, Γ’ Βραβείο). Επίσης η ταινία κινουμένων σχεδίων για την τυραννία του mainstream «Καλλιστεία Τετραπλεύρων» (Γενικό Λύκειο Πλωμαρίου Λέσβου) απέσπασε το Βραβείο Σεναρίου. Από τα ντοκιμαντέρ των Γυμνασίων, βραβεύτηκε το «Γλυκό του κουταλιού» με λεπτό χιούμορ και τρυφερότητα, για την επιβίωση των παραδοσιακών ηθών «αλλιώς» (Γυμνάσιο Βροντάδου Χίου). Διαγωνίστηκαν επίσης και πήραν διακρίσεις: το «Μπορείς αφού μπορώ κι εγώ» για τη δύναμη της θέλησης, με πρωταγωνιστή έναν παραολυμπιονίκη στη δισκοβολία (4ο Γυμνάσιο Χίου), η ταινία για το προσφυγικό, τους αλληλέγγυους και τον καθημερινό αγώνα των μετακινούμενων πληθυσμών από τη στιγμή που διασχίζουν τα θαλάσσια τείχη: «Ο παππούς μου ο πρόσφυγας από τη Σμύρνη» (ΕΠΑΛ Βροντάδου Χίου), και τέλος η ταινία για την ξεχασμένη τοπική ιστορία της Λέσβου: «Μάκαρας: μύθος ή πραγματικότητα» (λυκειακές τάξεις Εσπερινού Γυμνασίου Λέσβου).

Στην κατηγορία ταινιών ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑΣ βραβεύτηκαν από τα φιλμάκια των Λυκείων: το «Εάν αυτό είναι ο άνθρωπος», ένας γενικός προβληματισμός για την κρίση, την κοινωνία, την ανθρωπιά, όπου ξεχώρισε ο μικρός πρωταγωνιστής Φώτης Παϊτάκης (ΕΠΑΛ Μύρινας Λήμνου, Α’ Βραβείο, και βραβείο Σεναρίου, Σκηνοθεσίας, Φωτογραφίας, Μουσικής επιμέλειας). Έπειτα η κωμωδία ‒που όμως κλείνει το μάτι και στον Μυριβήλη‒ «Η Ζωή είναι ωραία αλλά τα ’χει μ’ άλλον» (Εσπερινό Επαγγελματικό Λύκειο Μυτιλήνης, Β’ Βραβείο και Βραβείο Α’ Ανδρικού ρόλου). Επίσης οι «Βαλίτσες» για την έξοδο προς τη ζωή μετά από το σχολείο (ΕΠΑΛ Μύρινας Λήμνου, Γ’ Βραβείο). Από τα φιλμάκια των Γυμνασίων βραβεύτηκαν: το «Και περιμένω» για το προσφυγικό (Γυμνάσιο Καρλοβασίων Σάμου, Α’ Βραβείο και Βραβεία Σεναρίου, Σκηνοθεσίας), «Η προσευχή» επίσης για το προσφυγικό (2ο γυμνάσιο Χίου και Γυμνάσιο Κάμπου Χίου, Β’ Βραβείο και Βραβεία Φωτογραφίας, Σκηνογραφίας, Μουσικής επένδυσης), και το «Εκδηλώσου» μια διαμαρτυρία ενάντια στην περιθωριοποίηση ορισμένων μαθητών στη σχολική ζωή (2ο Γυμνάσιο Χίου, Γ’ Βραβείο). Διαγωνίστηκαν επίσης και απέσπασαν διακρίσεις, οι ταινίες: «Stop bullying» (2ο ΓΕΛ Χίου), οι «Στιγμές» (Γυμνάσιο Εύδηλου Ικαρίας), το «Καλημέρα Αλίκη» (1ο και 2ο ΓΕΛ Χίου, Βραβείο Α’ Γυναικείου ρόλου), και με θέμα το προσφυγικό  η «Αλλαγή πορείας» (5ο ΓΕΛ Μυτιλήνης) και οι «Τέσσερις» (ΓΕΛ Μύρινας Λήμνου).

Την Κριτική Επιτροπή για της ταινίες μυθοπλασίας αποτελούσαν: ο σκηνοθέτης Δήμος Αβδελιώδης, η αντιπρόεδρος του ΔΣ Κιν/φικών Λεσχών Χίου Δανάη Αθανασοπούλου, η μουσικός Μίκυ Ακογιούνογλου, ο κινηματογραφιστής Νίκος Αυγουστίδης, η σκηνογράφος Όλγα Λεοντιάδου και η ηθοποιός Υρώ Μανέ. Την Κριτική Επιτροπή για τα Ντοκιμαντέρ αποτελούσαν: η φιλόλογος Μαρία Βασιλάκη, ο συνθέτης Λευτέρης Βενιάδης, ο φωτογράφος Στρατής Βογιατζής, η σκηνοθέτις ντοκιμαντέρ Έλενα Καλογρίδου, η διευθύντρια φωτογραφίας Έλενα Μαργαριτίδη και η υπογράφουσα-δημοσιογράφος Μικέλα Χαρτουλάρη. Κοινά μέλη των δύο επιτροπών ήσαν: ο συγγραφέας παιδικής-εφηβικής λογοτεχνίας Φίλιππος Μανδηλαράς, ο street artist Πάρις Ξυναριανός, η ηθοποιός και συγγραφέας Δέσποινα Τομαζάνη.

Δείτε την ταινία για την αγωνιστική ιστορία της Ικαρίας.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)