to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

8:16 | 09.05.2016

πηγή: Αυγή

Πολιτισμός

Αλμοδόβαρ, Τζάρμους, Λόουτς, αδελφοί Νταρντέν: Η «αφρόκρεμα» του κινηματογράφου στο 69ο Φεστιβάλ των Καννών

«Ελληνικό χρώμα» φέτος στο Φεστιβάλ των Καννών (11 έως 22 Μαΐου) με την ταινία «Τελευταία παραλία» που συνυπογράφουν ο Θάνος Αναστόπουλος και ο Νταβίντε ντελ Ντέγκαν, τη μικρού μήκους ταινία της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη «Limbo», που θα προβληθεί στην Εβδομάδα Κριτικής, συν τη γαλλοελληνική συμπαραγωγή «Γυρίζοντας τον κόσμο» των Μιριέλ και Ντελφίν Κουλέν, στην οποία πρωταγωνιστούν οι Αριάν Λαμπέντ, Μάκης Παπαδημητρίου και Ανδρέας Κωνσταντίνου. Μέρος της ταινίας έχει γυριστεί στη Ρόδο.


    Ο Θάνος Αναστόπουλος (αριστερά) με τον συν-σκηνοθέτη της ταινίας "Τελευταία παραλία" Νταβίντε ντελ Ντέγκαν
     

    ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΤΕΡΖΗ

    Η «Τελευταία παραλία» είναι γυρισμένη στην Τεργέστη, σε διάστημα δύο χρόνων, κι είναι ένα από τα ελάχιστα ντοκιμαντέρ που έγιναν δεκτά στο φετινό πρόγραμμα των Καννών: «Ανθρωπολογικό» ντοκιμαντέρ, που αναφέρεται σε μια παραλία μοναδική στην Ευρώπη, όπου ένας τοίχος χωρίζει τους άντρες από τις γυναίκες, μια παράδοξη «νησίδα» μέσα στον χρόνο, ανάμεσα σε παρκαρισμένες τουρκικές νταλίκες που περιμένουν να περάσουν το τελωνείο του λιμανιού για να μπουν στην Ευρώπη. Εδώ η θάλασσα ενώνει και χωρίζει, διευρύνει τα σύνορα, τα συγχέει και τα επανακαθορίζει... Το «Limbo» της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη είναι μία από τις μόλις 10 μικρού μήκους από όλον τον κόσμο που θα διαγωνιστούν στις Κάννες για τα βραβεία Leica Cine Discovery και Canal+.

    Η φετινή 69η διοργάνωση του Φεστιβάλ των Καννών «υπόσχεται πολλά», καθώς φιλοξενεί στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα τη νέα ταινία «Julieta» του Πέδρο Αλμοδόβαρ (ο οποίος, μόλις έγινε γνωστή η εμπλοκή του στα περιώνυμα "Panama Papers" της φοροδιαφυγής, ακύρωσε κάθε προγραμματισμένη επικοινωνία με τους δημοσιογράφους). Ακόμη, το «Άγνωστο κορίτσι» των πολυβραβευμένων Βέλγων αδελφών Λικ και Ζαν - Πιερ Νταρντέν, ιστορία ενός γιατρού που προσπαθεί να ανακαλύψει την ταυτότητα μιας κοπέλας που πέθανε στα χέρια του, η νέα ταινία του Τζιμ Τζάρμους «Paterson», με ήρωα έναν οδηγό λεωφορείου και ποιητή (Άνταμ Ντράιβερ), το «I, Daniel Blake» του Κεν Λόουτς, ο οποίος αρνείται να αποσυρθεί από τη σκηνοθεσία και αφηγείται εδώ την ιστορία ενός ξυλουργού που αγωνίζεται να πάρει επίδομα κοινωνικής πρόνοιας. Η συμπατριώτισσά του Άντρεα Άρνολντ γύρισε την πρώτη της ταινία στην Αμερική, το «American Honey», που παρακολουθεί ένα νέο κορίτσι, πλασιέ περιοδικών στο Μιντ Γουέστ. Πρωταγωνιστεί η ανερχόμενη Άριελ Χολμς και μαζί της ο Σάια λα Μπεφ. Η «γαλλική ομάδα» του Φεστιβάλ αποτελείται από τον Ολιβιέ Ασαγιάς («Personal shopper»), τον Μπρουνό Ντιμόν («Ma loute»), τον Αλέν Γκιροντί («Rester vertical») και τη Νικόλ Γκαρσιά («Mal de pierres»).

    Ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα το 2007 για το «4 μήνες, 3 εβδομάδες και 2 ημέρες», Ρουμάνος σκηνοθέτης Κριστιάν Μουντζίου επιστρέφει με τις «Οικογενειακές φωτογραφίες», οικογενειακό δράμα σε μια κωμόπολη, με ήρωα έναν γιατρό.

    Μια αναπάντεχη «επιστροφή» είναι αυτή του Ολλανδού Πολ Φερχόφεν, που σκηνοθετεί την Ιζαμπέλ Ιπέρ στον ρόλο διευθύντριας εταιρείας η οποία παγιδεύεται και βιάζεται μέσα στο σπίτι της...

    Ο Κορεάτης Παρκ Τσαν-Γουκ, που εντυπωσίασε στις Κάννες το 2004 με το «Oldboy», επιστρέφει με το «The Handmaiden», όπου διασκευάζει το μυθιστόρημα της Σάρα Γουότερς «Fingersmith», μεταφέροντας τη δράση στην Κορέα, στα χρόνια της ιαπωνικής κατοχής.

    Το «τρομερό παιδί» από τον Καναδά, ο Ξαβιέ Ντολάν, έρχεται στην Κρουαζέτ με την ταινία «It's Only the End of the World» και με εντυπωσιακό καστ: Μαριόν Κοτιγιάρ, Λεά Σεντού, Βενσάν Κασέλ και Γκασπάρ Ουλιέλ. Ο Ιρανός Ασγκάρ Φαραντί έχει σκηνοθετήσει το «The Salesman», όπου οι προσωπικές σχέσεις των ηρώων μπλέκονται με το ανέβασμα μιας παράστασης του έργου του Αρθουρ Μίλερ «Ο θάνατος του εμποράκου». Ο Βέρνερ Χέρτσογκ επιμένει να γυρίζει ταινίες με οικολογικές ανησυχίες: Στις Κάννες θα δούμε το «Salt and Fire», όπου μια οικολογική καταστροφή στη Βολιβία «συνδυάζεται» με την έκρηξη ενός ηφαιστείου. Πρωταγωνιστούν ο Μάικλ Σάνον, η Βερόνικα Φέρες και ο Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ. Ο Σον Πεν σκηνοθέτησε το «The Last Face», μια ερωτική ιστορία στην Αφρική, ανάμεσα σε μια διευθύντρια μη κυβερνητικής οργάνωσης (Σαρλίζ Θερόν) κι έναν γιατρό (Χαβιέ Μπαρδέμ). Στην ταινία συμμετέχει και η Αντέλ Εξαρχόπουλος.

    Εκτός συναγωνισμού θα προβληθούν, η νέα ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ «The BFG» (βασίζεται σε μυθιστόρημα του Ρόαλντ Νταλ), ιστορία ενός κοριτσιού και της συνάντησής του με έναν γίγαντα, το θρίλερ «Money Monster» της Τζόντι Φόστερ, με τον Τζορτζ Κλούνεϊ και την Τζούλια Ρόμπερτς, το «Hands of stone», με πρωταγωνιστή τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο (η ταινία μπήκε στο πρόγραμμα την τελευταία στιγμή και είναι ένα δράμα πυγμαχίας, σκηνοθετημένο από τον Βενεζουελάνο Ντουράν Τζόναθαν Γιακούμποβιτς).

    Θυμίζουμε ότι πρόεδρος της κριτικής επιτροπής στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα των Καννών είναι φέτος ο Ελληνοαυστραλός σκηνοθέτης Τζορτζ Μίλερ (με καταγωγή από τα Κήθυρα), δημιουργός της σειράς του Μαντ Μαξ... «Είναι μεγάλη χαρά να βρίσκεσαι στις Κάννες, στο επίκεντρο αυτού του ιστορικού φεστιβάλ, στην αποκάλυψη κινηματογραφιών θησαυρών απ' όλον τον πλανήτη... Να περνάς τον χρόνο σου με παθιασμένες συζητήσεις με τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής».

    Και λίγα ιστορικά για το Φεστιβάλ των Καννών

    Στα 1938, στη Γαλλία, ο νεότερος υπουργός της κυβέρνησης του Λαϊκού Μετώπου του Λεόν Μπλουμ, ο αριστερός Ζαν Ζάι, υπουργός Δημόσιας Παιδείας και Καλών Τεχνών, προτείνει την ίδρυση ενός «ανοιχτού» παγκόσμιου φεστιβάλ κινηματογράφου, ανεξάρτητου από πολιτικές παρεμβάσεις, με σκοπό να λειτουργήσει σαν αντίβαρο στη βενετσιάνικη Μόστρα του Μπενίτο Μουσολίνι, που είχε σχεδιαστεί από το φασιστικό καθεστώς της Ρώμης σαν προπαγανδιστικός βραχίονας του «Άξονα» και των κινηματογραφικών αντιλήψεων του Γκαίμπελς - ο τελευταίος είχε εγκαινιάσει μάλιστα το πρώτο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας την ίδια χρονιά.

    Το πρώτο Φεστιβάλ των Καννών είχε προγραμματιστεί να διεξαχθεί από την 1η έως τις 20 Σεπτεμβρίου του 1939, με επίτιμο πρόεδρο τον Λουί Λιμιέρ και πρόεδρο τον ίδιο τον Ζαν Ζάι, που δούλεψε γι' αυτό σε όλη τη διάρκεια του χρόνου. Ήδη από τον Αύγουστο είχαν αρχίσει να καταφθάνουν στη Γαλλική Ριβιέρα τα μεγάλα ονόματα του Χόλιγουντ, ο Ντάγκλας Φέρμπανκς, ο Γκάρι Κούπερ, η Μέι Γουέστ, ο Ταϊρόν Πάουερ... Την ημέρα των εγκαινίων, την 1η Σεπτεμβρίου, οι Γερμανοί εισβάλλουν στην Πολωνία. Ελάχιστες προβολές πραγματοποιούνται, η καλλιτεχνική σύναξη διαλύεται άδοξα μέσα στις επόμενες μέρες, με τα μαύρα σύννεφα του πολέμου να σκεπάζουν πλέον ολόκληρη την Ευρώπη. Ο Ζαν Ζάι θα εκτελεστεί από τους Γερμανούς κατά τη διάρκεια της Κατοχής, τον Ιούνιο του 1944, όμως το όνειρό του για ένα Φεστιβάλ που θα λειτουργεί σαν το κέντρο του παγκόσμιου κινηματογράφου θα γίνει πραγματικότητα στα μεταπολεμικά χρόνια και βρίσκεται σε πλήρη ακμή μέχρι σήμερα. Σαράντα χιλιάδες θα είναι φέτος οι διαπιστευμένοι επαγγελματίες στην Κρουαζέτ (ανάμεσά τους περίπου 4.500 είναι οι δημοσιογράφοι).

    Ο προϋπολογισμός της διοργάνωσης φτάνει τα 20 εκατομμύρια ευρώ και χρηματοδοτείται κατά το ήμισυ από το κράτος και την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Πενήντα πέντε ταινίες συμμετέχουν στο επίσημο πρόγραμμα και 21 από αυτές διεκδικούν τον Χρυσό Φοίνικα. Δεκαοκτώ ταινίες συμμετέχουν στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών και 11 στην Εβδομάδα της Κριτικής. Υπάρχει ακόμη το πρόγραμμα «Cannes Classics», το οποίο είναι αφιερωμένο σε κλασικές ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου που έχουν αποκατασταθεί.

    2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
    § Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)